2025-03-09, 22:03
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-reptoid
Jag kommer ihåg i Visby, någon gång år 2000-2003 tror jag det var, så var det någon slags musikfestival (som jag minns att det skrevs om i tidningarna, och hypades upp mycket kring), och bl a Robyn uppträdde, samt James Brown (dvs den amerikanske svarte legendariske soul- och funk-artisten).

Festivalen hade av någon anledning floppat (och sålt i princip knappt några biljetter. OM NÅGON VET VILKET FESTIVAL DET VAR, SKRIV GÄRNA DET I TRÅDEN). Jag råkade vara i Visby, och fixade in mig med pressleg som jag hade då, mest för att jag ville se James Brown (utan att veta om att det hade sålts så få biljetter, tror jag).

Robyn kör sin konsert på scenen, och det är typ löjliga ynka 100 st pers kanske framför scenen (hela övriga fältet var tomt, det var utanför stadsmuren precis om jag inte minns fel).

Jag är backstage efteråt (alltså inte i logerna, utan "vanliga" delen av backstage) eller om det var innan kanske (?), och jag åvittnar hur James Brown är asförbannad och säger åt arrangörerna att han typ skiter i om dom kommer stämma honom, och att han vägrar gå upp på scenen i o m att det i princip inte är några besökare på festivalen (man kan väl gissa att han inte ville fastna på film/video på det viset, vilket skulle kanske få honom att se ut som en avdankad loser som ingen ville gå och lyssna på?), och han och hans ekipage/entourage/livvakter, stormar ut från festivalen och åker därifrån.

Han var ju ingen sympatisk person, kan jag säga. Jag menar, man behöver ju inte bli asförbannad och vara oartig och gorma och skrika och ställa till med en scen. Man kan säga det i fullt normal ton, och typ dunka arrangören i ryggen och säga typ "ledsen, men nej, jag kommer inte göra det. Jag önskar dig och festivalen i övrigt lycka till. I feel for you man. Hemskt ledsen att det blev så här. Stäm mig om du vill".

Brown har ju en historia av att inte vara en så bra människa, med grov misshandel mot fruar/sambos/flickvänner osv, och t o m ska ha skjutit mot deras bilar osv, https://www.youtube.com/watch?v=ZGPAOZ_PTYM

Han dog visst bara några enstaka år senare.

EDIT: Jag googlade och fick fram det (Visbyfestivalen), men verkar vara bakom låsta betalartiklar.

https://www.dn.se/arkiv/kultur/james-brown-till-visby-i-sommar/

22 Apr 2000 — Musikfestival. Den 13 juli inleds årets Visbyfestival. Ett dragplåster är James Brown. Klara är också Robyn, Eric Gadd, Patrik Isaksson och Orup.

https://www.dn.se/arkiv/kultur/avs-visby-han-kom-och-gick-james-brown-stallde-in-sitt-enda-framtradande/

Avs/Visby: Han kom och gick. James Brown ställde in sitt ...
17 Jul 2000 — Då hade Visbyfestivalen härdat ut i tre dygn med varierande lycka och olycka: Wanda Jackson, Sven-Ingvars, Eric Gadd, Bo Kaspers, Orup, Latin ...

Just det, officiellt så skyllde James Brown på en skadad axel. Mera kring hela händelsen finns i följande artikel som INTE är bakom en betalvägg ser jag:

https://www.helagotland.se/nyheter/gotland/artikel/skadade-brown-verkligen-axeln/jvoq5q7l

Tack för att du ville dela med dig av denna story!
Konstigt att inte James Brown drog någon publik!
Kan väl gissa att läget säkert var en faktor till att inte fler kom. Visby ligger lite för sig självt och kan endast nås med flyg och båt.

Det jag undrar är varför arrangörerna inte överväger att ställa in konserter/festivaler när det är så lite publik. De går nog definitivt inte i vinst på det och dessutom ser det bara pinsamt ut i media.
Citera
2025-03-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Saxons Crusader album hade inte sålt så bra, på en spelning i Stockholm så var det runt 800 pers i publiken på ett ställe som hade plats för flera tusen

Annexet vid Globen tar väl 3000-4000 pers (försöker ha något att jämföra med, så jag förstår hur många 800 är), så nej, 800 är väl ingen hit direkt, men ingen komplett flopp heller väl?

Globen tar väl 15 000 pers? Konstigt att inte Saxon drog mera än 800? Vilket år ca?
Citera
2025-03-10, 18:31
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Annexet vid Globen tar väl 3000-4000 pers (försöker ha något att jämföra med, så jag förstår hur många 800 är), så nej, 800 är väl ingen hit direkt, men ingen komplett flopp heller väl?

Globen tar väl 15 000 pers? Konstigt att inte Saxon drog mera än 800? Vilket år ca?

Det här var runt mitten av 80 talet
Citera
2025-03-11, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Det här var runt mitten av 80 talet

Skumt. Det borde ju ha varit deras peak?
Citera
2025-03-15, 12:29
Medlem
Har några exempel från Karlskrona. Inte så stor stad men ändå.

Nic & The family: De skulle spela först men det kom andra band senare såsom Melody club och The Bones. Konserten började 17 och Melody club skulle börja klockan 20 tror jag. Det var max 30 personer framför scenen och knappt någon i området då konserten började. Publiken applåderade då Nic råkade slå huvudet i mikrofonen och ingen sjöng med i låtarna. Jag stod vid baren men såg ändå scenen.

Jill Johnsson + Ken Ring: Jill började konserten och hon fick mycket publik. Efter två extranummer slutade konserten och många av publiken började att gå hem och när Ken Ring kom upp på scen så stod det kanske ett 40 tal fans framför scenen och området i övrigt var tömt på folk, förutom jag dä. Jag kände att eftersom jag betalat för båda konserterna så kunde jag lika väl se Ken Ring. Det här var dessutom efter att han hade varit med i Så mycket bättre men det hjälpte föga.

Björn Skifs: Bra artist som brukar locka mycket folk men konserten var utomhus på en blöt gräsmatta så det var väldigt kladdigt. Det hade regnat mycket under dagen men regnet hade slutat någon timme innan konserten. Dessutom så var det inte så varmt ute och det var inte tillåtet att ha med picnick på konserten även om området i övrigt tillät det. Det kan ha varit 50 till 70 personer i området men det fanns plats för över 500. Det fanns någon försäljare som sålde dyra mackor som smakade skit rent ut sagt.

Ulf lundell. Ulf var största namnet då sailet skulle vara på stortorget i stället för hamnen. Entrén kostade inte mycket eftersom Ulf var full. Arrangören var nog medveten om det för de sänkte priset för entrén samma dag. Det fanns ett gigantiskt öltält i närheten av konsertområdet men för att komma dit så var alla tvungna att betala entré och många karlskronabor blev förbannade och vägrade gå på konserten. Det här blev en stor förlust för dem som hade arrangerat sailet. Dessutom så krävde kommunen senare massor av pengar för att Ulf hade spelat på stortorget. Nå det kom kanske ett hundratal på konserten men området var inte ens halvfullt och de flesta stod nära scenen och sedan var det tomt i övrigt. Jag stod också nära scen och det lät inte bra. Ulf var så berusad att han sluddrade ljudligt flera gånger och hade mellantal som ingen förstod syftet med.

Kleerup. Det här var året efter han hade varit med i så mycket bättre och det största problemen var nog att :1 konserten var i Hoglands park som inte rymmer särskilt många människor. 2 Miriam Brynat som också blivit extra känd genom så mycket bättre skulle spela på Stortorget någon timme efter Kleerup och kön var redan väldigt lång. 3 Det var stora problem med ljudet. Två andra mindre kända artister hade spelat innan kleerup och det lät skit. Ljudet på Kleerups konsert var under all kritik.
Det stod kanske 20-30 personer framför scenen inklusive mig. Jag tycker Kleerup hade bra låtar men det kändes obehagligt i öronen för diskanten var så hög. Titiyo var med som gästartist i en låt.
När jag någon timme senare tittade på Miriam Bryants konsert så var det som skillnad mellan natt och dag. Stortorget var packat med publik och jag kunde inte stå ens nära scenen för det var så mycket folk. Ljudet var perfekt.
Citera
2025-03-15, 20:45
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:

Nej det gick inte så bra då, Crusader hade inte sålt så bra
Citera
2025-03-15, 20:48
Avslutad
Citat:
Det är just runt peak det kan hända. Man drar till med arena, så får halva arena stängas av och det känns sorgligt istället. Rockstjärnedrömmen om att fylla arena lever för en dag men inte alltid kul för publiken som ofta föredrar artisten för de mindre och svettiga spelningarnas skull.
Senast redigerad av ConvoPost 2025-03-15 kl. 20:57.
Citera
2025-06-08, 18:39
Medlem
Adelaides avatar
Kan bidra med ett till strå till stacken.

Jag såg Coven på deras senaste Sverigeturné och det var endast ca 80 pers i publiken. Konstigt med tanke på att de är en av relativt få 60-tals band som fortfarande turnerar. Något arena-band har de visserligen aldrig varit, men de bör locka några hundra åtminstone.
Citera
2025-09-13, 15:35
Medlem
Adelaides avatar
Grävde fram ännu ett minne:

The Casualties i Göteborg för några år sedan. Lokalen ekade verkligen tom. Var kanske 4 punkare framför scenen som moshade. Sen stod det typ 20 pers lite längre bort i bakgrunden och såg på. Bandet själva öste på rejält, men sångaren kommenterade också i ett mellansnack att det var den glesaste publik de spelat för på turnén. Trodde det var gott om punkare i Göteborgsområdet?
Citera
2025-09-14, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Grävde fram ännu ett minne:

The Casualties i Göteborg för några år sedan. Lokalen ekade verkligen tom. Var kanske 4 punkare framför scenen som moshade. Sen stod det typ 20 pers lite längre bort i bakgrunden och såg på. Bandet själva öste på rejält, men sångaren kommenterade också i ett mellansnack att det var den glesaste publik de spelat för på turnén. Trodde det var gott om punkare i Göteborgsområdet?

Punken är ju stendöd. The Casualties hade säkert kunnat dra storpublik för 20-25 år sen, men idag? Knappast.
Citera
2025-09-14, 17:06
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Det torde finnas en hel del konserter som har floppat, men som arrangörerna ändå har dragit igång av nån anledning. Vilka har ni varit med om, och hur var stämningen?

Mitt bidrag blir Aerosmith på Tele2 Arena. Minns att sittplatserna var rätt så tomma och ståplatserna var långt ifrån slutsålda de med. Bandet måste ha känt sig rätt så ovälkomna.

Sedan har jag hört att när Nazareth spelade på Sticky Fingers så kom endast 5 pers dit. Det måste ha varit en konstig stämning.

Nu ska jag göra någonting som jag inte gör ofta.
Jag ska berätta vad som är så bra med Svenska Kyrkan,
trots att det finns mycket dåligt som man, både som icke-kristen och kanske inte minst som kristen,
kan säga om Svenska Kyrkan.

Det finns väldigt olika sätt att besöka konserter.
Man kan betala en halv förmögenhet för att få sitta och trängas timvis i en buss
för att få ta plats längst bak bland 1 000-tals, eller 10 000-tals, andra människor
och med närmast olidligt dålig ljudkvalitet lyssna på några myror som står 100-tals meter bort.

Ett annat sätt är att besöka en av Svenska Kyrkans konserter
Det är ofta helt gratis.
Hela Sverige är fullproppat med kyrkor. Det finns nästan alltid någon i närheten.
Svenska Kyrkan har många fast anställda fantastiskt duktiga musiker,
och många gästande fantastiskt duktiga gästande musiker.
Flera i ren och skär världsklass.

Jag har varit på ett antal sådana konserter med ett antal i publiken som kan räknas
på en eller ett par händers fingrar.
Det har inte gjort konserterna sämre, utan snarare bättre.
Jag vet inte hur man känner sig som musiker om man har laddat upp för en större publik,
men det blir en helt annan intim stämning och ett helt annat samspel mellan musiker och
publik än på den där första sortens konserter.

Jag ger inga exempel på konserter, mer än ett smakprov på musiker jag har hört
på Svenska Kyrkans konserter.
https://www.youtube.com/watch?v=3LRm3F71hVY
Just vid den här konserten var det faktiskt noll i publiken,
men det hade ju med COVID att göra.

Om du inte har varit på någon av Svenska Kyrkans konserter, leta reda på någon
kyrka i närheten, och besök någon konsert.
https://www.google.com/search?q=site%253Asvenskakyrkan.se+konsert

När det inte är sakral musik, vilket det inte alltid är, så brukar det vara
en övervikt av visor, folk, jazz, klassiskt.
Är du mer van vid dödsmetall och liknande så prova något nytt.
Senast redigerad av Korv-Bajs 2025-09-14 kl. 17:16.
Citera
2025-09-17, 17:23
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Punken är ju stendöd. The Casualties hade säkert kunnat dra storpublik för 20-25 år sen, men idag? Knappast.

Iggy Pop kan ju fortfarande locka stor publik. Men han är väl inte renodlad punk kanske. Pistols turnerar väl utan problem än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in