2025-02-18, 22:17
Medlem
VillageOblivias avatar
När jag var i tonåren gick jag på en lokal endagsfestival som en kompis kompis var med och arrangerade, mest för att ha något att göra en lördag. Nu var det inte direkt några världsartister som uppträdde (vill minnas att huvudakten var Hjalle och Heavy-bandet Dökött) men antalet besökare var under mina ganska låga förväntningar. Att se parketten eka tomt under varje spelning i den lilla lokalen gjorde det hela till en ganska pinsam upplevelse.
Citera
2025-02-18, 22:22
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zcinner
Detta räknas väl inte riktigt, men året var 2006 och bandet var Pendulum på en av dom större scenerna på Hultsfred festivalen. Det var jag och 9 pers till som stod och härjade till deras två timmars spelning. Var inte ens folk runtomkring som stod och tittade på kändes skumt men ändå nice på nått sätt.
Hur kan pendulum haft så lite tittare låter jätte konstigt.
Citera
2025-02-18, 22:37
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Med risk för att outa mig själv kommer jag inte nämna vilket band det var, men på en konsert ca 2010 lirade ett hyfsat känt metalband och vi var högst tio själar i publiken. Bandet körde på med full energi trots detta och gjorde nog ingen besviken iaf.

Om jag minns rätt var det inte del av en turné, så det kändes extra pinsamt å bandets vägnar att de åkt så långt enbart för detta.

Såg Mayhem för ungefär 20 år sen och då kan det inte ha varit mer än 25-30 pers i publiken. Black metal var helt ute vid det laget, däri låg kanske en del av förklaringen.

Danskar på västkusten?
Citera
2025-02-18, 22:59
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Hur kan pendulum haft så lite tittare låter jätte konstigt.
Känner inte till bandet, men tid på dygnet, vilket kan kopplas till den allmänna rusnivån, och konkurrerande spelningar kan påverka.
Citera
2025-02-18, 22:59
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Känner inte till bandet, men tid på dygnet, vilket kan kopplas till den allmänna rusnivån, och konkurrerande spelningar kan påverka.
asså det är ett av världens största elektroniska band men okej
Citera
2025-02-18, 23:07
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
asså det är ett av världens största elektroniska band men okej
Jag tror att jag tillhör fel generation.
Var de ett av världens största elektroniska band redan 2006?
Citera
2025-02-18, 23:12
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag tror att jag tillhör fel generation.
Var de ett av världens största elektroniska band redan 2006?
just det jag funderar över. Tänka sig hur det kan vara. Kändisskap är verkligen inget magiskt.

"Pendulum, the Australian electronic rock band, was indeed gaining significant traction and popularity around 2006, but they weren't yet at the peak of their fame. Their debut album, Hold Your Colour, was released in 2005 and had started to build them a strong following, particularly in the drum and bass and electronic music scenes. However, their massive global success came a bit later, especially after the release of their second album, In Silico, in 2008, and their third album, Immersion, in 2010.

The Hultsfred Festival in Sweden in 2006 might not have drawn a huge crowd for Pendulum at the time, as their popularity was still growing, and they were not yet a household name in the mainstream electronic music world. Additionally, festival lineups and audience interest can vary widely depending on the location and the local music scene. It's possible that their style of music was still niche in Sweden at the time, or that they were scheduled at a less prominent time slot.

By the late 2000s and early 2010s, Pendulum became one of the biggest electronic acts globally, known for their high-energy live performances and fusion of drum and bass with rock elements. So while 2006 might have been a quieter year for them in some regions, it was part of their journey to becoming a major international act."
Citera
2025-02-19, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto-fellatio
Danskar på västkusten?

Det var på västkusten, men bandet var östeuropeiskt.
Citera
2025-02-19, 17:54
Medlem
auto-fellatios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det var på västkusten, men bandet var östeuropeiskt.

Ok, Volbeat hade ju en spelning med omkring 10 betalande innan genombrottet 😂
Citera
2025-03-06, 05:10
Medlem
Jag kommer ihåg i Visby, någon gång år 2000-2003 tror jag det var, så var det någon slags musikfestival (som jag minns att det skrevs om i tidningarna, och hypades upp mycket kring), och bl a Robyn uppträdde, samt James Brown (dvs den amerikanske svarte legendariske soul- och funk-artisten).

Festivalen hade av någon anledning floppat (och sålt i princip knappt några biljetter. OM NÅGON VET VILKET FESTIVAL DET VAR, SKRIV GÄRNA DET I TRÅDEN). Jag råkade vara i Visby, och fixade in mig med pressleg som jag hade då, mest för att jag ville se James Brown (utan att veta om att det hade sålts så få biljetter, tror jag).

Robyn kör sin konsert på scenen, och det är typ löjliga ynka 100 st pers kanske framför scenen (hela övriga fältet var tomt, det var utanför stadsmuren precis om jag inte minns fel).

Jag är backstage efteråt (alltså inte i logerna, utan "vanliga" delen av backstage) eller om det var innan kanske (?), och jag åvittnar hur James Brown är asförbannad och säger åt arrangörerna att han typ skiter i om dom kommer stämma honom, och att han vägrar gå upp på scenen i o m att det i princip inte är några besökare på festivalen (man kan väl gissa att han inte ville fastna på film/video på det viset, vilket skulle kanske få honom att se ut som en avdankad loser som ingen ville gå och lyssna på?), och han och hans ekipage/entourage/livvakter, stormar ut från festivalen och åker därifrån.

Han var ju ingen sympatisk person, kan jag säga. Jag menar, man behöver ju inte bli asförbannad och vara oartig och gorma och skrika och ställa till med en scen. Man kan säga det i fullt normal ton, och typ dunka arrangören i ryggen och säga typ "ledsen, men nej, jag kommer inte göra det. Jag önskar dig och festivalen i övrigt lycka till. I feel for you man. Hemskt ledsen att det blev så här. Stäm mig om du vill".

Brown har ju en historia av att inte vara en så bra människa, med grov misshandel mot fruar/sambos/flickvänner osv, och t o m ska ha skjutit mot deras bilar osv, https://www.youtube.com/watch?v=ZGPAOZ_PTYM

Han dog visst bara några enstaka år senare.

EDIT: Jag googlade och fick fram det (Visbyfestivalen), men verkar vara bakom låsta betalartiklar.

https://www.dn.se/arkiv/kultur/james-brown-till-visby-i-sommar/

22 Apr 2000 — Musikfestival. Den 13 juli inleds årets Visbyfestival. Ett dragplåster är James Brown. Klara är också Robyn, Eric Gadd, Patrik Isaksson och Orup.

https://www.dn.se/arkiv/kultur/avs-visby-han-kom-och-gick-james-brown-stallde-in-sitt-enda-framtradande/

Avs/Visby: Han kom och gick. James Brown ställde in sitt ...
17 Jul 2000 — Då hade Visbyfestivalen härdat ut i tre dygn med varierande lycka och olycka: Wanda Jackson, Sven-Ingvars, Eric Gadd, Bo Kaspers, Orup, Latin ...

Just det, officiellt så skyllde James Brown på en skadad axel. Mera kring hela händelsen finns i följande artikel som INTE är bakom en betalvägg ser jag:

https://www.helagotland.se/nyheter/gotland/artikel/skadade-brown-verkligen-axeln/jvoq5q7l
Senast redigerad av Anti-reptoid 2025-03-06 kl. 05:12.
Citera
2025-03-06, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Grave Digger på Gates Of Metal.
Vad jag minns så var det bara ungefär 3 personer i publiken när vi gick, men jag kan minnas helt fel.

Här såg det bättre ut

https://www.youtube.com/watch?v=PbzSWcRM9u0

Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Det gick segt för Saxon redan på 80 talet vet jag speciellt andra delen av den, likadant med Dio som blev sur på Anders Tegner för att han hade skrivit att det var dåligt med publik på spelningarna

Var det inte 80-talet som var Saxons storhetstid?

Från Wikipedia:

"Gruppen brukar räknas in i New Wave of British Heavy Metal, och rönte stora framgångar i början av 1980-talet fram till slutet av decenniet..."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saxon

Trivia:

Inte riktigt en konsert, men när jag gick i gymnasiet så fick skolan besök en dag av ena av männen i ABBA (han som INTE är så bögigt smal, utan han med lite bredare ansikte), och han agerade typ lärare (och berättade massa anekdoter) under musiktimmarna, och jag hade turen att ha en musikklass just den dagen. Han körde mest (utöver att berätta anekdoter) sånger på ett piano och sjöng, och vi var kanske en ca 20 st elever i klassrummet .

Runt samma år, så fick jag och ca 10 st gymnasiekamrater när vi festade i city, en slags privatspelning med Rebell-Robert, om någon kommer ihåg honom (någon punkare, som brukade stå och spela vid Slussens T-bana, och han kunde ibland dra ned byxorna och visa kuken i tid och otid). Vi var fulla och stötte på honom, och sedan hamnade vi alla ute på Djurgården (bakom Skansen, och förbi Rosendals Trädgård, så ligger något jättestort fält med högt gräs, och något slags lusthus - öppen sådan, utan dörrar och fönster), och där körde Rebell-Robban en privat konsert för oss ca 10 st ungdomar (kanske 15?), och jag minns att han drog ned brallorna och visade kuken också haha varpå alla tjejerna blev jätteupprörda (eller skulle i a f låtsas spela upprörda) och vi killar bara garvade.

Jag tror att han (27-33 år kanske?) lyckades få en kyss av någon 17årig tjej också, den gamle punkräven. Det var snobbiga tjejer också haha

Artiklar om gatumusikanten och rebellen, Rebell-Robert, för er yngre själar som kanske inte minns honom. Synd att det inte finns roliga gatumusikanter längre i Sthlm eller i T-banan. Allt blir bara tråkigare och tråkigare...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rebell_Robert

https://www.robertrebellfors.se/. (hans hemsida där det går att köpa hans skiva också)

Tråd om honom här på Flashback, (FB) Rebell Robert?

Finns även klipp med honom från typ Idol (eller Talang kanske?) eller vad det är, på Youtube.
Senast redigerad av Anti-reptoid 2025-03-06 kl. 05:48.
Citera
2025-03-06, 11:08
Medlem
Bret-Harts avatar
Saxons Crusader album hade inte sålt så bra, på en spelning i Stockholm så var det runt 800 pers i publiken på ett ställe som hade plats för flera tusen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in