2026-07-07, 19:35
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuhundrasjuttio
Vad tror du Lexbase gör i det läget?

De tar ut alla likvider ur bolaget. Och sätter det i kk.

Någon annan får städa upp.
Citera
2026-07-07, 19:37
Medlem
Citat:
Tror ni lexbase m.fl kommer att ta bort alla sökbara personuppgifter den 9 juli efter domen, eller tror ni de kommer våga fortsätta ha folks privata uppgifter ute för sökning? (Ja förutsatt att de dömer till vår fördel och lexbase nackdel då).

Jag skulle tro att IMY redan sitter på ett färdigt beslut som förbjuder Lexbase:s och Krimfup:s verksamhet. Det finns inte utrymme för någonting annat. Det kommer inte funka för dem att bedriva den här formen av verksamhet något mer efter detta. Det lär även påföras en saftig sanktionsavgift med tanke på hur omfattande överträdelser det är fråga om, hur man medvetet har struntat i flertalet bestämmelser i GDPR och olagligt hanterat känslig information om hundratusentals människor i det här landet. Det kommer inte vara lönsamt för dem att hålla på med det här och då faller hela deras incitament.
Citera
2026-07-07, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Samma dag tror du? Utan att ta bort sökresultat först?.. "Nån annan får städa upp", vilka då tror du o hur snabbt?
Citera
2026-07-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Jag skulle tro att IMY redan sitter på ett färdigt beslut som förbjuder Lexbase:s och Krimfup:s verksamhet. Det finns inte utrymme för någonting annat. Det kommer inte funka för dem att bedriva den här formen av verksamhet något mer efter detta. Det lär även påföras en saftig sanktionsavgift med tanke på hur omfattande överträdelser det är fråga om, hur man medvetet har struntat i flertalet bestämmelser i GDPR och olagligt hanterat känslig information om hundratusentals människor i det här landet. Det kommer inte vara lönsamt för dem att hålla på med det här och då faller hela deras incitament.

Hur snabbt tror du detta sker?
Citera
2026-07-07, 19:46
Medlem
Citat:
Hur snabbt tror du detta sker?

I podden där någon företrädare för myndigheten medverkade lät det på honom som att tillsynen i princip var klar och att det enda de väntade på var förhandsavgörandet från EU-domstolen. Har ingen aning om hur snabbt det kommer ske. Men jag gissar att det inte är helt oproblematiskt för en statlig myndighet att låta dessa överträdelser pågå särskilt länge efter EU-domstolen sagt sitt. Så jag skulle tro att det kommer gå relativt fort.
Citera
2026-07-07, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Mycket prat om kk i tråden.
Ett bolag kan endast gå i kk om det finns fordringar bolaget inte kan betala.
Det kan bara uppstå i fall tillräckligt många stämmer i TR, chansen att det händer är lika liten som den varit hitintills.

I annat fall kan styrelsen avregga bolaget, det kommer inte heller hända då dom troligtvis går över till varianten med IMY tillstånd.
Citera
2026-07-07, 20:09
Avstängd
Citat:
svårt säga jag vet ju vad jag hade gjort men, hur lexbase agerar kan jag inte svara på
Citera
2026-07-07, 20:40
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Det är den absolut mest intressanta frågan inför torsdag. Om vi blickar bakom kulisserna på hur dessa bolag fungerar kommersiellt, så finns det tre troliga scenarier för hur Lexbase, Verifiera och MrKoll kommer att agera direkt efter domen:

Bolagen kommer absolut inte att rensa sina databaser på torsdag förmiddag. De kommer att gå ut med pressmeddelanden i stil med det Verifiera skrev i höstas: Vi analyserar domen och dess innebörd, vår verksamhet fortsätter under tiden som vanligt. De vet att en EU-dom är ett förhandsavgörande till Attunda tingsrätt - det är inte ett direkt stängningsbeslut mot dem som enskilt bolag. De kommer att utnyttja varje sekund av den juridiska processen i Sverige för att hålla igång kassaflödet så länge det bara går, trots att de lever på lånad tid.

De kommer högst sannolikt att genast börja gallra eller dölja de mest "brännbara" uppgifterna för att minska skaderisken. Gamla domar (som ligger bortom belastningsregistrets gallringstider) och domar som rör mindre allvarlig brottslighet plockas nog bort i tystnad för att dämpa den våg av raderingskrav och framtida skadeståndsanspråk som de vet kommer att rulla in.

För att hävda att de inte längre "allmänhetssprider" uppgifterna, kan de snabbt ändra sina sajter så att man inte kan söka helt öppet på Google eller direkt på förstasidan. De kanske kräver BankID, att man kan visa ett "legitimt behov" (som att man är arbetsgivare), eller döljer namnsökningar helt och hållet för att försöka runda domstolens definition av vad som är en olaglig databas.

Så nej, de kommer inte att kapitulera på sekunden på torsdag. De kommer att klamra sig fast vid sina utgivningsbevis tills den svenska tingsrätten eller IMY fysiskt drar ur sladden för dem. Men deras handlingsutrymme kommer att krympa till ett absolut minimum över en natt.
Citera
2026-07-07, 22:19
Medlem
GDPRWarriors avatar
Jag har hållit mig bakom kulisserna och arbetat med det här målet under alla dessa år. Mitt första offentliga framträdande skedde förra året, främst inför jurister och dataskyddsexperter, följt av en intervju i Kollega i februari.

På torsdag gör jag min verkliga mediala debut inför allmänheten.

Den juridiska processen har varit mitt främsta fokus. Nu börjar nästa fas den offentliga debatten. Där har andra länge haft övertaget och satt agendan.

Det tänker jag förändra. Mina motståndare får gärna fortsätta argumentera för sin sak, men jag kommer att göra detsamma med samma uthållighet och övertygelse som har präglat mitt arbete hittills.
Citera
2026-07-07, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Jag har hållit mig bakom kulisserna och arbetat med det här målet under alla dessa år. Mitt första offentliga framträdande skedde förra året, främst inför jurister och dataskyddsexperter, följt av en intervju i Kollega i februari.

På torsdag gör jag min verkliga mediala debut inför allmänheten.

Den juridiska processen har varit mitt främsta fokus. Nu börjar nästa fas den offentliga debatten. Där har andra länge haft övertaget och satt agendan.

Det tänker jag förändra. Mina motståndare får gärna fortsätta argumentera för sin sak, men jag kommer att göra detsamma med samma uthållighet och övertygelse som har präglat mitt arbete hittills.

Det ryktas om att domen kommer vara tillgänglig 09:30 så antar att du framträder efter det?
Gästar du live TV såsom nyhetsmorgon eller svt, Eller blir det något inspelat material som släpps i efterhand?

Oavsett vad så blir torsdag en stor dag för oss alla, och jag kommer följa din resa för support och tacksamhet
Citera
2026-07-08, 07:52
Medlem
Känner att jag behöver klarhet i vad som händer med privata bolag som säljer bakgrundskontroller till arbetsgivare.

Alltså inte Lexbase, Krimfup osv.

Bolag man aldrig hört talas om då de endast jobbar med arbetsgivare.

Kommer dessa upphöra i samband med domen imorgon (om det går åt våra vägar så att säga)?

Tack för svar.
Citera
2026-07-08, 08:02
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MynameisAnders
Känner att jag behöver klarhet i vad som händer med privata bolag som säljer bakgrundskontroller till arbetsgivare.

Alltså inte Lexbase, Krimfup osv.

Bolag man aldrig hört talas om då de endast jobbar med arbetsgivare.

Kommer dessa upphöra i samband med domen imorgon (om det går åt våra vägar så att säga)?

Tack för svar.

Källan kommer strypas direkt. Många av de mindre och latare bakgrundskontrollföretagen använder i sin tur Lexbases eller Verifieras databaser via tekniska kopplingar (API:er) för att göra sina sökningar snabbt. Om Lexbase och krimfup tvingas stänga eller frysa sina register imorgon, rasar grunden för hur dessa bolag snabbt får tag i sin.

EU-domstolen kommer imorgon att dra extremt skarpa linjer för vad som är laglig hantering av brottmålsuppgifter enligt GDPR. Företagen kommer att behöva granska sina processer under lupp. De kan inte längre köpa "rådumpade" rättsdatabaser utan måste bli extremt restriktiva med vad de visar för arbetsgivaren.

Dessa mindre ”osynliga bolag” överlever morgondagen eftersom de säljer en skräddarsydd konsulttjänst till företag (ofta med den sökandes godkännande), inte en offentlig skampåle. Men den tid där de enkelt och billigt kunde dammsuga nätet efter gamla synder är på väg att ta slut. De kommer att tvingas bli mycket mer pappersdrivna, långsamma och restriktiva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in