2026-07-07, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
FUP är tydlig, för samtliga de brott som Katja är skäligen misstänkt finns tydligt angivet att underrättelsedatum är 2026-01-29.
Du fattar inte. Det ovan är ju precis det jag skrivit. Det står ju exakt datum i FUP. Vad menar du?

Att vara skäligen misstänkt för brott är något helt annat än att underrättas misstankar om det man är skäligen misstänkt för. Förstå det!

Först byggs en misstanke upp och du anses skäligen misstänkt för ett brott. antingen genom beslut eller genom tvångsmedel och då inleds FU. Därefter kommer du vid ett förhör att underrättas misstanke om detta. Detta förhör och denna underrättelse kan ske låååångt senare, flera år senare år senare om situationen är sådan.

När hårprovet togs var hon skäligen misstänkt. Senare underrättades hon misstankar hon skäligen misstänktes för. Vad åklagaren än har sagt om detta efteråt så är det helt oväsentligt. Han kan absolut ha ljugit, han kan ha kommit ihåg fel eller vad som helst. Det spelar noll roll för utgången. Förutom för en tvättäkta rättshaverist som du...
Senast redigerad av spitvenom 2026-07-07 kl. 23:14.
Citera
2026-07-07, 23:33
Medlem
Citat:
Proportionaliteten med hårprovet ifrågasätts senare, och åklagaren motiverar då beslutet att ta hårprov med att Katja inte samarbetade och inte svarade på deras frågor.

Återigen ljuger åklagaren. Ty, beslutet att ta hårprov togs innan några andra förhör med Katja hållits utöver det allra första på olyckskvällen, och då svarade hon på alla frågor. Även på förhöret i samband med att hårprovet togs samarbetade Katja.

Åklagaren ljuger alltså när han påstår att motivet för hårprovet var Katjas ovilja att samarbeta.

Skulle åklagaren nånsin ifrågasättas för hårprovet kan han dock bara uppge att intrycket Katja givit så långt gjorde att det kunde förmodas att hon inte skulle medverka i utredningen och därför togs hårprovet. Sen är den saken ur världen. Hur ska det kunna ifrågasättas vidare då oavsett om det är lögn eller ej?

Åklagaren kan absolut ha ljugit i media. So what? Åklagaren kan absolut ha känt ett hat mot Katja för den hon är och därför gått "all in". So what? Vem ska bevisa det? Varför hänger du upp på dessa detaljer? Åklagaren är inte åtalad i det här fallet och kommer aldrig bli det. Eventuella lögner från honom i media kommer ALDRIG påverka utgången i september.
Senast redigerad av spitvenom 2026-07-07 kl. 23:49.
Citera
2026-07-07, 23:35
Medlem
Citat:
Fan vad du är korkad

Vad tror du hårprovet syftde till att bevisa? Alkoholrattfylla? Idiot!

Hårprovet skulle bevisa att hon brukat narkotika, vilket hon blev misstänkt för redan vid körningen i december men delgavs misstanke om i januari.

Hur många gånger ska jag och alla andra i tråden behöva förklara det för dig TM?

Men det kan inte vara lätt när både åklagare, JO och användare på Flashback konspirerar för att undanhålla sanningen.
Citera
2026-07-07, 23:44
Medlem
Citat:
Det hela är väldigt enkelt.

Att trådens glömska troll försöker tramsa bort saker och ting med skitsnack och påhitt förändrar inte det hela.

Kajta orsakade en olycka den 28/12.
Hon misstänktes för rattfylleri, initialt för alkohol och senare på kvällen också för narkotika, även om poliserna på plats, vill jag minnas, gav uttryck för att de uppfattade påverkan av annat än alkohol.
Man tog utandningsprov, urinprov och blodprov.
Katja förhördes på stationen under kvällen och svarade på alla frågor polisen hade.

Katja delgavs inte misstanke om brott, i vart fall inte för något narkotikarelaterat brott. Åklagaren har senare, veckor senare, meddelat att "ingen är delgiven misstanke".
Några alkoholrelaterade brott är Katja varken misstänkt eller åtalad för.

I mitten av januari beslutade åklagaren om att ta hårprov på Katja.
I slutet av januari genomfördes ett förhör med Katja då hårprovet togs. Katja samarbetade i förhöret och svarade på polisens frågor.

I början av april, ca en månad efter att hårprovet togs, håller polisen ett tredje förhör med Katja, denna gång är hon dock inte samarbetsvillig och svarar på nästan alla frågor med "ingen kommentar".

Proportionaliteten med hårprovet ifrågasätts senare, och åklagaren motiverar då beslutet att ta hårprov med att Katja inte samarbetade och inte svarade på deras frågor.

Återigen ljuger åklagaren. Ty, beslutet att ta hårprov togs innan några andra förhör med Katja hållits utöver det allra första på olyckskvällen, och då svarade hon på alla frågor. Även på förhöret i samband med att hårprovet togs samarbetade Katja.

Åklagaren ljuger alltså när han påstår att motivet för hårprovet var Katjas ovilja att samarbeta.

Det är inte första gången i denna soppa som denna inkompetenta och smått korrupta åklagare ljuger.

Det är alltså inte alls att undra på att Katja reagerar och gör en JO-anmälan.
Att JO-anmälan skulle avslås hade jag förutspått, precis som jag förutsåg hårprovet, men det förtar inte det faktum att det är ett rättssäkerhetsproblem att JO gör just det, och hänvisar till att en icke omnämd instans ska granska detta istället. Men det finns ingen sådan instans. Också det här beteendet från JO är inte unikt och föremål för återkommande debatt. JO ska granska makten och våra myndigheter, men blundar väldigt ofta och bara avslår utan sakliga och relevanta motiveringar.

I vilket fall som helst. Åklagaren är beslagen med lögn i flera fall i den här utredningen. Det är inte en åsikt. Det är fakta.

Så allt det här handlar om att du tycker åklagaren har motiverat dåligt i en intervju varför han beslutade om hårprovet?

Faktum kvarstår trådmongo. Åklagaren har noll skyldighet att motivera hårprovet inför dig eller inför någon annan och du slåss därmed mot väderkvarnar.

Åklagaren hade kunnat lämna ingen motivering alls till hårprovet och resultatet hade ändå blivit detsamma för Katja Nyberg och för JO.

För övrigt har hårprovet noll att göra med när hon blev delgiven eller underrättad om någon misstanke.
Citera
2026-07-07, 23:46
Medlem
Jag får visst citera mig själv omgående

Citat:
Att trådens glömska troll försöker tramsa bort saker och ting med skitsnack och påhitt förändrar inte det hela.

Återigen läggs påståenden jag aldrig gett uttryck för i min mun. Halmgubbar levereras på löpande band. Det är typiskt modus operandi för hårbeväxta skogsvarelser.

Som jag skrev alldeles nyss, det hela är väldigt enkelt.

Åklagaren ljuger (igen). Se mitt föregående inlägg.

Det som kan tilläggas mitt förra inlägg är varför åklagaren har ett behov av att ljuga.
Det är nämligen så att en åklagare har vissa regler att förhålla sig till, han får inte hitta på vad som helst i en förundersökning. De utredningsåtgärder som vidtas ska vara proportionerliga och syfta till att utreda det brott som det finns skälig misstanke för.

Att det kan finnas skälig misstanke för att ett brott har begåtts och att det kan finnas en individ som är skäligen misstänkt för ett brott är två skilda saker är så självklart att det inte borde behöva förklaras, men det finns visst en och annan som inte förstår det, kan jag konstatera. Det hänger ihop med det där med halmgubben ovan

Nåja, avseende åklagaren. Som flera andra påpekat tidigare i tråden är det här med hårprov inte en helt vanligt förekommande åtgärd (även om jag personligen tycker att den borde vara det) och ses som ett omfattande intrång i integriteten, eftersom det kan kartlägga en person över en större tid.

En åklagare får inte vidta utredningsåtgärder som sträcker sig utanför det som krävs för att utreda det aktuella brottet.

Katja misstänktes för ett fall av rattfylleri och två fall av narkotikabrott (innehav + brukande). Narkotikan hade hon i sin väska och urin- och blodprov påvisade metaboliter av kokain. Detta var vad utredningen avsåg och tydliga bevis fanns. Det fanns ingen misstanke om andra brott.
Då beslutar åklagaren om ett hårprov, utan att vid tillfället ange något motiv till utredningsåtgärden.
Hårprovet analyseras ett år bakåt i tiden i, vill jag minnas, fyra olika intervaller, och leder till flera ytterligare åtalspunkter mot Katja.

När åklagaren i efterhand får frågan om varför han beslutade om hårprov, svarade han att det berodde på Katjas ovilja att samarbeta. Men vi vet att Katja samarbetade fram till och i samband med att hårprovet togs.

Åklagaren är väl medveten om att hårprovet han tog inte ligger inom ramen för de utredningsåtgärder han rimligen får besluta om. Det finns helt enkelt inte tlllräckliga skäl för en sådan, och särskilt inte en som sträcker sig ett år bakåt i tiden. Åklagaren har här, med stor sannolikhet, överskridit sina befogenheter, och det vet han om. Därför drar han till med en lögn när han får frågan om varför han genomförde hårprovet. En lögn som avslöjas av FUP.

Så, återigen, Katjas JO-anmälan är högst förståelig och högst relevant.

Åklagaren har av allt att döma överskridit sina befogenheter, genomfört en utredningsåtgärd som han inte fick genomföra och som inte är proportionerlig, och sedan vet vi att han har ljugit om varför han gjorde det.

Att Katja sedan sannolikt är skyldig till alltihop och att många av oss då också tycker att hon ska dömas och straffas för det, mig inkluderad, förändrar inte det faktum att det är som ovan som vårt rättsystem fungerar, och det har vi såväl som åklagaren, särskilt åklagaren, att rätta sig efter.
Citera
2026-07-08, 00:03
Medlem
Citat:
Jag får visst citera mig själv omgående

Återigen läggs påståenden jag aldrig gett uttryck för i min mun. Halmgubbar levereras på löpande band. Det är typiskt modus operandi för hårbeväxta skogsvarelser.

Som jag skrev alldeles nyss, det hela är väldigt enkelt.

Åklagaren ljuger (igen). Se mitt föregående inlägg.

Det som kan tilläggas mitt förra inlägg är varför åklagaren har ett behov av att ljuga.
Det är nämligen så att en åklagare har vissa regler att förhålla sig till, han får inte hitta på vad som helst i en förundersökning. De utredningsåtgärder som vidtas ska vara proportionerliga och syfta till att utreda det brott som det finns skälig misstanke för.

Att det kan finnas skälig misstanke för att ett brott har begåtts och att det kan finnas en individ som är skäligen misstänkt för ett brott är två skilda saker är så självklart att det inte borde behöva förklaras, men det finns visst en och annan som inte förstår det, kan jag konstatera. Det hänger ihop med det där med halmgubben ovan

Nåja, avseende åklagaren. Som flera andra påpekat tidigare i tråden är det här med hårprov inte en helt vanligt förekommande åtgärd (även om jag personligen tycker att den borde vara det) och ses som ett omfattande intrång i integriteten, eftersom det kan kartlägga en person över en större tid.

En åklagare får inte vidta utredningsåtgärder som sträcker sig utanför det som krävs för att utreda det aktuella brottet.

Katja misstänktes för ett fall av rattfylleri och två fall av narkotikabrott (innehav + brukande). Narkotikan hade hon i sin väska och urin- och blodprov påvisade metaboliter av kokain. Detta var vad utredningen avsåg och tydliga bevis fanns. Det fanns ingen misstanke om andra brott.
Då beslutar åklagaren om ett hårprov, utan att vid tillfället ange något motiv till utredningsåtgärden.
Hårprovet analyseras ett år bakåt i tiden i, vill jag minnas, fyra olika intervaller, och leder till flera ytterligare åtalspunkter mot Katja.

När åklagaren i efterhand får frågan om varför han beslutade om hårprov, svarade han att det berodde på Katjas ovilja att samarbeta. Men vi vet att Katja samarbetade fram till och i samband med att hårprovet togs.

Åklagaren är väl medveten om att hårprovet han tog inte ligger inom ramen för de utredningsåtgärder han rimligen får besluta om. Det finns helt enkelt inte tlllräckliga skäl för en sådan, och särskilt inte en som sträcker sig ett år bakåt i tiden. Åklagaren har här, med stor sannolikhet, överskridit sina befogenheter, och det vet han om. Därför drar han till med en lögn när han får frågan om varför han genomförde hårprovet. En lögn som avslöjas av FUP.

Så, återigen, Katjas JO-anmälan är högst förståelig och högst relevant.

Åklagaren har av allt att döma överskridit sina befogenheter, genomfört en utredningsåtgärd som han inte fick genomföra och som inte är proportionerlig, och sedan vet vi att han har ljugit om varför han gjorde det.

Att Katja sedan sannolikt är skyldig till alltihop och att många av oss då också tycker att hon ska dömas och straffas för det, mig inkluderad, förändrar inte det faktum att det är som ovan som vårt rättsystem fungerar, och det har vi såväl som åklagaren, särskilt åklagaren, att rätta sig efter.

Du ändrar dig och kommer med nya saker som du tycker är fel i varje inlägg. Men det ligger väl i diagnosen rättshaverism antar jag.

En svensk åklagare behöver i princip aldrig motivera en utredningsåtgärd. Det finns ingen sådan skyldighet.

Och hårprovet togs för att bevisa det ringa narkotikabrott som KN var misstänkt för. Att man sen fick tre extra bevisade narkotikabrott till på köpet är bara en bonus, men givetvis snopet för Katja.

Hårprov är en väldigt mild åtgärd. Betydligt mindre ingripande än det pisseprovet som Katja underkastades. Om du är så bekymrad över Katjas integritet så borde du kanske invända mot pisseprovet i stället?

Hur som helst har JO sagt sitt nu. De kritiserar inte polis eller åklagare för hårprovet.
Citera
2026-07-08, 00:12
Medlem
Ja jösses, nivån på en del av idioterna i tråden är så man blir mörkrädd. Inte undra på att det går utför för sverige när sådana idioter tillåts fortplanta sig.

För de som har lite förstånd och fortfarande läser tråden, så kan det vad det gäller det här med proportionalitet nämnas att det i FUP framkommer att polisen initialt INTE gjorde någon visitation av Katjas handväska, eftersom detta ansågs vara oproportionerligt givet den rattfyllerimisstanke som fanns.
Så där har ni ett tydligt exempel på hur restriktiv synen på proportionalitet är. Sedan kan man tycka vad man vill om den saken, men återigen, så fungerar vårt rättsystem.

Det var först när en polisman såg att Katja grävde i sin väska och förde fingrarna mot näsan, som det fanns skäl att misstänka något utöver rattfyllan och som det fanns grund för polisen att genomsöka den.
Finns i FUP. Bara å läsa, för den som är intelligent nog att läsa och förstå
Citera
2026-07-08, 00:14
Medlem
Citat:
Ja jösses, nivån på en del av idioterna i tråden är så man blir mörkrädd. Inte undra på att det går utför för sverige när sådana idioter tillåts fortplanta sig.

För de som har lite förstånd och fortfarande läser tråden, så kan det vad det gäller det här med proportionalitet nämnas att det i FUP framkommer att polisen initialt INTE gjorde någon visitation av Katjas handväska, eftersom detta ansågs vara oproportionerligt givet den rattfyllerimisstanke som fanns.
Så där har ni ett tydligt exempel på hur restriktiv synen på proportionalitet är. Sedan kan man tycka vad man vill om den saken, men återigen, så fungerar vårt rättsystem.

Det var först när en polisman såg att Katja grävde i sin väska och förde fingrarna mot näsan, som det fanns skäl att misstänka något utöver rattfyllan och som det fanns grund för polisen att genomsöka den.
Finns i FUP. Bara å läsa, för den som är intelligent nog att läsa och förstå

Du kanske ska vända dig till JO med en ny anmälan nu när du har lärt dig det nya fina ordet proportionalitet.
Citera
2026-07-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk
Du kanske ska vända dig till JO med en ny anmälan nu när du har lärt dig det nya fina ordet proportionalitet.

till skillnad från dig så har jag inte bara koll på juridiken utan också JO, det var därför jag, också till skillnad från dig, med lätthet förutspådde utkomsten av Katjas JO-anmälan. På ungefär samma vis som jag också förekom hårprovet.

Din kommentar om proportionalitet ovan kallas för övrigt inom psykologin för "projektion", så nu har du inte bara ett, utan två nya begrepp att lära dig.
Citera
2026-07-09, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
I en intervju nyligen bekräftade Katja Nyberg att David Baas "campade" i fyra dygn utanför hennes bostad. Så jag var inte helt fel på bollen tidigare i tråden! Du kan se intervjun här:

https://www.youtube.com/watch?v=YaEfizRJNTQ
Katja skulle ju aldrig ljuga om en sån sak.
Citera
2026-07-09, 21:08
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Det känns skönt att Katja är så pålitlig.

Tyvärr ville hon inte vara så tydlig i intervjun som vi andra hade hoppats, men huvudförhandlingen blir nog något i hästväg när Katja ska bortförklara allt och lite till.

Hoppas Katja tvålar till Åklagaren ordentligt så att hans barn skäms för hur han har behandlat henne!

Utandningsprov, blodprov, kissprov och till och med hårprov! Åklagaren verkar helt gränslös och lat minsann!

Jag tror också att Herr Baas på Expressen kommer att skriva något snällt om Katja när han får ta del av hennes gråtmilda bortförklaringar i september.
Citera
2026-07-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting

Å andra sidan är det väl ingen som tvivlar på just den detaljen.
Men det är ju jävligt korkat att ge sig ut och åka bil utan körkort när man vet att man är övervakad 24/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in