Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Ok, så även med en extremt låg sannolikhet för liv per planet så är det möjligt att det skulle ha hänt på både Jorden och Mars, och ingen annanstans i t ex vår galax, men ändå känns ju det som en helt verklighetsfrämmande slutsats.
Precis så kände jag över tanken på att det hade uppkommit liv i mitt tankeexperiment fast oddset för det låg på 10^112. Helt verklighetsfrämmande kändes det faktiskt, jo! För tänk dig att du kastar en tärning 144 gånger i rad och varje gång blir det en S E X A! Vad gör du?
Vi vet ju alla att tärningar kan ge ifrån sig sexor så då är väl allt okej då liksom? (Man kastar fram en sexa i taget och då är det inte så märkvärdigt att få en sexa, och så kastar man fram en sexa till och det är inget konstigt som sagt och en till och en till.. etc etc).
Eller skulle man möjligen undersöka tärningen lite närmare först innan man resignerat accepterade slumpens "fria vilja"?
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
OM man upptäcker att liv har uppkommit på Mars, så kommer det att tolkas som att liv måste vara extremt vanligt.
Jag kan tänka mig att just den närmaste tiden efter att NASA släpper nyheten om oberoende liv på Mars så blir det mycket "HYPE" och så men sen lägger sig allt igen med insikten att liv visst "kan" bildas på en gynnsam planet men att det "fortfarande" är väldigt osäkert hur vanligt detta är och att vi inte kan ta vad som skett i vårat solsystem som något riktmärke på hur det ser ut i övriga universum. Hela vårat solsystem blir sett som 1 datapunkt, och därmed den enda datapunkten..
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Varför skulle oberoende liv på Mars tolkas på det sättet? Ja, det är ju egentligen inte bevis, men det handlar om sannolikheter för fördelningen. Slår man en tärning 6000 gånger är det möjligt att få 1000 sexor i rad, men extremt osannolikt jmf med 1000 sexor något så när jämnt utspridda. Om liv bara har uppkommit två gånger i vår galax så är det möjligt att båda hände i samma solsystem, men extremt osannolikt jmf m att de skedde på flera tiotusentals ljusårs avstånd.
När det gäller tankeexperimentet(..som kan bli verkligt) med Jorden och det oberoende livet på Mars så befinner sig dessa i den verkliga världen där universum är oändligt och därför full med "illvilliga" observatörer utspridda på mycket stora avstånd ifrån varandra runt om i detta universum och i varenda multiversum som existerar. Och de flesta av dessa observatörer är givetvis ensamma(tror dom) men en liten del av dem, typ 1 av 10^137, har en grannplanet som också har oberoende liv!
Och det är inte alls omöjligt att vi är någon av dessa observatörer, för kan man få 144 sexor i rad, (med tärningar som vi godtroget litar fullt ut på) så kan man inte utesluta något alls i vårat matrix som vi är en del av!

Allt beror tillslut på vilken observatör "någon/något" väljer att just vi ska vara!
Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Nu låter jag kanske väldigt optimistisk, helt plötsligt, men jag har inte ändrat mig. Tills vi faktiskt upptäcker en annan planet med liv, så är själva storleksordningen på sannolikheten osäker, och KAN vara t ex 10⁻¹³⁷ lika gärna som 1/10=10⁻¹. ELLER så kanske vi kommer mycket längre i forskningen om
abiogenes.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abiogenesis
Vore ju t ex bra om man kunde räta ut de tre frågetecknen precis innan LUCA - Last Universal Common Ancestor.

10⁻¹ låter som chansen för att Sverige hade vunnit över Frankrike i fotbollsmatchen på fotbolls-VM!
Och 10⁻¹³⁷ låter som chansen för att Sverige får guld i USA i årets fotbolls-VM!