2026-07-07, 23:26
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Om han inte ljög var han sjuk oprofessionell.

Han hävdade att han visste 14 000 bebisar riskerade att dö inom 48 timmar om inte nödhjälp kom fram, eftersom han hade bra rapporter. Klarar han inte ens att förstå dem borde han inte ha den arbetsuppgifter.

Samt borde han förstått hur sensationell nyhet var. En sådan sak kan man inte i den befattningen han har hävda utan att dubellkolla faktan. Det blev ju också jävligt pinsamt för honom och alla medier som okritiskt förtvidare propagandan.

Jag gav faktiskt 3 länkar om plundrar nödhjälp. Uppgiften kommer från FN egna siffror. De hade info om hur många lastbilar som kom in och hur många som kom fram samt hur många som plundrades, de skiljer inte i de siffrorna på plundrar av folksamlingar och på plundrar av väpnade grupper, ej heller om de var Hamas eller andra. Det var alltså inte en raport. Då vid maj till augusti 2025 visades deras siffror på över 80% plundrade. Trots att Fletcher hävdade att och nu citerar jag honom "
"den stora, stora majoriteten av det stöd som vi får in kommer till civila."

Han förefaller vara en person som bedriver propaganda, alternativ inte bryr sig om att tala sanning, eller har noll koll. Alla tre alternativ borde frånta honom jobbet, min åsikt.

Noll koll förefaller osannolikt:

Citat:
Between 2007 and 2011, Fletcher was a foreign policy and Northern Ireland adviser to prime ministers Tony Blair, Gordon Brown and David Cameron. In his memoirs, Brown called him "indispensable and indefatigable". In his book For the Record, Cameron wrote: "There was one man who would prove essential: Tom Fletcher. Tom became my support, sounding board and source of information about virtually every country on Earth."

Här är en summering från hans upplevelse av besöket i Gaza förra året:

Citat:
Following the ceasefire announcement in October 2025, Fletcher visited Gaza and discussed the expansion of humanitarian assistance in an interview with Nick Robinson for BBC Radio 4’s Political Thinking. He described travelling through Gaza as resembling a journey through the ruins of Hiroshima, Stalingrad or Dresden, and discussed United Nations efforts to scale up aid, his dealings with the administration of United States President Donald Trump and the ceasefire negotiations at Sharm el-Sheikh. In an interview with 'The Observer', Fletcher described his principal responsibility as "bearing witness" to suffering in humanitarian crises. Referring to Gaza, he said that although the ceasefire had allowed expanded food assistance, immunisation and sanitation work, living conditions remained severe and reconstruction requirements were extensive. He also said that United Nations staff in Gaza were using GPS to identify the locations of their homes because surrounding landmarks had been destroyed.

Säg mig, vad har denne brittiske toppdiplomat med noll personlig koppling till någon av sidorna att vinna på att ljuga om situationen i Gaza? Det är en befängd anklagelse.
Citera
2026-07-07, 23:31
Medlem
Citat:
Om han inte ljög var han sjuk oprofessionell.

Han hävdade att han visste 14 000 bebisar riskerade att dö inom 48 timmar om inte nödhjälp kom fram, eftersom han hade bra rapporter. Klarar han inte ens att förstå dem borde han inte ha den arbetsuppgifter.

Samt borde han förstått hur sensationell nyhet var. En sådan sak kan man inte i den befattningen han har hävda utan att dubellkolla faktan. Det blev ju också jävligt pinsamt för honom och alla medier som okritiskt förtvidare propagandan.

Jag gav faktiskt 3 länkar om plundrar nödhjälp. Uppgiften kommer från FN egna siffror. De hade info om hur många lastbilar som kom in och hur många som kom fram samt hur många som plundrades, de skiljer inte i de siffrorna på plundrar av folksamlingar och på plundrar av väpnade grupper, ej heller om de var Hamas eller andra. Det var alltså inte en raport. Då vid maj till augusti 2025 visades deras siffror på över 80% plundrade. Trots att Fletcher hävdade att och nu citerar jag honom "
"den stora, stora majoriteten av det stöd som vi får in kommer till civila."

Han förefaller vara en person som bedriver propaganda, alternativ inte bryr sig om att tala sanning, eller har noll koll. Alla tre alternativ borde frånta honom jobbet, min åsikt.

Men dog det några spädbarn i Gaza som en följd av Israels agerande? Lägg 14 000 åt sidan, men dog det några?

När börjar Fletchers desperata vädjan att framstå som rimlig? Man ska inte säga 14 000 om det inte stämmer, men hellre dra till och rädda 1600 spädbarn än att hålla igen och inte få fram budskapet.

Men du anser att Israel är helt oskyldiga i detta va? Att det inte dog några av matbrist alls?
Citera
2026-07-07, 23:35
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jo visst, jag kan hållla med om att uttalandet om 14 000 bebisar var allvarligt, samt att en person i en sådan position måste vara extremt noggrann med siffror. Men det är fortfarande en skillnad mellan att göra ett grovt sakfel och att medvetet ljuga, vilket vi faktiskt inte vet.

Min fråga handlade inte om uttalandet var fel, för det var det. Frågan är om det finns belägg för att Fletcher visste att siffran var fel när han sade det. Att en person misstolkar eller återger en källa felaktigt är ju inte samma sak som att bedriva propaganda, som du menar.

Siffran 80% säger ju bara att kedjan bröts, vilket kan inkludera plundring, men också kaos vid distribution, desperata civila som tar mat, säkerhetsproblem och andra orsaker. Så här finns det heller inga belägg för att 80% inte nådde civila.
Är det alltså mer ok att han inte klarar av att läsa rapporter och då kan säga lite vad som, även då helt extrema saker?

Journalisterna som inte har det som arbetsuppgift klarade ju av att läsa rapporten, de var ju så det uppdagades. Så jätte svårlästa kan de ju inte ha varit.

Det var en mycket sensationell nyhet. Den kom som en storm genom världen, kom du inte ihåg det? Var enda media förfasades över hur hämst läget var. Så var det inte ens sant, inte ens i närheten.

Jag kan ju inte veta om han är gravt mentalt handikappad eller en mytoman, eller bedriver propaganda. Finns det andra alternativ?

Så du menar att hävda att den stora stora majoriteten av mat når civila kan vara en korrekt beskrivning på när mer en 80% av lastbilarna beskrivs så här:
"Intercepted Either peacefully by hungry people or forcefully by armed actors, during transit in Gaza"

Jag tycker det var en mycket icke korrekt beskrivning, lögn eller noll koll.

Du vet att det bara var 3 månader mellan dessa uttalanden av Fletcher, så på inget vis ser han ut att ha lärt sig av sina misstag.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-07 kl. 23:43.
Citera
2026-07-07, 23:42
Medlem
Citat:
Är det alltså mer ok att han inte klarar av att läsa rapporter och då kan säga lite vad som, även då helt extrema saker?

Journalisterna som inte har det som arbetsuppgift klarade ju av att läsa rapporten, de var ju så det uppdagades. Så jätte svårlästa kan de ju inte ha varit.

Det var en mycket sensationell nyhet. Den kom som en storm genom världen, kom du inte ihåg det? Var enda media förfasades över hur hämst läget var. Så var det inte ens sant, inte ens i närheten.

Jag kan ju inte veta om han är gravt mentalt handikappad eller en mytoman, eller inte bedriver propaganda.

Så du menar att hävda att den stora stora majoriteten av mat når civila kan vara en korrekt beskrivning på när mer en 80% av lastbilarna beskrivs så här:
"Intercepted Either peacefully by hungry people or forcefully by armed actors, during transit in Gaza"

Jag tycker det var en mycket icke korrekt beskrivning.

Han vill hjälpa ett folk du inte vill ska få någon hjälp. Det är hans enda brott. Varken mer eller mindre. Därför avskyr du honom. För att han inte låter israelerna förgöra palestinierna obehindrat.

Stå för det istället.

I övrigt, undantaget detta enskilda misstag, finns det ingenting som tyder på att Fletcher varken vansköter sin roll eller använder den på ett olämpligt sätt. En karriärdiplomat med goda vitsord och stor omvärldskunskap.

Eller har du mer på honom? Fram med det i så fall. Är beredd att ändra mig vid gedigen bevisning.
Citera
2026-07-07, 23:44
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Han vill hjälpa ett folk du inte vill ska få någon hjälp. Det är hans enda brott. Varken mer eller mindre. Därför avskyr du honom. För att han inte låter israelerna förgöra palestinierna obehindrat.

Stå för det istället.

I övrigt, undantaget detta enskilda misstag, finns det ingenting som tyder på att Fletcher varken vansköter sin roll eller använder den på ett olämpligt sätt. En karriärdiplomat med goda vitsord och stor omvärldskunskap.

Eller har du mer på honom? Fram med det i så fall. Är beredd att ändra mig vid gedigen bevisning.
En person med det jobbet ska inte ljuga.

Vad det ok att han ljög eller vad tycker du?

Hans lögner hjälpte ingen, tvärt om. De skadade bara FN.

Om man har rätt, behövs inga lögner.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-07 kl. 23:46.
Citera
2026-07-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Testa att googla.

Jag noterar att du, som vanligt, saknar källor för dina påståenden
Citera
2026-07-07, 23:47
Medlem
Citat:

Jag kan ju inte veta om han är gravt mentalt handikappad eller en mytoman, eller bedriver propaganda. Finns det andra alternativ?

Jag tycker det var en mycket icke korrekt beskrivning.

Min poäng är att ett misstag och en medveten lögn inte är samma sak. Därför ifrågasatte jag din anklagelse om propaganda. För att kalla någon lögnare behöver man visa att personen visste att uppgiften var falsk när den framfördes.

Om en stor andel transporter klassas som intercepted, så betyder det att distributionskedjan bröts. Inte att 80 % av hjälpen stals eller att 80 % inte nådde civila.
Citera
2026-07-07, 23:50
Medlem
Citat:
En person med det jobbet ska inte ljuga.

Vad det ok att han ljög eller vad tycker du?

Yes, det är det stora problemet i detta. Att Fletcher tog i för mycket när han redovisade siffrorna. Bra att du har ägnat hela dagen åt att fokusera på just det.

Att spädbarn dog som en följd av att matleveranser ströps står såklart inte i paritet med den hemska Lögnen™.

Det var väl inte toppen att han sa fel siffror men det är rent tjaffs att fokusera på det när spädbarn dog som en följd av Israels agerande. Då har man endast för avsikt att avleda uppmärksamheten. Hasbara.
Citera
2026-07-08, 00:09
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Min poäng är att ett misstag och en medveten lögn inte är samma sak. Därför ifrågasatte jag din anklagelse om propaganda. För att kalla någon lögnare behöver man visa att personen visste att uppgiften var falsk när den framfördes.

Om en stor andel transporter klassas som intercepted, så betyder det att distributionskedjan bröts. Inte att 80 % av hjälpen stals eller att 80 % inte nådde civila.
"United Nations Office for Project Services (UNOPS) showed that between May 19 and August 5, more than 2,600 trucks carrying humanitarian aid crossed from Israel into Gaza. However, only 300 of these trucks reached their intended destinations in Gaza during that period, with some 2,309 trucks being “intercepted” and looted along their delivery routes —"
https://www.fdd.org/analysis/2025/08/05/un-reports-88-percent-of-aid-trucks-slated-for-delivery-in-gaza-since-may-looted-along-routes/

88% kom alltså inte fram.

Stora stora majoriteten när civila, så beskrev Fletcher det.

Maten har ju ofta sålts på marknader, det är inte samma sak.

Dessa 2 uttalanden kom med ca 3 månaders mellanrum. Alltså störst största majoriteten och 14 000 bebisar.

Uttalanden var inte sanna om han ljuger av propaganda skäl eller att han bara är extrem ointelligent kan vi ju tvista om. Men sant var det absolut inte, alltså lögner medvetna eller omedvetna. Men bägge lögnerna la skuld på Israel. De hade alltså en och samma agenda.

FN har tappat förtroende av situationen, och troligtvis räddade hans uttalanden inte en enda bebis.

Jag förstår faktiskt inte hur du kan se det som misstag, kan man göra två så grova misstag så kort tid på varandra, normalt blir man väl lite försiktig efter det första? Jag hade kunnat köpa beskrivningen misstag om det bara var en gång. Eller om dom ena uttalandet la skuld på en sida och dem andra la på andra, för då kanske han bara var slarvig med sanningen. Det ser ut som propaganda.
Citera
2026-07-08, 00:15
Medlem
Citat:
"United Nations Office for Project Services (UNOPS) showed that between May 19 and August 5, more than 2,600 trucks carrying humanitarian aid crossed from Israel into Gaza. However, only 300 of these trucks reached their intended destinations in Gaza during that period, with some 2,309 trucks being “intercepted” and looted along their delivery routes —"
https://www.fdd.org/analysis/2025/08/05/un-reports-88-percent-of-aid-trucks-slated-for-delivery-in-gaza-since-may-looted-along-routes/

88% kom alltså inte fram.

Stora stora majoriteten när civila, så beskrev Fletcher det.

Maten har ju ofta sålts på marknader, det är inte samma sak.

Dessa 2 uttalanden kom med ca 3 månaders mellanrum. Alltså störst största majoriteten och 14 000 bebisar.

Uttalanden var inte sanna om han ljuger av propaganda skäl eller att han bara är extrem ointelligent kan vi ju tvista om. Men sant var det absolut inte, alltså lögner medvetna eller omedvetna. Men bägge lögnerna la skuld på Israel. De hade alltså en och samma agenda.

FN har tappat förtroende av situationen, och troligtvis räddade hans uttalanden inte en enda bebis.

Jag förstår faktiskt inte hur du kan se det som misstag, kan man göra två så grova misstag så kort tid på varandra, normalt blir man väl lite försiktig efter det första? Jag hade kunnat köpa beskrivningen misstag om det bara var en gång. Eller om dom ena uttalandet la skuld på en sida och dem andra la på andra, för då kanske han bara var slarvig med sanningen. Det ser ut som propaganda.

Jag har sagt mitt i detta och drar slutsatsen att du anser att 2 fel på 3 månader bevisar att Fletcher bedriver propaganda mot Israel, och där är vi oense.
Citera
2026-07-08, 00:20
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Bra att du har ägnat hela dagen åt att fokusera på just det.

Hasbara.
Av mig fetat
Du inser att du skriver detta ord i nästan vart enda inlägg du skriver?

Gissar på att det är ett försök till härskarteknik när du inte har något att komma med.

Det blir liksom inte ok att ljuga och det är ok att påpeka det. FN ska inte hålla på med det.

Jag svarar på knappt hälften av dina inlägg till mig om fletcher eftersom du tillför inget, jag svarar Heretic77 efter personen vill diskutera.

Vad jag har gjort idag har du ingen aning om.
Citera
2026-07-08, 00:20
Medlem
Citat:

Nej, det gör det inte. Du VILL att det ska se ut som propaganda, och vrider och vrånglar på frenetiskt för att det ska göra det. Men det ser inte ut som propaganda från Fletchers håll.

Däremot ser det väldigt mycket ut som propaganda från din sida här idag, där du återigen attackerar FN för att dom har mage att lägga sig i din älskade, älskade etniska rensning i Gaza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in