2026-07-07, 15:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Vad Ölvebro inte utredde var att Stig Engström stämplade ut 23.19. Det kunde och borde ha utretts. Ölvebro ansåg att frågan var ointressant. Engström var otänkbar som gärningsman.

Roland Bergström ansvarade för Skandias tidredovisningssystem Timecon. Bergström har bekräftat att hans enda åtgärd var att ställa fram Timecons systemklocka en minut. Systemklockan gick en minut efter. Enligt Fröken Ur.

Bergström uppgav att han gjorde den åtgärden den 1 mars. "Ja, den kollade jag med fröken ur då" innebär inte att Bergström ställde fram Timecons systemklocka under samtalen med Engström samma dag.

Bergström uppgav inte att han gjorde den åtgärden före eller under samtalen med Engström den 1 mars. Däremot uppgav Bergström att tiden som Engström fick den 1 mars var 23.19.

Bergström ändrade inga tider som redan var registrerade. Tider som registrerades den 28 februari (och x antal dagar tidigare) var fortfarande en minut fel. Inte bara Engströms tider. Alla anställdas tider.

Engströms registrerade tider den 28 februari 1986 var 08.10 och 23.19. De var en minut fel.

Engström stämplade ut 23.20. Som han uppgav i alla förhör efter den 1 mars.

Å nej, även om så Doktor Strange kalkylerar 16 miljoner scenarion, kommer SE alltid att stämpla ut kl. 23:19, ge och ta strax under en halvminut, precis så som RB slog fast redan dagen efter MOP.

Det är troligen den mest pålitliga uppgiften i hela arkiv-materialet: Manuell Kontroll Dagen Efter Mot Ett Atomur.
Citera
2026-07-07, 15:55
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Å nej, även om så Doktor Strange kalkylerar 16 miljoner scenarion, kommer SE alltid att stämpla ut kl. 23:19, ge och ta strax under en halvminut, precis så som RB slog fast redan dagen efter MOP.

Det är troligen den mest pålitliga uppgiften i hela arkiv-materialet: Manuell Kontroll Dagen Efter Mot Ett Atomur.

Roland Bergström ställde fram Timecons systemklocka en minut den 1 mars. Han ändrade inte tiderna som registrerades i Timecon den 28 februari.

Tiden som registrerades i Timecon var och förblev 23.19. Den var en minut efter. Stig Engström stämplade ut 23.20.

För alla läskunniga.
Citera
2026-07-07, 16:00
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Roland Bergström ställde fram Timecons systemklocka en minut den 1 mars. Han ändrade inte tiderna som registrerades i Timecon den 28 februari.

Tiden som registrerades i Timecon var och förblev 23.19. Den var en minut efter. Stig Engström stämplade ut 23.20.

För alla läskunniga.

Om man är läskunnig ser man att RB gav SE den korrigerade tiden dagen efter, vilket han säger rakt ut. Sedan gav han samma tid till PH.

Tyvärr kan inte verkligheten böjas efter Lebels önskemål.
Citera
2026-07-07, 16:33
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Om man är läskunnig ser man att RB gav SE den korrigerade tiden dagen efter, vilket han säger rakt ut. Sedan gav han samma tid till PH.

Tyvärr kan inte verkligheten böjas efter Lebels önskemål.

Det säger inte Bergström rent ut.

Förklara. Hur kan rätt tid vara 23.19?

Timecon registrerade 23.19 när Timecons systemklocka gick en minut efter.

Roland Bergström ändrade inte de tider som Timecon registrerade den 28 februari. Varken för Stig Engström eller för någon annan anställd.
Senast redigerad av Lebel 2026-07-07 kl. 16:42.
Citera
2026-07-07, 17:47
Medlem
Citat:

Roland Bergström ändrade inte de tider som Timecon registrerade den 28 februari. Varken för Stig Engström eller för någon annan anställd.

Hej!
1) Var påläst:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf

2) Sluta ljug!
Citera
2026-07-07, 18:04
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

RB konstaterade att Timecon registrerat 23:20. Den tiden kontrollerade han mot Fröken Ur och fick 23:19. Efter denna kontroll kontaktade han SE strax efter kl. 15, vilket gav SE gott om tid att höra av sig till polis och media med tidsuppgiften. Vilket han av någon anledning inte gjorde. Varför?
Citera
2026-07-07, 19:56
Medlem
Lebels avatar
Citat:
RB konstaterade att Timecon registrerat 23:20. Den tiden kontrollerade han mot Fröken Ur och fick 23:19. Efter denna kontroll kontaktade han SE strax efter kl. 15, vilket gav SE gott om tid att höra av sig till polis och media med tidsuppgiften. Vilket han av någon anledning inte gjorde. Varför?

Roland Bergström konstaterade inte att Timecon registrerade 23.20.

Bergström konstaterade att Timecons systemklocka (som avgjorde vilken tid som registrerades) gick en minut fel.

Timecon registrerade 23.19 när Timecons systemklocka gick en minut fel.

Citera
2026-07-07, 20:44
Medlem
Citat:
Just det. Där står inte heller att Roland Bergström ändrade de tider som registrerades den 28 februari, bara att han ställde om Timecons systemklocka.

Blad 5
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SKANDIA-vittnesf%C3%B6rh%C3%B6r-Roland-Bergstr%C3%B6m.pdf
Citera
2026-07-07, 21:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Blad 5

Tips är att citera ur förhören ordagrant. (Även om jag inte tror att det hjälper dig här.. men ändå.)

Om du kan släppa din Filter-källa, så finns förhören här.
OCR:ade, sökbara och med möjlighet att klippa.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/vittnesforhor/

B: Ja, den kollade jag med fröken ur då. Det var faktiskt så att klockan gick, våran klocka gick inte fel utan vår tidsapparat stod på 23.20 men vår klocka gick ca en minut fel vilket jag konstaterade vid kontroll med fröken ur. Och det var därför jag också sa 23.19 åt honom. och ställde om systemet.
Citera
2026-07-07, 21:50
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Blad 5

Blad 4 är mer intressant.

"Jag ska också säga det att jag åkte alltså in till Skandia då efter att ha pratat med honom den andra gången då jag sa att jag är klar och kan åka in. Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera att det var 23.19 då. Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen."

Det första Roland Bergström gjorde när han kom till Skandia på eftermiddagen den 1 mars var att avläsa den registrerade tiden. Bergström jämförde inte Fröken Ur med Timecons systemklocka och ställde inte om den. Han avläste den registrerade tiden. Den var 23.19.

Det andra Bergström gjorde var att ringa Stig Engström och ge honom den tiden.

Timecon registrerade 23.19 när Timecons systemklocka gick en minut efter. Den upptäckten gjorde Bergström senare.

Senare jämförde han Fröken Ur med Timecons systemklocka. Bergström fann att den gick en minut efter. Då ställde han om den. Det fick Engström veta senare i mars. Sannolikt på morgonen den 10 mars.

Roland Bergström ändrade inte de tider som Timecon registrerade den 28 februari. Varken för Stig Engström eller för andra anställda. Engströms registrerade tid var och förblev 23.19.

Bergström hade ingen anledning att ändra den registrerade tiden för enbart en av de anställda. Det fanns hundratals. Han hade heller ingen anledning att enbart ändra de tider som registrerades den 28 februari. Hur länge klockan hade gått en minut efter visste han inte.

Stig Engström stämplade ut 23.20.
Senast redigerad av Lebel 2026-07-07 kl. 22:03.
Citera
2026-07-07, 22:08
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Blad 4 är mer intressant.

"Jag ska också säga det att jag åkte alltså in till Skandia då efter att ha pratat med honom den andra gången då jag sa att jag är klar och kan åka in. Och så åkte jag in hit och så tittade jag på tiden här och konstatera att det var 23.19 då. Sedan ringde jag honom på nytt härifrån och gav honom tidsangivelsen."

Det första Roland Bergström gjorde när han kom till Skandia på eftermiddagen den 1 mars var att avläsa den registrerade tiden. Bergström jämförde inte Fröken Ur med Timecons systemklocka och ställde inte om den. Han avläste den registrerade tiden. Den var 23.19.

Det andra Bergström gjorde var att ringa Stig Engström och ge honom den tiden.

Timecon registrerade 23.19 när Timecons systemklocka gick en minut efter. Den upptäckten gjorde Bergström senare.

Senare jämförde han Fröken Ur med Timecons systemklocka. Bergström fann att den gick en minut efter. Då ställde han om den. Det fick Engström veta senare i mars. Sannolikt på morgonen den 10 mars.

Roland Bergström ändrade inte de tider som Timecon registrerade den 28 februari. Varken för Stig Engström eller för andra anställda. Engströms registrerade tid var och förblev 23.19.

Bergström hade ingen anledning att ändra den registrerade tiden för enbart en av de anställda. Det fanns hundratals. Han hade heller ingen anledning att enbart ändra de tider som registrerades den 28 februari. Hur länge klockan hade gått en minut efter visste han inte.

Stig Engström stämplade ut 23.20.

Han konstaterade att det var 23:19 genom att jämföra med Fröken Ur.

Att tillgodogöra sig längre texter är visst inte din starka sida.

I varje resonemang dyker det upp en fantasifull teori. Duger inte verkligheten?

Men en sak har du rätt i: Det var SE som YN såg.

Uppe på åsen ...
Citera
2026-07-07, 22:15
Medlem
Kjamfossftws avatar
Han hade kunnat stämpla ut 23:20 och ändå utan problem hunnit skjuta. Uppenbarligen var han ute innan Palme passerade. Det är väldigt kort sträcka från utgång till mordplats, därav Stigs invecklade förklaringar till vad han gör innan mordet. Liksom under och efter mordet. Förstår inte hur detta uppenbara kan vara svårt att ta in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in