2026-07-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Jag är mycket väl medveten om skolbokens argument. ...

Fast det verkar du ju faktiskt inte vara när du drar till med nedan:

Citat:
... För enligt alla fysikens och termodynamikens lagar, så kan ett vakuum inte existera intill en trycksatt bubbla, utan att det finns en gastät barriär som skiljer dem åt. ....

Enligt skolboken (och fysikens lagar) så kan en atmosfär existera utan en gastät barriär.
Citera
2026-07-07, 19:20
Medlem
Citat:
Trycket minskar väl med höjden, i takt med temperaturen sjunker, så att endast några få molekyler håller sig i gasform?

Men jo, givetvis behövs det en barriär för att totaltrycket skall hålla sig konstant. Även om trycket är lågt längst upp intill barriären, så skulle gasmolekylerna ändå sugas rakt ut i det påstådda vakuumet i den påstådda världsrymden.

Vakuum är ingen kraft, det är ingenting. Så varför skulle gasmolekylerna sugas ut? Vilken kraft är det som suger bort molekylerna?

Är du säker på att du har tänkt igenom detta? Ditt resonemang håller inte riktigt ihop....
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-07 kl. 19:22.
Citera
2026-07-07, 19:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag tycker Bilelns geocentriska världsbild stämmer bäst med vad som är observerbart.

Dvs, jorden är stationär, och täckt av ett kupolformat himlavalv. Stjärnhimlen är fästad på himlavalvet, som i sin tur roterar runt polstjärnan som ligger prick i norr.

Och den världsbilden sammanfaller för övrigt även med FN-flaggans representation av världskartan.

Äh, du drar bara en massa förhastade slutsatser. Antarktis har varit en militär skyddszon sedan 1950-talet, så man kan knappast åka till sydpolen och kolla själv.
Man kan ju undra varför en djupfrusen liten is-ö skulle vara så himla hemlig egentligen.

Det är svårare att ta sig till sydpolen än att se solen gå ned bakom en havshorisont. Har du gjort det?
Citera
2026-07-07, 19:30
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Oj, den ena är tuffare än den andra.
Jag bad nån av klotanhängarna att visa hur rumtiden kröks runt en varmluftsballong tror jag det var. Snacka om att ni fick spel!

Sen har jag inte sett ett enda argument från klotjordssidan, bara hänvisningar till auktoritet och personliga påhopp. Ni är bara för roliga hela högen.

Vad har gravitationen och en varmluftsballong med saken att göra? Oavsett om vi kan förklara det eller inte så är jorden rund. Oavsett om fysiken vi tror att vi kan är helt fel, så är jorden rund.

Så igen, istället för att försöka motbevisa saker du har noll förståelse för, varför skickar inte du upp en kamera och bevisar att jorden inte är rund? Det är väl i princip världens enklaste experiment som totalt krossar allting vi trodde att vi visste om matematik och fysik?
Citera
2026-07-07, 19:40
Medlem
Citat:
Jag är mycket väl medveten om skolbokens argument. Du gör inget annat än att hänvisa till auktoriteter, eller köra med idiotförklaringar, så därför tycker jag att dina argument hittills har noll diskussionsvärde.

Du verkar ha missat att jag inte köper snacket om att gravitation inte suger fast gaser till ett klot.

Önskar dock dig och alla indoktrinerade klotjordare en fin kväll
Nu har du visat att du har lärt dig mycket av David Weiss och en yogainstruktör i Thailand. Kanske är det dags att börja tänka själv. Hur är det möjligt att flyga från Sydney till Santiago på 13 timmar? Det finns också några andra flygrutter som du kan förklara när du väl har börjat.
Citera
2026-07-07, 19:40
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
.....
Äh, du drar bara en massa förhastade slutsatser. Antarktis har varit en militär skyddszon sedan 1950-talet, så man kan knappast åka till sydpolen och kolla själv.

Det där sällskapet som för inte allt för länge sedan besökte Antarktis upptäckte att midnattssolen sken där de befanna sig. Inbillade de sig detta faktum?
De hade tillstånd att befinna sig där för att undersöka om de kunde se solen under ett helt dygn.

Citat:
Man kan ju undra varför en djupfrusen liten is-ö skulle vara så himla hemlig egentligen.
En liten is-ö?
Består alltså inte Antarktis av en ring av is runt jordens kända områden?

Hur kan det komma sig att det kan vara midnattssol vid Antarktis och att solen inte syns under detta dygn vid arktis?
Och att det sex månader senare råder motsatta förhållanden?
Citera
2026-07-07, 20:24
Medlem
Citat:
Jag tycker Bilelns geocentriska världsbild stämmer bäst med vad som är observerbart.

Dvs, jorden är stationär, och täckt av ett kupolformat himlavalv. Stjärnhimlen är fästad på himlavalvet, som i sin tur roterar runt polstjärnan som ligger prick i norr.

Och den världsbilden sammanfaller för övrigt även med FN-flaggans representation av världskartan.

Ännu mer David Weiss och Eric Dubay, med en liten touch av Flatzoid och Flat Earth Banjo. Du kan dina klassiker.
Citera
2026-07-07, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Enligt Einstein, som du ju verkar gilla, fungerar gravitation så här:
1. All massa kröker rumtiden omkring sig, vilket beskrivs matematiskt av Einsteins fältekvationer. Ett exempel på lösningar är Schwarzschildmetriken med inre lösning, som t ex kan beskriva den runda jorden och dess gravitation.
2. Partiklar som faller fritt, rör sig på geodeter i den krökta rumtiden, lite förenklat: den kortaste sträckan i den krökta rumtiden, vilket beskrivs matematiskt av geodetekvationen. Exempel: planetbanor, kastparabler, pisstråle...
3. Varje avvikelse från fritt fall kräver en kraft, t ex från golvet vi står på.

Sånt här har jag räknat på själv väldigt många gånger, och även någon gång visat lite i detalj på Flashback.

Som jag påpekat tidigare, så fort man stöter på en uträkning där "graviationskonstanten" ingår, så rör det sig om humbug.
Citera
2026-07-07, 20:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Som jag påpekat tidigare, så fort man stöter på en uträkning där "graviationskonstanten" ingår, så rör det sig om humbug.

Att du inte bevisar detta och inhämtar nobelpris, ära och alla rikedomar du kan föreställa dig.
Citera
2026-07-07, 21:01
Medlem
Citat:

Varför är det humbug? Det handlar ju trots allt om ett värde som är empiriskt bevisat miljoner gånger.
Det mest exakta och allmänt accepterade värdet för gravitationskonstanten är 6.67430. Varför är det humbug och vad spelar det egentligen för roll om värdet är 6.66, 6.67 eller 6.68? Tror du seriöst att ett värde på 7 eller 5 innebär att jorden är platt?

Man kan ju faktiskt få intrycket att du inte har någon som helst koll utan mest slentrianmässigt ordbajsar utan substans. Är det verkligen så illa? Retorisk fråga såklart...
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-07 kl. 21:12.
Citera
2026-07-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
1. Om du släpper ett föremål, varför faller det till marken och inte sugs ut i rymden?
2. Beroende på ditt svar på fråga 1, varför beter sig/beter sig inte, atmosfären på samma sätt som föremålet?

1. Som det verkar.. för att marken accelererar mot föremålet. Och inget tyder i detta läge på att föremålet blir påverkat av någon kraft( ja luftmotstånd till viss del, se 2.), inte "gravitation" och inte heller "sug"

2. Hänger intimt ihop med 1. När föremålet väl är på marken, så blir det accelererat, av marken. Vilket resulterar i fenomenet som brukar kallas "vikt". Och samma gäller för luften, den är på marken, och nu manifesterar sig "vikten" som lufttryck. Som avtar med höjden. Vilket för övrigt är helt i enlighet med vad som kan påvisas i experiment. Accelererar man en behållare med gas, så uppstår en tryckgradient inuti.
Citera
2026-07-07, 21:20
Medlem
Citat:
1. Som det verkar.. för att marken accelererar mot föremålet. ....

Fast vi vet ju att marken inte accelererar i rummet utan att det handlar om en acceleration i rumtid.

Eller är det så illa att du fortfarande inte förstår relativitetsteorin trots att du tjatat om den i tusen inlägg? Du har fortfarande inte fattat att enligt AR så krävs det en acceleration i rumtid för att du ska vara stillastående i rummet?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-07 kl. 21:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in