2026-07-07, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej, fel av dig. Att trycket är olika på olika höjd bevisar ingenting. Däremot, att trycket är konstant över tid (på respektive höjd) bevisar att atmosfären är innesluten av en gastät barriär.

Din simpla lögnare. Du är mycket väl medveten om att mina åsikter varken är baserade på okunskap eller bristande förståelse.

Du anser på riktigt att jorden är platt? Nej, det gör du inte .
Citera
2026-07-07, 17:35
Medlem
Citat:
... Du är mycket väl medveten om att mina åsikter varken är baserade på okunskap eller bristande förståelse.

Nej det är jag inte medveten om eftersom du framstår som väldigt okunnig. Du förstår ju t.ex inte varför atmosfären stannar kvar på jorden eller varför det inte behövs någon "barriär".

Citat:
... För enligt alla fysikens och termodynamikens lagar, så kan ett vakuum inte existera intill en trycksatt bubbla, utan att det finns en gastät barriär som skiljer dem åt. ....

Den här typen av inlägg visar med all tydlighet att du är väldigt okunnig, obildad och inte ens förstår modellen du kritiserar.

Och det blir ju extra löjligt när du tar upp "fysikens lagar" som tydligt visar varför atmosfären stannar kvar och varför det inte behövs någon barriär. Enligt fysiken är den nedåtriktade kraften större än den uppåtriktade.

Citat:
... Och mot bakgrund av att den sk gravitationen inte ens kan hålla kvar en varm gasballong på backen, så verkar det helt befängt att hävda att den skulle hålla lika hårt i gasatmosfären som om själva gasmolekylerna vore fastsvetsade. ...

Fast det är ju just det som fysikens lagar säger. Det blir ju lite löjligt när du tar upp fysikens lagar utan att ens förstå dem.

Så jo, du framstår som ytterst okunnig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-07 kl. 17:49.
Citera
2026-07-07, 18:03
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
....
För enligt alla fysikens och termodynamikens lagar, så kan ett vakuum inte existera intill en trycksatt bubbla, utan att det finns en gastät barriär som skiljer dem åt.
Vad är din förklaring till att jorden har en atmosfär, som inte blåser bort?

Citat:
Jorden är stilla, och till och med Einstein lär ha medgett att man sannolikt aldrig skulle kunna påvisa jordens rörelse.

Om jorden är stilla måste det alltså vara solen som rör sig runt jorden. Annars skulle det inte uppstå att det är mörkt på vissa platser samtidigt som det är dagsljus på andra platser.
Vid Arktis är det midnattssol den här tiden på året, samtidigt som de på Antarktis inte kan se solen.
För sex månader sedan var det precis tvärtom. Hur kan solen skapa skugga över Arktis men belysa den ring som sägs vara Antarktis, enligt plattjordsfanatikerna?
Citera
2026-07-07, 18:17
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Som vanligt så flyr du från argumentationen genom att hänfalla till personangrepp, vilket jag beklagar.

Argumentationen

Du argumenterar på samma nivå som ett dagisbarn. Du förstår inte ens grundläggande saker som att en flugas lyftkraft är starkare än gravitationen som drar den neråt, och därför kan den flyga. Du tror att du har hittat något fel i matematiken och fysiken som vi använder för att bygga raketer som tar oss till månen. Kan du bevisa någonting öht? Självklart inte.

Om du är så säker på att jorden inte är rund, varför skickar inte du upp en kamera (utan "fisheye lense") och bevisar det? Du skulle bli rik och känd om du gjorde det? Många privatpersoner har ju så klart redan gjort det här och bevisat att jorden är rund, men idioter som du vägrar ju acceptera obestridliga bevis som går emot er efterblivna lilla världsbild.

Så, ännu en gång, varför skickar inte du upp en kamera och BEVISAR att jorden inte är rund?
Citera
2026-07-07, 18:28
Medlem
Citat:
Som vanligt så flyr du från argumentationen genom att hänfalla till personangrepp, vilket jag beklagar.

Min argumentation kan du knappast ha missat: Enligt fysikens lagar behövs ingen barriär, den nedåtriktade kraften är större än den uppåtriktade. Atmosfären stannar därför kvar.

Citat:
... För enligt alla fysikens och termodynamikens lagar, så kan ett vakuum inte existera intill en trycksatt bubbla...

Enligt fysikens lagar går det alldeles utmärkt. Kraftresultanten på en luftmolekyl pekar nedåt, inte uppåt. Det finns helt enkelt ingen kraft som drar bort atmosfären.

Citat:
... ntill en trycksatt bubbla...

Fast det är ju inte en trycksatt bubbla, det finns ingen barriär och lufttrycket minskar med stigande höjd för att till slut vara 0.0000001 mbar. Om det inte fanns gravitation och om luften hölls på plats av en "kupol" skulle lufttrycket vara konstant.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-07 kl. 18:39.
Citera
2026-07-07, 18:43
Medlem
Citat:
.... Att trycket är olika på olika höjd bevisar ingenting. ...

Varför inte då? Hur kan lufttrycket successivt minska på en platt jord, där det finns en barriär och ingen gravitation? Enligt termodynamiken borde luftmolekylerna spridas ut jämt.

Varför behövs det ens en barriär om det nu är så att lufttrycket blir lägre och lägre för att till slut vara i princip noll?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-07 kl. 18:53.
Citera
2026-07-07, 18:54
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Vad är din förklaring till att jorden har en atmosfär, som inte blåser bort?

Jag tycker Bilelns geocentriska världsbild stämmer bäst med vad som är observerbart.

Dvs, jorden är stationär, och täckt av ett kupolformat himlavalv. Stjärnhimlen är fästad på himlavalvet, som i sin tur roterar runt polstjärnan som ligger prick i norr.

Och den världsbilden sammanfaller för övrigt även med FN-flaggans representation av världskartan.

Citat:
Om jorden är stilla måste det alltså vara solen som rör sig runt jorden. Annars skulle det inte uppstå att det är mörkt på vissa platser samtidigt som det är dagsljus på andra platser. Vid Arktis är det midnattssol den här tiden på året, samtidigt som de på Antarktis inte kan se solen.
För sex månader sedan var det precis tvärtom. Hur kan solen skapa skugga över Arktis men belysa den ring som sägs vara Antarktis, enligt plattjordsfanatikerna?

Äh, du drar bara en massa förhastade slutsatser. Antarktis har varit en militär skyddszon sedan 1950-talet, så man kan knappast åka till sydpolen och kolla själv.
Man kan ju undra varför en djupfrusen liten is-ö skulle vara så himla hemlig egentligen.
Citera
2026-07-07, 18:59
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Argumentationen

Du argumenterar på samma nivå som ett dagisbarn. Du förstår inte ens grundläggande saker som att en flugas lyftkraft är starkare än gravitationen som drar den neråt, och därför kan den flyga. Du tror att du har hittat något fel i matematiken och fysiken som vi använder för att bygga raketer som tar oss till månen. Kan du bevisa någonting öht? Självklart inte.

Om du är så säker på att jorden inte är rund, varför skickar inte du upp en kamera (utan "fisheye lense") och bevisar det? Du skulle bli rik och känd om du gjorde det? Många privatpersoner har ju så klart redan gjort det här och bevisat att jorden är rund, men idioter som du vägrar ju acceptera obestridliga bevis som går emot er efterblivna lilla världsbild.

Så, ännu en gång, varför skickar inte du upp en kamera och BEVISAR att jorden inte är rund?

Oj, den ena är tuffare än den andra.
Jag bad nån av klotanhängarna att visa hur rumtiden kröks runt en varmluftsballong tror jag det var. Snacka om att ni fick spel!

Sen har jag inte sett ett enda argument från klotjordssidan, bara hänvisningar till auktoritet och personliga påhopp. Ni är bara för roliga hela högen.
Citera
2026-07-07, 19:01
Medlem
Citat:
.... Stjärnhimlen är fästad på himlavalvet, som i sin tur roterar runt polstjärnan som ligger prick i norr. ...

Fast på södra halvklotet roterar himlen medurs och inte moturs. Och runt den södra polstjärnan och inte runt den norra polstjärnan.

https://www.youtube.com/watch?v=kuQwRzQEjCc

Citat:
Jag tycker Bilelns geocentriska världsbild stämmer bäst med vad som är observerbart.

Jag föreslår att du sticker till t.ex Australien och observerar lite... Och på väg dit kan du fundera på hur de ens lyckas navigera dit.

Citat:

... Sen har jag inte sett ett enda argument från klotjordssidan, bara hänvisningar till auktoritet och personliga påhopp. Ni är bara för roliga hela högen.

Stjärnhimlen på södra halvklotet är ett väldigt starkt argument. Och tråden är full av andra argument, allt från kända avstånd till polstjärnans position över horisonten. Har du ens läst tråden?
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-07-07 kl. 19:07.
Citera
2026-07-07, 19:03
Medlem
1. Om du släpper ett föremål, varför faller det till marken och inte sugs ut i rymden?
2. Beroende på ditt svar på fråga 1, varför beter sig/beter sig inte, atmosfären på samma sätt som föremålet?
Citera
2026-07-07, 19:08
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Min argumentation kan du knappast ha missat: Enligt fysikens lagar behövs ingen barriär, den nedåtriktade kraften är större än den uppåtriktade. Atmosfären stannar därför kvar.
Jag är mycket väl medveten om skolbokens argument. Du gör inget annat än att hänvisa till auktoriteter, eller köra med idiotförklaringar, så därför tycker jag att dina argument hittills har noll diskussionsvärde.

Citat:
Enligt fysikens lagar går det alldeles utmärkt. Kraftresultanten på en luftmolekyl pekar nedåt, inte uppåt. Det finns helt enkelt ingen kraft som drar bort atmosfären.

Fast det är ju inte en trycksatt bubbla, det finns ingen barriär och lufttrycket minskar med stigande höjd för att till slut vara 0.0000001 mbar. Om det inte fanns gravitation och om luften hölls på plats av en "kupol" skulle lufttrycket vara konstant.

Du verkar ha missat att jag inte köper snacket om att gravitation inte suger fast gaser till ett klot.

Önskar dock dig och alla indoktrinerade klotjordare en fin kväll
Citera
2026-07-07, 19:13
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför inte då? Hur kan lufttrycket successivt minska på en platt jord, där det finns en barriär och ingen gravitation? Enligt termodynamiken borde luftmolekylerna spridas ut jämt.

Varför behövs det ens en barriär om det nu är så att lufttrycket blir lägre och lägre för att till slut vara i princip noll?

Trycket minskar väl med höjden, i takt med temperaturen sjunker, så att endast några få molekyler håller sig i gasform?

Men jo, givetvis behövs det en barriär för att totaltrycket skall hålla sig konstant. Även om trycket är lågt längst upp intill barriären, så skulle gasmolekylerna ändå sugas rakt ut i det påstådda vakuumet i den påstådda världsrymden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in