2026-07-07, 13:05
Medlem
Verkar redan säljas i Sverige, se här t.ex.

https://toaletto.se/products/kllom302-standard

https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/toalettstol-och-wc-stol/japansk-toalett/vagghangd-duschtoalett-grohe-sensia/p-1914821
Senast redigerad av devaleva 2026-07-07 kl. 13:08.
Citera
2026-07-07, 13:40
Medlem
RiMaXs avatar
Hur bär du dig åt när du skiter om du måste duscha efter varje "häckning"?
Citera
2026-07-07, 13:50
Medlem
Sjukt att våra toaletter är så primitiva i det här landet. Har hänt vid ett par tillfällen på offentliga toaletter att jag har fått hänga röven över handfatskanten för att tvätta den när bajset varit riktigt kladdigt.
Citera
2026-07-07, 14:01
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag duschar bara gumpen förstås och inte hela kroppen med schamponering och allt, men det trodde jag var underförstått. Sedan finns det ingen lösning på bajsproblem, utan det kommer med åldern och blir bara värre och värre. Den svenska fiberfattiga kosten hjälper inte heller till direkt.

Handfatskran låter som en extremt osmidig nödlösning. Jag fattar inte ens hur man ska kunna rikta den mot ballongknuten medan man sitter på toan utan att det sprutar utanför inklusive på golvet och sitsen så alla tror man kissat utanför, samtidigt som trycket på strålen är för svag för att få loss klumparna som sitter som seg underredsmassa de dagar då chokladsjöstjärnan mest är som en tuschpenna som bara ritar streck på papperet utan att någonsin ta slut.

Uppfinnaren måste vara samma person som uppfann kalsonger med gylf och trodde man skulle kissa genom den. Sådant funkar bara i amerikanska filmer. Det skulle funka om duschen var ergonomiskt formad som ett "U" så man kan snirkla den förbi Flashbackdasen, men de jag har sett har sett ut som normala duschmunstycken.

Du kanske har en sådan där lantlig toalett där man hukar sig över ett hål i golvet och då förstår jag om det finns manöverutrymme för ett duschmunstycke och att det är ett bättre alternativ än att torka sig med vänsterhanden medan man plaskar med en vattenkanna.

Och jag har också el i mitt badrum, men poängen är att uttaget inte sitter bra till då jag inte bara kan dra en förlängningssladd tvärs över badrumsspegeln för att nå rakapparatsuttaget som sitter ovanför.

Tanken är att prutten ska rengöras som genom magi, så som jag har det här och nu innan jag måste tillbaka till Sverige igen. När man går ut från toan ska det vara så att man måste fundera på om man verkligen bajsade eller inte, eller om det bara var en dröm.

De senaste modellerna fyller till och med toastolen med ett skum som ligger över vattenytan så att tollen landar mjukt och försvinner i himmelriket utan att man varken behöver se den, lukta den eller riskera backsplash, 泡で清潔.

Ja, som någon skrev ovan är detta ett prioriterat område som det måste lagstiftas om med utfasning av toalettpapper precis som man gjorde med glödlampor, ni vet "för miljön".

Mästerligt författad toalettpoesi! ”Ballongknuten” och ”chokladsjöstjärnan” är ord för Språkrådet att titta närmare på.

Tilläggas bör att man fortfarande använder sig av toalettpapper, fast inte på långa vägar lika mycket som vanligt. Det blir ett kvitto på att ens bakdel är ren och grann om inte annat.

De flesta modeller kräver något slags service efter tio år. Annars får man stå ut med en röd lampa som oftast inte går att släcka manuellt (jag har testat titta på olika Youtubevideos men inga knep funkar). Det och att man inte kan sitta på toalettlocket är två negativa aspekter. Annars bara positivt med ”washlet”.

(Finns en spelfilm som behandlar ämnet japanska toaletter. Toiretto. Den såg jag på bio när det begav sig.)
Citera
2026-07-07, 15:19
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Hur bär du dig åt när du skiter om du måste duscha efter varje "häckning"?

Bajsar du perfekta pellets varje gång är det bara att gratulera. Ibland har man tur och får en turbajs som inte kladdar av sig, men det är kanske en gång av fem.
Jag gissar att du inte alls har tur utan går omkring med bajs på fisringen i detta nu, men att du är övertygad om motsatsen eftersom du torkade dig med papper.
Lek med tanken på att du skulle gräva i bajs med händerna och sedan bara torka av dem med en servett innan middagen. Skulle du anse dina händer vara rena då?

Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Mästerligt författad toalettpoesi! ”Ballongknuten” och ”chokladsjöstjärnan” är ord för Språkrådet att titta närmare på.

Tilläggas bör att man fortfarande använder sig av toalettpapper, fast inte på långa vägar lika mycket som vanligt. Det blir ett kvitto på att ens bakdel är ren och grann om inte annat.

De flesta modeller kräver något slags service efter tio år. Annars får man stå ut med en röd lampa som oftast inte går att släcka manuellt (jag har testat titta på olika Youtubevideos men inga knep funkar). Det och att man inte kan sitta på toalettlocket är två negativa aspekter. Annars bara positivt med ”washlet”.

(Finns en spelfilm som behandlar ämnet japanska toaletter. Toiretto. Den såg jag på bio när det begav sig.)

Jag kör en challenge där jag måste hitta på en ny synonym till pastejköket varje gång jag nämner det. Annars får jag inte skriva några fler inlägg.

Jag har helt slutat med papper nu då bekräftelsen ändå alltid visat på 100% renhet. Japanskt toapapper är dessutom tunt som fjärilsvingar och i kombination med att det blir fuktigt är risken stor att fingrarna trycks igenom oavsett hur många lager man tar vilket omintetgör den beröringsfria upplevelsen.

Det enda man än så länge behöver papper till är rengöring av Petter Nicklas då japanerna inte tycks ha löst den biten, men man kanske kan uppfinna något där själv eller bara ha en behållare med vatten i som man vispar runt pillisnorken i om man inte når att sträcka ut den under handfatskranen.

Min ena washlet där jag är nu har pajat på tre ställen. Först bröts lockets gångjärn sönder eftersom det slets ut då toalettens rörelsesensor hela tiden öppnade och stängde locket spontant tills jag stängde av den funktionen och gick över till fjärrkontrollsstyrning, men jag har epoxylimmat gångjärnet nu så det håller. Sedan gick lillspol sönder så att man nu bara kan använda storspol för annars hänger sig spolfunktionen och vattnet bara flödar, där man också spolar med fjärrkontrollen. Nu sist slutade munstyckena att spruta vatten utan de bara droppar, så nu är den toan reglerad till endast kissetoa och det är en minst 20 år gammal gammal Inax modell så tillverkaren lagerhåller inga reservdelar längre. De är som sagt ömtåliga dessa tekniska underverk jämfört med en svensk dumb toilet, men det är värt att uppgradera när de går sönder så man får den senaste tekniken.
Citera
2026-07-07, 16:14
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu har jag köpt den här på Aliexpress. Hoppas den passar på toaletten där hemma, där man fäster den under befintligt lock. Jag valde en vänsterhängd eftersom rören går på den sidan.

Ass Blaster

EDIT: Jag kommer eventuellt få köpa ett nytt lock också med universalfästen för att det ska funka.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-07-07 kl. 17:02.
Citera
2026-07-07, 17:03
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Bajsar du perfekta pellets varje gång är det bara att gratulera. Ibland har man tur och får en turbajs som inte kladdar av sig, men det är kanske en gång av fem.
Jag gissar att du inte alls har tur utan går omkring med bajs på fisringen i detta nu, men att du är övertygad om motsatsen eftersom du torkade dig med papper.
Lek med tanken på att du skulle gräva i bajs med händerna och sedan bara torka av dem med en servett innan middagen. Skulle du anse dina händer vara rena då?

Inte fan sprejar jag ner porslinstronen när jag skiter iallafall! Gräva bajs får stå för dig och Mås-Björn, men har du hört talas om tvål och vatten? Tvättar man händerna efter ett toalettbesök så är händerna rena.
Citera
2026-07-07, 18:59
Medlem
Citat:

Handfatskran låter som en extremt osmidig nödlösning. Jag fattar inte ens hur man ska kunna rikta den mot ballongknuten medan man sitter på toan utan att det sprutar utanför inklusive på golvet och sitsen så alla tror man kissat utanför, samtidigt som trycket på strålen är för svag för att få loss klumparna som sitter som seg underredsmassa de dagar då chokladsjöstjärnan mest är som en tuschpenna som bara ritar streck på papperet utan att någonsin ta slut.

Uppfinnaren måste vara samma person som uppfann kalsonger med gylf och trodde man skulle kissa genom den. Sådant funkar bara i amerikanska filmer. Det skulle funka om duschen var ergonomiskt formad som ett "U" så man kan snirkla den förbi Flashbackdasen, men de jag har sett har sett ut som normala duschmunstycken.

Du kanske har en sådan där lantlig toalett där man hukar sig över ett hål i golvet och då förstår jag om det finns manöverutrymme för ett duschmunstycke och att det är ett bättre alternativ än att torka sig med vänsterhanden medan man plaskar med en vattenkanna.

Och jag har också el i mitt badrum, men poängen är att uttaget inte sitter bra till då jag inte bara kan dra en förlängningssladd tvärs över badrumsspegeln för att nå rakapparatsuttaget som sitter ovanför.

Tidigare ägare av huset (byggt '67), som har förstört original-bidé-kranen och ersatt med vanlig.
Därav att jag köpte och installerade en handdusch kopplad till den. Om du vet hur en bidé ser ut, så gör man troligen likadant hemma hos mig som hos alla andra bidé-ägare, bortsett ifrån att man håller i en handdusch...

Denna handdusch går utmärkt att använda även sittande på vanlig toalett, man får vresa lite på arslet lite högre bara, alternativt föra pung åt sidan, rikta dusch uppåt och trycka in avtryckaren vid rätt tillfälle.

Angående el, så finns möjighet till fast installation istället för skarvsladd.
Citera
2026-07-07, 22:11
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hade en skäktning med funktionsvariation som hade en sådan toalett för en 30 år sedan (bortsett från musiken) så det är väl bara att beställa och installera en samt ställa in en trådlös högtalare i badrummet?
Citera
2026-07-08, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Tidigare ägare av huset (byggt '67), som har förstört original-bidé-kranen och ersatt med vanlig.
Därav att jag köpte och installerade en handdusch kopplad till den. Om du vet hur en bidé ser ut, så gör man troligen likadant hemma hos mig som hos alla andra bidé-ägare, bortsett ifrån att man håller i en handdusch...

Denna handdusch går utmärkt att använda även sittande på vanlig toalett, man får vresa lite på arslet lite högre bara, alternativt föra pung åt sidan, rikta dusch uppåt och trycka in avtryckaren vid rätt tillfälle.

Angående el, så finns möjighet till fast installation istället för skarvsladd.
Rövspruta finns att koppla in från tvättställskranen med, skitenkelt.
Citera
2026-07-08, 02:58
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:

Jag kör en challenge där jag måste hitta på en ny synonym till pastejköket varje gång jag nämner det. Annars får jag inte skriva några fler inlägg.

Jag har helt slutat med papper nu då bekräftelsen ändå alltid visat på 100% renhet. Japanskt toapapper är dessutom tunt som fjärilsvingar och i kombination med att det blir fuktigt är risken stor att fingrarna trycks igenom oavsett hur många lager man tar vilket omintetgör den beröringsfria upplevelsen.

Det enda man än så länge behöver papper till är rengöring av Petter Nicklas då japanerna inte tycks ha löst den biten, men man kanske kan uppfinna något där själv eller bara ha en behållare med vatten i som man vispar runt pillisnorken i om man inte når att sträcka ut den under handfatskranen.

Min ena washlet där jag är nu har pajat på tre ställen. Först bröts lockets gångjärn sönder eftersom det slets ut då toalettens rörelsesensor hela tiden öppnade och stängde locket spontant tills jag stängde av den funktionen och gick över till fjärrkontrollsstyrning, men jag har epoxylimmat gångjärnet nu så det håller. Sedan gick lillspol sönder så att man nu bara kan använda storspol för annars hänger sig spolfunktionen och vattnet bara flödar, där man också spolar med fjärrkontrollen. Nu sist slutade munstyckena att spruta vatten utan de bara droppar, så nu är den toan reglerad till endast kissetoa och det är en minst 20 år gammal gammal Inax modell så tillverkaren lagerhåller inga reservdelar längre. De är som sagt ömtåliga dessa tekniska underverk jämfört med en svensk dumb toilet, men det är värt att uppgradera när de går sönder så man får den senaste tekniken.

Tycker toapappret är bra här. Just nu har vi Erieeru i:na, tjockt och gott. Men med Serla hemma i gamla Svedala hade man kanske fått meeeeer på rullen?

Lustigt nog har jag nästan samma problem som du. Här är det dock storspolen som hänger upp sig och låter vattnet rinna ad infinitum. Man får begagna sig av lillspolen då och hålla inne spaken för att få samma funktion som storspolen annars ger. Linax här med.

Hade varit önskvärt om Gustavsberg tillverkat en svensk washlet. En robust stol formad av skandinaviska linjer och batteridriven för att undvika problemet många har med badrum utan stickkontakter i 240v-utförande. Vem tipsar dem om denna min geniala (b)idé?
Citera
2026-07-08, 03:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Inte fan sprejar jag ner porslinstronen när jag skiter iallafall! Gräva bajs får stå för dig och Mås-Björn, men har du hört talas om tvål och vatten? Tvättar man händerna efter ett toalettbesök så är händerna rena.

Du går från att kritisera min nogranna hygienritual till att tipsa om tvål och vatten, som om jag inte vet det. Tanken var att om du kommit så långt som att känna till tvål och vatten så ska du vidareutveckla dessa kunskaper och applicera dem på din sfinkter också så att den också blir lika ren. Just nu är den smutsig och det är inte bra. Om du känner efter märker du att det klibbar mellan skinkorna när du rör på dig. Det är bajs det du känner. Luktar du på stolen du precis suttit på känner du en frän doft. Det är bajsessens som trängt igenom både kalsonger och byxor och hamnat på dynan.

Med japansk toalett behöver du för övrigt i teorin inte tvätta händerna efter ett toalettbesök, för dina händer vidrör ingenting utom möjligtvis knapparna på fjärrkontrollen.

Att alla tipsar om någon slags cargo cult lösning för att imitera ett civiliserat toalettbesök med handduschar och så vidare är precis som när personer i u-länder kommit upp sig ekonomiskt och vill ha modern bekvämlighet men saknar infrastrukturen för det i hyddan och installerar självmordsduschar, halvautomatiska tvättmaskiner eller placerar en porslinstoastol över latrinhålet i golvet som på sätt och vis gör jobbet men inte når hela vägen.

"Varför ska man kunna spola, det är bara att tömma pottan genom fönstret medan du gör plaskande ljud med munnen så blir det samma sak", typ. Jag känner iallafall att jag får inspiration till en komedisketch här, eller en episod av Flintstones.

Som jag skrivit tusen gånger ska ett civiliserat toalettbesök vara helt hands-free där man inte ska behöva vidröra något inne på toaletten. Fjärrkontrollen är också frivillig då det finns sensorer som känner av när det är dags att spola och så vidare. Att toaletten spelar musik, fågelkvitter och ljudet av porlande vatten är för att överrösta alla naturliga ljud så att ingen ska höra att man är där inne. Det handlar inte om att bajsa till ackompanjemang.

Jag ska installera en äkta japansk toalett i huset jag ska bygga från grunden när jag blivit miljardär, men just nu är jag fattig så jag får retrofitta mitt primitiva badrum så gott det går och då funkar det inte med en äkta toastol importerad från Japan med mindre än att jag river hela badrummet och bygger om det från grunden eftersom varken måtten för utloppshålet i golvet, eluttagets placering eller volten stämmer och badrummet är dessutom för litet där toastolen är inklämd mellan handfatet och badkaret med några centimeter till godo på varje sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in