2026-07-01, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Lagen är utformad så snuten kan använda hemlig tvångsmedel rätt fritt, och att de inte behöver underrätta nån som utsatts för det eftersom regeln säger att om de dröjer en viss tid så slipper de underrätta. Däremot antar jag det skrivs ut om dessa verktyg är en del av ett åtal och fällande dom. Men för span och förundersökningar som läggs på is utan att läggas ner (vilandeförklaras) kan de göra lite som de vill

Okej. Jag hade för mig att det står att den utsatts skall underrättas när den avslutas? Men så kanske inte är fallet då? Jag gör ingenting olagligt nu för tiden (eller ens någonsin) som skulle berättiga hemliga tvångsmedel ändå så inte orolig för det, utan jag är mest nyfiken och intresserad.
Citera
2026-07-01, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Snälla finns det ens en vendor som skickat iväg något annan än det typiska knarkbrev senaste åren? Tanken att dom plötsligt skulle lyckas fabricera brev från polisen är ju skrattretande

Jag fick själv mitt hotbrev i ett jävla A3 format så det kan helt klart skilja.

Va??
Citera
2026-07-07, 14:54
Medlem
Munkees avatar
Spårbar försändelse via PN som legat hos ombud i en vecka. Troligtvis taget då?

Blir de beslag innan de hamnar hos postterminal?
Citera
2026-07-07, 18:19
Medlem
IntelligentZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munkee
Spårbar försändelse via PN som legat hos ombud i en vecka. Troligtvis taget då?

Blir de beslag innan de hamnar hos postterminal?
Det är taget, garanterat. Tyvärr. Ett paket ligger aldrig sådär länge hos ett ombud. En polare var med om exakt samma sak nyligen. Han beställde spårbart och det låg kvar hos ombudet utan att röra på sig. Några dagar senare knackade polisen på dörren, och nu är han misstänkt för försök till ringa narkotikabrott. Det som är ännu mer tragiskt är att han inte är någon som pundar för att punda utan han har värk och därför ville han prova köpa svart för att ibland få lite lindring. Nu ångrar han sig bittert. Han mår jävligt dåligt nu av att riskera att åka dit då han är rädd att det ska påverka hans jobb. Så snälla var försiktiga och tänk till en extra gång om det är värt med spårbart... ah visst är det smidigt men fan om man nu har oturen med sig så är det jävligt svårt att neka och komma med undanflykter när man bundit sina uppgifter i bokningen av frakten..
Citera
2026-07-07, 18:37
Medlem
Munkees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IntelligentZombie
Det är taget, garanterat. Tyvärr. Ett paket ligger aldrig sådär länge hos ett ombud. En polare var med om exakt samma sak nyligen. Han beställde spårbart och det låg kvar hos ombudet utan att röra på sig. Några dagar senare knackade polisen på dörren, och nu är han misstänkt för försök till ringa narkotikabrott. Det som är ännu mer tragiskt är att han inte är någon som pundar för att punda utan han har värk och därför ville han prova köpa svart för att ibland få lite lindring. Nu ångrar han sig bittert. Han mår jävligt dåligt nu av att riskera att åka dit då han är rädd att det ska påverka hans jobb. Så snälla var försiktiga och tänk till en extra gång om det är värt med spårbart... ah visst är det smidigt men fan om man nu har oturen med sig så är det jävligt svårt att neka och komma med undanflykter när man bundit sina uppgifter i bokningen av frakten..

Intressant. Polisen var så snabba att agera? Var det husis eller endast besök för att delge misstanke?
Stora mängder som beställdes?
Citera
2026-07-07, 18:40
Medlem
IntelligentZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Munkee
Intressant. Polisen var så snabba att agera? Var det husis eller endast besök för att delge misstanke?
Stora mängder som beställdes?
Detta är en mindre stad där polisen inte har så mycket göra, antagligen därför det gick så snabbt gissar jag. Ingen husis men de höll förhör med honom där hemma. Vet inte hur mycket han beställde men klassades som ringa.
Citera
2026-07-21, 19:30
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Detta är en mindre stad där polisen inte har så mycket göra, antagligen därför det gick så snabbt gissar jag. Ingen husis men de höll förhör med honom där hemma. Vet inte hur mycket han beställde men klassades som ringa.
Fick han även lämna drogtest?

Han erkände väl inte brott?
Citera
2026-07-21, 19:33
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Det är ju bara att bestämt hävda att man inte har något med saken och göra samt att någon har skickat droger hem till ens adress.
Citera
2026-07-21, 21:06
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Det är ju bara att bestämt hävda att man inte har något med saken och göra samt att någon har skickat droger hem till ens adress.
Blir väldigt svårt att hävda att man inte är beställaren vid spårbara försändelser. Det blir ännu svårare om man t.ex. kollar upp spårningsnummer eller liknande innan man fått hem t.ex. en avi, för hur kan du veta ett spårningsnummer på en försändelse du inte har beställt? Alla gånger ett paket spåras eller kollas upp loggas ju hos distributören.
Citera
2026-07-21, 21:40
Medlem
NapoleonLaRues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Blir väldigt svårt att hävda att man inte är beställaren vid spårbara försändelser. Det blir ännu svårare om man t.ex. kollar upp spårningsnummer eller liknande innan man fått hem t.ex. en avi, för hur kan du veta ett spårningsnummer på en försändelse du inte har beställt? Alla gånger ett paket spåras eller kollas upp loggas ju hos distributören.
Jag hade nekat totalt och hoppats på att dom lägger ner ärendet bara. Så får polisen lägga tid på att stämma mig och ärendet åker upp i tingsrätten i värsta fall. Slösa skattemedel för polis och rättsväsende för att utreda saken.

Men du kan se folk som blivit friade längre bak i tråden bland annat en snubbe som hade inte ett paket som blev beslaget utan 6 stycken paket men blev ändå friad i hovrätten.
Citera
2026-07-21, 21:56
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen

Ska man jävlas med någon på den nivån att man beställer narkotika i dennes namn så fixar man nog fram epostadress eller mobilnummer till vederbörande utan att blinka. Då läggs den till automatiskt i mottagarens PostNord-app, vilket jag tar för givet att de flesta under sextio har.

Visst, vissa kör även med DHL och så - men PostNord är väl vanligast.
Citera
2026-07-21, 23:49
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Jag hade nekat totalt och hoppats på att dom lägger ner ärendet bara. Så får polisen lägga tid på att stämma mig och ärendet åker upp i tingsrätten i värsta fall. Slösa skattemedel för polis och rättsväsende för att utreda saken.

Men du kan se folk som blivit friade längre bak i tråden bland annat en snubbe som hade inte ett paket som blev beslaget utan 6 stycken paket men blev ändå friad i hovrätten.
Självklart ska man neka i varje fall, men oddsen är emot en.

Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Ska man jävlas med någon på den nivån att man beställer narkotika i dennes namn så fixar man nog fram epostadress eller mobilnummer till vederbörande utan att blinka. Då läggs den till automatiskt i mottagarens PostNord-app, vilket jag tar för givet att de flesta under sextio har.

Visst, vissa kör även med DHL och så - men PostNord är väl vanligast.
Mjo, men hur förklarar man t.ex. att det är ditt kort som använts vid köpet av fraktsedel (då nästan alla vendors som skickar spårbart endast erbjuder "boka själv frakt", att din ip-adress använts vid köpet av fraktsedel och varför du har köp/transaktioner på ett konto i ditt namn som kan kopplas till någon crypto plattform?
Finns inte en domnstol som inte kommer att döma ut straff vid ett sånt här fall, tyvärr..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in