2026-07-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Man kan resonera så. Man kan även resonera att om du åker fast 4 ggr när du stjäl 1 kexchoklad per gång är du en klant, men om du åker fast 1 gång när du stjäl 5 kexchoklad är du antagligen en professionell kexchokladtjuv.
Du är ingen ”klant”, du är en tjuv. Oavsett hur många kexchoklad du stjäl.
Citera
2026-07-07, 12:42
Medlem
DoedaMinHunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det är det som mängdrabatt innebär. Sedan vad det heter är faktiskt skitsamma. Och, jo, Mängdrabatt innebar att domstolen bara dömde för det grövsta brottet. Det är många brottsoffer som inte fått upprättelse pga systemet med mängdrabatt.

man dömde inte bara för grövsta. Dock fick man typ 50% på andra och 25% på tredje och sen kvittas resten av brotten.
Citera
2026-07-07, 12:47
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zOOge
Stölderna fortsätter att öka inom den svenska detaljhandeln – under förra året stals varor för sammanlagt 11,3 miljarder kronor, visar en rapport från branschorganisationen Svensk Handel.
Kort sagt, sjukt mycket stjäls och det ska bestraffas.
Alltid ett djävla gnäll om hur synd det är om de kriminella, men de får fan skärpa sig eller räkna med
att spendera hela livet i fängelse...
https://www.tn.se/naringsliv/48131/stolderna-fortsatter-oka-inom-handeln/

Slutnotan på de 11,3 miljarderna står vi konsumenter för när priser höjs pga stölder. De som vill gulla med kriminella förstår inte att det är de som står för notan.
Citera
2026-07-07, 12:53
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Nej. Du tänker helt tvärtom. Dessutom, att påstå att straffet inte har något värde för samhället är mentalt efterblivet. Prioriteten finns nedan.

1. Det mest omedelbara syftet är att skydda samhället.

2 a. Straffet ska avskräcka andra medborgare i samhället från att begå liknande brott. Det sänder en signal om var lagens gräns går.

2 b. Straffet ska avskräcka den enskilde brottslingen att inte vilja hamna i fängelse igen.

3. Den moraliska komponenten i straffet är att samhället och rättsstaten kliver in och straffar förövaren som en form av upprättelse för offret och de anhöriga.

Och jag skulle vilja hävda att punkt 3 saknas nästan helt i Sverige. Offer och anhöriga känner nästan aldrig någon form av upprättelse genom våra obefintliga eller väldigt låga skadestånd och mjuka straff.

I USA, och andra länder, där både straff och skadestånd är högre får offer och anhöriga åtminstone någon form upprättelse.
1. Uppnås inte genom själva "bestraffningen" utan genom att förövaren blir frihetsberövad och inte längre kan orsaka skada.
2 a. och 2 b. är väl precis vad jag beskrev? Men kanske inte så att DU begrep det?
3. Jag är övertygad om att dom flesta offer för stöld skulle uppskatta ett återställande av stulen egendom/ersättning för ekonomisk förlust mer än känslan av hämnd. Beträffande våldsbrott har säkert känslan av hämnd eller upprättelse ett högre värde.

Du skriver "mentalt efterblivet", vad är det i sammanhanget? Någon form av självpresentation?
Citera
2026-07-07, 13:05
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
USA har ju hårda straff och har ändå skyhög kriminalitet så det verkar ju inte funka så bra eller?

Men mantrat att ta fram hängsnaran så slutar brottslingar begå brott är ett något som tomtar på högerkanten skrikit sig hesa om i åratal

Och om resultatet är detsamma - vilket är då att föredra? Att ex. mördare och våldtäktsmän går tidigare fria, eller sitter inne för resten av sina miserabla liv? Jag vet vad jag föredrar i alla fall, oavsett den ekonomiska kostnaden...
Citera
2026-07-07, 13:13
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf.Shitler
USA har ju hårda straff och har ändå skyhög kriminalitet så det verkar ju inte funka så bra eller?

Men mantrat att ta fram hängsnaran så slutar brottslingar begå brott är ett något som tomtar på högerkanten skrikit sig hesa om i åratal
USA har också ett vinstdrivande fängelsesystem, vilket vi inte har i Sverige. Dom saknar dessutom sociala skyddsnät vilket kan tvinga in folk i kriminalitet. Sen ska vi inte glömma att både Sverige och USA kör på med ett vetenskapsfientligt "war against drugs" vilket skapar kriminalitet.
Citera
2026-07-07, 13:21
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
1. Uppnås inte genom själva "bestraffningen" utan genom att förövaren blir frihetsberövad och inte längre kan orsaka skada.
2 a. och 2 b. är väl precis vad jag beskrev? Men kanske inte så att DU begrep det?
3. Jag är övertygad om att dom flesta offer för stöld skulle uppskatta ett återställande av stulen egendom/ersättning för ekonomisk förlust mer än känslan av hämnd. Beträffande våldsbrott har säkert känslan av hämnd eller upprättelse ett högre värde.

Du skriver "mentalt efterblivet", vad är det i sammanhanget? Någon form av självpresentation?

Din prioritetsordning gick tvärtemot samhällets prioriteringar, definitioner och regler.

Dessutom var det sjukaste ändå att du påstår att straffet inte har något värde för samhället. Jag vet inte vad jag ska säga om det. Det är makabert. För just detta har prioritet 1.

Du röstar garanterat vänster med sådan trasig logik.
Citera
2026-07-07, 13:35
Medlem
Just cykeltjuvar är ju besvärliga, de inte bara förstör för vanligt folk, de förstör ju också vår värld. Man anser ju att bilar släpper ut farliga ämnen och förstör miljön, jag tar bilen för att jag inte vill få cykeln stulen. Hade kunnat cykla mycket mer och kanske åka kollektivt (cykla till hållplatsen) om man kunde lita på att en fastlåst cykel står kvar där man lämnar den. Det går inte idag så jag tar bilen.
Citera
2026-07-07, 13:50
Medlem
Så exempelvis om en person som först misshandlar en person och sedan misshandlar en annan och får då sammanslaget 1 år istället för 1+1 år utan straffrabatten. Detta innebär att person #1 får upprättelse (1 år) men person #2 får ingen upprättelse (0 år).

Det hela handlar om man prioriterar offren eller gärningsmannen. I sverige så har vi prioriterat gärningsmannen.

Det är ett helt sinnessjukt system sverige har haft tidigare och det har lett till att många offer aldrig har fått någon som helst upprättelse för de brott som de utsatts för, pga just denna straffrabatt.

Självfallet ska alla dömmas för varje enskilt brott, det är liksom grunden i all rimlighet.

Trådskaparen verkar inte ha tänkt igenom sin argumentation överhuvudtaget.

Jag tycker även man bör dra detta längre genom att om en person fortsätter sin brottslighet med samma brott så ska skalan för varje gång fördubblas. Om skalan är 1-2 år första gången, så höjs den till 2-4 nästa gång osv.
Citera
2026-07-07, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Fy fan vilken ohälsosam och sjuk inställning folk har alltså. Ni krystar fram alla möjliga sjuka tankar och idéer om varför vi ska fortsätta gulla med grova kriminella och återfallsförbrytare. Det är absurt, milt sagt.

Du säger ju det själv "upprepade grova våldtäkter"... Hur många upprepade grova våldtäkter ska samhället tåla från en individ? Du är sjuk. Riktigt sjuk.

Stockholm Syndrome och Suicidial Empathy i full blom.
du är sjuk och ondeskefull snarare som tycker vi ska offra kvinnor och låta de bli mördade i onödan pågrund av er lagstiftning som inte kommer leda till färre grova våldtäkter det handlar inte om att gulla med kriminella utan det är fakta att det blir så, för min del får man gärna kapa kuken på mannen men man får också tänka längre än näsan räcker
Citera
2026-07-07, 14:02
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putinhater
du är sjuk och ondeskefull snarare som tycker vi ska offra kvinnor och låta de bli mördade i onödan pågrund av er lagstiftning som inte kommer leda till färre grova våldtäkter det handlar inte om att gulla med kriminella utan det är fakta att det blir så, för min del får man gärna kapa kuken på mannen men man får också tänka längre än näsan räcker

Fler inlåsta våldtäktsmän blir per automatik färre våldtäkter.
Svårt va?

Eller har ni en fabrik som bygger nya våldtäktsmän när en åker in?
Citera
2026-07-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Fler inlåsta våldtäktsmän blir per automatik färre våldtäkter.
Svårt va?

Fler mord på kvinnor kommer ske men är du okej med det så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in