Citat:
Ursprungligen postat av
EnRosaHamster
Nej. Du tänker helt tvärtom. Dessutom, att påstå att straffet inte har något värde för samhället är mentalt efterblivet. Prioriteten finns nedan.
1. Det mest omedelbara syftet är att skydda samhället.
2 a. Straffet ska avskräcka andra medborgare i samhället från att begå liknande brott. Det sänder en signal om var lagens gräns går.
2 b. Straffet ska avskräcka den enskilde brottslingen att inte vilja hamna i fängelse igen.
3. Den moraliska komponenten i straffet är att samhället och rättsstaten kliver in och straffar förövaren som en form av upprättelse för offret och de anhöriga.
Och jag skulle vilja hävda att punkt 3 saknas nästan helt i Sverige. Offer och anhöriga känner nästan aldrig någon form av upprättelse genom våra obefintliga eller väldigt låga skadestånd och mjuka straff.
I USA, och andra länder, där både straff och skadestånd är högre får offer och anhöriga åtminstone någon form upprättelse.
1. Uppnås inte genom själva "bestraffningen" utan genom att förövaren blir frihetsberövad och inte längre kan orsaka skada.
2 a. och 2 b. är väl precis vad jag beskrev? Men kanske inte så att DU begrep det?
3. Jag är övertygad om att dom flesta offer för stöld skulle uppskatta ett återställande av stulen egendom/ersättning för ekonomisk förlust mer än känslan av hämnd. Beträffande våldsbrott har säkert känslan av hämnd eller upprättelse ett högre värde.
Du skriver "mentalt efterblivet", vad är det i sammanhanget? Någon form av självpresentation?