Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Ja och jag vet att gäddor har tidigare offer. Det framkommer i tidiga domar t.ex.
Sedan har sannolikt gäddor tidigare offer som inte kommit fram.
Jag har aldrig sagt att det inte är ett problem med anhöriga. Det tycker inte Dumpen heller, med tanke på att de erbjuder samtals och anhörigstöd. Det räcker ju tydligen inte för dig. Så då kan du väl berätta vad de mer ska göra istället för att klaga utan alternativ.
Det finns många verksamheter som är riskfyllda. Det betyder inte att man slutar göra dem för att det finns negativa risker. De positiva överväger det negativa.
Det är ju bara spekulationer från din sida. Din cyniska syn på samhället att alla gaddar ihop sig och mobbar anhöriga till en gädda. De flesta förstår nog att det är jobbigt för anhöriga. Men den synvinkeln vill du inte veta av.
I en perfekt värld blir ingen drabbad av någonting. Men där är vi inte än.
Ett stöd fungerar bara om den som söker hjälp kan känna sig trygg. Om det finns en risk att samtalet spelas in och senare används på ett sätt som upplevs som förlöjligande eller utlämnande, då försvinner den grundläggande tilliten.
Jag tror inte att du själv hade känt dig särskilt bekväm med att öppna dig för din terapeut om du samtidigt behövde fundera över om det du berättar en dag kan användas emot dig därför att du inte uttryckt de åsikter denne vill höra.
Det är inte så en fungerande stödverksamhet arbetar.
Om jag först utsätter dig för psykisk misshandel och sedan erbjuder dig att ringa mig för ett stödsamtal, skulle du då säga att problemet är löst?
Knappast.
Poängen är att, så långt det är möjligt, undvika att orsaka skadan från början.
Ett stödsamtal, med en oberoende part, kan vara värdefullt för den som drabbats, men det förändrar inte det faktum att skadan redan är skedd. Det kan aldrig användas som ett frikort för att skada först.
Det blir som att först orsaka en skada och sedan hänvisa till att man erbjuder plåster. Det är inte där den avgörande frågan ligger. Den avgörande frågan är om den hade kunnat undvikas.
De säger att de ser problemet.
Samtidigt försvarar de metoden trots att de vet att oskyldiga anhöriga drabbas.
Då blir den naturliga frågan hur allvarligt man egentligen anser att problemet är. För om man accepterar konsekvensen utan att förändra metoden blir det svårt att hävda att man tar den på fullt allvar.
Självklart finns det verksamheter där risker aldrig kan elimineras helt. Men det är just därför man arbetar systematiskt med att minska dem. Man analyserar riskerna, förändrar arbetssätt, inför skyddsåtgärder och försöker hela tiden begränsa skadorna.
Tycker du på allvar att Dumpen arbetar på det sättet när det gäller riskerna för anhöriga och barn?
För det intrycket har inte jag.
Visst finns det vuxna som förstår att anhöriga kan ha det svårt. Men nu pratar vi inte främst om vuxna. Vi pratar om barn.
Hur rationella är barn egentligen?
Om ett barn kan bli mobbat därför att det har fel skor, fel kläder, glasögon eller råkar sticka ut på något annat sätt, varför skulle just en offentlig uthängning av en förälder plötsligt vara något som skolans mobbare ignorerar?
Menar du att barn, bara i det här fallet, helt plötsligt blir mogna, eftertänksamma och empatiska?
Det är ett märkligt antagande i så fall.
Det är snarare ett sätt att blunda för hur barngrupper faktiskt fungerar och hur mobbning uppstår.
Det är därför jag har svårt att förstå ditt resonemang. Det bygger på en bild av verkligheten som inte riktigt stämmer överens med hur människor, i synnerhet barn, faktiskt beter sig.