Idag, 00:28
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Fungerar det att göra en vingglidning med dessa stora kärror för att tappa höjd fort?
Nej, det är förbjudet att göra med en B737. Det är potentiellt livsfarligt att vingglida med flygplan med pilvingar (bakåtsvepta vingar).

Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Man sjönk alltså 26800 fot på 16 minuter, eller 1675 fot per minut, och Groundspeed ökade från 460-490 knop ett kort tag.

1675 fot per minut är en väldigt normal sjunkhastighet och inget anmärkningsvärt.
Det är till och med vanligare att man sjunker snabbare än så.
Citat:
- Sjunkhastigheten var normal för flygplanstypen.
- Vinkeln som diskuterats en del var cirka 2.4 grader (2.37 för att vara exakt). Som jämförelse är vinkeln på glidbanan under inflygningen för landning normalt 3 grader.
Det var alltså inte någon emergency descent alls.

Hade det varit det, hade passagerarnas syrgasmasker varit utfällda. Det hade vi garanterat haft bilder på, i så fall.
Citera
Idag, 00:44
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Tack för klarhet i ämnet!

Jag läste en artikel som jag inte hittar nu
Är rätt säker på att det stod att kabinpersonalen grejade med "nåt tekniskt" var lite stressade och osäkra på om de skulle kunna lyfta, vad kan det ha varit? Och vad gick senare sönder som fick piloterna att gå ner?

Försökte läsa vidare om explosiva dekompressioner och att det inte är "kabintrycksystemet" som fallerar utan oftast en dörrtätning eller strukturell spricka kan det stämma?

googlar man emergency landing ear bleed har det hänt förut men inte allt för ofta
Vet inget om orsak, men flygplanet flög "hem" ett dygn efter en oplanerad landning och gick sedan direkt ut i trafik. Så det bör handla om något som "alla" lite större flygplatser kan fixa.

Från mitt passagerarperspektiv växlar kabinpersonalen mellan att servera mat/dryck och att greja med nåt tekniskt (ofta trycka på knappar och prata en sorts kodspråk).
Citera
Idag, 06:20
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Du fortsätter göra misstaget att ta en vittnesskildring från en amatör på allvar.

Piloten var så klart inte i chocktillstånd.

Det var inte "fritt fall".

Tanten fattade inte vad som hände och Sydsvenskan hade inte förmåga att ställa kritiska frågor eller filtrera bland påståendena.
Gällande ”chocktillståndet” så har jag märkt - under livets långa resa - att kvinnor, särskilt medelålders kvinnor, gärna tillskriver andra omkring sig, vad de själva upplever .

Vad som gör detta fenomen särskilt märkbart, är den överdrivna och felaktiga användningen av rena medicinska termer, som ”chocktillstånd”, ”fraktur”, etc.

Du skulle ha sett Lena på festen alltså. Inte bara att hennes ex-kille var där, utan hans nya tjej, alltså hon hade på exakt samma kjol som Lena köpte i fredags!
Snacka om chock alltså, Lana befann sig i chockujwla kvällen!”
Citera
Idag, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
Planet faller alltså med en hastighet på 5km/min i början av dyket. Jag tycker det är väldigt imponerande att planet klarar av de g-krafterna, kan plana ut och senare landa. Jag anser att detta inte kvalificerar för "bryts sönder", även om det så klart tillkom signifikanta skador.

Var går gränsen för att ett flygplan bryts sönder i din värld?
Bara bilden på stjärtpartiet visar att stora delar var borta.
Vingarna blev permanent böjda 5 cm uppåt och hydrauliken pajade.
Det var nog mer ren tur att flygplanet inte bröts av på mitten.
Jag skulle hävda att flygplanen inte klarar en sådan dykning.
Citera
Idag, 07:50
Medlem
Citat:
Ja, det cyklas mycket i tråden. Ingen lyssnar heller på kunskap, eftersom det tar bort det sensationella???
Vi får hjälpas åt att motverka det som är rent svammel.

Har ingen haft fram flightradar24 och skrivit om i tråden?

Fakta:

Kärran hade FL380 klockan 11:10 UTC när de inledde emergency descenten.
Eftersom det var en mjuk upptagning för FL100 så kan vi ta tiden medan de fortfarande hade ett konstant sjunk: 11:26UTC och 11200 fot.

Man sjönk alltså 26800 fot på 16 minuter, eller 1675 fot per minut, och Groundspeed ökade från 460-490 knop ett kort tag.

1675 fot per minut är en väldigt normal sjunkhastighet och inget anmärkningsvärt.
Det är till och med vanligare att man sjunker snabbare än så.

En descent där man tappat kabintrycket tar kanske 5 minuter, med 5000 fot per minut -ish.

https://i.postimg.cc/W1C1hMDS/IMG-3513.jpg

- Det var troligen ingen explosiv dekompression, det kan vi vara ganska säkra på. Näsblodet kommer säkert från extra känsliga personer eller från någon som flög förkyld som hade svårt att tryckutjämna när (om) trycket sjönk.
Tappar man kabintrycket helt på hög höjd blir det betydligt mer att tryckutjämna under ”nedstigningen”. Principiellt klarar man ganska lätt att släppa ut för högt tryck när man stiger men är man förkyld kan det vara svårare på vägen ned.

- Sjunkhastigheten var normal för flygplanstypen.
- Vinkeln som diskuterats en del var cirka 2.4 grader (2.37 för att vara exakt). Som jämförelse är vinkeln på glidbanan under inflygningen för landning normalt 3 grader.

Ovanstående data från Flightradar24 är fakta, så nu vet vi att media har överdrivit detta väldigt mycket. Det innebär givetvis inte att det inte kan finnas folk som upplevt det obehagligt ändå, men gissningsvis har det sin grund i flygrädsla eller annat eftersom det var en lugn plane på rakbana.

Flygrädslan minskar troligen inte av att media gör en höna av en fjäder, eller att folk här fantiserar om dykningar som motsvarar en Stuka
Störtbombare från andra världskriget.

Flygrädsla uppkommer för de flesta när något oväntat händer som jag ser det.

Ett charterplan som kommit upp på höjd och helt plötsligt börjar uppföra sig märkligt då tror jag att de flesta skulle bli rädda/oroliga.
Hade jag suttit på planet hade en kort uppdatering från någon av piloterna varit väldigt lugnande typ vi måste gå ner på lägre höjd pga... nu hade de kanske inte tid för det.

Jag är inte flygrädd i mindre plan, har fått uppleva många trevliga stunder med ava både med och utan motor och känt mig helt trygg.
Citera
Idag, 08:05
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Varför fick passagerarna näsblod?
Blev de så nervösa att de började peta i näsan?
Citera
Idag, 08:07
Medlem
WeMadeYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Vad har du för belägg för att det var en ”ganska snabb dekompression”?
Det du beskriver är snarare en explosiv dekompression och inte heller det har jag sett några uppgifter om.

I övrigt är du tyvärr också i högre grad ute och cyklar än flyger.

Att flera passagerare blödde näsblod och togs om hand av medicinsk personal efter landning.

Beskriv vad jag är ute och cyklar med.
Citera
Idag, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Nej, det är förbjudet att göra med en B737. Det är potentiellt livsfarligt att vingglida med flygplan med pilvingar (bakåtsvepta vingar).

Det var alltså inte någon emergency descent alls.

Hade det varit det, hade passagerarnas syrgasmasker varit utfällda. Det hade vi garanterat haft bilder på, i så fall.
Det är nu helt uppenbart att det varken handlar om någon olycka eller katastrof.

Vad sägs om att i egenskap av moderator flytta tråden till något lämpligare forum?
Citera
Idag, 08:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
När de säger 70° vinkel så tänker personen antagligen att 90° är rakt fram och säger 70° men menar egentligen att planet dök 90-70= 20°.

Jag tror samma som du, och det är TILLRÄCKLIGT obehagligt... Usch.
Citera
Idag, 08:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Varför fick passagerarna näsblod?
Blev de så nervösa att de började peta i näsan?

Har du aldrig gått ute i skogen och plötsligt snubblat på en trädrot och gjort ett kraftigt framåtstupa fall neråt, räddat dig från fallet, men sen fått näsblod? Åtminstone bland barn är det vanligt.
Citera
Idag, 08:58
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan

Hade jag suttit på planet hade en kort uppdatering från någon av piloterna varit väldigt lugnande typ vi måste gå ner på lägre höjd pga... nu hade de kanske inte tid för det.

Min gissning är att man absolut informerat passagerarna om det.

Min gissning är också att media gjort en hel hönsfarm av en fjäder.
Citera
Idag, 09:10
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror samma som du, och det är TILLRÄCKLIGT obehagligt... Usch.

Det har alltså inte vart frågan om något annat än ungefär en vanlig inflygning så man kan släppa alla diskussioner om branta vinklar.
Det vet vi efter att ha tittat på data från flygningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in