Idag, 09:35
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Att folk skriker o gråter betyder egentligen ingenting. De upplevde det som otäckt, det är allt.
Jag har svårt att tro att en sådan här koloss till flygplan skulle dyka i en 70-gradig vinkel och detta utan att planet bryts sönder.

Vad jag fått fram är det mellan 10-15 grader som gäller vid dessa kabintrycksfel-varningar.

Vadå det betyder ingenting? Det var en traumatisk upplevelse för nästan ett hundratal personer, klart det har betydelse, din tölp. Sinnessjukt av kapten att inte tala om för besättningen varför man plötsligt börjar störtdyka.

Ja det var troligtvis inte mer än 15 grader. Det innebär dock inte att det var speciellt kul för de ombord, och utan någon som helst information om vad som händer! Idiot.
Citera
Idag, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Min gissning är att man absolut informerat passagerarna om det.

Min gissning är också att media gjort en hel hönsfarm av en fjäder.

Citat:
Det har alltså inte vart frågan om något annat än ungefär en vanlig inflygning så man kan släppa alla diskussioner om branta vinklar.
Det vet vi efter att ha tittat på data från flygningen.

Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Det är nu helt uppenbart att det varken handlar om någon olycka eller katastrof.

Vad sägs om att i egenskap av moderator flytta tråden till något lämpligare forum?
Är det inte sannolikt så att besättningen under cruise upptäckt eller eventuellt bara misstänkt något fel på trycksättningen och därför i god ordning valt att diverta till Hamburg?
Citera
Idag, 10:08
Medlem
Citat:
Min gissning är att man absolut informerat passagerarna om det.

Min gissning är också att media gjort en hel hönsfarm av en fjäder.

Ja, vi får hoppas att piloterna hade tid att upplysa ang vad som hände och varför.

Media vill ha sina klick... gäller de flesta olyckor.
Citera
Idag, 10:17
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Har du aldrig gått ute i skogen och plötsligt snubblat på en trädrot och gjort ett kraftigt framåtstupa fall neråt, räddat dig från fallet, men sen fått näsblod? Åtminstone bland barn är det vanligt.

Vadfan har en promenad i skogen med flygplan att göra?

Sluta knarka.
Citera
Idag, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vadå det betyder ingenting? Det var en traumatisk upplevelse för nästan ett hundratal personer, klart det har betydelse, din tölp. Sinnessjukt av kapten att inte tala om för besättningen varför man plötsligt börjar störtdyka.

Ja det var troligtvis inte mer än 15 grader. Det innebär dock inte att det var speciellt kul för de ombord, och utan någon som helst information om vad som händer! Idiot.
Om någon eller några av passagerarna haft en traumatisk upplevelse så ska vi naturligtvis inte ta ifrån dem det.

Vad kaptenen sa eller inte så vet vi ingenting om ännu.

En sista gång:
Det var INTE fråga om någon ”störtdykning”.

Det var alltså inte 15 grader utan exakt 2,37 grader.
Detta har OmedelSvensson skrivit här efter en snabbkoll på Fr24, vilket vem som helst kan dubbelkolla där om man inte litar på hans sakkunskap.

För övrigt vore det trevligt om du kunde avstå från otrevliga och obefogade tillmälen mot andra användare här.
Citera
Idag, 10:42
Medlem
Jag har ytliga blodkärl i näsan och kan lätt börja blöda näsblod när jag flyger, särskilt om jag preppat med nässprej vid starten för att slippa ont i öronen.

En gång då det varit lite extra skumpigt i luften började jag blöda under nedstigning just när en flygvärdinna gick förbi för att kolla säkerhetsbälten och sånt. Hon hämtade extra papper till mig och jag trodde saken var utagerad. Men när vi var framme på Arlanda hindrade de alla från att stiga av och in i planet klev ambulanspersonal som eskorterade ut mig inför allas blickar och föste in mig i en ambulans! Herregud vad jag skämdes, det var ju bara lite vanligt näsblod! Sedan dess har jag alltid med mig blodstillande vadd om jag ska flyga för att inte råka ut för något liknande igen.
Citera
Idag, 11:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det har alltså inte vart frågan om något annat än ungefär en vanlig inflygning så man kan släppa alla diskussioner om branta vinklar.
Det vet vi efter att ha tittat på data från flygningen.
riiiight... Därför folk är blåslagna och har näsblod.
Citera
Idag, 11:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Vadfan har en promenad i skogen med flygplan att göra?

Sluta knarka.

Samma fenomen, kära du. Snabb dykning. Ytliga blodkärl.

Jag har aldrig knarkat.
Citera
Idag, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Samma fenomen, kära du. Snabb dykning. Ytliga blodkärl.

Jag har aldrig knarkat.

Kära du, ytliga blodkärl har man oavsett miljö.

Något mer du vill tillägga?
Citera
Idag, 14:07
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Varför fick passagerarna näsblod?
Blev de så nervösa att de började peta i näsan?
De kan ha haft initiala problem med regulatorn för tryckkabinen som gjort att de upplevt jobbiga förändringar i kabintrycket.

På 38000 fots höjd är kabinen trycksatt med drygt 8 PSI jämfört med atmosfären utanför och i kabinen befinner man sig på en tryckhöjd på ca 7000 fot, alltså ca 2100 meter. Även mindre tryckförändringar är jobbiga om de sker snabbt.

Uppenbarligen hade de någon form av problem med kabintrycket och om uppgifterna om näsblod stämmer, lutar jag åt ovanstående förklaring.

Citat:
Kära du, ytliga blodkärl har man oavsett miljö.
Snabba tryckförändringar förbättrar antagligen inte situationen om man har lätt för att blöda näsblod.
Citera
Idag, 14:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
De kan ha haft initiala problem med regulatorn för tryckkabinen som gjort att de upplevt jobbiga förändringar i kabintrycket.

På 38000 fots höjd är kabinen trycksatt med drygt 8 PSI jämfört med atmosfären utanför och i kabinen befinner man sig på en tryckhöjd på ca 7000 fot, alltså ca 2100 meter. Även mindre tryckförändringar är jobbiga om de sker snabbt.

Uppenbarligen hade de någon form av problem med kabintrycket och om uppgifterna om näsblod stämmer, lutar jag åt ovanstående förklaring.

Snabba tryckförändringar förbättrar antagligen inte situationen om man har lätt för att blöda näsblod.

Stresspåslag med hög puls/blodtrycksstregring är nog skälet att redan dåliga piplines spricker
Citera
Idag, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv

Tack för svaret.

Låter rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in