Igår, 12:02
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Kan ett modernt passagerarflygplan ens klara en sådan skarp vinkel? Borde inte flygplanet brytas sönder om man störtdök?
De kan faktiskt tåla mycket mer än vad man tror. https://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_006
Citat:
The plane rolled over and plunged 31,500 ft (10,000 m), experiencing high speeds and g-forces (as high as 5 g) before the captain was able to recover from the dive, and then after noting damage, diverted to San Francisco International Airport. Twenty-four occupants were injured, two of them seriously.[1]
Citera
Igår, 12:18
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palikir
Har själv varit med om en go-around i en 737. Det var jävligt läskigt i några sekunder. Precis innan man ska landa så maxar dom farten igen och stiger med en "väldigt brant" vinkel. En vanlig stigning känns ju som kanske 30°. Här kändes det som att det var +45°. Det kändes som att hela planet skulle stalla.

Sen kollar man vad dom faktiska vinklarna är så blir det klart att en passagerare inte har någon som helst koll:
  • Take-off: 7°-10°
  • Go-around: 15°
Ja, samma sak gäller turbulens. Det blir svårt att få en bra uppfattning när man inte har komplett rumsorientering och kan se framåt. Det är intressant att se videos från kaptenens vy i stormar och så, och jämföra med hur man själv upplevt liknande situationer. Kan ge en ganska lugnande känsla.
Citera
Igår, 13:19
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palikir
Har själv varit med om en go-around i en 737. Det var jävligt läskigt i några sekunder. Precis innan man ska landa så maxar dom farten igen och stiger med en "väldigt brant" vinkel. En vanlig stigning känns ju som kanske 30°. Här kändes det som att det var +45°. Det kändes som att hela planet skulle stalla.

Sen kollar man vad dom faktiska vinklarna är så blir det klart att en passagerare inte har någon som helst koll:
  • Take-off: 7°-10°
  • Go-around: 15°

Den kraftiga accelerationen bidrar förstås till att stigningen känns brantare i den situationen. Acceleration och uppåtlutning känns exakt lika (och ÄR samma fysikaliska fenomen kan man argumentera om man ska gå in på lite mer avancerad fysik...).

Nödnedstigning ger inte alls samma g-krafter utan här handlar det om hysteriska kärringar. Sen verkar det ju mest handla om TRYCKFALLET som gav vissa näsblod. Det kan jag förstå är obehagligt. Det var pga tryckfallet som man gjorde nedstigningen.
Citera
Igår, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krasigt
De kan faktiskt tåla mycket mer än vad man tror. https://en.wikipedia.org/wiki/China_Airlines_Flight_006

Eh?

Det första man ser när wikipediasidan laddats är ett trasigt stjärtparti på ett flygplan.

Citat:
The aircraft was significantly damaged by the excessive g-forces. The wings were permanently bent upwards by 2 inches (5 cm), the inboard main landing gear lost two actuator doors, and the two inboard main gear struts were left dangling. Most affected was the tail, where large outer parts of the horizontal stabilizer had been ripped off. The entire left outboard elevator had been lost along with its actuator, which had been powered by the hydraulic system that ruptured and drained
Citera
Igår, 19:36
Medlem
Tror det var 2014, åkte från Tyskland.
Började skaka i planet, det var några som pep och grinade litegrann men sen när det började dåna och blixtra så satt alla knäpptyst.
Citera
Igår, 21:55
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Eh?

Det första man ser när wikipediasidan laddats är ett trasigt stjärtparti på ett flygplan.
Planet faller alltså med en hastighet på 5km/min i början av dyket. Jag tycker det är väldigt imponerande att planet klarar av de g-krafterna, kan plana ut och senare landa. Jag anser att detta inte kvalificerar för "bryts sönder", även om det så klart tillkom signifikanta skador.
Citera
Igår, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WeMadeYou
Verkar som det varit en ganska snabb dekompression där kabintrycket sjunkit rätt hastigt.
Aldrig varit med om det själv men det ska vara en väldigt omtumlande upplevelse och är du minsta förkyld och har problem med tryckutjämning oerhört smärtsamt. Ska upplevas som en stor smäll och påverkas lite som av en flashbang i datorspel.

Flygplanets sjunkhastighet var inget märkvärdigt. Man kan bara dra av till tomgång, öka farten lite och använda speed brakes (luftbromsar som fälls upp på vingarna, ni brukar se dem vi landning).

Den typen av sjunk är normalt och görs ganska ofta när man ligger lite för högt på väg in mot en flygplats.
Vad har du för belägg för att det var en ”ganska snabb dekompression”?
Det du beskriver är snarare en explosiv dekompression och inte heller det har jag sett några uppgifter om.

I övrigt är du tyvärr också i högre grad ute och cyklar än flyger.
Citera
Igår, 22:55
Medlem
israelisinnocents avatar
Försöker hitta en artikel om detta men verkar borttagen, tror det vara expressen?
eller så var sds olåst

iaf beskrev en passagerare att en pet flaska knycklade ihop
(jag uppfattade som att det skett snabbt men det kan ju stå fel)
jag förstår att det sker om trycket först sjunker och sedan ökar?

rapid decompression ger väl dimma dessutom
Citera
Igår, 22:57
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Vad har du för belägg för att det var en ”ganska snabb dekompression”?
Det du beskriver är snarare en explosiv dekompression och inte heller det har jag sett några uppgifter om.

I övrigt är du tyvärr också i högre grad ute och cyklar än flyger.

Ja, det cyklas mycket i tråden. Ingen lyssnar heller på kunskap, eftersom det tar bort det sensationella???
Vi får hjälpas åt att motverka det som är rent svammel.

Har ingen haft fram flightradar24 och skrivit om i tråden?

Fakta:

Kärran hade FL380 klockan 11:10 UTC när de inledde emergency descenten.
Eftersom det var en mjuk upptagning för FL100 så kan vi ta tiden medan de fortfarande hade ett konstant sjunk: 11:26UTC och 11200 fot.

Man sjönk alltså 26800 fot på 16 minuter, eller 1675 fot per minut, och Groundspeed ökade från 460-490 knop ett kort tag.

1675 fot per minut är en väldigt normal sjunkhastighet och inget anmärkningsvärt.
Det är till och med vanligare att man sjunker snabbare än så.

En descent där man tappat kabintrycket tar kanske 5 minuter, med 5000 fot per minut -ish.

https://i.postimg.cc/W1C1hMDS/IMG-3513.jpg

- Det var troligen ingen explosiv dekompression, det kan vi vara ganska säkra på. Näsblodet kommer säkert från extra känsliga personer eller från någon som flög förkyld som hade svårt att tryckutjämna när (om) trycket sjönk.
Tappar man kabintrycket helt på hög höjd blir det betydligt mer att tryckutjämna under ”nedstigningen”. Principiellt klarar man ganska lätt att släppa ut för högt tryck när man stiger men är man förkyld kan det vara svårare på vägen ned.

- Sjunkhastigheten var normal för flygplanstypen.
- Vinkeln som diskuterats en del var cirka 2.4 grader (2.37 för att vara exakt). Som jämförelse är vinkeln på glidbanan under inflygningen för landning normalt 3 grader.

Ovanstående data från Flightradar24 är fakta, så nu vet vi att media har överdrivit detta väldigt mycket. Det innebär givetvis inte att det inte kan finnas folk som upplevt det obehagligt ändå, men gissningsvis har det sin grund i flygrädsla eller annat eftersom det var en lugn plane på rakbana.

Flygrädslan minskar troligen inte av att media gör en höna av en fjäder, eller att folk här fantiserar om dykningar som motsvarar en Stuka
Störtbombare från andra världskriget.
Senast redigerad av OmedelSvensson Igår kl. 23:09.
Citera
Igår, 23:21
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Ja, det cyklas mycket i tråden. Ingen lyssnar heller på kunskap, eftersom det tar bort det sensationella???

Fakta:

Kärran hade FL380 klockan 11:10 UTC när de inledde emergency descenten.
Eftersom det var en mjuk upptagning för FL100 så kan vi ta tiden medan de fortfarande hade ett konstant sjunk: 11:26UTC och 11200 fot.

Man sjönk alltså 26800 fot på 16 minuter, eller 1675 fot per minut, och Groundspeed ökade från 460-490 knop ett kort tag.

1675 fot per minut är en väldigt normal sjunkhastighet och inget anmärkningsvärt.
Det är till och med vanligare att man sjunker snabbare än så.

En descent där man tappat kabintrycket tar kanske 5 minuter, med 5000 fot per minut -ish.

https://i.postimg.cc/W1C1hMDS/IMG-3513.jpg

- Det var troligen ingen explosiv dekompression, det kan vi vara ganska säkra på. Näsblodet kommer säkert från extra känsliga personer eller från någon som flög förkyld som hade svårt att tryckutjämna när (om) trycket sjönk.
Tappar man kabintrycket helt på hög höjd blir det betydligt mer att tryckutjämna under ”nedstigningen”. Principiellt klarar man ganska lätt att släppa ut för högt tryck när man stiger men är man förkyld kan det vara svårare på vägen ned.

- Sjunkhastigheten var normal för flygplanstypen.
- Vinkeln som diskuterats en del var cirka 2.4 grader (2.37 för att vara exakt). Som jämförelse är vinkeln på glidbanan under inflygningen för landning normalt 3 grader.

Ovanstående data från Flightradar24 är fakta, så nu vet vi att media har överdrivit detta väldigt mycket. Det innebär givetvis inte att det inte kan finnas folk som upplevt det obehagligt ändå, men gissningsvis har det sin grund i flygrädsla eller annat eftersom det var en lugn plane på rakbana.

Flygrädslan minskar troligen inte av att media gör en höna av en fjäder, eller att folk här fantiserar om dykningar som motsvarar en Stuka
Störtbombare från andra världskriget.
Tack för klarhet i ämnet!

Jag läste en artikel som jag inte hittar nu
Är rätt säker på att det stod att kabinpersonalen grejade med "nåt tekniskt" var lite stressade och osäkra på om de skulle kunna lyfta, vad kan det ha varit? Och vad gick senare sönder som fick piloterna att gå ner?

Försökte läsa vidare om explosiva dekompressioner och att det inte är "kabintrycksystemet" som fallerar utan oftast en dörrtätning eller strukturell spricka kan det stämma?

googlar man emergency landing ear bleed har det hänt förut men inte allt för ofta
Citera
Igår, 23:39
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Eh?

Stjärtpartiet av ett flygplan som trots lite väl avancerad akrobatik landade med alla ombord vid liv.
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Försöker hitta en artikel om detta men verkar borttagen, tror det vara expressen?
eller så var sds olåst

iaf beskrev en passagerare att en pet flaska knycklade ihop
(jag uppfattade som att det skett snabbt men det kan ju stå fel)
jag förstår att det sker om trycket först sjunker och sedan ökar?

rapid decompression ger väl dimma dessutom
En stängd plastflaska innehållandes luft trycks ihop vid ökande omgivningstryck och den expanderar
vid minskande omgivningstryck. Vid tryckfall i kabin torde händelseförloppet bli att flaskan först expanderar och sedan trycks ihop igen i samband med nedstigning. Förövrigt inget konstigt, jag brukar ibland roa mig med sådant vid kortare flygningar om jag har en tillgänglig flaska. Jag har även märkt av det vid bussresa i höga berg.

Dimgrejen tror jag kräver lämplig temperatur och luftfuktighet, det bör vara något liknande en snökanon.

Vad gäller farligheten så kan det värt att tänka på att människor, antagligen mer vältränade än genomsnittlig semesterresenär, har gått, i dåligt väder, upp till över 8800 meters höjd, med packning, utan syrgas.
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

...
Jo.
Citera
Idag, 00:24
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor

Jo.

Bra, hade missat det.

Märkligt att fantasierna i tråden fortsätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in