2026-07-07, 06:57
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vi vet såklart inte allt, inte ens genom inspelningarna, om vad som tillslut fick henne att ta livet av sig. Sannolikt var det hela situationen med både fosterhemspappan och övergreppen, samt redan dåligt mående som triggade henne att begå självmord.

Jag säger bara att individer som lever i utsatta positioner mer än ofta ljuger sig blåa. Det kan även denna tjej ha gjort - hon kan ha ljugit om andra ting som gjort att det blev svårt att tro på henne nu, innan inspelningarna.

Tragiskt att hon kände sig tvingad att ta sitt liv.
Nu var det ju så att även skolan och BUP varnade och tryckte på SOC för att ingripa bra länge.
Citera
2026-07-07, 06:59
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Nu var det ju så att även skolan och BUP varnade och tryckte på SOC för att ingripa bra länge.

Finns alltid någon att skylla på i dessa fall. Gör man för mycket, så är detta fel, gör man för lite, ja då är detta såklart fel. Vad varnade de för, förresten - kan erkänna att jag inte läst hela utredningen...
Citera
2026-07-07, 07:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Finns alltid någon att skylla på i dessa fall. Gör man för mycket, så är detta fel, gör man för lite, ja då är detta såklart fel. Vad varnade de för, förresten - kan erkänna att jag inte läst hela utredningen...
https://www.sverigesradio.se/artikel/nova-17-jag-blev-valdtagen-av-min-familjehemspappa

Du har inte lyssnat på P4 reportaget?
Citera
2026-07-07, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av anonn
Många fosterhemsplacerade tjejer är manipulativa sociopater, likt deras värdelösa biologiska föräldrar, och låter våldtäktsutpressningar och skadestånd finansiera deras livsstil.
Ja kanske det, men nu vet vi ju inte hur det är just för den här tjejen
Citera
2026-07-07, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Allt är inte sant, som folk säger. Inte ens vad 17-åringar säger, tro det eller ej.

Med tanke på hennes bakgrund, som varit stökig, så är det dessutom mer troligt att hon hittat på historien. Kanske för att straffa fosterföräldrar som varit stränga mot henne och sagt att hon skulle äta sin broccoli.

Men visst är det tragiskt att unga människor i desperation av mental ohälsa avslutar sina liv. Vila i frid tjejen.

Det kan absolut vara så att alla ljuger. Men det är också så att många förövare gärna ger sig på sådana som redan är utsatta - som t.ex en fosterhemsplacerad tjej med en stökig bakgrund - eftersom de vet att ingen kommer att tro på henne ändå, om hon skulle säga något.
Citera
2026-07-07, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Precis! Tyvärr inte ovanligt med övergrepp på både fosterplacerade barn och adoptivbarn. De som redan varit med om trauma är dessutom lättare offer att utsätta och som i detta fallet inte bli trodd. Tragisk historia men dessvärre inte ovanlig.

Ja tyvärr är det så.
Citera
2026-07-07, 10:13
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Precis! Tyvärr inte ovanligt med övergrepp på både fosterplacerade barn och adoptivbarn. De som redan varit med om trauma är dessutom lättare offer att utsätta och som i detta fallet inte bli trodd. Tragisk historia men dessvärre inte ovanlig.
Du har helt rätt. SiS-hem verkar vara rena våldtäktsfabrikerna av just detta skäl.

(FB) Omfattande sexuella övergrepp mot barn på statliga ungdomshem - Vem ska tro på mig?
Citera
2026-07-07, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Pedofiler och andra sexgalningar brukar engagera sig i barn och ungdomsverksamheter för att komma nära barn, de kan vara scoutledare, fotbollstränare, lärare, etc. De som driver familjehem har dygnet runt kontakt med barn.
Så man kan undra hur många sexuella övergrepp förekommer där.

Det finns 10.000 familjehem i Sverige.

Om sexuella övergrepp förekommer i bara 1% av de, då handlar det om 100 familjehem.
Precis min tanke. Fruktansvärt.
Citera
2026-07-07, 15:51
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Så du hänvisar till "trust me bro"

Om du sannerligen jobbar inom sektorn skulle jag uppskatta ifall du sade upp dig. Själva grundidén med medicin är att inte åstadkomma skada.

Amen
Du har såå rätt!
Denna "läkare" som sitter på fb istället för att göra sitt jobb anser jag ska bli uppsagd!!!! Och uthängd..gärna här inne🤣🤣🤣
Citera
2026-07-07, 18:31
Medlem
Norrköpings Tidningar om det aktuella fallet
Citera
2026-07-07, 18:32
Medlem
https://www.nt.se/nyheter/norrkoping/artikel/familjehemspappa-haktad-for-valdtakt-mot-barn/jvz9pyor?ref_source=push

Ur artikeln:
En familjehemspappa i Norrköping är häktad misstänkt för tre fall av våldtäkt mot barn. Den utsatta flickan larmade om mannen innan våldtäkterna – men fick ändå bo kvar.
Flickan är nu avliden och tog enligt uppgift sitt liv.

I slutet av mars larmade en flicka om att hennes familjehemspappa i Norrköping tafsat på henne.

Hon vände sig bland annat till personalen på sin skola i Norrköping.

– Hon började hos oss en kort tid innan den här händelsen, berättar rektorn.

Flickan bad socialtjänsten i sin hemkommun om att få flytta.

– Vi upplevde inte att hon blev lyssnad på av sin hemkommun. Vi lyssnade på henne men vi kom inte framåt i samtalen med kommunen. Svaret från dem var att de inte hade något annat boende att erbjuda.

Trots invändningar från både skola och BUP valde socialtjänsten i hemkommunen att fortsatt hålla flickan placerad i familjehemmet.
Citera
2026-07-07, 18:48
Medlem
Facebookgrupp för området där boendet finns
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här