2025-07-19, 16:25
Medlem
Ajogens avatar
När samhället omhändertar ett barn skall samhället garantera barnets säkerhet och utveckling.
Men det verkar som barnen förs in i händerna på rovdjur istället. Detta är ett enormt svek av samhället och oss alla gentemot de mest utsatta barnen i samhället.
Vi har blundat för det här tillräckligt länge nu.

En ny rapport från Barnrättsbyrån och World Childhood Foundation visar på allvarliga problem med sexuella övergrepp och kränkningar mot barn på de statliga ungdomshemmen i Sverige. Granskningen “Vem ska tro på mig?” visar bland annat att detta är ett strukturellt problem och att barnens egna uppgifter om sexuella övergrepp stannar inom SiS, trots att de enligt lag ska anmälas till åklagare och IVO.

~~

Det finns dokumentation om sexuella övergrepp vid alla ungdomshem, utom ett, som nästan uteslutande handlar om manlig personal som utsätter omhändertagna flickor. I rapporten sammanställs även rättsfall från de senaste fem åren. I genomsnitt har en SiS-anställd per år dömts för våldtäkt mot ett placerat barn.

https://barnrattsbyran.se/vem-ska-tro-pa-mig/

Själva rapporten: https://barnrattsbyran.se/app/uploads/2023/03/SiS_rapport_digital_pdf_uppslag.pdf

Som titeln lyder, barn våldtas på en nivå som man kan nästan kalla systematisk på SiS-hem.

Jag vill få ett stopp av det här. Det var bland det vidrigaste jag läst i mitt liv, vi finansierar våldtäkt av barn med våra skattemedel.

Det är dags att belysa detta mörker och göra upp med det. Hur kan vi ha tillåtit detta gå så pass långt?
Hur får vi stopp på det här?
Senast redigerad av Ajogen 2025-07-19 kl. 16:33.
Citera
2025-07-19, 16:41
Medlem
Lavas avatar
Detta är ett systemfel, en strukturell och organisatorisk problematik.
Sådana vet vi faktiskt hur de ska hanteras, det går till och med att säga att detta är en svensk styrka, så tillvida det finns vilja att åtgärda problemet. Frågan som behöver ställas är varför sådana är övergrepp och missförhållanden får fortgå. Du hittar liknande problematik inom andra områden där sköra i beroendeställning utan egen röst samlas, så som inom äldrevård och barnomsorg/förskola.
Citera
2025-07-19, 18:43
Avslutad
Det är inte omöjligt att personalen ljuger.
Citera
2025-07-19, 19:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undersnusk
Det är inte omöjligt att personalen ljuger.
Vad menar du?
Citera
2025-07-19, 20:39
Avstängd
engammalfisks avatar
Det pratades om att lägga ner S.I.S. men de har så hög IQ att de valde att fortsätta låsa in barn (sinnesjukt vridet).

Om en tjej ska stoppas från att hora ut sig till gamla gubbar, skicka varelsen till ett lyxigt skolhem i utlandet med bara nunnor, inte Sverige & bevilja inte pass. Sen om den fortsätter efter att blivit 21 kan man omyndighetsförklara den också.

Det är nu bekräftat att SIS situationen kräver nedläggning/funkar inte/skadar barn & kan bara lösas via upplösning, avsluta dess utövande. till prunkt & pricka utan några som helst tvivel. det hela är systematiskt & går inte att stoppa på annat sätt & det är ingen åsikt.

Sverige är officiellt protestantiskt kristet men staten & skatteverket & ramverken vill inte erkänna att man kan vara munk & nunna & att de finns, hyckleri till max så man blir arg, äta lax på jul går bra för de skenheliga skithögarna, så utlandet är enda valet.
Senast redigerad av engammalfisk 2025-07-19 kl. 20:51.
Citera
2025-07-19, 22:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Sådana vet vi faktiskt hur de ska hanteras, det går till och med att säga att detta är en svensk styrka, så tillvida det finns vilja att åtgärda problemet.
Det var bland det mest verklighetsfrånvända jag hört tror jag. Sådär kan man bara tycka om man själv jobbar i offentlig sektor och blivit hjärntvättad på sin arbetsplats.

Vi har inte ett bra system för att följa upp och åtgärda allvarliga missförhållanden. Snarare är det precis tvärtom. Lex Sarah-utredningar görs av kommunerna själva internt och verkar mest vara till för att släta över allvarliga missförhållanden snarare än att ta tag i dem. Enskilda allvarliga misstag slätas över till organisatoriska fel, trots att det absolut kan handla om just enskilda tjänstemän som begått grova misstag och egentligen borde straffas personligen för det.

Citat:
Frågan som behöver ställas är varför sådana är övergrepp och missförhållanden får fortgå. Du hittar liknande problematik inom andra områden där sköra i beroendeställning utan egen röst samlas, så som inom äldrevård och barnomsorg/förskola.
Svaret har du ovanför. Ingen tjänsteman är ansvarig och kommunerna granskar sig själva och slätar över alla missförhållanden. De chefer och tjänstemän som agerar visselblåsare åker ut , eller köps ut. Och kvar blir alla vidriga ja-sägare. Det är därför detta aldrig tar slut.
Citera
2025-07-20, 08:49
Avslutad
Omfattande sexuella övergrepp mot barn på statliga ungdomshem - Vem ska tro på mig?

Citat:
Sådana vet vi faktiskt hur de ska hanteras, det går till och med att säga att detta är en svensk styrka, så tillvida det finns vilja att åtgärda problemet. Frågan som behöver ställas är varför sådana är övergrepp och missförhållanden får fortgå. Du hittar liknande problematik inom andra områden där sköra i beroendeställning utan egen röst samlas, så som inom äldrevård och barnomsorg/förskola.

Är bra att belysa problemen men också skillnaden mellan områdena.
Senast redigerad av figoo 2025-07-20 kl. 08:52.
Citera
2025-07-20, 11:17
Medlem
Ajogens avatar
Mer om Sexuella övergreppen på SiS.

Hundratals rapporter om sexuella övergrepp och kränkningar på SiS visar ny studie

Över 200 händelser/klagomål om sexuella kränkningar och våld mot tvångsplacerade på statliga ungdomshems rapporterades in mellan januari 2019 och maj 2022. Det visar en ny rapport av Maria Andersson Vogel, forskare vid Kriminologiska institutionen, Stockholms universitet. – Även om en del rör samma händelse kan man, givet att vi vet att detta är ett område där mörkertalen ofta är stora, anta att siffrorna är i underkant, berättar Maria.

Kränkningarna och det sexuella våldet är ett strukturellt och organisatoriskt problem

https://www.su.se/nyheter/hundratals-rapporter-om-sexuella-%C3%B6vergrepp-och-kr%C3%A4nkningar-p%C3%A5-sis-visar-ny-studie-1.6 53259

Detta sker fan systematiskt.
Citera
2025-07-20, 11:28
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Det pratades om att lägga ner S.I.S. men de har så hög IQ att de valde att fortsätta låsa in barn (sinnesjukt vridet).

Vanlig missuppfattning bland er som aldrig läste utredningen. Ni som inte orkar ta er igenom SOU rekommenderar jag att följa Regeringskansliets livesändningar.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det var bland det mest verklighetsfrånvända jag hört tror jag. Sådär kan man bara tycka om man själv jobbar i offentlig sektor och blivit hjärntvättad på sin arbetsplats.

Den slutsatsen landade så långt ifrån verkligheten som bara är möjligt vilket innebär att jag inte kommer lägga någon mer tid på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Är bra att belysa problemen men också skillnaden mellan områdena.

Det som lyfts i rapporten är ett systemfel, systemfel som förklaras med organisationsteori. Sverige är världsledande inom system- och organisationsteori, den praktiska kunskapen finns inom både privat och offentlig sektor. Frågan är alltså varför vissa myndigheter inte använder sig av befintlig kunskap, lagstiftning och praxis.
Citera
2025-07-20, 13:05
Avslutad
Citat:
Det som lyfts i rapporten är ett systemfel, systemfel som förklaras med organisationsteori. Sverige är världsledande inom system- och organisationsteori, den praktiska kunskapen finns inom både privat och offentlig sektor. Frågan är alltså varför vissa myndigheter inte använder sig av befintlig kunskap, lagstiftning och praxis.

Tråden handlade inte bara om rapporten
Citera
2025-07-20, 19:51
Medlem
Ett stort problem är ju att ingen vill se elefanten i rummet
Män med sexuella störningar dras ju till sådana yrken
Det vet vi alla om
Men de övervakas inte för de har för många rättigheter
Tycker det borde vara kameror i alla utrymmen för att övervaka dessa män och betydligt högre krav
Män ska inte få lov att utnyttja brutna ungdomar
Citera
2025-07-21, 08:24
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
fettade, Ja det är väl rätt så uppenbart. Du kan ju se det bland annat på mitt tidigare inlägg.

Jag skulle inte hålla med dig om det här.
Det finns absolut gott om kompetens för att åtgärda saker men att få utdelade konsekvenser och rättssäkerheten i grunden i sådana här fall är urholkad.

Hur menar du att det är en Svensk styrka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in