2026-07-05, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nja. Jobbade en tid hos Räddningstjänsten och även då även om det var en massa år sedan. Så sade de att polisen vill vi inte ha med när vi ska rädda liv. De gör skit bara mer komplicerat. Tror inte saker direkt ändrats sig. Att polisen alltså idag ska vara med på sjön handlar inte om att de värnar om liv. Utan de ska dra in pengar helt enkelt.

Det låter mest som om du sitter och snackar skit groteskt färgad av din egen bias och fördomar.

Räddningstjänsten VILL ju för fan att polisen ska jobba sida vid sida med dem, därför atter skulle inte ens klara sig själva i de flesta fall då de faktiskt behöver polisiärt bistånd i en massa situationer.

Du skriver så erbarmligt korkade påståenden och har en sjukligt negativ inställning till auktoriteter etc, fast du helt uppenbart inte har nån egentlig kunskap i hur det faktiskt fungerar.

Du skrev nåt om att sjöpolisen bara skulle sätta dit vanligt folk.
Men va fan, om vanligt folk åker fast för nåt så är det för att DE SJÄLVA gjort fel, det är ta mig fan inte polisens fel att du eller jag kör för fort, det är VÅRT eget ansvar.
Är det 5 knop så är det av en anledning, t ex för att högre hastighet ökar sakerna och i vissa fall även erosion av strandvallar etc. Och är det 5 knop så SKA man inte köra fortare. Gör man det så är det ens eget fel om man blir stoppad och bötfälls etc.
Citera
2026-07-05, 19:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det låter mest som om du sitter och snackar skit groteskt färgad av din egen bias och fördomar.

Räddningstjänsten VILL ju för fan att polisen ska jobba sida vid sida med dem, därför atter skulle inte ens klara sig själva i de flesta fall då de faktiskt behöver polisiärt bistånd i en massa situationer.

Du skriver så erbarmligt korkade påståenden och har en sjukligt negativ inställning till auktoriteter etc, fast du helt uppenbart inte har nån egentlig kunskap i hur det faktiskt fungerar.

Du skrev nåt om att sjöpolisen bara skulle sätta dit vanligt folk.
Men va fan, om vanligt folk åker fast för nåt så är det för att DE SJÄLVA gjort fel, det är ta mig fan inte polisens fel att du eller jag kör för fort, det är VÅRT eget ansvar.
Är det 5 knop så är det av en anledning, t ex för att högre hastighet ökar sakerna och i vissa fall även erosion av strandvallar etc. Och är det 5 knop så SKA man inte köra fortare. Gör man det så är det ens eget fel om man blir stoppad och bötfälls etc.

Som du skriver i någon sorts bubbla. Att polisen alltid vill väl och kommer bidra. Men utan faktiskt erfarenhet då som det verkar. Att vid skit kommer polisen oftast just komplicera saker. De är bäst att hålla sig långt borta. Trygga liksom närområdet men annars inte vara med.

Sett till båtlivet. Ja men säkerheten har varit god annars. Att dessa sjöpoliser numera kommer stå där och bötfälla för 3 knop över kommer ju knappast göra ett skit för säkerheten på skön. Bara ge pengar till polisen. Det är ju hela anledningen till varför de nu efter 20 år bestämt sig för att införa mer sjöpolis. Verksamheten ska gå plus.
Citera
2026-07-05, 19:21
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ok, så du tycker det gärna får skadas och dö fler i trafiken…? För du tror väl ändå inte att olycksstatistiken för motorvägar kommer att vara oförändrad eller sjunka om det blir fri fart…. ?

Noll döda är i trafiken är det garanterat ingen i de styrande myndigheterna etc som förväntar sig, men det är likväl det ENDA målet man kan ha och jobba för, det borde du begripa.
Det finns bara ett sätt att garantera 0 döda i trafiken och det är att inte ha någon trafik. Ändå tillåts trafik och nollvisionen är därmed en lögn. Sanningen är snarare att det finns en avvägning. Man tolererar, utan att låtsas om det, en X% risk att Y människor dör varenda år. Jag menar att den avvägningen är för snäv.
Citera
2026-07-05, 19:29
Medlem
MurderOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Dra istället upp några KONKRETA exempel där folk som kör fortare än tillåtet plötsligt ställs inför något oväntat vilket får till följd att tredje part som inte har något med saken att göra dör?
Jag känner inte till något fall men jag antar att du har massvis på lager eftersom du tycker det är så jävla viktigt med hastighetsgränser.

Citat:
Detta var väl din fråga…?

Jag gav dig konkreta fakta på det du frågade om, fakta som bekräftade att det sker olyckor för att folk kör för fort och t ex kommer över på fel sida och krockar med mötande och att det orsakar skadade och dödade.

Eller tror du att i alla de fall där sådana olyckor sker, att den som körde för fort visste att denne skulle råka ut för att det skulle bli en olycka? Set mest sannolika är ju att dessa gasade på och tyckte de hade bra koll och no worries, till det plötsligt gick åt helvete, för att de höll högre hastighet än lagligt och inte klarade att t ex hålla sig på sin sida av vägen….

Vad fan spelar det för roll om jag personligen skulle känna till sådana fall, eller inte? Skulle dessa fall och olyckor inte existera om jag inte kände till några specifika fall….?

Jag kan nämna två av sådana fall jag personligen känner till, och det är inte de enda….

1. En snubbe kör för fort med motorcykel och krockar med bil kör ut i korsning, MC-förare mycket kritiskt skadad, och dömdes som ensam vållande (vet redan vad du kommer att svara på denna, och än en gång uppvisa att du är ett ypperligt exempel på att inte ha normal riskmedvetenhet och konsekvenstänk…)

2. Bil som kör för fort var förare somnar och kommer över på mötande körbana och krockar med motorcyklist, motorcyklist dör (det var min kusin) och flickvän som var passagerare blev mycket allvarligt skadad och sitter i rullstolen resten av livet.

Fortsätt nu med ditt infantila tramsande i dina patetiska försöka till bortförklaringar till att du är en sopa på trafiksäkerhet men tror du själv kör som en gud…
Jag efterfrågade konkreta exempel eftersom myndigheter gillar att blanda in allt möjligt i sina s.k. "fakta" och med tanke på ditt exempel nr. 2 så visar det med all tydlighet att man behöver kontrollera varje exempel var för sig.

Exempel 1:
Vi behöver veta vilken korsning det handlar om. Siktsträcka m.m.
Hur långt bort var MC när bil svänger ut. Allt sådant måste du så klart veta.
Med den fakta du ger skulle siktsträckan kunna vara 100 meter och bilen svänger ut när MC är 50 meter ifrån. Hur fort körde MC? Är det bromsspåren som använts för att uppskatta farten?

Exempel 2:
Problemet är att idioten somnar bakom ratten, inte svårt att peka ut vem som är vållande här. Men problemet är inte att han körde 120 istället för 80. Problemet är att han inte stannar och tar en kort tupplur. Jävligt trist för hojåkarna!! Notera att jag inte belastar hojåkarna oavsett hur fort de körde, de är helt oskyldiga och allt ansvar vilar på idioten som somnade.

Jag kör inte som en gud men jag håller mig vaken och lämnar företräde, håller koll både bakåt och framåt samt kan hålla mig på min sida av mittlinjen när jag har möte. Det absolut grundläggande har jag inga svårigheter att klara av.
Citera
2026-07-05, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Som du skriver i någon sorts bubbla. Att polisen alltid vill väl och kommer bidra. Men utan faktiskt erfarenhet då som det verkar. Att vid skit kommer polisen oftast just komplicera saker. De är bäst att hålla sig långt borta. Trygga liksom närområdet men annars inte vara med.

Sett till båtlivet. Ja men säkerheten har varit god annars. Att dessa sjöpoliser numera kommer stå där och bötfälla för 3 knop över kommer ju knappast göra ett skit för säkerheten på skön. Bara ge pengar till polisen. Det är ju hela anledningen till varför de nu efter 20 år bestämt sig för att införa mer sjöpolis. Verksamheten ska gå plus.

”Polisen kommer oftast att komplicera saker” hur vet DU det, har du full insyn eller är det bara dina fantasier? Kan du styrka dina påståenden?

På dig låter det ju som vi skulle få det bättre utan polisen?

NÄR menar du polisen gör nytta?

Hur ska polisen kunna förebygga brott, och övervaka att brott inte begås, om de inte får göra nåt för dig….?

Hur VET du städet inte skulle påverka risker och olycksstatistik etc negativt om man tillät folk att köra lite som de ville och inte bry sig om några kmh över…? Tror du verkligen att man sätter hastighetsgränser bara på måfå helt utan analyser statistik etc etc innan för att se ev problem och därefter bestämma vilken hastighetsgräns som ska gälla?

Du kan inte föreställa dig att man p g av mer trafik på sjön på senare år sett ett ökat problem och därför beslutat att öka polisens resurser?
Citera
2026-07-05, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det finns bara ett sätt att garantera 0 döda i trafiken och det är att inte ha någon trafik. Ändå tillåts trafik och nollvisionen är därmed en lögn. Sanningen är snarare att det finns en avvägning. Man tolererar, utan att låtsas om det, en X% risk att Y människor dör varenda år. Jag menar att den avvägningen är för snäv.

Då får vär du som har dokumenterad utbildning erfarenhet och kompetens kliva in och styra upp trafiksäkerhetsarbetet, för uppenbarligen menar du att det är inkompetens på det området idag.

Tänk vilket fantastiskt land vi skulle få om alla ”proffs” hemma i sofforna klev fram och styrde upp stackars Sverige där inget funkar och allt är dåligt. Märkligt hur all kompetens sitter hemma i stugorna och bara idioter i alla myndigheter kommuner och i politiken….
Citera
2026-07-05, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Jag efterfrågade konkreta exempel eftersom myndigheter gillar att blanda in allt möjligt i sina s.k. "fakta" och med tanke på ditt exempel nr. 2 så visar det med all tydlighet att man behöver kontrollera varje exempel var för sig.

Exempel 1:
Vi behöver veta vilken korsning det handlar om. Siktsträcka m.m.
Hur långt bort var MC när bil svänger ut. Allt sådant måste du så klart veta.
Med den fakta du ger skulle siktsträckan kunna vara 100 meter och bilen svänger ut när MC är 50 meter ifrån. Hur fort körde MC? Är det bromsspåren som använts för att uppskatta farten?

Exempel 2:
Problemet är att idioten somnar bakom ratten, inte svårt att peka ut vem som är vållande här. Men problemet är inte att han körde 120 istället för 80. Problemet är att han inte stannar och tar en kort tupplur. Jävligt trist för hojåkarna!! Notera att jag inte belastar hojåkarna oavsett hur fort de körde, de är helt oskyldiga och allt ansvar vilar på idioten som somnade.

Jag kör inte som en gud men jag håller mig vaken och lämnar företräde, håller koll både bakåt och framåt samt kan hålla mig på min sida av mittlinjen när jag har möte. Det absolut grundläggande har jag inga svårigheter att klara av.

1. MC-föraren tilldömdes allt ansvar då denne konstaterats ha framfört sitt fordon i så hög hastighet att han inte gav andra trafikanter möjlighet att hinna uppfatta honom. MC-föraren körde alltså för fort och plötsligt hände nåt akut som han i den hastigheten inte klarade av att hantera. Bara tur att ingen dog.

2. Hade inte hastigheten varit för hög så hade chansen för överlevnad etc varit extremt mycket större då hastigheten påverkar krockvåldet extremt mycket.

Igen, sluta med dina pinsamma försök att bortförklara vad seriös trafiksäkerhetsforskning fakta och statistik säger
Citera
2026-07-06, 12:34
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Märkligt hur all kompetens sitter hemma i stugorna och bara idioter i alla myndigheter kommuner och i politiken….
Det är inte det jag talar om. Nollvisionen är omöjlig så länge det finns trafik överhuvudtaget. Men man kan ju inte gå ut och säga att det är ok att 200 pers dör varje år i trafiken. Jag menar, säkerligen skulle den siffran vara lägre om man bara tillät bilkörning i dagsljus. Eller om man satte maxhastighet till 40 överallt (där det inte redan är 30). Men sånt gör man inte, för att det är ok med 200 döda per år. Man kan bara inte säga det.
Citera
2026-07-06, 19:33
Medlem
Citat:
Sakliga argument har aldrig accepterats av konspirationsteorier…

Att leva i ett samhälle är ljusår från vad slaveri är.

Att leva under hot om fängelse eller död om man vägrar acceptera att bli rånad och dominerad är definitionen av slaveri!
Citera
2026-07-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det är inte det jag talar om. Nollvisionen är omöjlig så länge det finns trafik överhuvudtaget. Men man kan ju inte gå ut och säga att det är ok att 200 pers dör varje år i trafiken. Jag menar, säkerligen skulle den siffran vara lägre om man bara tillät bilkörning i dagsljus. Eller om man satte maxhastighet till 40 överallt (där det inte redan är 30). Men sånt gör man inte, för att det är ok med 200 döda per år. Man kan bara inte säga det.

Nej, det är INTE ok med 200 döda/år. Skulle man tycka det så skulle man ju börja softa med trafiksäkerhetsarbetet, men det gör man inte utan man jobbar på och jobbar mer.

Men vi måste trots allt ha trafik, så det blir såklart alltid en kompromiss med vad vi kan eller måste tillåta, eller kan begränsa eller förbjuda etc. Men det övergripande målet måste vara 0 dödade och 0 skadade. För det skulle bli helt fel signaler att säga att det är ok med xxx dödade.

På mitt jobb inom offshore oljeindustrin, så har vi exakt samma målsättning vi jobbar med, 0 skadade, 0 dödade, 0 olyckor. Och vi har en massa stenhårda regler och rutiner, procedurer, som har hjälpt oss att få mindre antal olyckor etc. Men vi söker och upptäcker hela tiden nya saker att jobba med och som kan hjälpa oss vidare mot målet.
Citera
2026-07-06, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Att leva under hot om fängelse eller död om man vägrar acceptera att bli rånad och dominerad är definitionen av slaveri!

Ta dina flummerier i konspirationsforumet istället….

Jag vägrar att bli rånad, har aldrig riskerat fängelse för det….
Citera
2026-07-06, 22:03
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
På mitt jobb inom offshore oljeindustrin
Jag trodde att du körde lastbil. Jaja.

200 döda per år är ju visst ok. Det är ungefärligen så många som dör varje år i trafiken i Sverige. Man skulle kunna minska det med någon mindre siffra genom något lättare ingrepp typ förbjuda omkörningar på lite fler sträckor än nu. Men det görs inte. 200 är acceptabelt tycker någon. Men det kan inte sägas högt för att det skulle, som du själv säger, skicka fel signaler.

I din egen industri är det likadant. Man skulle kunna få ned dödstalen till 0 genom att inte vara där alls. Men då skulle ingen olja komma upp. Så istället slänger man på en massa stenhårda regler och rutiner och procedurer. De skulle säkert kunna göras ännu stenhårdare, säkrare maskiner, ännu mera trippelkollande, osv. osv. vad det nu kan vara (det vet du bättre än mig), vilket skulle kosta för mycket. Någonstans har någon bestämt att om vi kan spara 1 liv får det kosta si och så mycket, men inte mer. Men det kan inte heller sägas högt.

Eller har jag fel? Om du nu är någon sorts säkerhetsexpert: om du fick omdesigna en oljeplattform hur mycket som helst, med en obegränsad kassa, skulle du då kunna göra den säkrare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in