Citat:
Ursprungligen postat av
cutepsycho
Kvinnor som tänker som en man, agerar som en man, har samma egenskaper som en man osv.
Är det en ”ick”? Om hon ser ut som en kvinna men inte beter sig så.
Exempelvis handlingskraftig, självständig, logisk tänkande, beslutsam. Dålig som hemmafru. Tjänar pengar på egen hand. Dricker öl. Kollar på sport. Hänger med grabbkompisarna på rockkonsert osv.
Rätt bra generaliserat, du! De flesta människor som jag känner och som är självständiga, logisk tänkande, självförsörjande och beslutsamma är inte män.
Det finns studier och litteratur som visar på att det där med att män ska vara så rationella och kvinnor så känslostyrda är uppenbart felaktigt. Det är mer en kulturell skröna.
Kvinnors och mäns hjärnor är olika. Pojkar/män tenderar att vara bättre på matematik (orkar inte leta källa på det). Kvinnors blodflöde i hjärnan är högre än hos män vilket forskare tror kan vara en orsak till varför kvinnor, i högre utsträckning än män, drabbas av ångest, depressioner, ätstörningar m.m. Samtidigt är kvinnor mer empatiska, intuitiva, har en bättre samarbetsförmåga, bättre självkontroll osv.
https://www.weforum.org/stories/2017/08/women-have-more-active-brains-than-men-according-to-science/
Jag är väl inte superkvinnlig, jag är inte supermanlig heller, utifrån ålderdomliga, uppenbart felaktiga narrativ. Jag är självständig, rationell, försörjer mig själv och mina barn, jag är beslutsam, tycker inte om hushållsarbete (men utför det), dricker öl och går på hårdrockskonserter emellanåt. Jag kör också bil och fickparkerar bättre än de flesta män.
Svaga män känner sig hotade och kan uttrycka att jag inte är speciellt kvinnlig. Det handlar mer om dem än om mig. De vill känna sig manliga och tror att de bara är det om deras partner är svagare. Sådana män är "ick". De enda män som jag tycker är attraktiva och "manliga" är de som inte känner sig hotade av mig bara för att jag är den jag är. Om fler män var så, så skulle det antagligen finnas färre incels, eftersom fler kvinnor skulle vilja vara i sådana sunda relationer.