Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Min dotter som går på gymnasiet säger att alla i hennes klass är "finance bros" och handlar med aktier och fonder. Hon har själv köpt Avanza Zero för sina sommarjobbspengar och redan tjänat 136 kr. Detta påminner om min egen gymnasietid när alla skulle försörja sig på daytrading istället för att skaffa jobb eller studera vidare efter studenten. Sedan sprack IT-bubblan och tog ner dem på jorden igen.
Ett tydligt tecken på att kraschen är på väg är att kvällspressen skriver artiklar om folk som säger upp sig från sina jobb för att bli rika på trading. Har några sådana artiklar kommit ännu, som en naturlig följd av att aktieintresset åter har börjat nå de breda folklagren som vi ser hos gymnasieungdomarna?
Märker av detta själv, är hos en kund o jobbar, sonen till kund brukar hjälpa till lite, även han går skola o lägger allt han tjänar på sommar jobb på börsen.
Enda jag vet är att en krasch gör absolut inget, jag är inom bygg, tidigt i livet valde jag att inte vara med fakligt, blev ett enormt liv enbart för detta, facklga represetanter sökte upp mig ofta, man kunde ta upp på ett stort fack möte att jag inte var medlem.
Vad jag gjord var o lägga dessa fackavgift hundringar på pensionfonder, det var alla skrek om, döm om min förvåning hur mycket dessa fonder vuxit i dag, det är helt sjukt att ca 10års sparande i mycket unga år vuxit till 300-tusen lite drygt, detta är som sagt enbart fackavgiften jag har sparat, är 54 idag o pengarna hinner växa till sig lite till.
Men dessa har legat igenom alla krascher, dessa har kommit ut mycket starkare efter precis varenda en.
Vad vi kan se är att börsen går konstant upp, visst vi kommer får en dipp, men börsen bygger på konstant uppgång, dvs den är styrd för att konstant gå upp, just för att få folk o placera sina pengar, skulle det inte ge något hade inte heller börsen fungerat.