2026-06-29, 18:56
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Precis många av dem lider ju av ett så gravt förståndshandikapp så de tror att ingen kan prestera bättre än en indexfond. Bara för att de inte klarar det så tror de att ingen annan gör det heller.
Dräller av såna dårar här på forumet.

Lite osäker på hur jag ska tolka det du skriver ovan Russinsmurfen... är det en förtäckt förolämpning om min förmåga på börsen eller var det en allmän åsikt du framförde?

// CC
Citera
2026-06-29, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Lite osäker på hur jag ska tolka det du skriver ovan Russinsmurfen... är det en förtäckt förolämpning om min förmåga på börsen eller var det en allmän åsikt du framförde?

// CC
Förtäckt förolämpning?
Är du en sån som tror att man kan prestera sämre än en indexfond men absolut inte bättre så kan du väl få ta det som en förolämpning om du inte vill tänka till och istället inse vilken totalt galen logik nån lurat i dig.

Är du inte en sån kan jag inte förstå hur du kunde tolka det som en förolämpning.
Citera
2026-06-29, 19:12
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Förtäckt förolämpning?
Är du en sån som tror att man kan prestera sämre än en indexfond men absolut inte bättre så kan du väl få ta det som en förolämpning om du inte vill tänka till och istället inse vilken totalt galen logik nån lurat i dig.

Är du inte en sån kan jag inte förstå hur du kunde tolka det som en förolämpning.

Lugn Russinsmurfen. 🙂

Det du skrev:

Citat:
Precis många av dem lider ju av ett så gravt förståndshandikapp så de tror att ingen kan prestera bättre än en indexfond. Bara för att de inte klarar det så tror de att ingen annan gör det heller. Dräller av såna dårar här på forumet.

Jag kunde ha tolkat det du skrev som om att jag själv inte slår index (vilket jag gör med råge och har gjort i 5 års tid nu) och därför inte heller tror att någon annan gör det. Hade det varit en förolämpning hade den varit subtil och riktigt bra. Jag hade gett dig cred för den. 🙂 Men då förstår jag vad du menar och jag håller med dig.

// CC
Citera
2026-06-29, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Det var många som hade stoppat sina livs besparingar i Ericsson, och sen gick det som det gick och Ericsson har aldrig kommit tillbaka till dom nivåerna igen.

Det är ett generalfel att vara underdiversifierad. På tok för hög risk. Bättre att äga en cocktail av min 10-12 välskötta företag i olika branscher. Om ett av dessa råkar tanka likt Ericsson 2002, är det - förvisso surt - men inte hela världen.
Citera
2026-07-01, 14:31
Medlem
Dan88s avatar
Nedgången 2022, var inte det en krasch?
Citera
2026-07-01, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Nedgången 2022, var inte det en krasch?

Beror på placeringshorisont. Köpte du indexnära aktier i början på 2022, ligger du 4,5% plus idag på dessa + utdelningar.

Inte jätteimponerande mht inflationen. Och ändå gastar folk om krasch. Brukar inte sådana komma först efter stora uppgångar?
Citera
2026-07-05, 15:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capstan
Kraftigt ras på Nasdaq -4,77%, måhända kommer korrigeringen nu så att vi återvänder till förnuftigare värderingar. Lycka till alla som har ”billiga simpla indexfonder”.

Era esg-indexfonder som ni lurats att köpa är typ 80% Nasdaq 😁

https://www.nasdaq.com/

Nu har det gått en månad sedan ditt inlägg.
På den månaden har mina indexfonder (NASDAQ USA) ökat med 4%.
(85.000 SEK)
Citera
2026-07-05, 15:23
Medlem
Capstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nu har det gått en månad sedan ditt inlägg.
På den månaden har mina indexfonder (NASDAQ USA) ökat med 4%.
(85.000 SEK)
Japp fallhöjden ökar för varje vecka och smällen som är oundviklig blir desto värre.
Citera
2026-07-05, 15:47
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Japp fallhöjden ökar för varje vecka och smällen som är oundviklig blir desto värre.

Började under bankkraschen, köpte SEB A och B för en femma styck.
Olyckskorparna sa att jag var dum-i-hövvet då också..
Vi får väl se hur fallhöjden blir denna gång...

Citera
2026-07-05, 16:37
Medlem
Capstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Började under bankkraschen, köpte SEB A och B för en femma styck.
Olyckskorparna sa att jag var dum-i-hövvet då också..
Vi får väl se hur fallhöjden blir denna gång...

Mina Hims är upp 31% på en månad och 93% på tre månader 😁😁😁
Citera
2026-07-05, 18:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Och som kommer att sjunka som en sten om några månader så att du förlorar allt. Samtidigt sitter man lugn och säker med en indexfond som tickar på.
Citera
2026-07-05, 20:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Revenue of approximately $608 million, up 4% year-over-year in Q1 2026
https://investors.hims.com/financials/quarterly-results/default.aspx

Fyra procent under ett år.
-Verkligen imponerande!
Citera