2026-07-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Kan det bero på att unga män vill träffa jämnåriga kvinnor, medans unga kvinnor vill träffa äldre män. Och för äldre kvinnor är det omvänt, äldre kvinnor letar efter jämnåriga män medans äldre män vill träffa yngre kvinnor?

Yngre män och äldre kvinnor blir förlorarna och därmed incels? De äldre kvinnorna hävdar sedan att de lever frivilligt ensamma eftersom de skäms över att ingen man i deras ålder vill ha dem?

Jag tror inte du känner kvinnor speciellt bra. Mycket nonsens. Du verkar vara införstådd med att kvinnor faktiskt kan få det bättre utan män. Mitt liv hänger inte på om jag har en man. Allt handlar inte om dig och män. Även om en del män vill tro det.
Senast redigerad av zoraya2 2026-07-05 kl. 13:19.
Citera
2026-07-05, 13:30
Medlem
Citat:
Kan det bero på att unga män vill träffa jämnåriga kvinnor, medans unga kvinnor vill träffa äldre män. Och för äldre kvinnor är det omvänt, äldre kvinnor letar efter jämnåriga män medans äldre män vill träffa yngre kvinnor?

Yngre män och äldre kvinnor blir förlorarna och därmed incels? De äldre kvinnorna hävdar sedan att de lever frivilligt ensamma eftersom de skäms över att ingen man i deras ålder vill ha dem?

Är " The game" och Andrew Tate tydliga föredömen med möjligtvis? Tala om grov generalisering haha! Så kvinnor kan inte leva frivilligt själva. Och vad ska dom skämmas för? Du tror att kvinnor behöver en mans godkännande annars rasar hela deras liv ihop? Du behöver nog smälta det faktum att män är helt obetydliga för en del kvinnor. Och för att få deras liv att fungera.

Sedan är det ingen högoddsare att du råkar ha en sådan kvinnosyn med som kommer med dessa åsikter,slår aldrig fel. Många unga kvinnor tycker dessutom äldre män är äckliga. Men det ingår nog inte i din förskönande bild heller.
Citera
2026-07-05, 13:46
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoraya2
Jag tror inte du känner kvinnor speciellt bra. Mycket nonsens. Du verkar vara införstådd med att kvinnor faktiskt kan få det bättre utan män. Mitt liv hänger inte på om jag har en man. Allt handlar inte om dig och män. Även om en del män vill tro det.

Du har rätt. Jag är en kvinna som inte förstår mig på andra kvinnor, ni är unikums enligt mig. Men jag ställer ju frågor för att förstå. Så ursäkta mig
Citera
2026-07-05, 15:16
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Är " The game" och Andrew Tate tydliga föredömen med möjligtvis? Tala om grov generalisering haha! Så kvinnor kan inte leva frivilligt själva. Och vad ska dom skämmas för? Du tror att kvinnor behöver en mans godkännande annars rasar hela deras liv ihop? Du behöver nog smälta det faktum att män är helt obetydliga för en del kvinnor. Och för att få deras liv att fungera.

Sedan är det ingen högoddsare att du råkar ha en sådan kvinnosyn med som kommer med dessa åsikter,slår aldrig fel. Många unga kvinnor tycker dessutom äldre män är äckliga. Men det ingår nog inte i din förskönande bild heller.

Jag tror du läser in ganska mycket som jag inte har skrivit. Jag har inte sagt att kvinnor behöver män för att fungera, att de ska skämmas över att vara singlar eller att Andrew Tate är ett föredöme.

Min fråga handlar om hur ofrivillig ensamhet och svårigheter att hitta en partner ser olika ut för män och kvinnor. Det är ett sociologiskt ämne, inte ett försök att värdera kvinnor eller män.

Om du tycker att min beskrivning är fel får du gärna förklara varför och utveckla hur du ser på skillnaden mellan incels och femcels. Det är den diskussionen jag är intresserad av.
Citera
2026-07-05, 17:17
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Jag tror du läser in ganska mycket som jag inte har skrivit. Jag har inte sagt att kvinnor behöver män för att fungera, att de ska skämmas över att vara singlar eller att Andrew Tate är ett föredöme.

Min fråga handlar om hur ofrivillig ensamhet och svårigheter att hitta en partner ser olika ut för män och kvinnor. Det är ett sociologiskt ämne, inte ett försök att värdera kvinnor eller män.

Om du tycker att min beskrivning är fel får du gärna förklara varför och utveckla hur du ser på skillnaden mellan incels och femcels. Det är den diskussionen jag är intresserad av.

Hej

Vet inte om nedan är intressant för dig men kanske(?) Googla på nedan så hittar du en studie från Lunds Universitet.

"Romantisk utbrändhet : ofrivilligt celibata män och kvinnor"

Jag har inte själv läst den men min personliga uppfattning är att det är skillnad mellan könen framförallt kopplat till anledningen bakom deras situation. Båda könen upplever svårigheter att få sitt behov tillfredsställt, därav "ofrivilligt" men en kvinna kan mycket lättare få sitt behov om hon så skulle vilja men hon väljer aktivt bort det pga av egna personliga "problem" / krav. Dvs kvinnan är den som väljer bort (och då kan frågan om ofrivillighet diskuteras) medan en manlig incel är den som blir bortvald.

// CC
Citera
2026-07-05, 18:43
Medlem
Stark-Senaps avatar
Själv är jag volcel
Citera
2026-07-05, 22:45
Medlem
En femcel skulle kunna få ett one-night-stand (om hon hade varit intresserad) men kan ej lyckas skaffa ett förhållande.

En incel kan varken skaffa sex eller förhållande.

Annan skillnad är att incels ibland begår terrordåd. Vilket femcels ej verkar göra.
Citera
2026-07-05, 22:54
Bannlyst
Citat:
När man hör ordet incel tänker nog många på en man i ungefär 16–29-årsåldern som har svårt att få romantiska eller sexuella relationer, kanske inte får några matchningar på dejtingappar och till slut ger upp.

När jag hör ordet femcel får jag en annan bild: en kvinna över 30 som har utbildning, arbete och ett ordnat liv men som ändå inte lyckas hitta en partner, samtidigt som den biologiska klockan börjar göra sig påmind.

Jag är medveten om att de här bilderna är generaliseringar, men de illustrerar hur jag uppfattar att begreppen ofta används.

Min fråga är därför: Vad är egentligen skillnaden mellan en incel och en femcel? Handlar det bara om kön, eller finns det också stora skillnader i hur omgivningen ser på dem och vilka konsekvenser det får?

Hur påverkas detta av modernisering, urbanisering, industrialisering, feminism, politik, biologi, psykologi och dagens dejtingkultur? Finns det olika förväntningar på män och kvinnor som gör att fenomenen tar sig olika uttryck?

Jag är nyfiken på både sociologiska, psykologiska och biologiska perspektiv.
Nej femcel är en fet ful käring på 50 år (batikhäxa) som importerar yngre afrikanska män
Citera
2026-07-06, 10:29
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
En femcel skulle kunna få ett one-night-stand (om hon hade varit intresserad) men kan ej lyckas skaffa ett förhållande.

En incel kan varken skaffa sex eller förhållande.

Annan skillnad är att incels ibland begår terrordåd. Vilket femcels ej verkar göra.

Hade egentligen inte alla kunnat få sex om de velat? Genom 0 krav på utseende, ålder, beteende osv?
Citera
2026-07-06, 15:04
Medlem
Citat:
Hade egentligen inte alla kunnat få sex om de velat? Genom 0 krav på utseende, ålder, beteende osv?

Dessa killar kan svajpa höger på allt på dejtingsidor och ändå få noll matchningar.
Citera
2026-07-06, 17:04
Medlem
dwgs avatar
Nu fick man läsa ett nytt ord jag aldrig har hört innan femcel

De gamla orden är det på väg bort

-katt kvinnan
-galna tanten

Mm
Citera
  • 1
  • 2