Citat:
Varför skulle jag tro det? Uppenbart att mycket av de han säger och skriver inte är riktat till mig utan till regim trogna MOU kritiker.Som exempel, oj så bra herrarna med kostym i regimen samarbetar med Trump och oj vad de är villiga att komma överens samt att Trump bara för att vara snäll lät de få en vecka ledigt för att (tryggt) kunna ha begravning. Vilket alla högt uppsatt i Iran utan den vi alla väntar på har vågat. Men en har Mojtaba tid att dyka upp, men besvikelsen ser ut att finnas där. Gissar på att det handlar mer om förnedring oavsett saningshallt.
Citat:
Så Gulf länderna har betalat 300 miljarder dollar till Iran? Kanske du ska fakta kolla innan du skriver?
Citat:
?Min uppfattning är att ingen tror på MOU, syftet är något annat för samtliga, men det är min åsikt. Kan ju vara så att samtliga tror på den.
Citat:
Är det därför USA håller på att ta dit fartyget Boxer. Man avlägsnar alltså trupper genom att tillföra?
Mest imponerande delen är att USA tycks gå med på att stegvis avlägsna trupper från närområdet i deklarationen, och det kanske inte är så konstigt då USA ändå kommer ha svårt att återbygga deras militärbaser efter fiaskot mot Iran och därutöver är det troligt att gulfstaterna inte längre är intresserade av att betala för amerikansk beskydd (när den visade sig vara värdelös mot Iran).
Citat:
Du får ju tro precis vad du vill.
Vi kommer antagligen se Turkiet ta en allt större ansvar för gulfstaternas säkerhet och man kommer antagligen vända sig mot Kina för att vara områdets diplomatiska och ekonomiska "gudfader". Ukraina förser med brigader som skyddar emot Irans drönare i utbyte av pengar och amerikanska patriots.
Det är ganska så kört för Israel i området på längre sikt med Turkiet och Iran som de stora geopolitiska maktpolerna som flyttar fram sina positioner i och med kriget.
Det är ganska så kört för Israel i området på längre sikt med Turkiet och Iran som de stora geopolitiska maktpolerna som flyttar fram sina positioner i och med kriget.
Men fasen MOU är kul. Speciellt denna begravning. Men det är klart Iran har stöd som inte jag såg för mig skulle visas så öppet.
"António Guterres, the Secretary-General of the United Nations, held a telephone conversation on Thursday afternoon with Seyed Abbas Araghchi, the Foreign Minister of the Islamic Republic of Iran.
During the call, Guterres once again extended his condolences over the martyrdom of Ayatollah Seyed Ali Khamenei, the martyred Leader of Iran's Islamic Revolution, and expressed his sympathy with the Iranian nation and government."
https://en.mfa.gov.ir/portal/newsview/790599
Om vi nu ska tro på regimen, men Guterres har inte förnekat det så vitt jag vet.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-05 kl. 21:28.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-05 kl. 21:28.