2026-07-05, 12:48
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Iran deklarerar nu helt öppet hur vapenvilan används och det är inte till att skapa fred.

Brigadgeneral Akraminia säger att Iran använder vapenvilan för att stärka sina väpnade styrkor. ”Vi kommer inte att slösa bort ett enda ögonblick eller försumma detta”, säger han. (Källa: Al Jazeera)
Konstigt tolkning du gör. Sverige rustar upp för att behålla fred, men Iran ska strunta i det?
Citera
2026-07-05, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Domarna har gjort exakt det jag skrev; uppmanat åklagarna att dra tillbaka åtalspunkten.

Varför skriver du saker jag inte har påstått? Just den där oärliga debattekniken kännetecknar er alla som står på jihadisternas sida. Ni ljuger obehindrat.

Att du inte ens känner till vad som händer i rättegången men ändå anser dig ha rätt till en åsikt är kännetecknande för en charlatan, och en charlatan är precis vad du är.

Du skrev att Netanyahu aldrig kommer hamna i fängelse och att domarna flera gånger uppmanat åklagaren att dra tillbaka åtalspunktenför mutbrott.

Netanyahu kan hamna i fängelse. Domarna har inte gett ett bindande krav om att åtalspunkterna ska dras tillbaka. Förstår du? Det domarna sagt är att mutbrottsanklagelserna är svåra att bevisa och har föreslagit för åklagaren att överväga att omformulera eller ta bort den. Men det beslutet ligger hos åklagaren.

F.ö kan åklagaren ändra åtalspunkter om han anser att just mutbrottet inte går att bevisa.
Citera
2026-07-05, 12:54
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Nu när Terrorayatollan begravs en gång till är det lite intressant att höraom Iran- och Hamasvännerna i tråden vet hur iranierna ställer sig till själva frånfället. Det är känt att det var israeliska robotar som stod för själva dödandet, även om CIA och USA var inblandade i förberedelserna. Är det extra förnedrande för en terroristayatolla att dödas av judiska vapen jämfört med amerikanska, eller är det hugget som stucket om stora eller lilla satan stod för dräpandet? De däringa shiitiska prästerna brukar ägna mycket tid åt att reda ut sånt här, hur man bäst skall dö undan osv, så de borde ha kommit med ett utlåtande i sakfrågan. Tydligen skall det ha varit kvinnliga piloter inblandade också, vilket eventuellt påverkar saken?

Gällande USA eller Israel tror jag att det DÅ var skitsamma men att det numera gnager lite extra i dom att det var Israel, iom att det etablerats förhandlingar med USA etc.

Gällande kvinnliga piloter så.kan absolut se framför mig att vissa delar av de religiösa fundamentalisterna tycker det är störigt. Helt klart.

Snabbt summerat kan man väl konstatera att de religiösa fundamentalisterna i IRGC, Hamas och Hezbollah förtrycker sina egna kvinnor och barn, och det nationalistiska fundamentalisterna i IDF bombar samma kvinnor och barn.

Men, att dra en lans för dessa kvinnor och barn = hamna på Petronius shitlist. Då är man loser, cuck och psykiatrisk patient
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-07-05 kl. 12:57.
Citera
2026-07-05, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Du skrev att Netanyahu aldrig kommer hamna i fängelse och att domarna flera gånger uppmanat åklagaren att dra tillbaka åtalspunktenför mutbrott.

Nej. Nu ljuger du igen. Jag skrev att Netanyahu aldrig kommer hamna i fängelse för mutbrott, vilket var vad nyfascisten gråvargen (vars röv du ständigt slickar och vars absurda påståenden du aldrig avkräver källor) påstod.

Du sitter helt skamlöst och ljuger om vad jag skrivit och tror att du kommer undan med det.

Jag skrev att Netanyahu aldrig kommer hamna i fängelse för mutbrott. Några andra brott nämnde jag inte. Jag skrev specifikt mutbrott eftersom domarna flera gånger uppmanat åklagarna att dra tillbaka den åtalspunkten.
Citera
2026-07-05, 13:13
Medlem
Citat:
Nej. Nu ljuger du igen. Jag skrev att Netanyahu aldrig kommer hamna i fängelse för mutbrott, vilket var vad nyfascisten gråvargen (vars röv du ständigt slickar och vars absurda påståenden du aldrig avkräver källor) påstod.

Du sitter helt skamlöst och ljuger om vad jag skrivit och tror att du kommer undan med det.

Jag skrev att Netanyahu aldrig kommer hamna i fängelse för mutbrott. Några andra brott nämnde jag inte. Jag skrev specifikt mutbrott eftersom domarna flera gånger uppmanat åklagarna att dra tillbaka den åtalspunkten.

Det är felaktigt att säga att Netanyahu inte kommer hamna i fängelse för mutbrott eftersom det är en slutsats om ett pågående rättsfall som ännu inte är avgjort. Fattar du??!!

Precis likadant om du påstår att Netanyahu aldrig kommer dömas till fängelse för krigsbrott eller brott mot mänskligheten, det är en öppen process.
Citera
2026-07-05, 14:43
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ska ta det pedagogiskt så även en IF som du kan förstå.

Det domarna har sagt är att det finns betydande svårigheter att bevisa mutbrott.
Dom rekommenderade redan 2023 att åklagaren överväger att ta bort denna del och att bedömningen står fast.

Det dom INTE gjort (flera) gånger är att uppmana att dra tillbaks åtalet som ett bindande kraf. Dom har inte avvisat åtalet. Dom har inte frikänt Netanyahu. Dom har inte sagt att åklagaren måste lägga ner åtalet.

Netanyahu är åtalad för fyra brott, med en åtalspunkt var i fall 1000 och 2000 och två av åtalspunkterna hörande till fall 4000.

Domarna har inte sagt ett smack om att det skulle vara nåt problem med något av de tre åtalen eller de fyra åtalspunkterna, däremot har de rekommenderat att åklagaren tar bort mutpunkten från fall 4000 med motiveringen att det rent domstolstekniskt är krävande att bevisa det och att det i så fall krävs en massa vittnen, vilket gör att rättegången kommer att pågå minst ett par år till. Rekommendationen har alltså inget med Netanyahus skuld eller oskuld att göra. Åklagaren har konsekvent vägrat att ta bort ifrågavarande åtalspunkt.

Hur alla bevis och vittnesmål faller ut är förstås ännu oklart. Det som däremot är klart är att Netanyahu ansökt om benådning av Israels president (i november ifjol, om jag inte kommer fel ihåg). Det är normalt sett per definition omöjligt att bli benådad för ett brott man inte har begått. I Israel är det, åtminstone teoretiskt, möjligt. Trots det och trots enorm påtryckning från USA och Trump valde Israels president i april i år att avslå Netanyahus begäran. Orsaken är en grundlig juridisk utredning som blev klar i mars, och som slår fast att det skulle vara "extremt problematiskt" att mitt i en pågående rättegång bevilja en hög politiker amnesti, när han är åtalad för korruption och varken har erkänt brott eller uttryckt ånger. Tvärtom är politikerns huvudsakliga motivering för amnestin att han, trots allvarliga anklagelser om korruption, behöver få fortsätta att leda landet.

"Therefore, based on the factual and legal foundation and the overall set of circumstances currently before us, we cannot determine that the pardon authority established in the Basic Law: The President of the State applies in this case.

Likewise, we cannot recommend that the president take the exceptional and far-reaching step of exercising the pardon authority in a manner that would halt the legal proceedings currently being conducted against Mr. Netanyahu.
"

Med tanke på den alternativa sionistsfären borde jag förstås ha uttryckt mig tydligare: mutbrott är bara en del av anklagelserna mot Netanyahu och därför borde man, för att vara korrekt, benämna det han är åtalad för som "korruption". Det är nämligen vad alla de fyra åtalspunkterna gäller. Korruption.

Nu behövs det egentligen en helt egen tråd för att behandla Netanyahus och hans nära och käras korruption, och hur han har använt sin makt för att stänga ner utredningar mot honom själv, mot hans fru och mot hans son. Med hjälp av en justitieminister tillsatt enkom för det ändamålet. Och hur han försökta trixa igenom grundlagsändringar för ett par år sedan, så att han själv skulle komma undan. Men de punkter som han nu står åtalad för kunde han inte komma åt, eftersom de utredningarna låg hos polisen.

Den stora frågan med tanke på ifrågavarande tråd är hur mycket av Israels aggressiva militära politik som beror på Netanyahus strävan att undgå en dom, direkt och indirekt. Direkt genom de beslut han fattar, indirekt genom att han valt att bilda regering med den helt vansinniga israeliska ytterhögern och därför också gått dem till mötes. Men sist och slutligen är det en fråga för historieskrivarna, det som är mer intressant just nu är vad Iran och USA kommer överens om, och vad det innebär för Israel.
Senast redigerad av Graavarg 2026-07-05 kl. 14:47.
Citera
2026-07-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

Domarna har inte sagt ett smack om att det skulle vara nåt problem med något av de tre åtalen eller de fyra åtalspunkterna, däremot har de rekommenderat att åklagaren tar bort mutpunkten från fall 4000 med motiveringen att det rent domstolstekniskt är krävande att bevisa det och att det i så fall krävs en massa vittnen, vilket gör att rättegången kommer att pågå minst ett par år till. Rekommendationen har alltså inget med Netanyahus skuld eller oskuld att göra. Åklagaren har konsekvent vägrat att ta bort ifrågavarande åtalspunkt.

Istället för att erkänna att du ljög eller skrev okunnigt postar du en textmassa på 3 A4. I sak ändrar din textmassa inget. Du skrev ordagrant att Netanyahu sannolikt kommer dömas till fängelse för mutbrott, trots att åtalspunkten mutbrott är så extremt svag att domarna flera gånger sagt att åklagarna bör dra tillbaka åtalspunkten. Detta visar att du är okunnig. Att du nu i efterhand har läst på förändrar inget i sak eftersom du är återfallsokunnig.

Du skriver din skit sida upp och sida ner och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag ertappat dig med att ljuga. Om du får betalt av Turkiet för att sprida antijudisk propaganda hoppas jag dom drar in din ersättning pga inkompetens.
Citera
2026-07-05, 19:13
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Nja, om Iran har vikt sig eller inte beror nog på vem du frågar.

Just det med (om det stämmer) att Iran bara får köpa amerikansk majs och spannmål för frysta tillgångar ses väl sådär. Finns kritik bland regim trogna MOU kritiker som tar upp just det, samt Trump nyliga uttalande att begravningen kan ske bara för att han, Trump gett sin tillåtelse. Samt så säger man att regimen ljugit och att Trump sa sanningen när han tidigare så att han hela tiden samtalat med någon. I Iran bland MOU kritikerna pekas Ghalibaf ut som den man nu tror var den som hela tiden pratar med Trump. Man ser Ghalibaf som en förrädare.

Gulf länderna står ju faktiskt upp mot Iran och har inte vikt sig trots att de fått misiler och drönare på sig. Så var får dig att tro att de viker sig lättare en Iran?

Tydligen har tre söner men inte Mojtaba redan närvarat på denna helgen under de mycket dyra begravnings jippot som retar den delen av befolkningen som är emot regimen.

Three of Ali Khamenei's sons—Mostafa, Masoud and Meysam Hosseini Khamenei—appeared on Sunday to say prayers over their father's body. Mojtaba Khamenei, who became Iran's third supreme leader after his father's death, was still absent. 
https://www.iranintl.com/en/liveblog/202607049017

Bara jag som tycker att MOU perioden visat sig vara kanske den mest underhållande och spännande av de nu tre olika faser vi sett av kriget?

Om du tar allt som Trump säger i truthsocial som din sanning så har jag lika svårt att argumentera emot din "sanning" som jag har mot en religiös som pekar på hans religiösa doktrin eller en kultmedlem som litar på allt som kultledaren säger.

Att gulfländerna står upp emot Iran medan de betalar 300 miljarder dollar i skadestånd/muta för att säkerställa att Iran inte bombar sönder deras ekonomier är en ganska så skrattretande påstående.

Alla sionister och neokonservativa går ju ut och rakt ut säger att MOUn är en "declaration of surrender" från USA, men det är ju trevligt att några troende på art of the deal fortfarande existerar därute.

Mest imponerande delen är att USA tycks gå med på att stegvis avlägsna trupper från närområdet i deklarationen, och det kanske inte är så konstigt då USA ändå kommer ha svårt att återbygga deras militärbaser efter fiaskot mot Iran och därutöver är det troligt att gulfstaterna inte längre är intresserade av att betala för amerikansk beskydd (när den visade sig vara värdelös mot Iran).

Vi kommer antagligen se Turkiet ta en allt större ansvar för gulfstaternas säkerhet och man kommer antagligen vända sig mot Kina för att vara områdets diplomatiska och ekonomiska "gudfader". Ukraina förser med brigader som skyddar emot Irans drönare i utbyte av pengar och amerikanska patriots.

Det är ganska så kört för Israel i området på längre sikt med Turkiet och Iran som de stora geopolitiska maktpolerna som flyttar fram sina positioner i och med kriget.
Citera
2026-07-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert

Sådär säger du till mig också. Att jag ljuger. Jag hade fel EN gång, gällande att Sverige pausade sina utbetalningar till UNWRA mellan januari och mars 2024, för att sen fortsätta dom. Vi stoppade dessa 2025 igen, vilket jag hade missat och sen stod för: Jag hade fel. Då AI-anklagade du mig tvärsäkert, vilket är mer av en lögn än mitt genuina fel.

Nej då, du har haft fel många gånger. Jag såg t ex hur du blev informerad av nattrams att din åsikt att Israel skulle ha hållhake på USA genom Epsteinfilerna räknades som antisemitism och konspirationsteori. Men de inläggen rapporterade du så att de raderades för off topic. Det är så du döljer inkompetensen. Jag noterar hur inlägg där du gång på gång på gång blir uppläxad tenderar att försvinna.
Citera
2026-07-05, 19:32
Avstängd
Citat:
Nej då, du har haft fel många gånger. Jag såg t ex hur du blev informerad av nattrams att din åsikt att Israel skulle ha hållhake på USA genom Epsteinfilerna räknades som antisemitism och konspirationsteori. Men de inläggen rapporterade du så att de raderades för off topic. Det är så du döljer inkompetensen. Jag noterar hur inlägg där du gång på gång på gång blir uppläxad tenderar att försvinna.

Haha vad i hela? Som att jag är i maskopi med Flashback? De agerar sannerligen inte på mina order, och jag har både fått inlägg raderade och någon fullt befogad varning när jag har ägnat mig åt off topic.

Att Epsteinfilerna har en påverkan på kriget går näppeligen att avfärda som faktafel. Det går ej heller att anse vara faktamässigt korrekt. Den grejen faller i nuläget in under spekulation.

Att just ADL kallar det hela för judekonspiratoriskt är ingenting som stärker påståendet alls, snarare tvärtom. ADL är ingen oberoende part, utan en högst problematisk organisation som ägnar sig åt weaponized antisemitism.
Citera
2026-07-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Haha vad i hela? Som att jag är i maskopi med Flashback? De agerar sannerligen inte på mina order, och jag har både fått inlägg raderade och någon fullt befogad varning när jag har ägnat mig åt off topic.

Att Epsteinfilerna har en påverkan på kriget går näppeligen att avfärda som faktafel. Det går ej heller att anse vara faktamässigt korrekt. Den grejen faller i nuläget in under spekulation.

Att just ADL kallar det hela för judekonspiratoriskt är ingenting som stärker påståendet alls, snarare tvärtom. ADL är ingen oberoende part, utan en högst problematisk organisation som ägnar sig åt weaponized antisemitism.

Fast nu råkade du glömma att ordförande i Svenska kommitten mot antisemitism också hade uttalat sig i frågan...vilket nattrams påpekade för dig. Du hade alltså två organisationer som tydligt uttalat att åsikten att Israel skulle kontrollera USA via Epsteinfilerna inte bara är konstpirationsteori utan antisemitisk sådan. Du hade använt dig av Epsteintropen i "hundratals" inlägg på Flashback innan nattrams läxade upp dig men har slutat därefter så uppenbarligen insåg du att du hade haft fel, men du kan inte erkänna det. Hela Iran-ligan agerar på samma sätt: ljuger oförblommerat, blir tillrättavisade, rapporterar inläggen så bevisen försvinner, låtsas som ingenting. Jag har knappt tid att göra annat med min av flickvännen begränsade Flashbacktid än att hantera lögnmaffian i Israeltrådarna. Det blir så mycket trevligare om man kan diskutera faktabaserat och hålla sig till sanningen.

Att Epsteinfilerna skulle ha en påverkan på kriget är så dumt att jag inte vet hur jag skall argumentera emot. Det är på samma nivå som de som hävdar att Israel själva lät judarna dödas 7 oktober, och det sammanhanget har du ju också säkert varit inne och vevat i. Men eftersom jag har några minuter över innan Norgeslakten börjar, kan du inte igen roa mig med att beskriva hur den kände Israel-hataren Epstein används för att motivera kriget mot Iran.

Jag såg för övrigt att Eyal Zamir var uppe vid den nya israeliska gränsen i Beaufort och inspekterade trupperna. Han bemödade sig inte ens om att ta bort axelklaffarna vid besöket. Det säger en del om det iranska motståndet nuförtiden.
Senast redigerad av Petronius 2026-07-05 kl. 19:48.
Citera
2026-07-05, 20:24
Avstängd
Citat:
Fast nu råkade du glömma att ordförande i Svenska kommitten mot antisemitism också hade uttalat sig i frågan...vilket nattrams påpekade för dig. Du hade alltså två organisationer som tydligt uttalat att åsikten att Israel skulle kontrollera USA via Epsteinfilerna inte bara är konstpirationsteori utan antisemitisk sådan. Du hade använt dig av Epsteintropen i "hundratals" inlägg på Flashback innan nattrams läxade upp dig men har slutat därefter så uppenbarligen insåg du att du hade haft fel, men du kan inte erkänna det. Hela Iran-ligan agerar på samma sätt: ljuger oförblommerat, blir tillrättavisade, rapporterar inläggen så bevisen försvinner, låtsas som ingenting. Jag har knappt tid att göra annat med min av flickvännen begränsade Flashbacktid än att hantera lögnmaffian i Israeltrådarna. Det blir så mycket trevligare om man kan diskutera faktabaserat och hålla sig till sanningen.

Två organisationer som har allt att vinna på att antisemtism framstår som ett stort problem i världen och Sverige. Säger inte att deras arbete är poänglöst, eller att det alltid är lätt att vara jude, men någon antisemtism inblandat i Epsteins Mossadkoppling, Ghislain Maxwells pappas vapensmuggling åt israelerna, Donald Trump och Epsteins när relation, mörkandet kring Epsteins död och redakterandet av filerna, samt den väldigt lämpligt tima:ade attacken av Iran, finns det inte. Det är ett försök att få loss mer skattemedel bara, alternativt ett kollektivt hjärnspöke.

Som sagt, allt gällande Epstein är på indiciestadiet, men nog finns det tillräckligt mycket indicier för att höja på ögonbrynen.

Att då blanda in en folkgrupp i detta är fullständigt befängt - antisemtism - då det handlar uteslutande om geopolitiskt skuggspel helt frikopplat från judendomen.

Citat:
Att Epsteinfilerna skulle ha en påverkan på kriget är så dumt att jag inte vet hur jag skall argumentera emot. Det är på samma nivå som de som hävdar att Israel själva lät judarna dödas 7 oktober, och det sammanhanget har du ju också säkert varit inne och vevat i. Men eftersom jag har några minuter över innan Norgeslakten börjar, kan du inte igen roa mig med att beskriva hur den kände Israel-hataren Epstein används för att motivera kriget mot Iran.

Det kan vara dumt, det kan vara sunt. Vad jag anser är dumt är att som dig tvärsäkert uttala sig om saker som pågår långt ovanför våra huvuden när det finns mycket som pekar mot att något inte stämmer.

Nej, i 7 oktober har jag inte vevat. Däremot är Netanyahu även gällande detta misstänksamt osugen på utredning. Det tyder på visst sjabbel i någon av faserna, eventuellt flera. Hannibal-doktrinen har varit uppe på tapeten, avfärdande av underrättelseuppgifter likaså.

Citat:
Jag såg för övrigt att Eyal Zamir var uppe vid den nya israeliska gränsen i Beaufort och inspekterade trupperna. Han bemödade sig inte ens om att ta bort axelklaffarna vid besöket. Det säger en del om det iranska motståndet nuförtiden.

Sålänge det inte dödas civila är jag glad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in