2026-07-05, 21:21
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Om du tar allt som Trump säger i truthsocial som din sanning så har jag lika svårt att argumentera emot din "sanning" som jag har mot en religiös som pekar på hans religiösa doktrin eller en kultmedlem som litar på allt som kultledaren säger.
Varför skulle jag tro det? Uppenbart att mycket av de han säger och skriver inte är riktat till mig utan till regim trogna MOU kritiker.
Som exempel, oj så bra herrarna med kostym i regimen samarbetar med Trump och oj vad de är villiga att komma överens samt att Trump bara för att vara snäll lät de få en vecka ledigt för att (tryggt) kunna ha begravning. Vilket alla högt uppsatt i Iran utan den vi alla väntar på har vågat. Men en har Mojtaba tid att dyka upp, men besvikelsen ser ut att finnas där. Gissar på att det handlar mer om förnedring oavsett saningshallt.
Citat:
Att gulfländerna står upp emot Iran medan de betalar 300 miljarder dollar i skadestånd/muta för att säkerställa att Iran inte bombar sönder deras ekonomier är en ganska så skrattretande påstående.
Så Gulf länderna har betalat 300 miljarder dollar till Iran? Kanske du ska fakta kolla innan du skriver?
Citat:
Alla sionister och neokonservativa går ju ut och rakt ut säger att MOUn är en "declaration of surrender" från USA, men det är ju trevligt att några troende på art of the deal fortfarande existerar därute.
?

Min uppfattning är att ingen tror på MOU, syftet är något annat för samtliga, men det är min åsikt. Kan ju vara så att samtliga tror på den.
Citat:
Mest imponerande delen är att USA tycks gå med på att stegvis avlägsna trupper från närområdet i deklarationen, och det kanske inte är så konstigt då USA ändå kommer ha svårt att återbygga deras militärbaser efter fiaskot mot Iran och därutöver är det troligt att gulfstaterna inte längre är intresserade av att betala för amerikansk beskydd (när den visade sig vara värdelös mot Iran).
Är det därför USA håller på att ta dit fartyget Boxer. Man avlägsnar alltså trupper genom att tillföra?
Citat:
Vi kommer antagligen se Turkiet ta en allt större ansvar för gulfstaternas säkerhet och man kommer antagligen vända sig mot Kina för att vara områdets diplomatiska och ekonomiska "gudfader". Ukraina förser med brigader som skyddar emot Irans drönare i utbyte av pengar och amerikanska patriots.

Det är ganska så kört för Israel i området på längre sikt med Turkiet och Iran som de stora geopolitiska maktpolerna som flyttar fram sina positioner i och med kriget.
Du får ju tro precis vad du vill.

Men fasen MOU är kul. Speciellt denna begravning. Men det är klart Iran har stöd som inte jag såg för mig skulle visas så öppet.

"António Guterres, the Secretary-General of the United Nations, held a telephone conversation on Thursday afternoon with Seyed Abbas Araghchi, the Foreign Minister of the Islamic Republic of Iran.

During the call, Guterres once again extended his condolences over the martyrdom of Ayatollah Seyed Ali Khamenei, the martyred Leader of Iran's Islamic Revolution, and expressed his sympathy with the Iranian nation and government."

https://en.mfa.gov.ir/portal/newsview/790599

Om vi nu ska tro på regimen, men Guterres har inte förnekat det så vitt jag vet.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-05 kl. 21:28.
Citera
2026-07-05, 22:08
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men fasen MOU är kul. Speciellt denna begravning. Men det är klart Iran har stöd som inte jag såg för mig skulle visas så öppet.

"António Guterres, the Secretary-General of the United Nations, held a telephone conversation on Thursday afternoon with Seyed Abbas Araghchi, the Foreign Minister of the Islamic Republic of Iran.

During the call, Guterres once again extended his condolences over the martyrdom of Ayatollah Seyed Ali Khamenei, the martyred Leader of Iran's Islamic Revolution, and expressed his sympathy with the Iranian nation and government."

Om vi nu ska tro på regimen, men Guterres har inte förnekat det så vitt jag vet.

Ovanstående är verkligen ingenting som likställer stöd för Iran.

Att Guterres, som generalsekreterare för en objektiv organsation som värnar för globalt samarbete, fred och diplomati, beklagar frånfället av Irans högsta andliga ledare, en av FNs 51 orginalnationer, som följd av en opåkallad attack från två andra medlemsländer är ingenting annat än standard procedure.

Allt annat hade varit tjänstefel. Än finns det lite objektivtet och heder kvar i världen. Det är sannerligen inte USAs och Israels sak att verkställa egna dödsstraff på andra suveräna staters ledare, och Guterres står upp för det i sitt ämbete. Helt rätt. Annars har vi snart häxbränningar och inkvisationer igen.
Citera
2026-07-05, 23:16
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Ovanstående är verkligen ingenting som likställer stöd för Iran.

Att Guterres, som generalsekreterare för en objektiv organsation som värnar för globalt samarbete, fred och diplomati, beklagar frånfället av Irans högsta andliga ledare, en av FNs 51 orginalnationer, som följd av en opåkallad attack från två andra medlemsländer är ingenting annat än standard procedure.

Allt annat hade varit tjänstefel. Än finns det lite objektivtet och heder kvar i världen. Det är sannerligen inte USAs och Israels sak att verkställa egna dödsstraff på andra suveräna staters ledare, och Guterres står upp för det i sitt ämbete. Helt rätt. Annars har vi snart häxbränningar och inkvisationer igen.
Vad mysigt att du tycker det.

Gillade du också att Guterres en månad efter att regimen slaktat demonstranterna under januari protesterna gratulerade regimen?

"UN Secretary General António Guterres has congratulated the President and people of the Islamic Republic of Iran on the victory anniversary of Islamic Revolution."
https://iranpress.com/content/315261/secretary-general-congratulates-iran-anniversary-islamic-revolution

Själv tycker jag väl att det är sådär att Guterres gratulerar en regim som just slaktat sin befolkning och ger sina kondoleanser till diktatorn som såg till att det skedde.

Men har för mig att du även var posetivt till att FN lät Iran få orförandeposten för mänskliga rättigheter sociala forum efter protesterna som följde på Mahsa Jinas död i nov 2023.
https://www.dw.com/en/controversy-as-irans-un-ambassador-to-chair-social-forum/a-65660386

Alla har ju rätt till sin åsikt. Men jag delar inte dina. Skulle gärna se att FN stod på kvinnor och människors sida istället.
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-05 kl. 23:21.
Citera
2026-07-05, 23:29
Avstängd
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Vad mysigt att du tycker det.

Gillade du också att Guterres en månad efter att regimen slaktat demonstranterna under januari protesterna gratulerade regimen?

"UN Secretary General António Guterres has congratulated the President and people of the Islamic Republic of Iran on the victory anniversary of Islamic Revolution."
https://iranpress.com/content/315261/secretary-general-congratulates-iran-anniversary-islamic-revolution

Själv tycker jag väl att det är sådär att Guterres gratulerar en regim som just slaktat sin befolkning och ger sina kondoleanser till diktatorn som såg till att det skedde.

Men har för mig att du även var posetivt till att FN lät Iran få orförandeposten för mänskliga rättigheter sociala forum efter protesterna som följde på Mahsa Jinas död i nov 2023.

Alla har ju rätt till sin åsikt. Men jag delar inte dina. Skulle gärna se att FN stod på kvinnor och människors sida istället.

Samma där, helt enligt det diplomatiska protokollet. Hans roll är inte att ta ställning utifrån ett västvärldsperspektiv, utan som objektiv part bibehålla och förbättta relationer med samliga medlemsländer, i syfte att möjliggöra dialog.

Vet att du tror mer på militär intervention av tredje part, men jag har fortfarande aldrig sett ett exempel på när det har funkat.

Tvärtom så är det exakt precis det som skapade revolutionen i Iran år 1978.

Iran valde själva sin islamiska revolution, och det är Irans egen sak att hantera den grejen. Fram tills det händer så är det också FNs uppgift att behandla Iran som vilket medlemsland som helst.

Gratulera till jubileum, fördöma förbrytelser.

Att Iran borde behandlas enligt andra regler än övriga nationer är klassisk hasbara, och det skadar landets kvinnor och barn långt mycket mer att vara utsatt för amerikanska och israeliska svårtmålningskampanjer än att som FN behandla Iran som den suveräna stat dom är.

Objektivitet på riktigt. Förstår att det är obekant för någon så inrutad som dig, men det är så här det ser ut.
Citera
2026-07-06, 00:01
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Samma där, helt enligt det diplomatiska protokollet. Hans roll är inte att ta ställning utifrån ett västvärldsperspektiv, utan som objektiv part bibehålla och förbättta relationer med samliga medlemsländer, i syfte att möjliggöra dialog.

Vet att du tror mer på militär intervention av tredje part, men jag har fortfarande aldrig sett ett exempel på när det har funkat.

Tvärtom så är det exakt precis det som skapade revolutionen i Iran år 1978.

Iran valde själva sin islamiska revolution, och det är Irans egen sak att hantera den grejen. Fram tills det händer så är det också FNs uppgift att behandla Iran som vilket medlemsland som helst.

Gratulera till jubileum, fördöma förbrytelser.

Att Iran borde behandlas enligt andra regler än övriga nationer är klassisk hasbara, och det skadar landets kvinnor och barn långt mycket mer att vara utsatt för amerikanska och israeliska svårtmålningskampanjer än att som FN behandla Iran som den suveräna stat dom är.

Objektivitet på riktigt. Förstår att det är obekant för någon så inrutad som dig, men det är så här det ser ut.
Guterres var väl chockad över rapporter om våldet regimen använde mot demonstranterna i januari men ett fördömande, hur var det med det? Har du en länk till när han I egen person fördömer slakten av civila demonstranter?

Det var väl så att FN nästan fick tvingas att agera?

"GENEVA, January 19, 2026 – UN Watch, the Geneva-based non-governmental human rights organization, today welcomed the expected convening of a special session of the UN Human Rights Council on the Iranian regime’s mass killings of protesters, crediting its 22-day global campaign for shaming the UN into action. However, the group strongly criticized the decision to delay the session until Friday, January 23, despite over three weeks of ongoing atrocities that according to CBS News have claimed the lives of possibly up to 20,000 demonstrators.

“For 22 days, the UN’s top human rights body has stood silent as Iran’s Islamic regime unleashed a brutal crackdown on peaceful protesters, resulting in thousands of deaths, arbitrary arrests, and widespread torture,” said Hillel Neuer, executive director of UN Watch."
https://unwatch.org/un-watch-welcomes-un-session-on-iran-but-slams-deadly-delay-as-protesters-keep-dying/
Citera
2026-07-06, 02:04
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Varför skulle jag tro det? Uppenbart att mycket av de han säger och skriver inte är riktat till mig utan till regim trogna MOU kritiker.
Som exempel, oj så bra herrarna med kostym i regimen samarbetar med Trump och oj vad de är villiga att komma överens samt att Trump bara för att vara snäll lät de få en vecka ledigt för att (tryggt) kunna ha begravning. Vilket alla högt uppsatt i Iran utan den vi alla väntar på har vågat. Men en har Mojtaba tid att dyka upp, men besvikelsen ser ut att finnas där. Gissar på att det handlar mer om förnedring oavsett saningshallt.
Så Gulf länderna har betalat 300 miljarder dollar till Iran? Kanske du ska fakta kolla innan du skriver?
?

Min uppfattning är att ingen tror på MOU, syftet är något annat för samtliga, men det är min åsikt. Kan ju vara så att samtliga tror på den.
Är det därför USA håller på att ta dit fartyget Boxer. Man avlägsnar alltså trupper genom att tillföra?
Du får ju tro precis vad du vill.

Jag menar, du kan ju tro att MOU bara är en manöver från USA för att sedan hitta på någon överraskningsanfall som...skulle göra vad exakt som inte genomfördes redan i 6 veckors bombande utan resultat?

Det du måste svara på är vad som kommer ut om hur GCC håller på att omformulera hela sin försvarsdoktrin:

https://www.timesofisrael.com/us-reportedly-mulls-pulling-troops-from-saudi-arabia-as-ties-sour-over-iran-war/

Att GCC inte kommer betala 300 miljarder dollar till Iran som det påstås i den MOU som vi känner till:

https://edition.cnn.com/2026/06/17/middleeast/us-iran-war-mou-text-intl

Kan du ju också tro på. Det går dock inte att argumentera annat än vad MOUn går ut på och vilka enorma eftergifter det innebär för USA. Alltså helt monumentala.

Så monumentala att jag förstår att du inte kan tro att det är sant, trots att Vance rakt av säger att GCC kan investera 300 miljarder dollar i Iran ifall de vill.

Kom nu ihåg vad Trump själv sa; att han inte vill bli ihågkommen som presidenten som orsakade den stora depressionen och att han därför gick med på denna deal.

Förstår du vad det skulle innebära för globala ekonomin ifall hormuz fortsätter vara stängt när strategiska reserverna tar slut?

Hormuzsundet är ett starkare vapen än atombomber för Iran.

Att de därutöver kan bomba sönder Gulfstaternas oljefält, avsaltningsverk och energi gör USA helt handlingsförlamad. Att USA dessutom började få slut på interceptors medan Iran hade kvar det mesta av dess missiler och drönare gjorde inte saken bättre. Game over.
Citera
2026-07-06, 03:05
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Jag menar, du kan ju tro att MOU bara är en manöver från USA för att sedan hitta på någon överraskningsanfall som...skulle göra vad exakt som inte genomfördes redan i 6 veckors bombande utan resultat?

Det du måste svara på är vad som kommer ut om hur GCC håller på att omformulera hela sin försvarsdoktrin:

https://www.timesofisrael.com/us-reportedly-mulls-pulling-troops-from-saudi-arabia-as-ties-sour-over-iran-war/

Att GCC inte kommer betala 300 miljarder dollar till Iran som det påstås i den MOU som vi känner till:

Kan du ju också tro på. Det går dock inte att argumentera annat än vad MOUn går ut på och vilka enorma eftergifter det innebär för USA. Alltså helt monumentala.

Så monumentala att jag förstår att du inte kan tro att det är sant, trots att Vance rakt av säger att GCC kan investera 300 miljarder dollar i Iran ifall de vill.

Kom nu ihåg vad Trump själv sa; att han inte vill bli ihågkommen som presidenten som orsakade den stora depressionen och att han därför gick med på denna deal.

Förstår du vad det skulle innebära för globala ekonomin ifall hormuz fortsätter vara stängt när strategiska reserverna tar slut?

Att de därutöver kan bomba sönder Gulfstaternas oljefält, avsaltningsverk och energi gör USA helt handlingsförlamad. Att USA dessutom började få slut på interceptors medan Iran hade kvar det mesta av dess missiler och drönare gjorde inte saken bättre. Game over.
Denna MOU fas tror jag handlar om att få upp sundet för normal trafik.

Men vad jag ser är att man bytt fokus från Iran till dess proxi. USA, Israel och Libanon ska tillsammans avväpna Hizbollah.

Det händer något med Houthis, lite oklart vad för mig. Men de är i strider. För några dagar sedan hotade som jag förstår det Houthis Saudiarabien, de menade att de försökt stoppa ett iranskt plan från att landa. Houthis säger att de dödat 16 jemenitiska regeringstrupper och jag tror att Jemens minister säger att de i sin tur dödat fler en 50 houthis rebeller.

Irak har gett Iran stödda grupper i landet 3 månader på sig att lämna ifrån sig sina vapen. GCC eller Gulf länderna gillar inte att Iran har öppnat en ny front mot dem med dessa Iran stödda grupper och anfaller länderna från Irak.
Förra veckan var generalsekreteraren för GCC Budaiwi i Irak, detta kunde vi läsa om det mötet

"Mr Al Budaiwi praised Mr Al Zaidi's steps to strengthen the economy, fight corruption, place weapons under state control and build solid ties with GCC countries since he took office in May. He expressed “readiness to broaden partnership with Iraq across multiple sectors”.

https://www.thenationalnews.com/news/mena/2026/07/01/iraq-keen-to-rebuild-ties-with-gulf-state-new-pm-tells-visiting-gcc-chief/

Så uppenbart att GCC vill stärka banden med Irak och få slut på Irans proxi i Irak och då slut på anfallen där ifrån.

Alltså jag tror att MOU är en lösning på sundet medans man fokuserar på Irans proxi. Under tiden sår man misstanke i de regim trogna MOU kritikerna. Eftersom inbördes problem aldrig är fel.

Men detta är vad jag tycker mig se och tänker.
Citera
2026-07-06, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
UN Watch är helt sakliga och har alltid rätt.

"UN Watch is a pro-Israel lobby group,[5][6][7][8] and primarily denounces what it views as anti-Israel sentiment at the UN and UN-sponsored events."

https://en.wikipedia.org/wiki/UN_Watch
Citera
2026-07-06, 11:00
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
https://unwatch.org/who-we-are/

Läs namnen där. Försök sen också hitta kritik mot FNs långsamma agerande när Israel begått förbrytelser.

Säger inte att FN alltid har/gör rätt, men UN Watch är ett hasbara-organ och har en nationalistisk israelisk agenda.

Iran är extra onda, världen i stort är bra/dålig baserad på deras attityd mot Israel, och Israel är extra goda. Allt är antisemitism. Du sitter fast i en bias-loop. Hoppas att du har intellektuell kapacitet nog att bryta dig ur den, men börjar tvivla.

Du trampar djupare ner för varje dag som går, och jag tror också dessvärre att mitt ifrågasättande har påverkat din utveckling negativt. Du fastnar i prestige och blir mer intresserad av att visa att jag har fel.

Det har jag alltså inte, utan Guterres har både fördömt och gratulerat Iran som han bör.
Hur kan du få det till antesemetism?

Du har tidigare skrivit att folk klistrar det ordet på dig, men vad du gör är att du klistrar det ordet på folk som inte håller med dig.

Du är lite hysterisk i att skriva att alla ser antesemetism i allt. I mitt fall är det enbart fantasier från dig.

Detta har inget med antesemetism att göra. Det handlar om att Guterrus gratulerade Iran bara en månad efter att Iran slaktat sin befolkning. Var ser du judar i det?

Jag sitter fast i en bias-loop enligt dig. Guterrus fick mycket kritik efter han gratulerat Iran så snart efter de slaktat sin egen befolkning. Är det bara jag som egentligen inte tycker vad jag tycker eller satt alla som kritiserade Guterrus fast i en bias-loop?

Jag sitter fast i prestige och blir mer intresserad av att visa att du har fel, enligt dig.

Den meningen är ju bara den mest skumma av allt. Du citerade mig. Du ville skriva att det jag skrev vad fel. Lägg ner, du förvränger ju verkligheten, jag bryr mig inte om dig. Du får har vilka åsikter du vill. Men tydligen fick inte jag ha mina, du skulle försöka bevisa att min åsikt var fel. Sedan visar du upp din ringa självinsikt och vänder på det.

Någon stans får du börja acceptera att inte alla har samma åsikter som du.

Fast det är lite kul när du tar av dok. Du får börja med hormoner, det funkar dåligt för dig.
Citera
2026-07-06, 22:37
Medlem
Onkel Kostias avatar
Alla vet att Israel avskyr fred.

Israel visar detta genom att fortsätta att bekämpa vapenvilor.

Citat från Sveriges Television:

Dödlig israelisk attack i södra Libanon

Minst fyra personer har dödats i ett israeliskt luftangrepp riktat mot ett fordon i södra Libanon, rapporterar Libanons statliga nyhetsbyrå NNA.
...
Israels militär, som ockuperar delar av södra Libanon, hävdar i ett uttalande att ”fyra misstänkta” närmat sig israeliska styrkor och att personerna ansågs utgöra ett hot.

Israel har genomfört attacker i södra Libanon trots en rådande vapenvila med den Iranstödda shiamilisen Hizbollah.
...
Uttalandet från den israeliska militärmakten visar hur lite som behövs för att israelerna ska anse sig ha fog att massakrera en bunt människor. Dom 4 offren råkade närma sig israelisk militär. Och dom israeliska soldaterna gjorde bedömningen att dom kunde utgöra ett hot.

Detta skedde alltså i Libanon, inte Israel. Det var alltså den israeliska militären som var inkräktarna, inte landets inhemska befolkning. Men dom israeliska soldaterna betraktade den inhemska befolkningen som ett hot. Den israeliska militärmakten anser sig ha rätt att utdöma och verkställa dödsstraff utanför deras egna land.

Terrorism är den samhällsbärande ideologin i Israel.
Citera
2026-07-06, 22:39
Medlem
Citat:

Varför tror så många idioter att 300BUSD till Iran är något som är skrivit i sten? Du har inte ens sett detaljerna bakom MOUn utan bara ett antal punkter du drar alltför långtgående slutsatser ifrån.

Citat:
— Implementation of the proposed 300 billion dollar "Reconstruction and Development Fund" from the mid-June 2026 USA-Iran ceasefire MoU is highly improbable according to ongoing historical and regional analysis — Reuters.

➡️ The mechanism leverages private investments across energy and logistics rather than direct Washington capital or "war reparations", though mid-June reports indicated over 150 billion dollars were "already committed" by American, Gulf, and Asian corporations.

➡️ Financing remains stalled as the Abu Dhabi Investment Authority and Saudi PIF resist Washington requests following previous regional proxy escalation, compounded by persistent US sanctions, the internal IRGC economic domain, and Trump declaring participation conditional on Iranian behavior, while Gulf states report no precise commitments.
https://t.me/MaxOsintIntel/15191

Om Iran sköter sig kan kapital komma att flöda in i landet, men det kommer ta tid, lång tid, och inget säger att det skulle handla om pengar i den omfattningen du tror.

Men så länge ni mulla-runkare nöjer er med våta drömmar så..
Citera
2026-07-06, 23:17
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Alla vet att Israel avskyr fred.

Israel visar detta genom att fortsätta att bekämpa vapenvilor.

Citat från Sveriges Television:

Dödlig israelisk attack i södra Libanon

Minst fyra personer har dödats i ett israeliskt luftangrepp riktat mot ett fordon i södra Libanon, rapporterar Libanons statliga nyhetsbyrå NNA.
...
Israels militär, som ockuperar delar av södra Libanon, hävdar i ett uttalande att ”fyra misstänkta” närmat sig israeliska styrkor och att personerna ansågs utgöra ett hot.

Israel har genomfört attacker i södra Libanon trots en rådande vapenvila med den Iranstödda shiamilisen Hizbollah.
...
Uttalandet från den israeliska militärmakten visar hur lite som behövs för att israelerna ska anse sig ha fog att massakrera en bunt människor. Dom 4 offren råkade närma sig israelisk militär. Och dom israeliska soldaterna gjorde bedömningen att dom kunde utgöra ett hot.

Detta skedde alltså i Libanon, inte Israel. Det var alltså den israeliska militären som var inkräktarna, inte landets inhemska befolkning. Men dom israeliska soldaterna betraktade den inhemska befolkningen som ett hot. Den israeliska militärmakten anser sig ha rätt att utdöma och verkställa dödsstraff utanför deras egna land.

Terrorism är den samhällsbärande ideologin i Israel.

Tydligen så vill kristna byar och minoriteter i hezbollahland (södra Libanon) att Israel annekterar deras byar. Så vilka är det egentligen i Libanon som uppfattar Israel som "krigshetsande ockupanter"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in