2026-07-05, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Du menar som på den tiden det var Svenska Flaggans Dag?

Jag tänkte på att det var större för tycker jag, det syntes mer
Citera
2026-07-05, 16:38
Medlem
TheBusters avatar
jul och nyår, sedan påskmiddag, 1 Maj, Midsommar, San Jaun, 11 September, födelsedagar.

Skidor på vintern, Costa Brava på sommaren. Vi har slutat att ge presenter så vi tar de pengarna och reser för. I våras var det Rom, blir nog Lisabon i höst.
Citera
2026-07-05, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
jul och nyår, sedan påskmiddag, 1 Maj, Midsommar, San Jaun, 11 September, födelsedagar.

Skidor på vintern, Costa Brava på sommaren. Vi har slutat att ge presenter så vi tar de pengarna och reser för. I våras var det Rom, blir nog Lisabon i höst.

Vad är San Jaun?
Citera
2026-07-05, 17:33
Avstängd
Födelsedagar 3 st. Midsommar, Nyår, Påskmiddag, Valborg, Samt ett flertal andras kalas med diverde att fira. Tar alla tillfällen att ha fest med mat o dryck, resor, kryssningar, långresa 1 gång per år.

Livet är kort. Se till och njut.
Citera
2026-07-05, 17:36
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekkenisthegame10
Nationaldagsfirande är inte vad det varit tycker jag

Helt enig, därför är det desto viktigare att fortsätta fira!
Citera
2026-07-05, 19:19
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Vad är San Jaun?
https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_John's_Eve

Citat:
Saint John's Eve, starting at sunset on 23 June, is the eve of the feast day of Saint John the Baptist. It is one of only two feast days marking a saint's earthly birth (the other being the nativity of the Blessed Virgin Mary on 8 September); all other saint’s days mark their deaths (dies natalis, their “birth” into Heaven), or some other important event. The Gospel of Luke (Luke 1:26–37, 56–57) states that John was born six months before Jesus; thus, the feast of John the Baptist’s birth was fixed on 24 June, six months before Christmas.[1] In the Roman calendar, 24 June was the date of the summer solstice, and Saint John's Eve is closely associated with Midsummer festivities in Europe. Traditions are similar to those of May Day, and include bonfires (Saint John's fires), feasting, processions, church services, and gathering wild plants.
Citera
2026-07-05, 20:17
Bannlyst
Med familj, Menar du med våra föräldrar eller med våra barn?
Citera
2026-07-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
https://en.wikipedia.org/wiki/Saint_John's_Eve

jaha midsommarafton
Citera
2026-07-05, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananaChiquita
Med familj, Menar du med våra föräldrar eller med våra barn?

ja alltså den familjen man har. Om man fortfarande bor hemma eller har egna barn
Citera
2026-07-05, 23:07
Medlem
Födelsedag brukar vi fira en gång per år per person.
Citera
2026-07-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldButBaldGuy
En fin tradition vi har i min familj är att fira nationaldagen. Jag hissar den lilla bordsflaggan i brons och öppnar en flaska champagne. Sedan lagar vi mat tillsammans och förtär sedermera denna. När min son blir äldre hoppas jag att han kommer värdera nationaldagsfirandet lika högt som jag.
Inte mycket till firande va? Farsan börjar supa på dagtid och sen äter familjen middag ihop. Det låter mest som en ganska normal helg.

Citat:
Jag tänkte på att det var större för tycker jag, det syntes mer
När då exakt? Från början var det främst ett PR-jippo på skansen, sen låg högtiden i träda fram tills den blev röd dag 2005. Innan dess minns jag att firandet bestod i att man fick lite fika och sjöng nationalsången i grundskolan. Sedan blev det röd dag och då upphörde firandet helt eftersom att det saknades en tydlig tradition eller poäng och då blev det mer en extra ledig dag där vuxna passade på att käka lite sill och supa till lite i hemmets trygga vrå.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-07-05 kl. 23:43.
Citera
2026-07-06, 00:10
Medlem
Citat:
Jag tänkte på högtider, födelsedagar, semester och vad det nu kan vara ni gör?

Har ni fullspäckat schema eller är det ett fåtal saker som händer?

Har ni något särskilt ni gör som är en tradition liksom och så?

Fåtal saker. Födelsedagar firar vi, men gör ingen stor grej av det.

Jul firas i regel lugnt med bara familjen. Ev något av mina syskon som kommer också.

Midsommar gör vi inget speciellt på, ev gör vi lite egen inlagd sill.

Påsk är några extra lediga dagar bara.

Semester till huvuddel hemma, men brukar bli några dagar att besöka släkt, kanske några dagar inom Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in