2026-07-05, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag lade till ett till citat i förra inlägget. Hans poäng var att börja systematiskt använda gammelmedias egna metoder med att trakassera kan i likhet med arbetarnas kamp tvinga den andra parten till förhandlingsbordet för att förhandla fram förhållningsregler. Oavsett vad du tycker om parallellen, tycker du att det var intellektuellt hederligt att utelämna att Frick skrev det som ett svar på gammelmedias systematiska trakasserier av vanliga medborgare och andra journalister som inte delar deras vänsteragenda?
Jag ser fortfarande inte gammelmedia orosanmäla folk till höger och vänster. Det handlar väl om huruvida man attackerar en publik person eller dennes privatliv. Det finns en gräns där. Eller borde finnas.
Citera
2026-07-05, 15:11
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Chang Frick har under rubriken "Hata och hota journalister på rätt sätt - Så här gör du" tipsat om att orosanmäla misshagliga journalisters barn om det tex finns bilder på alkohol i hemmet på sociala medier.

Christian Peterson har hållit en kurs i vad man bör säga eller skriva i en orosanmälan för att soc ska ta den på allvar om en journalist skrivit något som inte passar honom/dem. Detta har också hänt ett flertal gånger.

Nick Alinia deltog i kursen och säger själv att han orosanmält journalister han retat sig på.

Fråga:
Ni som gillar dessa killar, vad tycker ni om denna metod, känns det som att vi får ett öppet och sunt debattklimat av den? Eller är ni helt ok med att skrämma meningsmotståndare till tystnad?

Jag har hört samtliga tre, i intervju - skämta - om detta. Alinia tror jag nämnt att han vid något tillfälle faktiskt gjort en orosanmälan men då utifrån reell oro.

Framförallt Frick är en person som har nära till humor, sarkasm och ironi vilket jag noterat att vissa människor inte begriper. Troligen samma sorts människor som inte begriper när Trump menar allvar och när han driver. Säg mig Bimbo, du är möjligen inte en av alla som har svårt att begripa när sådana som Frick och Trump skämtar vs när de faktiskt menar allvar?
Citera
2026-07-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag lade till ett till citat i förra inlägget. Hans poäng var att börja systematiskt använda gammelmedias egna metoder med att trakassera kan i likhet med arbetarnas kamp tvinga den andra parten till förhandlingsbordet för att förhandla fram förhållningsregler. Oavsett vad du tycker om parallellen, tycker du att det var intellektuellt hederligt att utelämna att Frick skrev det som ett svar på gammelmedias systematiska trakasserier av vanliga medborgare och andra journalister som inte delar deras vänsteragenda?

Om argumentet är "det är okej för motståndarna gör så" kan man motivera precis vad fan som helst. Frick hade lika gärna kunnat argumentera för lönnmord på misshagliga journalister.
Citera
2026-07-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Jag har hört samtliga tre, i intervju - skämta - om detta. Alinia tror jag nämnt att han vid något tillfälle faktiskt gjort en orosanmälan men då utifrån reell oro.

Även om nazistpysslingen själv inte okynnesanmält meningsmotståndare så har han uppmanat sina följare att göra det vilket de också gjort:
Skrev om extremisten – då ringde socialen
Jag skulle behöva prata med barnen själva, säger hon till sist. Ni kan väl komma ner till socialförvaltningen?

Det är en metod! säger jag. Varifrån skickades mejlet?

Hon stakar sig när hon läser adressen: pro-ton.

Jag skrattar till. Tänker att hon inte vet vad jag vet. Att det på denna jord inte existerar en rar granntant i 70-årsåldern som reggat en krypterad mejltjänst populär bland nätkrigare och konspirationsteoretiker för att kunna mejla soc.

Jag förklarar att det här är på grund av min yrkesroll, att jag samtidigt som orosanmälan skickades in publicerat en text om en person och en rörelse som använder sig av exakt den här metoden för att tysta.

Det har jag då aldrig hört talas om, säger hon skeptiskt.

https://www.expressen.se/kultur/anna-gullberg/skrev-om-extremisten-da-ringde-socialen/
Citera
2026-07-05, 15:56
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Även om nazistpysslingen själv inte okynnesanmält meningsmotståndare så har han uppmanat sina följare att göra det vilket de också gjort:
Skrev om extremisten – då ringde socialen
Jag skulle behöva prata med barnen själva, säger hon till sist. Ni kan väl komma ner till socialförvaltningen?

Det är en metod! säger jag. Varifrån skickades mejlet?

Hon stakar sig när hon läser adressen: pro-ton.

Jag skrattar till. Tänker att hon inte vet vad jag vet. Att det på denna jord inte existerar en rar granntant i 70-årsåldern som reggat en krypterad mejltjänst populär bland nätkrigare och konspirationsteoretiker för att kunna mejla soc.

Jag förklarar att det här är på grund av min yrkesroll, att jag samtidigt som orosanmälan skickades in publicerat en text om en person och en rörelse som använder sig av exakt den här metoden för att tysta.

Det har jag då aldrig hört talas om, säger hon skeptiskt.

https://www.expressen.se/kultur/anna-gullberg/skrev-om-extremisten-da-ringde-socialen/

Igen:
Jag har inte hört någon av dessa män, genuint och uppriktigt, uppmana folk att okynnesanmäla meningsmotståndare till socialtjänsten. Det är ett sådant klipp du behöver leta reda på, i annat fall har jag endast hört dem SKÄMTA om det, vilket är långt ifrån uppriktiga uppmaningar.

Gällande artikeln du postar så gör författaren ett antagande. CP responderar med: "Jag har varit öppen med att jag gjort orosanmälningar till Socialtjänsten, men de har alltid grundat sig i genuin oro. I vissa fall har jag också återgett vad andra aktörer gjort vilket naturligtvis inte är samma sak som att själv ligga bakom det. Jag hoppas att situationen med anmälningen löste sig och att den avskrevs snabbt."
Citera
2026-07-05, 16:02
Medlem
HerrFittarsles avatar
Vad mysko att inte vänstermänniskor gör samma sak. Vilka hedersfigurer de måste vara..IDIOT!
Citera
2026-07-05, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Igen:
Jag har inte hört någon av dessa män, genuint och uppriktigt, uppmana folk att okynnesanmäla meningsmotståndare till socialtjänsten. Det är ett sådant klipp du behöver leta reda på, i annat fall har jag endast hört dem SKÄMTA om det, vilket är långt ifrån uppriktiga uppmaningar.

Då är du dåligt underrättad för Christian Peterson har detaljerat och ingående instruerat sina följare i hur man gör effektiva orosanmälningar:
Expressen-profilen talar ut om Christian Peterson: Värre än de gånger jag blivit mordhotad
Det uppstår fem sekunders tystnad innan Christian Peterson nyfiket frågar:

– Vet alla här hur man gör en orosanmälan?

Sedan följer tio minuter detaljerad beskrivning i hur högerextremister kan använda olika förvaltningar för att skapa kaos i sina fienders liv. Ska man rapportera att någons barn far illa, är det till exempel bra att använda vissa ord och fraser så att de kommunala tjänstemännen spetsar öronen extra noga:

– Det är bland annat icke-normativt beteende, att barnen har för små kläder, inte äter. Med icke-normativt beteende menar man inte att de är homosexuella eller transor, utan att barnet inte är spralligt utan dystert, småfnissar Peterson.

Han fortsätter:

– Det är alltid bra att vara superspecifik i anmälningar.

Den muntliga lektionen i hur man hittar på orosanmälningar sker den 12 maj 2022 på plattformen Twitter spaces.

https://www.etc.se/inrikes/expressen-profilen-talar-ut-om-christian-peterson-det-som-hindrat-mig-aer-fruktan
Artikeln innehåller en inspelning från Petersons lektion vari det tydligt framgår att uppmaningen att orosanmäla journalister är genuin.
Citera
2026-07-05, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFittarsle
Vad mysko att inte vänstermänniskor gör samma sak. Vilka hedersfigurer de måste vara..IDIOT!
Vill du utveckla?
Citera
2026-07-05, 16:25
Medlem
Trolltestets avatar
Att falskanmäla till socialen borde straffrättsligt likställas med att begå övergrepp mot barn.
Citera
2026-07-05, 16:38
Medlem
Bättre att orosanmäla en gång för mycket än en gång för lite.
Citera
2026-07-05, 17:00
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Då är du dåligt underrättad för Christian Peterson har detaljerat och ingående instruerat sina följare i hur man gör effektiva orosanmälningar:
Expressen-profilen talar ut om Christian Peterson: Värre än de gånger jag blivit mordhotad
Det uppstår fem sekunders tystnad innan Christian Peterson nyfiket frågar:

– Vet alla här hur man gör en orosanmälan?

Sedan följer tio minuter detaljerad beskrivning i hur högerextremister kan använda olika förvaltningar för att skapa kaos i sina fienders liv. Ska man rapportera att någons barn far illa, är det till exempel bra att använda vissa ord och fraser så att de kommunala tjänstemännen spetsar öronen extra noga:

– Det är bland annat icke-normativt beteende, att barnen har för små kläder, inte äter. Med icke-normativt beteende menar man inte att de är homosexuella eller transor, utan att barnet inte är spralligt utan dystert, småfnissar Peterson.

Han fortsätter:

– Det är alltid bra att vara superspecifik i anmälningar.

Den muntliga lektionen i hur man hittar på orosanmälningar sker den 12 maj 2022 på plattformen Twitter spaces.

https://www.etc.se/inrikes/expressen-profilen-talar-ut-om-christian-peterson-det-som-hindrat-mig-aer-fruktan
Artikeln innehåller en inspelning från Petersons lektion vari det tydligt framgår att uppmaningen att orosanmäla journalister är genuin.

Är du exakt så här dum? Det är sådant här folk lägger upp med Trump, där man tolkar ordagrant, men en tolkning baseras alltid på kontext och tonläge. Skälet till att jag bad att få ett klipp är för att HÖRA kontext, tonläge. Det jag vill ha sagt: kan du bevisa att detta uttalande är uppriktigt menat och inte uttalat som ett skämt? Utmärkt exempel på raderna jag skrev till Bimbo, 90% av alla påståenden om galenskap som Trump yttrat är - när man söker ursprungskällan - tydliga skämt från hans sida, som autister tolkar ordagrant som sanning.
Citera
2026-07-05, 17:00
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Att falskanmäla till socialen borde straffrättsligt likställas med att begå övergrepp mot barn.

Nej, däremot som skattebrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in