2026-07-05, 13:33
Medlem
Kapten-Booms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, det är primärt äldre generationer som har gynnats av de stigande bostadspriserna.

Det är dock glädjande att i din kompis åldersspann så har andelen skuldsatta minskat kraftigt de senaste tio åren, så generellt sett verkar folk agera mer förnuftigt numera än att bränna pengar de inte har på resor.

Kan inte en anledning till att andelen skuldsatta minskat under perioden vara att färre ur den yngre generationen äger ett boende (och då har bostadslån)? Just pga. att priserna gått upp så pass mycket att många inte har råd (speciellt inte om de inte är beredda att spara alls)?
Citera
2026-07-05, 13:35
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Var har du fått detta ifrån?
Här:
Citat:

Svenskarna blev betydligt rikare mellan 1999 och 2020. Medianförmögenheten femdubblades och den genomsnittliga förmögenheten tredubblades.
https://efn.se/studie-klassklyftorna-minskar-men-de-rika-blir-allt-rikare
Citera
2026-07-05, 13:35
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Boom
Fast man kan ju inte vara som ett barn hela livet. Slösa upp pengarna på kortsiktiga grejer stup i kvarten, sedan dra in nya pengar och göra samma sak? Så kan man ju leva när man är 15 men inte när man är 30 och uppåt liksom.

Klart man kan unna sig en (1) resa per år om man köpt bostad och varit duktig och sparat i övrigt. Men sen när blev resor jorden runt även en livsstil som de fattiga kan förvänta sig?

Jo sant. Litet sunt tänk är nog det allra bästa. Som ung res fan, upplev så fan så mycket som möjligt. Kostnaden blir mer till ditt äldre jag.

Men som svensk kan du ju faktiskt inte behöva hela livet var just pank. Du kan göra grejor, uppleva livet ett ganska bra tag som ung. Innan då du fan måste betala räkningen och den läxan kommer...
Citera
2026-07-05, 13:38
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Det är dock glädjande att i din kompis åldersspann så har andelen skuldsatta minskat kraftigt de senaste tio åren, så generellt sett verkar folk agera mer förnuftigt numera än att bränna pengar de inte har på resor.

Hans kompis är 30, och såvida jag inte tolkat siffrorna fel i ålderskategorin 26-34 år, så visar dessa siffror att skulderna ökat hos 30-åringar mellan åren 2023-2025:

https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelande/2026-01-26-skulderna-hos-kronofogden-fortsatter-att-oka

Du får gärna posta länk till den information du har läst.
Citera
2026-07-05, 13:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Kan inte en anledning till att andelen skuldsatta minskat under perioden vara att färre ur den yngre generationen äger ett boende (och då har bostadslån)? Just pga. att priserna gått upp så pass mycket att många inte har råd (speciellt inte om de inte är beredda att spara alls)?
Teoretiskt sett möjligt men väldigt få hamnar hos kronofogden pga bostadslån, det handlar om ca 8 personer per 10,000 bolånetagare.

Jag tror att färre skuldsätts beror på skärpta krav på kreditgivare och att det har vuxit fram ett ökat intresse för sparande.
Citera
2026-07-05, 13:41
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Hans kompis är 30, och såvida jag inte tolkat siffrorna fel i ålderskategorin 26-34 år, så visar dessa siffror att skulderna ökat hos 30-åringar mellan åren 2023-2025:

https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelande/2026-01-26-skulderna-hos-kronofogden-fortsatter-att-oka

Du får gärna posta länk till den information du har läst.
Skuldbelopp ja, andel skuldsatta nej.

Även SVT uppmärksammar detta:
Citat:
– Det är väldigt glädjande att kraven minskar i alla åldersgrupper men speciellt att det minskar i åldersgruppen 18-35 år.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trendbrott-farre-unga-far-betalningsanmarkningar
Citera
2026-07-05, 13:44
Medlem
Citat:
Det stämmer tyvärr, det finns en anledning till att rika blir rikare och fattiga förblir fattiga, just för att många ur den senare gruppen beter sig som jag beskrev ovan och slösar upp sina pengar så fort de har några.

Klart att vi som faktiskt är duktiga på att spara gynnas av att andra slösar upp allt, om alla är rika är ingen rik.

Men kan ändå inte sluta förundras över ansvarslösheten!

Låter som dina vänner tillhör kategorien som kör rätt in i kaklet och utgår för att de en dag ändå kommer dö ifrån skulderna.
Visst, det stämmer ju det med! Men livet kommer ju bli allt segare ju mer de staplar skulderna på hög.
Jag har själv lagt ner ganska ordentligt med resandet pga jag anser att det är inte värt det längre.
Att det sedan är både jättemycket folk i turistländerna och numera galet varmt sommartid, gör ju inte heller så man känner sig direkt sugen.
Senast redigerad av Kammadaj 2026-07-05 kl. 13:47.
Citera
2026-07-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De tänker kanske livet är kort. Om du nu de kan trots pank uppleva saker. Varför liksom inte? Du kommer ju mer sitta där och sura medan livet går förbi. Sitta där och sett skit i ditt liv. Mot de som tagit varje tillfälle att se saker.

Sista 60 åren blir ju lite tråkiga dock.
får bo i billig lägenhet och kfm kommer och knackar på varke vecka
Citera
2026-07-05, 13:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetSomHeterRalf
Sista 60 åren blir ju lite tråkiga dock.
får bo i billig lägenhet och kfm kommer och knackar på varke vecka

Jo det blir upp till en själv. Du kan göra alla dessa saker. På kredit. Men de allra flesta kommer ju sedan faktiskt kunna betala notan också. Om du får ett bra jobb.

Det är ju liksom bara för oss få. Som KMF kommer regelbundet att höra sig till. Har du kosing nu att betala?
Citera
2026-07-05, 14:00
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Alltså, man hör ständigt från alla sin omgivning att de ska på resor jorden runt, fattar liksom aldrig hur folk har råd och ännu värre hur de kan prioritera sånt?

Resor är för mig en lyxprodukt. Bara två generationer bak kring typ 50-talet så hade de flesta inte ens varit utomlands överhuvudtaget. Att som en random svensk idag åka på ett antar utlandsresor per år var knappast tänkbart annat än för den rikaste eliten.

Snackade för nån dag sen med en kompis, han och tjejen ska snart åka på en lyxresa till Italien, detta är en vän som verkligen konstant är pank och inte ens har 10 tkr på kontot om något händer. Frågade vad det kostade, 30 tkr för en vecka blev svaret, detta är alltså pengar de inte har idag utan ska spara ihop snarast. Frågade varför de i hela friden inte sparar pengarna på Avanza istället så de kan bygga ett kapital, så kan de ju resa på avkastningen istället. Då sa han att så länge orkar de inte vänta!

Alltså, vad är det här för kultur som har uppstått? Är ju helt galet att folk förväntar sig att ständiga resor ska vara nån slags minimistandard? Det är och förblir en lyx på samma sätt som det är en lyx att köpa en Ferrari.
Resa på avkastningen ja du är en liten parasit som inte vill leva i nuet. Har man noll kronor och ska spara ihop till resor på avkastningen så får man spara så många år att man hinner både skilja sig och dö.
Citera
2026-07-05, 14:01
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Mellan 1999 och 2020 så har svenskens medianförmögenhet femdubblats, bostadspriserna och ökade investeringar i aktier/fonder samt pensionssparande har bidragit till detta.

Så folk har det generellt sett bättre ställt, vilket möjliggör ökat resande.

Du använder första stycket, för att motivera att "folk fått det bättre ställt". Men jag menar att det inte stämmer.

Fler siffror eller nollor på skärmen, betyder inte nödvändigtvis att folk fått det bättre, dvs blivit rika.

Jag bad ai hjälpa mig med att formulera vad jag menar, hur ökad teoretisk förmögenhet inte säger något om ifall folket fått det bättre. Det är lite som att säga att man blivit förmögen som arbetare om man tar innehållet i sin plånbok och växlar det till italienska lire eller spanska pesetas, för då blir det fler siffror på sedlarna och därför blev man plötsligt mångmiljonär (i pesetas).

AI som formulerar mina invändningar bättre än jag klarar själv:

Citat:
statistiska definitioner av "rikedom" ofta missar den ekonomiska verklighet som vanliga människor lever i.

​När ekonomer säger att svenskarna blev rikare mellan 1999 och 2020 tittar de på bruttotillgångar. Men om man skrapar på ytan finns det flera enorma brister och "blinda fläckar" i det påståendet.

​Här är de viktigaste förklaringarna till varför statistiken och verkligheten krockar:

​1. Förmögenheten är "låst" i bostaden (Skuldfällan)
​Den absolut största bristen i påståendet är att svenskars ökade medianförmögenhet under denna period nästan uteslutande drevs av skenande bostadspriser.
​Definitionen av förmögenhet: Tillgångar minus skulder. Om du köpte en lägenhet för 1 miljon år 1999 och den var värd 5 miljoner år 2020, ser du på pappret ut att ha blivit 4 miljoner kronor rikare.

​Verkligheten: Du har inte fått mer pengar på bankkontot att röra dig med. Du bor bara i en dyrare skuld. Om du säljer bostaden måste du oftast köpa en ny på samma dyra marknad. Rikedomen är en "pappersprodukt" som är helt låst i ditt boende.

​2. Ökade levnadskostnader äter upp uppgången

​Statistiska centralbyrån (SCB) justerar ofta för inflation när de mäter inkomster, men förmögenhetsstatistik tar sällan hänsyn till hur mycket dyrare det faktiskt har blivit att leva.
​Även om din disponibla inkomst eller ditt fondkonto har ökat i värde, har fasta kostnader (amorteringar, elpriser, försäkringar, drivmedel och tjänster) ätit upp en enorm del av köpkraften.

​Att ha 500 000 kr i tillgångar år 2020 gav dig inte alls samma ekonomiska trygghet eller köpkraft som 100 000 kr gjorde 1999.

​3. Statistiken är blind (Vi har inte räknat förmögenhet sedan 2007)

​Det finns en enorm metodologisk brist i svensk förmögenhetsstatistik: Sverige avskaffade förmögenhetsskatten 2007.

När skatten försvann slutade SCB att samla in exakta data över vem som äger vad. Den statistik som beskriver åren fram till 2020 bygger därför till stor del på uppskattningar, modeller och stickprov, snarare än exakta register. Det gör att den officiella bilden av den "vanliga" svenskens rikedom är mycket mer osäker än vad siffrorna ger sken av.

​4. Den synliga fattigdomen och de relativa klyftorna

​Det du ser när du ser dig omkring i samhället är ofta inte den dolda pappersrikedomen på Avanza eller i bostadsrätter – det är effekterna av de ökade klyftorna.
​Samtidigt som medianen ökade, visar SCB:s data att andelen svenskar som lever med låg ekonomisk standard (det vill säga under 60% av medianinkomsten) fördubblades under samma period.

​Det betyder att en växande grupp människor har halkat efter helt och hållet. Samhället har blivit mer segregerat, vilket gör att fattigdom och ekonomisk stress är betydligt mer synlig i gatumiljön och i vardagen idag än för 25 år sedan.

​Sammanfattning: Påståendet att svenskarna blev rikare stämmer bara om man definierar rikedom som "det uppskattade marknadsvärdet på människors bostäder och pensionsfonder". Om man med rikedom menar likvida pengar på banken, låga fasta kostnader och en stressfri vardagsekonomi, då är påståendet i högsta grad missvisande för en stor del av befolkningen.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-07-05 kl. 14:11.
Citera
2026-07-05, 14:09
Medlem
trewqs avatar
När jag läste NEK A för tusen år sedan var det första vi fick lära oss var att grunden i all ekonomi, oavsett om det är ett enskilt hushåll eller EU:s totala budget, är att fördela och hushålla med (begränsade) resurser.

Idag tycks folk leva efter devisen "allt åt alla", inget ska behöva försakas. Underklassen lajvar medelklass som i sin tur influeras av överklassen. En jävla cirkus är det.

I en annan tråd läste jag för någon vecka sedan en användare som resonerade att en flerveckors Thailandsresa med hela familjen till en anständig resort nog kostar en hel del, ungefär lika mycket som en vettig kvalitetsklocka. I hans fall tyckte han att en klocka för 100 lax gav honom större tillfredsställelse, helt rimligt. Problemet med dagens tacky medelklass är att de vill unna sig både resan och klockan. På kredit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in