2026-07-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Ja - många missar överföring och energiskatt.

Jag har haft solceller i ungefär ett år och hade höga förhoppningar och verkligheten har överträffat förhoppningarna.

Hade tur med priset - fick ett bra pris och precis innan Skatteverket skärpte reglerna för grön teknik-avdrag (växelriktare får inte räknas till batteriinstallationen vid installation).

Jag betalade 85.000 kr för 8 kw solceller och 8 kWh batteri och det är perfekt för mig då jag har fjärrvärme.

Vi använder inte stora mängder el - runt 500 kWh i månaden - men med solceller och batteri så köper jag bara runt 20-30 kWh per månad - resten kommer direkt från solcellerna eller via batteriet (som laddats av solcellerna).

Innan låg elräkningen (med nät, överföring, energiskatt osv) på runt 1500 kr i månaden. Nu ligger den på runt 0 kronor Mars till Oktober. Sen sparar man lite på vintern när man kan ladda batteriet när elen kostar 40 öre och använda när den ligger på 150-200 öre - allt sköts givetvis automatiskt.

Det är bara att räkna - 85.000 i investering - runt 12.000 kr i besparing per år = avkastning på runt 14%.

Om jag river ner anläggningen på 10-årsdagen och kastar den (garantin är på 10 år för batteriet) så har jag ändå sparat 35.000 kronor men anläggningen kommer förmodligen hålla mycket längre än så.

I början var det kul att sitta och stirra på appen men sen slutar man bry sig - det sköter sig själv och man märker bara att elräkningen försvinner.

Om jag närmaste åren skaffar elbil så blir kalkylen ännu bättre. Då kan bilen stå inkopplad och laddas "gratis" Mars - Oktober (är bara på kontoret 2-3 dagar i veckan).
Med tanke på hur hög den fasta avgiften är så är det frågan om man inte skulle kunna köra en dieselgenerator på vintern och ändå gå ihop sig. Kylvattnet går ju koppla till värmesystemet.
Citera
2026-07-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Med tanke på hur hög den fasta avgiften är så är det frågan om man inte skulle kunna köra en dieselgenerator på vintern och ändå gå ihop sig. Kylvattnet går ju koppla till värmesystemet.

Vad menar du med den fasta avgiften?

Jag betalar lite mer än 200 kr i elnätsavgift - det är den enda "fasta" avgiften som man betalar oavsett förbrukning.

Sen finns det ju "fasta rörliga" som energiskatt och överföringsavgift men de beror ju på förbrukningen.

Har man eluppvärmning så har man ju förmodligen ett nätabonnemang med lägre överföringsavgift men med högre elnätsavgift.

Jag har Eon och har följande alternativ:

16 A, upp till 8 000 kWh/år - 226,25 kr och 91,75 öre/kWh.

16 A, över 8 000 kWh/år - 622,50 kr och 32,30 öre/kWh.

Jag har det första alternativet och det hade vi redan innan vi skaffade solceller för vi låg på runt 5500 kWh/år och med solceller så ligger vi på runt 1800 kWh/år.
Citera
2026-07-05, 17:30
Medlem
Citat:
Vad menar du med den fasta avgiften?

Jag betalar lite mer än 200 kr i elnätsavgift - det är den enda "fasta" avgiften som man betalar oavsett förbrukning.

Sen finns det ju "fasta rörliga" som energiskatt och överföringsavgift men de beror ju på förbrukningen.

Har man eluppvärmning så har man ju förmodligen ett nätabonnemang med lägre överföringsavgift men med högre elnätsavgift.

Jag har Eon och har följande alternativ:

16 A, upp till 8 000 kWh/år - 226,25 kr och 91,75 öre/kWh.

16 A, över 8 000 kWh/år - 622,50 kr och 32,30 öre/kWh.

Jag har det första alternativet och det hade vi redan innan vi skaffade solceller för vi låg på runt 5500 kWh/år och med solceller så ligger vi på runt 1800 kWh/år.
820kr i månaden tar eon för 20A säkring i fast avgift!
Citera
2026-07-06, 12:05
Medlem
HanMedPinnens avatar
Är det fler än jag som huvudsakligen ser solceller mer som redundans än som något man ska göra pengar på? Som skulle skaffa även om det inte gick att sälja el? Att man får tillbaka en del av kostnaden när man kan använda egen el istället för att köpa är ju bra, men hela affären måste inte gå plus.
Citera
2026-07-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Är det fler än jag som huvudsakligen ser solceller mer som redundans än som något man ska göra pengar på? Som skulle skaffa även om det inte gick att sälja el? Att man får tillbaka en del av kostnaden när man kan använda egen el istället för att köpa är ju bra, men hela affären måste inte gå plus.

Jag tror inte det är så vanligt.

För att kunna använda solceller och batteri som redundans så måste man ha en gateway och en egen jordpunkt.

Jordpunkt kan vara ganska krångligt och dyrt - många gånger räcker det inte med ett jordspett utan man måste gräva ner en jordplatta.

Har sett allt från 20.000 till 100.000 i extra kostnad för att fixa ö-drift.
Citera
2026-07-08, 14:49
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Jag tror inte det är så vanligt.

För att kunna använda solceller och batteri som redundans så måste man ha en gateway och en egen jordpunkt.

Jordpunkt kan vara ganska krångligt och dyrt - många gånger räcker det inte med ett jordspett utan man måste gräva ner en jordplatta.

Har sett allt från 20.000 till 100.000 i extra kostnad för att fixa ö-drift.
Visst är det så, men är det för dyrt att jorda skulle jag hellre ha ett litet lågspännings likströmssystem för att driva mindre grejer än ett kopplat till elnätet som inte ger mig något vid strömavbrott men sparar mig nån tusenlapp per år.

Ovanstående gäller som sagt om besparingen inte blir för stor. Kör man mycket elbil kan ju kalkylen bli annorlunda, men tror det kommer dröja innan det blir aktuellt för mig.
Citera
2026-07-08, 15:43
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedPinnen
Visst är det så, men är det för dyrt att jorda skulle jag hellre ha ett litet lågspännings likströmssystem för att driva mindre grejer än ett kopplat till elnätet som inte ger mig något vid strömavbrott men sparar mig nån tusenlapp per år.

Ovanstående gäller som sagt om besparingen inte blir för stor. Kör man mycket elbil kan ju kalkylen bli annorlunda, men tror det kommer dröja innan det blir aktuellt för mig.
Extrakostnaden för redundans är en ren kostnad man aldrig får igen. Det är bara om man har mycket långvariga strömavbrott och mycket av värde i kyl och frys som redundans kan minska förlusten. På vintern kan batteri hålla värmen igång men då behövs ganska stort batteri.

Det man tjänar på så här års är egenförbrukning av solproducerad el som dessutom lagras i batteri. Idag har mitt hus tagit 47% av batteriet under natten, c:a 5 kWh. Panelerna har producerat 44,2 kWh fram till 15:40 och av dessa har huset och batteriet tagit 10,6 kWh, resten har sålts. Ingen el har tagits från nätet. Är det mulet är enda skillnaden att jag inte säljer så mycket. Bilen laddar jag någon solig dag i veckan.
Citera
2026-07-09, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
820kr i månaden tar eon för 20A säkring i fast avgift!

Behöver du 20A, har du elvärme?
Tänker att om man inte behöver el till uppvärmningen borde en villa klara sig på samma säkring som en lägenhet, de stora förbrukarna är då vitvaror, spis och tvätt och de är samma som i lägenhet. För drog belysning en hel del så fler rum betydde mer ström men idag med led går det ju åt väldigt lite till belysning.
Citera
2026-07-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Behöver du 20A, har du elvärme?
Tänker att om man inte behöver el till uppvärmningen borde en villa klara sig på samma säkring som en lägenhet, de stora förbrukarna är då vitvaror, spis och tvätt och de är samma som i lägenhet. För drog belysning en hel del så fler rum betydde mer ström men idag med led går det ju åt väldigt lite till belysning.
Pool,ladda bil, värmepump och bastun skiljer ju en del från en lägenhet.
Man hade kanske kunnat snåla med 16A , men då har ju solcellerna för hög kapacitet och att man går pussla me det andra
Citera
2026-07-09, 20:15
Medlem
Citat:
Ja - många missar överföring och energiskatt.

Jag har haft solceller i ungefär ett år och hade höga förhoppningar och verkligheten har överträffat förhoppningarna.

Hade tur med priset - fick ett bra pris och precis innan Skatteverket skärpte reglerna för grön teknik-avdrag (växelriktare får inte räknas till batteriinstallationen vid installation).

Jag betalade 85.000 kr för 8 kw solceller och 8 kWh batteri och det är perfekt för mig då jag har fjärrvärme.

Vi använder inte stora mängder el - runt 500 kWh i månaden - men med solceller och batteri så köper jag bara runt 20-30 kWh per månad - resten kommer direkt från solcellerna eller via batteriet (som laddats av solcellerna).

Innan låg elräkningen (med nät, överföring, energiskatt osv) på runt 1500 kr i månaden. Nu ligger den på runt 0 kronor Mars till Oktober. Sen sparar man lite på vintern när man kan ladda batteriet när elen kostar 40 öre och använda när den ligger på 150-200 öre - allt sköts givetvis automatiskt.

Det är bara att räkna - 85.000 i investering - runt 12.000 kr i besparing per år = avkastning på runt 14%.

Om jag river ner anläggningen på 10-årsdagen och kastar den (garantin är på 10 år för batteriet) så har jag ändå sparat 35.000 kronor men anläggningen kommer förmodligen hålla mycket längre än så.

I början var det kul att sitta och stirra på appen men sen slutar man bry sig - det sköter sig själv och man märker bara att elräkningen försvinner.

Om jag närmaste åren skaffar elbil så blir kalkylen ännu bättre. Då kan bilen stå inkopplad och laddas "gratis" Mars - Oktober (är bara på kontoret 2-3 dagar i veckan).

Vad betalar du i el för de resterande 5 månader per år?

Det tar ca 10 år att hamna plis minus noll för dig då.
Citera
2026-07-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Vad betalar du i el för de resterande 5 månader per år?

Det tar ca 10 år att hamna plis minus noll för dig då.

4 månader....

Har lägre elräkning nu November till Februari (FYRA månader) också då jag har kvartpris och kan ladda batteriet när elen är billigare.

På vintern är elen oftast billigare på natten än den är på dagen.

Som jag sa innan - runt 14% avkastning vilket betyder att hela anläggningen är avbetalad efter drygt 7 år.

Jag ser ju direkt vad jag betalar i snitt för elen månad för månad och kan jämföra med vad det rörliga priset blir och hamnar runt 15-20 öre lägre per/kWh.

Sen är det ju inte 0 produktion November till Februari heller och varje producerad kWh sparar man på då man slipper köpa.

I vinter producerande jag tex:

November 2025 - 140 kWh
December 2025 - 85 kWh
Januari 2026 - 50 kWh
Februari 2026 - 240 kWh
Citera
2026-07-09, 22:53
Medlem
HanMedPinnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Extrakostnaden för redundans är en ren kostnad man aldrig får igen. Det är bara om man har mycket långvariga strömavbrott och mycket av värde i kyl och frys som redundans kan minska förlusten.
Precis. Och min poäng är att jag tycker det är ok att det kostar extra. Det behöver inte vara någon investering för att spara pengar.

Jag har en reservdunk i bilen som jag aldrig använt, men det känns bra att veta att den står där. Visst tar den lite plats, och visst är det lite extameck med att cirkulera den ibland så inte soppan blir gammal, men jag tycker det är värt det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in