2026-07-04, 22:48
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskor
JO går inte vidare med Katja Nybergs anmälan.

JO Mattias Almqvist skriver:
”Jag har tagit del av dina klagomål. Anmälan rör bl.a. frågor om
vidtagna utredningsåtgärder som kan förväntas bli föremål för prövning
i annan ordning. Mot denna bakgrund, och då anmälan inte heller i
övrigt ger anledning till någon åtgärd eller något uttalande från min
sida, kommer jag inte att gå vidare med din anmälan.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=c9ee55b40ea0960badd500031a04142f

Haha!

Nu har JO gjort bort sig ordentligt. Nu är det fullt möjligt för Katja att stämma JO på 10 miljoner för tjänstefel!
Citera
Igår, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Fast vid en rättegång granskas normalt inte åklagarens åtgärder, däremot resultatet av dem. Katja har ju anmält åklagaren till JO och då skriver JO i sitt (väntade) avslag att "vidtagna utredningsåtgärder som kan förväntas bli föremål för prövning i annan ordning.", alltså att själva åtgärderna som åklagaren vidtagit skall prövas av annan instans.

I Sverige har vi fri bevisprövning, det innebär att bevis som framkommit på olaglig väg ändå får användas i domstol. Därför finns heller ingen anlendning för domstolen att pröva proportionaliteten i åklagarens åtgärd, och frågan uppstår - vem menar JO ska pröva frågan? Det är en generell kommentar från JO som det inte finns en tydlig grund för. Det är tyvärr inte första gången JO avfärdar en utredning på generella och oklara grunder där det kan finnas anledning till utredning, vilket också antyds av JOs svar att frågan förväntas utredas av annan instans.

Saken är den att Katja misstänktes för ett fall av drograttfylleri, men hårprovet användes för att åtala henne för en rad brott för vilka det inte fanns någon skälig misstanke. Rent rättsligt är det här proportionalitetsprincipen kommer in. Här i tråden fanns ju en stark konsensus redan tidigt, till och med bland trollen, att den befintliga bevisningen var mer än tillräcklig för att fälla Katja. Följaktligen bör det finnas en lika stark konsensus att hårprovet var onödigt och oproportionerligt. Något som också stärks av alla motkommentarer jag fick när jag först nämnde detta om hårprov. Men nu med facit i hand har trollet säkert plötsligt diametralt motsatt uppfattning i saken

Man kan tänka sig att domstolen av denna anledningen, kring det utökade åtalet, faktiskt kommer att bedöma om åklagarens utredning i de åtalspunkter som rör de äldre brotten ligger inom ramen för de begränsningar som gäller om vilka åtgärder en åklagaren får vidta, men det är långt ifrån säkert och inget man utan vidare kan förvänta sig, som JO skriver.

Nu får vi anta att Katja kommer att driva denna frågan i domstolen istället, så det ska bli intressant att se hur domstolen hanterar det. Det finns trots allt en liten chans för Katja att undkomma straff för de äldre brotten just pga denna teknikalitet.

För egen del tog jag upp det här med hårprov redan innan det blev offentligt känt att det skett, och jag tycker det är helt rätt, liksom att hon döms för de brott som kan bevisas. Sverige är alldeles för mesigt mot brottslingar.
Nu vet jag inte om resultatet av hårprovet ingår i åtalet men ditt svammel om proportionalitet faller iom att polisen har rätt att kräva blodprov vid misstanke om ringa narkotikabrott - även om det inte är kopplat till något annat brott.
Den kränkning av integritet som det innebär att med tvång tappa någon på blod är betydligt tyngre än att hårstrå eller två.
Men visst, jag fattar.
Du är inte här för att vinna en diskussion eller stå för nåt du tror på,du är här för att roa dig.
Jag?
Säger inte att jag har högre nöjen men jag är inte avundsjuk på dig
Citera
Igår, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sur-far
Nu vet jag inte om resultatet av hårprovet ingår i åtalet men ditt svammel om proportionalitet faller iom att polisen har rätt att kräva blodprov vid misstanke om ringa narkotikabrott - även om det inte är kopplat till något annat brott.

Hade du haft minsta kunskap i ämnet hade du vetat att det inte är svammel och att proportionalitetsfrågan är lika relevant som den är frekvent diskuterad inom juridiken i dylika ärenden.

Du avslöjar inget annat än din egen totala okunskap.

Polisen tog såväl urin- som blodprov, och de åtgärderna har aldrig ifrågasatts, av någon. I alla fall inte vad jag sett. Men det har du alltså inte förstått inte är frågan det handlar om här.

Citat:
Den kränkning av integritet som det innebär att med tvång tappa någon på blod är betydligt tyngre än att hårstrå eller två.
Men visst, jag fattar.

Nej, tvärtom är det helt uppenbart att du inte fattar något.
Jag har varken talat om kränkning av integritet eller blodprov.
Men du visar också att du inte heller förstår problematiken kring integritet, och varför ett hårprov kan vara ett större integritetsintrång än ett blodprov.

Citat:
Du är inte här för att vinna en diskussion eller stå för nåt du tror på,du är här för att roa dig.
Jag?
Säger inte att jag har högre nöjen men jag är inte avundsjuk på dig

Du är en urusel psykolog. Men å andra sidan, om du är här av andra skäl, och skriver ovan inlägg, då är du verkligen inte någon att vara avundsjuk på, och om du är här av det skälet, och skrev ovan inlägg, ja då är det ju bara etter värre.
Citera
Igår, 12:50
Medlem
Citat:

Nu får vi anta att Katja kommer att driva denna frågan i domstolen istället, så det ska bli intressant att se hur domstolen hanterar det. Det finns trots allt en liten chans för Katja att undkomma straff för de äldre brotten just pga denna teknikalitet.

Nej TM, det finns inte minsta tillstymmelse till chans att hon undkommer straff pga av det.
Citera
Igår, 12:55
Medlem
Citat:
E du full eller vad?

Att man blir förhörd är inte samma sak som att man blir delgiven misstanke om

En person som är misstänkt för brott får inte förhöras om hon inte delges misstanke.

Hon får visserligen förhöras som vittne men inte om brottet som hon har begått - utan att bli delgiven misstanke först.

Dessutom var Katja Nyberg tidigt ute i media och basunerade ut att ingenting har hänt. Smart strategi av henne. När hårprovet togs var det alltså känt för åklagaren att hon tänkte försöka neka sig genom förundersökningen. En strategi som bevisligen slog tillbaks på Nyberg själv ironiskt nog.
Citera
Igår, 13:27
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk

En person som är misstänkt för brott får inte förhöras om hon inte delges misstanke.

Hon får visserligen förhöras som vittne men inte om brottet som hon har begått - utan att bli delgiven misstanke först.

Dessutom var Katja Nyberg tidigt ute i media och basunerade ut att ingenting har hänt. Smart strategi av henne. När hårprovet togs var det alltså känt för åklagaren att hon tänkte försöka neka sig genom förundersökningen. En strategi som bevisligen slog tillbaks på Nyberg själv ironiskt nog.
Katja nekar väl nästan inte till någonting? Hon har bara ingen aning om hur saker runt henne inträffar.

Katja vet till exempel inte hur knarket hamnade i hennes obevakade handväska i den oprångiga hallen på knarkfesten när hon var inne på toaletten och inspekterade kokain på toalettbänken enligt hennes förhör.

Katja vet inte heller vilka inbillade djur hon ska ha väjt för när hon mejade ned en hel refug med Herrgårmanskylt och allt med sin bil.

Pundarkatja är enigt försvaret så bortknarkad i sin hjärna att hon helt enkelt inte har koll på vad hon gör själv och på "vad som händer runt henne". Det är ett märkligt försvar då det också stärker åklagarens tes att Katja brukar lite väl mycket droger illegalt.

Det här försvaret har Folkdomstolarna redan genomskådat, och i september blir det tingsrättens tur att rätta in sig i ledet bakom Folkdomstolarna och visa var skåpet ska stå.

Pundarkatjas strategi att självförneka sig genom rättsprocessen som hon visserligen välkomnar är generellt en ganska dålig strategi helt enkelt.
Citera
Igår, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Upplys oss gärna, på vilket sätt är det ett större integritetsintrång att tvinga någon fysiskt (i värsta fall med fasthållning) att lämna blodprov, än vad det är att rycka ett par hårstrån ifrån någon...

Integritet handlar om mycket mer än fysiskt tvång, väldigt mycket mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
(Uppmaningen är retorisk, dvs inget du behöver svara på utan det är mest för att belysa hur idiotiskt ditt påstående var)

Jag förstår att du inte vill ha något svar. För du belyste absolut ingenting annat än din egen okunskap kring vad integritet är.
Citera
Igår, 18:32
Medlem
Citat:

Nej TM, det finns inte minsta tillstymmelse till chans att hon undkommer straff pga av det.

Jo, som jag skrev finns det en tillstymmelse till chans att hon undkommer straff pga av det.
Däremot inte att hon frias från alla misstankar. Men du förstår väl inte skillnaden, kan man ana.
Citera
Igår, 18:55
Medlem
Citat:

Du är alltså bara ännu en idiot som genom dina tokiga påståenden enbart visar att du inte har någon kunskap om det du uttalar dig.

Den som är skäligen misstänkt ska delges misstanken, vilket oftast görs i samband med förhör. Det finns inget som hindrar att någon hörs innan det uppstått en skälig misstanke. Skälig misstanke kan uppstå under förhör, och då ska personen underrättas om misstanken och sina rättigheter.

Citat:

Du har fel, igen En person kan höras upplysningsvis om händelsen utan att underrättas om misstanke, så länge personen inte är skäligen misstänkt. Först när misstanken når nivån skälig misstanke ska personen underrättas om misstanken när han eller hon hörs, se RB 23:18.
Du behöver som sagt läsa på innan du vräker ur dig en massa gallimattias.
Senast redigerad av Veridictores Igår kl. 19:09.
Citera
Igår, 19:08
Medlem
Det finns ju en hel del svagbegåvade i tråden, så många kommer väl inte att fatta detta heller nu, men för de som har lite IQ men inte insett problematiken kring åklagarens ageranden och uttalanden i ärendet så kommer här en kort men koncis förklaring

Ur SVTs artikel nedan. Katjas advokat säger att beslutet om hårprov fattades 19 januari, men att brottsmisstankarna delgavs först 29 januari, vilket ligger i linje med åklagarens uttalanden i media tidigare. Samtidigt hade åklagaren motiverat hårprovet med att Katja varit fåordig i förhör.

Det har alltså enligt åklagaren hållits förhör med Katja innan hon delgivits misstanke och man har dessutom inte bara tagit urin- och blodprov utan även hårprov, utan att delge misstanke.

Därefter har åklagaren, relativt nyligen, ändrat sina tidigare påståenden om att Katja inte delgivits misstanke, till att hon delgavs misstanke redan kvällen för olyckan. Men det motsägs alltså av åklagarens egna upprepade uttalanden från tidigare, liksom Katjas advokats uttalanden.

Eftersom åklagaren säger emot sig själv över tid här, så måste han farit med osanning vid något eller några av tillfällena. Och om det är så att man har hållit förhör och tagit hårprov på Katja utan att ha delgivit henne misstanke, så som åklagaren tidigare gett uttryck för, då är det i princip tjänstefel.
Det får hållas förhör med en person utan att delge misstanke, så länge personen inte är skäligen misstänkt. Men tar man t.ex. ett hårprov, då är det en åtgärd som innebär att personen är skäligen misstänkt, och denne måste underättas om misstanken och dess rättigheter. Det förefaller således som åklagaren i detta fallet har underlåtit att delge Katja misstanken och de rättigheter hon därmed har, och eventuellt då också undanhållit henne dessa rättigheter, som t.ex. viss insyn i utredningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/katja-nyberg-ifragasatter-aklagarens-tidslinje-i-jo-anmalan
Citera
Igår, 20:01
Medlem
Citat:
Det finns ju en hel del svagbegåvade i tråden, så många kommer väl inte att fatta detta heller nu, men för de som har lite IQ men inte insett problematiken kring åklagarens ageranden och uttalanden i ärendet så kommer här en kort men koncis förklaring

Ur SVTs artikel nedan. Katjas advokat säger att beslutet om hårprov fattades 19 januari, men att brottsmisstankarna delgavs först 29 januari, vilket ligger i linje med åklagarens uttalanden i media tidigare. Samtidigt hade åklagaren motiverat hårprovet med att Katja varit fåordig i förhör.

Det har alltså enligt åklagaren hållits förhör med Katja innan hon delgivits misstanke och man har dessutom inte bara tagit urin- och blodprov utan även hårprov, utan att delge misstanke.

Därefter har åklagaren, relativt nyligen, ändrat sina tidigare påståenden om att Katja inte delgivits misstanke, till att hon delgavs misstanke redan kvällen för olyckan. Men det motsägs alltså av åklagarens egna upprepade uttalanden från tidigare, liksom Katjas advokats uttalanden.

Eftersom åklagaren säger emot sig själv över tid här, så måste han farit med osanning vid något eller några av tillfällena. Och om det är så att man har hållit förhör och tagit hårprov på Katja utan att ha delgivit henne misstanke, så som åklagaren tidigare gett uttryck för, då är det i princip tjänstefel.
Det får hållas förhör med en person utan att delge misstanke, så länge personen inte är skäligen misstänkt. Men tar man t.ex. ett hårprov, då är det en åtgärd som innebär att personen är skäligen misstänkt, och denne måste underättas om misstanken och dess rättigheter. Det förefaller således som åklagaren i detta fallet har underlåtit att delge Katja misstanken och de rättigheter hon därmed har, och eventuellt då också undanhållit henne dessa rättigheter, som t.ex. viss insyn i utredningen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/katja-nyberg-ifragasatter-aklagarens-tidslinje-i-jo-anmalan
Du är så enormt svagbegåvad. Alla skrattar åt dig ändå fortsätter du.

Förundersökning inleds på två sätt. Antingen genom beslut eller genom tvångsmedel.

Förundersökningen mot Katja inleddes kvällen 251228 genom TVÅNGSMEDEL (urin/blod). Från den stunden var hon skäligen misstänkt. Det finns absolut inget krav på att hålla förhör med en misstänkt bara för att tvångsmedel genomförts. Det gör vi dagligen. Väldigt vanligt att någon är så pass påverkad att denne inte kan förhöras där och då. Däremot kan samma person, hur påverkad denne än är, utsättas för tvångsmedel i form av kroppsbesiktning tex urin eller blod. När du skriver att personen måste ”delges” (man delges inte misstanke utan man underrättas en misstanke om brott) misstanken bara för att man genomför en kroppsbesiktning så har du som vanligt helt fel. Förhör kan ske där och då eller betydligt senare om det anses mer lämpligt.

Det kan finnas många olika anledningar till man endast genomförde provtagning utan förhör i samband med det. Inget krav.

Enligt FUP underrättades hon misstanke om rattfylleri (dock alkohol) kvällen för körningen. Detta förhör avbröts. Förmodligen gjordes det när det under förhöret framkom att hon var polis. Sen genomfördes nästa förhör 260129. Däremellan togs hårprov. Då var hon skäligen misstänkt för brotten då FU inletts kvällen för brotten genom tvångsmedel. Inga tjänstefel har begåtts din megasopa.
Senast redigerad av spitvenom Igår kl. 20:21.
Citera
Igår, 20:12
Medlem
Med allt ovan sagt håller jag däremot med om att åklagaren dribblar och förmodligen tyckte han illa om Katja redan från början och därför har han gått ”all in” utan att det behövts. Om han säger att hon varit fåordig innan förhöret 260129 så hittar han på.

Ett hårprov var heller inte nödvändigt för att sätta dit henne för de brott hon initialt misstänktes för. Åklagaren har uppenbarligen velat tvåla till henne ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in