2026-07-03, 10:54
Medlem
svenskors avatar
JO går inte vidare med Katja Nybergs anmälan.

JO Mattias Almqvist skriver:
”Jag har tagit del av dina klagomål. Anmälan rör bl.a. frågor om
vidtagna utredningsåtgärder som kan förväntas bli föremål för prövning
i annan ordning. Mot denna bakgrund, och då anmälan inte heller i
övrigt ger anledning till någon åtgärd eller något uttalande från min
sida, kommer jag inte att gå vidare med din anmälan.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=c9ee55b40ea0960badd500031a04142f
Citera
2026-07-03, 11:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utryckning
Provresultatet av drogtesten visade på bensoylekgonin, d.v.s en restprodukt av kokain. Alltså inte på kokain i blodet, således har hon alltså inte kört med kokain i blodet, ej heller rattfull då det endast var 0.12 promille. Således har inget som helst brott blivit begånget här! Detta faktum kommer självklart domstolen att komma fram till också och därmed en helt friande dom att se fram emot! Allt annat vore justitiemord och helt emot svensk lagstiftning!
Metaboliter räknas. Många har förlorat körkortet på det viset.

Katja ska, och kommer att åka på detta.
Citera
2026-07-03, 13:26
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenskor

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-val-2026?inlagg=c9ee55b40ea0960badd500031a04142f

Känns som hon målat in sig så långt i ett hörn hon kan nu?
Citera
2026-07-03, 14:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Känns lite märkligt ändå: en del har ju skrivit i tråden om hur det är tidernas rättsskandal i Sverige...

Citera
2026-07-03, 18:33
Medlem
svenskors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2

Katja Nyberg är rökt på ren svenska, märklig
människa, hon tänjede verkligen på gränserna.
Citera
2026-07-03, 19:47
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Katja Nyberg är rökt på ren svenska, märklig
människa, hon tänjede verkligen på gränserna.

Jaaaa… Och Katja spände bågen lite för långt.

Katja är ju så jävla rökt - så som det nu bara går…
Citera
2026-07-03, 20:00
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Knarkpolisfyllo-sd. Jävligt mycket vandel häromkring. Jävligt mycket.
Citera
2026-07-03, 20:06
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BevarsMilderPeng
Knarkpolisfyllo-sd. Jävligt mycket vandel häromkring. Jävligt mycket.

Andra generationens invandrare dessutom. Hon lär bli utvisad så det visslar om det
Citera
2026-07-03, 20:24
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Andra generationens invandrare dessutom. Hon lär bli utvisad så det visslar om det

Till arabien!
Citera
2026-07-03, 23:15
Medlem
Citat:

ja, det var ju väntat, det skrev jag redan samma dag som det blev känt att hon lämnat in en anmälan.

Intressant dock att JO nämner att "vidtagna utredningsåtgärder som kan förväntas bli föremål för prövning i annan ordning."

Vilka utredningsåtgärder är det och vilken annan ordning handlar det om då, tro?
Citera
2026-07-04, 01:34
Medlem
Trolleholm702s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
ja, det var ju väntat, det skrev jag redan samma dag som det blev känt att hon lämnat in en anmälan.

Intressant dock att JO nämner att "vidtagna utredningsåtgärder som kan förväntas bli föremål för prövning i annan ordning."

Vilka utredningsåtgärder är det och vilken annan ordning handlar det om då, tro?

Utredningsåtgärderna är ju hårprovet och annan ordning är att det kommer tas upp i domstol. Antar jag.
Citera
2026-07-04, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleholm702
Utredningsåtgärderna är ju hårprovet och annan ordning är att det kommer tas upp i domstol. Antar jag.

Fast vid en rättegång granskas normalt inte åklagarens åtgärder, däremot resultatet av dem. Katja har ju anmält åklagaren till JO och då skriver JO i sitt (väntade) avslag att "vidtagna utredningsåtgärder som kan förväntas bli föremål för prövning i annan ordning.", alltså att själva åtgärderna som åklagaren vidtagit skall prövas av annan instans.

I Sverige har vi fri bevisprövning, det innebär att bevis som framkommit på olaglig väg ändå får användas i domstol. Därför finns heller ingen anlendning för domstolen att pröva proportionaliteten i åklagarens åtgärd, och frågan uppstår - vem menar JO ska pröva frågan? Det är en generell kommentar från JO som det inte finns en tydlig grund för. Det är tyvärr inte första gången JO avfärdar en utredning på generella och oklara grunder där det kan finnas anledning till utredning, vilket också antyds av JOs svar att frågan förväntas utredas av annan instans.

Saken är den att Katja misstänktes för ett fall av drograttfylleri, men hårprovet användes för att åtala henne för en rad brott för vilka det inte fanns någon skälig misstanke. Rent rättsligt är det här proportionalitetsprincipen kommer in. Här i tråden fanns ju en stark konsensus redan tidigt, till och med bland trollen, att den befintliga bevisningen var mer än tillräcklig för att fälla Katja. Följaktligen bör det finnas en lika stark konsensus att hårprovet var onödigt och oproportionerligt. Något som också stärks av alla motkommentarer jag fick när jag först nämnde detta om hårprov. Men nu med facit i hand har trollet säkert plötsligt diametralt motsatt uppfattning i saken

Man kan tänka sig att domstolen av denna anledningen, kring det utökade åtalet, faktiskt kommer att bedöma om åklagarens utredning i de åtalspunkter som rör de äldre brotten ligger inom ramen för de begränsningar som gäller om vilka åtgärder en åklagaren får vidta, men det är långt ifrån säkert och inget man utan vidare kan förvänta sig, som JO skriver.

Nu får vi anta att Katja kommer att driva denna frågan i domstolen istället, så det ska bli intressant att se hur domstolen hanterar det. Det finns trots allt en liten chans för Katja att undkomma straff för de äldre brotten just pga denna teknikalitet.

För egen del tog jag upp det här med hårprov redan innan det blev offentligt känt att det skett, och jag tycker det är helt rätt, liksom att hon döms för de brott som kan bevisas. Sverige är alldeles för mesigt mot brottslingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in