2026-07-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
du som forskar så mycket i saker och ting vad har du kommit fram till

Att det är världsmarknaden som styr bensinpriset.
Citera
2026-07-04, 18:31
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är pga såna som dig som man inte kan ha låg bensinskatt och de röd gröna tvingas höja priset till 25 kr litern. Ni ska direkt plocka veteranfordon med v12or, vans och motorbåtar med v8or för ni inte har råd när skatten är normal. Det innebär istället att efterfrågan ökar så priset blir dyrt igen automatiskt och en förstörd miljö.
Vilket jävla skitsnack.

Veteranfordon är typ så nära noll man kan komma av den totala förbrukningen i landet.
Citera
2026-07-04, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melodikaoset
Det är redan svettigt för er högerboskap. Ni tror att högern ensamma styr bensinpriset. Det är världsmarknaden som styr. Så tar tidö åt sig äran så är det lögn.
Vafan dillar du om??? Tidö har sänkt skatten så pass mycket att vi nu har lägsta priset i EU!
Citera
2026-07-05, 05:16
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melodikaoset
Att det är världsmarknaden som styr bensinpriset.
varför kostar bensinpriset mellan 22 och 24 kronor i granländerna norge och danmark, medans i sverige 15 kronor
Citera
2026-07-05, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aron
varför kostar bensinpriset mellan 22 och 24 kronor i granländerna norge och danmark, medans i sverige 15 kronor

Världsmarknaden styr.
Citera
2026-07-05, 06:02
Medlem
Tidelagspartierna har lånat till sänkningen...det är vi skattebetalare som får betala tillbaka lånet.
Det är, för att uttrycka mig så tidelagsröstare förstår: valfläsk, och det kommer inte från Norge.
Citera
2026-07-05, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patteSatan
Tidelagspartierna har lånat till sänkningen...det är vi skattebetalare som får betala tillbaka lånet.
Det är, för att uttrycka mig så tidelagsröstare förstår: valfläsk, och det kommer inte från Norge.
Tidölaget har gjort mycket bra saker. Tyvärr blir det dyrare att leva om vänstern tar över.
Förresten har Norge också tillfälligt sänkt bränsleskatten. Dieseln kostar 17-18 kr där. Dieselpriset är det enda som är intressant eftersom vi som kör på detta drivmedel är en majoritet. Godnatt!
Citera
2026-07-05, 07:52
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Skatten sänks – men från skyhögt till fortfarande skyhögt

Från 1 juli sänks skatten på bensin och diesel. Det är bra och märks vid pumpen. Men vi ska vara ärliga – vi går från skyhöga skattenivåer till lite mindre skyhöga nivåer.

Fortfarande består runt hälften av priset av skatt. Energiskatt, koldioxidskatt och sen moms ovanpå alltihop. Och det är just det som skaver lite – att man betalar 25 % moms på ett pris som redan innehåller andra skatter.

Så man kan säga att staten tar skatt på skatt.

Frågeställning: Debatten bör därför inte stanna vid dagens sänkning. Den bör snarare öppna för en bredare diskussion om hur drivmedel beskattas, hur skattesystemet är uppbyggt och om det är rimligt att en så stor del av priset utgörs av statliga pålagor.

För även om riktningen nu är nedåt, är utgångsläget fortfarande högt. Frågan många ställer sig är därför enkel:

Fråga: Är det här verkligen slutmålet – eller bara ett litet steg ner från en fortfarande alltför hög nivå?
Du ska vara jävligt glad för 14 kr/liter, vad tror du det kommer att kosta när S har vunnit valet, själv gissar jag det dubbla och säkerligen kommer ett förbud mot diesel och bensindrivna bilar under den mandatperioden.
De enda vinnarna på s-politiken är egentligen alla innerstadsbor med höga löner som inte har bil och som har råd med högre priser på allt pga högre transportkostnader samt såklart alla blivande svenskar i u-länderna i Mellanöstern och Afrika.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-07-05 kl. 07:55.
Citera
2026-07-05, 08:37
Avstängd
Graavargs avatar
För mig är det väldigt enkelt. Det är samma pengar som ska in till staten en eller annan väg, och då föredrar jag skatter och avgifter där jag själv kan påverka min konsumtion. Hellre lägre skatt på inkomsten så det blir mer i fickan och högre skatt på all möjlig konsumtion, där man själv kan välja.

Att sänka bensinpriset gör alltså bara att de pengar som behövs ska plockas in på annan väg. Det gäller både rent egenrellt det hål som uppstår i statskassan och de lagstadgade kostnader som hör ihop med klimatlagstiftningen. Det är alltså egentligen fråga om en omfördelning, vilket i sig är helt normalt. Olika politiska partier prioriterar olika, men notan ska ändå betalas.

Jag har inget emot låga bränslepriser, men Tidö-regeringen har inte med ord berättat var pengarna ska tas istället. Och Tidö-regeringens ekonomiska politisk är urusel, de har slösat bort alla pengar staten sparat in för förändringar ("reformutrymmet") och varit tvungna att öka Sveriges, dvs. vår, lånebörda.

Nu är det förstås så att det finns en massa idioter som inte förstår hur en stat fungerar när det gäller inkomster och utgifter. De vill ha kvar alla fördelar och "rätten" till en massa saker samtidigt som de helst inte vill ha nån skatt alls. Litet som att gå omkring med ett brännmärkt "idiot" i pannan.

Ett bra exempel är kostnaderna för att hålla alla vägar i skick, som hittills finansierats med skatt på drivmedel. Det är ju rätt logiskt, eftersom det drivmedlet används i fordon som kör och sliter på vägarna. Nu finns det inte lika mycket kvar till den delen av budgeten, vilket ger tre val: låta vägarna sakta men säkert förfalla (och då är enligt hur mycket, eller rättare sagt litet trafik de har), införa vägtullar eller ta pengarna av skattebetalarna på ett annat sätt, vilket är en kraftigt höjd årlig bilskatt eller höjd inkomstskatt.

Inte ens det har Tidöregeringen tagit ansvar för. De har nu kört Sveriges finanser ytterligare i botten genom att sänka drivmedelsskatten och lämnar till nästa regering att ta det ekonomiska ansvaret för var pengarna ska hittas. Politiskt sett är det väldigt slugt, de får ett plus av alla idioterna och ingen kan lasta dem för att istället ha ökat nånting annat, för det har de helt enkelt inte gjort.

Jag vill kunna kontrollera mitt eget skattebetalande så långt som möjligt. Sänkningen på drivmedelsskatten gör att pengarna ska tas nån annanstans än från hur mycket man väljer att köra bil, sannolikt inkomstskatten. Det tycker jag är totalt skit, för då är det enda sättet att betala mindre skatt att sänka sin lön. Jag kommer inte att rösta på ett regeringsalternativ som kör med sådan politik. Det är bilföraren som ska betala kostnaderna för att köra bil, inte landets alla skattebetalare.

Regeringens viktigaste uppgift är en vettig och balanserad statsbudget, med ett mål att lämna landets ekonomi i ett bättre skick efter fyra år vid makten än vad den var när man tog emot den. I det avseendet har Tidöregeringen varit Sveriges sämsta regering i mannaminne. Sverige är fattigare och ekonomiskt sett mer sårbart land 2026 än vad det var 2022, och då hade vi just kommit ur covid-epidemins ekonomiska effekter.

Och hur regeringen har hanterat alla de kostnader, utmaningar och möjligheter som hör ihop med transportsektorn och drivmedelsskatten är ett lysande exempel på hur fruktansvärt inkompetenta eller direkt landsförrädiska den här regeringen har varit. Jag kommer aldrig att rösta på något parti som beter sig så ansvarslöst med landets finanser. Spelar ingen roll om det "höger" eller "vänster". Aldrig.

Och varje gång regeringens politruker försöker försvara den totalgalna svenska drivmedelspolitiken så är det en spik till i den kistan. Så fortsätt gärna...
Citera
2026-07-05, 09:28
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Priset kommer sjunka med nästan 3:-/liter, dvs från ca 17:-/l till drygt 14:-/l.

Och det är förstås bra att det sänks men jag tycker ändå priset är lite i högsta laget och hade hoppats att det hade sänkts lite mer.

Men och andra sidan lär det om S vinner valet öka dramatiskt. MP lär aldrig acceptera något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Vilken fantasivärld lever du i om du tror det landar på 14 kr. Glöm ej höjningen som skedde igår, innan sänkningen idag. Innan Fredag är dom där tre kronor som borta.

Okej, men nu är det söndag så vi har facit och kan kolla vad priset ligger på.

https://bensinpriser.nu/stationer/95/alla/alla

Priset på bensin ligger precis som jag skrev på drygt 14:-/liter nu. Och dessamma gjorde det i går och i förrgår och samtliga dagar sedan inläggen ovan postades.
Citera
2026-07-05, 09:45
Medlem
Folk i tråden som sitter och heja på höga bensinpriser förstår inte att dom själva komma drabbas även om dom inte har bil, det är så otroligt korkat att dom borde fan inte ha rösträtt.
Citera
2026-07-05, 10:00
Medlem
KillPus avatar
Vad är det för gnäll? När rödgröna bakterier tar över i september kommer 25kr/l kännas som drömprinset 2027...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in