2026-07-01, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
För låg skatt. Höj skatten på bensin och diesel till en nivå så den höjningen kan finansiera kostnadsfri kollektiv/regionaltrafik.
Minst 100:- per liter för privatbilister. Skattefritt för buss och annan yrkestrafik.
Du har inga tankar om att höjd skatt innebär väldigt mycket dyrare varor som tex livsmedel kommer öka oerhört mycket???
Citera
2026-07-01, 01:40
Medlem
BritishSmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Oh ja, 27.22 tankade jag diesel för 8e november 2022.

Med såssarna och mupparna i höst kommer vi börja närma oss det igen.
Helvete. Var det så mycket?

27kronor alltså. Det måste jag förträngt. Hade för mig det var 26.
Citera
2026-07-01, 02:24
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
…ingen kommer betala 100kr per liter och köra bil.

Precis min tanke. Finns ingen som behöver åka bil.
Privatbilism skall bort.
Citera
2026-07-01, 02:26
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du har inga tankar om att höjd skatt innebär väldigt mycket dyrare varor som tex livsmedel kommer öka oerhört mycket???

Hör drivmedelskatten ändå mer så kan det finansiera alla ökade kostnader.
Privat/nöjeskörarna skall få betala.
Så får vi se hur ”nödvändigt” det är att sladda omkring och köra för fort
Citera
2026-07-01, 04:09
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Priset kommer sjunka med nästan 3:-/liter, dvs från ca 17:-/l till drygt 14:-/l.

Och det är förstås bra att det sänks men jag tycker ändå priset är lite i högsta laget och hade hoppats att det hade sänkts lite mer.

Men och andra sidan lär det om S vinner valet öka dramatiskt. MP lär aldrig acceptera något annat.
Vilken fantasivärld lever du i om du tror det landar på 14 kr. Glöm ej höjningen som skedde igår, innan sänkningen idag. Innan Fredag är dom där tre kronor som borta.
Citera
2026-07-01, 06:09
Medlem
Studsbolls avatar
Det absolut bästa är att miljöpartistmupparna gråter floder. Själva sänkningen är bara fram till valet och uppenbart valfläsk av fånigaste sort och oavsett vilka som vinner kommer skatten återgå direkt efter valet.
Citera
2026-07-01, 06:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Man bör för fullständighetens skull betänka (minst) två saker:

1) Hur högt hade bensin- och dieselpriserna varit om vi hade haft en SMP-regering nu?

2) Det har i månader varit krig i Persiska viken, vilket drivit upp de internationella oljepriserna.

En svensk regering är ändå begränsad i sina möjligheter på kort sikt.

Angående fråga 1 så skulle jag säga att efter oljepriset nu gått ner så hade också vårt pris på bränsle gått ner och vi hade nyligen fallit under 30kr. Dagens skattesänkning hade givetvis aldrig godkänts.
Om nu oppositionen vinner så kommer vi se höjda priser rätt snabbt och 30kr kommer vara billigt, vi kommer nog nosa på både 32 och kanske 35kr under närmaste fyra åren. Skulle MP få bestämma helt själv så hade det redan nu kostat 45kr/l.

Att medicinen blir lite billigare i och med höjning av högkostnadsskyddet och att vi får högre barnbidrag och bostadstillägg kommer ätas upp första gången vi startar en fossildriven bil.
Citera
2026-07-01, 06:41
Medlem
Fangfaces avatar
Det är väl bra att folk kan tanka billigt, och att bönder, transportörer, m.fl. inte behöver höja priserna.

Och vadå extremt?
Om du tycker detta är extremt så vänta tills nästa mandatperiod.
Citera
2026-07-01, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Vilken fantasivärld lever du i om du tror det landar på 14 kr. Glöm ej höjningen som skedde igår, innan sänkningen idag. Innan Fredag är dom där tre kronor som borta.

Så kan det vara men med MP och S hade priset varit ännu högre iom att skatten legat kvar.

Glöm inte reduktionsplikten.....
Citera
2026-07-01, 07:24
Moderator
Chantres avatar
Vilken tid sänks priset på mackarna?

Nu på morgonen är det fortfarande samma pris som igår.
Citera
2026-07-01, 07:51
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Priset kommer sjunka med nästan 3:-/liter, dvs från ca 17:-/l till drygt 14:-/l.

Och det är förstås bra att det sänks men jag tycker ändå priset är lite i högsta laget och hade hoppats att det hade sänkts lite mer.

Men och andra sidan lär det om S vinner valet öka dramatiskt. MP lär aldrig acceptera något annat.

I relation till medelinkomst är det ju otroligt billigt nu, kanske billigast under din livstid.
Citera
2026-07-01, 07:53
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Underbart. Smörjmedel för hela ekonomin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in