Citat:
Ursprungligen postat av
Din-gamla-mamma
Jag har träffat svenska unga kommunister här i Stockholm som hatar polisen. Det har förekommit hela mitt liv här i Sverige, i vissa kretsar, dvs flera decennier. Även jag är nyfiken på anledningen.
Rubriken här borde istället vara "Varför hatar kommunister polisen?", tycker jag.
Försöker jag resonera mig fram, finna teorier, så kanske det finns en föreställning hos vänstern längst vänsterut om att polisen skyddar de rika / onda kapitalister, mot de fattiga och utsatta som begår brott av fattigdom, desperation och akut nöd.
Jag är sosse, och tror inte på denna verklighetsbild. Jag tror kriminella driva av girighet och själviskhet, dvs samma drivkrafter som kapitalister. Kriminella vill ha samma livsstil som de giriga rika, men eftersom de saknar det sociala kapitalet att glida in i överklassens rikedom, så väljer de den kriminella vägen i tron att det är en genväg (blinda för att 99% av kriminella förblir fattiga och patetiska förlorare). Både rika såväl som kriminella verkar förakta hederlig arbetarklass.
En riktig kommunist hatar inte polisen men ser dem däremot som en del av statsapparaten och därmed som ett verktyg för den härskande klassen.
I en revolutionär situation kommer polisen att vara på det beståendes sida.
Efter revolutionen däremot, när arbetarklassen tagit kontroll över produktionsmedlen så kommer polisen att övergå till att försvara den nya, revolutionära staten.
Så de ses inte som dåliga i sig. De försvarar de som styr helt enkelt.
Idag är det Wallenberg och USA som styr Sverige så som Christer Gardell konstaterade och därmed finns skäl för kommunister att ogilla poliserna.
Jag tror dock inte att det är därför V i Malmö skanderar att de hatar polisen. Snarare har de inspirerats av blåhåriga häxor i USA som tänder på kriminella. "Defund the police"...
(Och ja, de kriminella i dagens Sverige som har tillgång till gratis utbildning, gratis sjukvård, socialbidrag, bostadsbidrag, föräldrapenning osv. samt som bär Guccikläder och leker med senaste iphonemodellen samt åker på semester till hemlandet varje år, de är inte "fattiga" och än mindre desperata. De begår brott för att de vill.)