2026-07-04, 20:38
Medlem
Citat:
”Hela Malmö hatar polisen”.

Så skanderade Vänsterpartiet i lördagens pride-tåg i Malmö.

– Det är en del av Prides historia att också protestera mot homofobi och rasism och sådant som finns inom polisen, säger Malmöavdelningens ordförande Tove Karnerud till Sydsvenskan.

https://www.expressen.se/nyheter/politik/vansterpartiet-i-pride-taget-hela-malmo-hatar-polisen/

Detta beteende påminner lite om i USA där kommunister och vänsterextremister ofta skriker ut sitt hat mot poliser. Man kan undra lite varför vänsterextremister är så förtjusta av ett laglöst samhälle. Men nu tycks det hela även ha kommit hit till Sverige.

Gör Vänsterpartiet rätt här att skrika ut sitt hat mot hela polisen med hänvisning till lösa påståenden om rasism och homofobi?

Är inte detta en rätt farlig och antidemokratisk utveckling som vi ser hos Vänsterpartiet?
Senast redigerad av DaddyCool64 2026-07-04 kl. 20:42.
Citera
2026-07-04, 20:42
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
https://www.expressen.se/nyheter/politik/vansterpartiet-i-pride-taget-hela-malmo-hatar-polisen/

Detta beteende påminner lite om i USA där kommunister och vänsterextremister ofta skriker ut sitt hat mot poliser. Man kan undra lite varför vänsterextremister är så förtjusta av ett laglöst samhälle.

Gör Vänsterpartiet rätt här att skrika ut sitt hat mot hela polisen med hänvisning till lösa påståenden om rasism och homofobi?

Är inte detta en rätt farlig och antidemokratisk utveckling som vi ser hos Vänsterpartiet?

Socialt accepterat för att alla mediahusen är deras allierade och förmedlar nyheter där efter.
Citera
2026-07-04, 20:45
Medlem
Citat:

Detta beteende påminner lite om i USA där kommunister och vänsterextremister ofta skriker ut sitt hat mot poliser. Man kan undra lite varför vänsterextremister är så förtjusta av ett laglöst samhälle.

Det är för mig ganska självklart. Vänsterextremister bryter ofta mot lagar och blir då gripna av poliser. Därför gillar man inte poliser. Ett annat sätt att se på det är att de gillar inte nuvarande lagstiftning som är hård mot invandring och gillar man inte den lagstiftning som finns just nu så skulle en normal människa bara acceptera att nu är det det här jag måste förhålla mig till, men inte vänsterextremister, de går så långt att de vill bryta mot lagar och bli kriminella för att visa sin ståndpunkt.

Tar vi miljöfrån och miljöpartister istället som Greta och CO så bryter ju dom också mor lagar som att blockera vägar, bryta sig in på flygplatsområden och försöka stoppa flyg osv.

Det är vilda västern från V och MP håll och det är samma sak i USA.
Citera
2026-07-04, 20:49
Medlem
Som vanligt så lyser kommentarer ifrån Nooshi Dadgostar och Magdalena Andersson med sin frånvaro när de tycker att det gynnar dem. Annars så tar de snabbt till ordet och fördömer. Annat vore om det var islamister som hatades.
Citera
2026-07-04, 20:49
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Jag har träffat svenska unga kommunister här i Stockholm som hatar polisen. Det har förekommit hela mitt liv här i Sverige, i vissa kretsar, dvs flera decennier. Även jag är nyfiken på anledningen.

Rubriken här borde istället vara "Varför hatar kommunister polisen?", tycker jag.

Försöker jag resonera mig fram, finna teorier, så kanske det finns en föreställning hos vänstern längst vänsterut om att polisen skyddar de rika / onda kapitalister, mot de fattiga och utsatta som begår brott av fattigdom, desperation och akut nöd.

Jag är sosse, och tror inte på denna verklighetsbild. Jag tror kriminella driva av girighet och själviskhet, dvs samma drivkrafter som kapitalister. Kriminella vill ha samma livsstil som de giriga rika, men eftersom de saknar det sociala kapitalet att glida in i överklassens rikedom, så väljer de den kriminella vägen i tron att det är en genväg (blinda för att 99% av kriminella förblir fattiga och patetiska förlorare). Både rika såväl som kriminella verkar förakta hederlig arbetarklass.
Senast redigerad av Din-gamla-mamma 2026-07-04 kl. 20:55.
Citera
2026-07-04, 20:50
Medlem
BevarsMilderPengs avatar
Vänsterfånar. Trött jag blir på dom.
Citera
2026-07-04, 20:51
Medlem
Duvlorts avatar
Vem/vilka ska de ropa efter hjälp av när de åker på bögstryk av ett gäng araber?
Citera
2026-07-04, 20:54
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Vänstern backar inga ”knegare” längre - numera är det mest bidragsfolk och anarkister som man vurmar om.
Citera
2026-07-04, 21:06
Medlem
Capryllics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Vänstern backar inga ”knegare” längre - numera är det mest bidragsfolk och anarkister som man vurmar om.
De, absolut, men framför allt personer med olika former av uppmärksamhetsberoende. Hörs ganska tydligt ganska fort i deras snack, brukar ofta börja med att de vill framstå som att de är vänsterriktade för att de skulle bry sig om andra men tar sällan lång tid innan de börjar prata om sig själva, hur speciella och unika på diverse sätt de är.

OnT i skrivande stund inte ett ljud hos SR, SVT eller AB.
Citera
2026-07-04, 21:08
Medlem
jessewn372s avatar
Trodde det var en kärleksmanifestation det där tåget.

Citat:

Detta beteende påminner lite om i USA där kommunister och vänsterextremister ofta skriker ut sitt hat mot poliser. Man kan undra lite varför vänsterextremister är så förtjusta av ett laglöst samhälle. Men nu tycks det hela även ha kommit hit till Sverige.

Citera
2026-07-04, 21:12
Medlem
anomaligns avatar
Citat:

Först och främst är det tråkigt att se omogna idioter hålla på och bete sig så där. Även trist att se den lokala avdelningens ordförande till synes släta över det. Det är något som gör mig, som vänstersympatisör, lite besviken att se, för det är trist.

Men jag är ytterst tveksam till om man ska se det som tecken på någon polisfientlig inställning, eller antidemokratisk utveckling i partiet. Det känns som att dra på lite väl stora växlar av en incident där några gick i ett pridetåg och ropade olämpliga saker. (oklart vilka, om de faktiskt hör till partiet, ungdomspartiet, om de är medlemmar, aktiva politiker, eller bara random yttervänsterindivider eller huliganer som helt enkelt gick tillsammans med vänstern?)

edit: Jag tycker förstås att vänstern internt borde diskutera saken allvarligt och reda ut varför det skedde, och se till att det inte händer igen, att man kanske sparkar ut vissa medlemmar osv. Men det känns överdrivet att Gunnar Strömmer begär uttalanden av både vänsterpartiets och sossarnas partiledare. Det ser ut som någon sorts symbolhandlande. Ja, några individer, möjligen tonåringar (gissningsvis) som gick i vänsterdelen i pridetåget ropade efterblivna och omogna ramsor. Men påverkar det verkligen något i det stora hela?

Citat:
”Nooshi Dadgostar måste kliva fram, förklara sig och ta ansvar för sitt parti”, skriver Gunnar Strömmer (M) till Sydsvenskan.
https://www.sydsvenskan.se/justitieministern-efter-vansterpartiets-agerande-i-paraden-faktiskt-helt-skandalost/
Senast redigerad av anomalign 2026-07-04 kl. 21:17.
Citera
2026-07-04, 21:13
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Hur kan man tro att diktatur och terroristvurmare som hatar frihet och demokrati, någonsin varit demokratiska. Hela deras historia visar på motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in