Citat:
Ursprungligen postat av
DaddyCool64
https://www.expressen.se/nyheter/politik/vansterpartiet-i-pride-taget-hela-malmo-hatar-polisen/
Detta beteende påminner lite om i USA där kommunister och vänsterextremister ofta skriker ut sitt hat mot poliser. Man kan undra lite varför vänsterextremister är så förtjusta av ett laglöst samhälle. Men nu tycks det hela även ha kommit hit till Sverige.
Gör Vänsterpartiet rätt här att skrika ut sitt hat mot hela polisen med hänvisning till lösa påståenden om rasism och homofobi?
Är inte detta en rätt farlig och antidemokratisk utveckling som vi ser hos Vänsterpartiet?
Först och främst är det tråkigt att se omogna idioter hålla på och bete sig så där. Även trist att se den lokala avdelningens ordförande till synes släta över det. Det är något som gör mig, som vänstersympatisör, lite besviken att se, för det är trist.
Men jag är ytterst tveksam till om man ska se det som tecken på någon polisfientlig inställning, eller antidemokratisk utveckling i partiet. Det känns som att dra på lite väl stora växlar av en incident där några gick i ett pridetåg och ropade olämpliga saker. (oklart vilka, om de faktiskt hör till partiet, ungdomspartiet, om de är medlemmar, aktiva politiker, eller bara random yttervänsterindivider eller huliganer som helt enkelt gick tillsammans med vänstern?)
edit: Jag tycker förstås att vänstern internt borde diskutera saken allvarligt och reda ut varför det skedde, och se till att det inte händer igen, att man kanske sparkar ut vissa medlemmar osv. Men det känns överdrivet att Gunnar Strömmer begär uttalanden av både vänsterpartiets och sossarnas partiledare. Det ser ut som någon sorts symbolhandlande. Ja, några individer, möjligen tonåringar (gissningsvis) som gick i vänsterdelen i pridetåget ropade efterblivna och omogna ramsor. Men påverkar det verkligen något i det stora hela?
Citat:
”Nooshi Dadgostar måste kliva fram, förklara sig och ta ansvar för sitt parti”, skriver Gunnar Strömmer (M) till Sydsvenskan.
https://www.sydsvenskan.se/justitieministern-efter-vansterpartiets-agerande-i-paraden-faktiskt-helt-skandalost/