2026-07-04, 22:08
Medlem
Revejs avatar
Tror frågan har många svar.
Känns som amerikanarna var tidiga ute med AC, tror det var ganska vanligt redan på 80-talet.

Som någon skriver så är det väldigt varmt i södern så där är AC ett måste men däremot är det inte nödvändigtvis standard med värme så vid enstaka kalla nätter får man stan ha sovsäck i sängen.

I Sverige har estetiken även varit väldigt viktig medan man i staterna glatt smäller upp ett schabrak utanför sin lägenhet, ibland trillar dessa ner och mosar folk vilket man beivrar i säkerhetssverige.

Vi har även fjärrkyla i de större städerna som teoriskt är ett bättre alternativ.

Däremot har många uppvärmning med luft till luft vilket går att kyla ner varm luft med heta sommarnätter.

Ganska många lägenheter och och hus är genomgående så det går bra skapa tvärdrag, nu vet jag inte hur jämförelsen står sig mot USA.

Sen tror jag det tar emot svensken att klaga lite över det lilla problemet, det har troligen först blivit större med de nya generationerna som vuxit upp i fred, bekvämlighet och utan några större bekymmer i livet medan i USA har man lätt för att hitta små problem att försöka lösa likt Trump första presidentorder att förbjuda snålspolande duschar sam påsittande skruvkorkar, detta ses i USA som man är genialisk och har löst ett världsproblem.
Citera
2026-07-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Om du köper en bil är inte AC viktigt då även fast du bor i sverige?
Klart det behövs AC i hus också om man nu inte bor i norra sverige
Bilen är lite som ett Amerikanskt hus, stora fönster, ingen isolering, och oftast placerad i direkt solljus nära en stor parkering med varm svart asfalt. Det blir väldigt mycket varmare i en bil jämfört med ett välbyggt, välisolerat och passivt kylt hus och därför behöver bilen AC, men ditt hus har mindre behov av det. Å vill du ändå ha AC för att det blir lite för varmt inne så är det ju bara att installera.
Citera
2026-07-04, 22:10
Medlem
För att EU har fått för sig att vi måste rädda klimatet och då är tydligen AC jättedåligt. Bättre enligt miljöfacisterna att låta människor lida och några dö under en 2-3 månaders period om året.
Citera
2026-07-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Känns som amerikanarna var tidiga ute med AC, tror det var ganska vanligt redan på 80-talet.
Amerikanerna bygger sina hus av kartong med vinyl fasad på stora öppna tomter med gräsmatta och breda asfalterade vägar och parkeringsplatser i nära anslutning, d.v.s dålig isolering och inget som skymmer solen. De blir således väldigt beroende av aktiv kylning. Innan AC fanns kunde även Amerikanerna bygga hus med passiv kylning, vilket man kan hitta i sydstaterna om man tittar på äldre hus där. Sådana kvarter brukar ha många träd, alla hus har veranda så att taket ger skugga, fönstren är små och välisolerade väggar.
Citera
2026-07-04, 22:13
Medlem
Inte Européer. Väst-Européer.

Ingen i Syd eller Öst bryr sig om gretapropaganda.
Citera
2026-07-04, 22:21
Medlem
Man mår skit av AC helt enkelt. Luftrören blir knas och för dom varit i USA och sen kommit hem vet att rösten låter annorlunda efter dom extrema svängningarna. Det behövs ingen AC i Norden. Det är inte ens varmt här.
Citera
2026-07-04, 22:23
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag jobbar med kyla.

I vår kommun har man gjort en bra kompromiss, kommunen har låtit installera luftvärmepump i matsal/dagrum på samtliga äldre, demens och omsorgsboenden. Jag har installerat några av dem, mina konkurrenter några andra.

En luftvärmepump med en kyleffekt på 4 kW förslår inte långt i en matsal på 150 m², men då kan de boende som plågas i värmen välja att sätta sig nära innedelen för att få lite svalka under lunchen eller när de kikar på TV, eller om det är nån slags gruppaktivitet.

Är det boende/gamlingar som är så pass väck att de inte kan uttrycka någon egen vilja kan personalen försöka läsa situationen och se om de behöver svalka.

Dessutom kan personalen sätta sig och pusta någon minut i svalka.

En godtagbar kompromiss som inte kostar kommunen mer än kanske 30 lakan per äldreboende och ger mycket valuta för pengarna.
Låter extremt snålt av kommunen.
Citera
2026-07-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Amerikaner är rejält mycket mer utsatta för hjärntvätt via reklam, än oss i Europa.

De uppmuntras där att köpa onödiga men "nice to have"-prylar som kostar massor med pengar i drift, för att göra det svalt i naturlig ökenmiljö, tex i södra USA. En majoritet där har inte AC i sina bostäder, har aldrig haft, och det har alltid fungerat utmärkt. Precis som i Sydamerika eller Afrika.

Sverige däremot har ingen öken miljö, och att köpa en maskin för flera tusenlappar, som bara används under max ett par veckor per år, är som att tända cigg med en ihoprullad tusenkronorssedel, det går men är fullständigt idiotiskt.

Portabel AC har dessutom dålig kvalitet, är gjorda i Kina, har kort livslängd innan komponenterna går sönder. Håller de så länge som 2-3 säsonger, har man stor tur. Som att tända cigg med en sedel av stor valör.

För mig fungerar det inte utmärkt dagar då det är över 25 grader och sol ute. Och speciellt inte 30+ graders dagarna. Blir varmt som fan i lägenheten. Fuktigt, varmt och vidrigt.

Har haft min portala AC i 2 år så funkar det perfekt. Den är så jävla skön. Trappuppgången kan vara varmt, sen öppnar man dörren hem och det är behagligt/kyligt.

Den både sänker temp och avfuktar, samt fungerar som fläkt.

Bland det bästa jag någonsin investerat!!!
2500 kr...
Man bör veta hur man sköter den för att den inte ska pajas..

Hat även en fet fläkt sedan tidigare som jag köpte i Alanya
Senast redigerad av Gunn-den-4de 2026-07-04 kl. 22:34.
Citera
2026-07-04, 22:29
Medlem
idiamindadas avatar
Fint i bilen men jag har aldrig upplevt att det behövs hemma. Moderna hus som är byggda som ett jävla akvarium lär behöva AC men är man så jävla dum att bo i ett sådant hus får man skylla sig själv.
Citera
2026-07-04, 22:30
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?
För egen del avstår jag för det är så meckigt med frånluften.
Citera
2026-07-04, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Har också en portabel, som används kanske i genomsnitt 10 dagar på ett år. Av den anledningen är det ju inte heller värt det att installera en fast AC. Så tänker nog de flesta i Sverige, snarare än att "de är negativa".

Om jag skulle bo på hotell och det är 25 grader eller mer skulle jag definitivt bara boka ett rum med AC, vilket jag också alltid hittar (i Europa).

Ja det är så jävla underbart. Jag bor i en lägenhet i en takvåning. Blir varmt på sommaren. Denna räddar mitt liv.

Kommer aldrig mer bo utan en AC...
Citera
2026-07-04, 22:38
Medlem
Har haft portabel AC de senaste 10 åren i innerstadslägenhet.
12000 BTU är igång minst 16 timmar om dygnet, från sena maj till slutet av oktober.
En absolut nödvändighet sett till fastighetens utformning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in