2026-07-04, 21:19
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DayGuy
Nu när VM i fotboll hålls i Nordamerika så har detta kommit upp på tapeten igen. I Europa så är air-conditioning i bostäder och offentliga byggnader mycket ovanligt, och européer verkar mycket negativa till det. I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål.

Min teori är att det har med två saker att göra. För det första så handlar det om självbilden i länder som Sverige och Tyskland. Vår självbild är att vi inte är länder med varmt klimat, och därför anses det befängt med AC. Det är lite samma sak som när man i England vägrar dubbelglasade fönster eftersom man inte anser England vara något nordligt kallt land, utan ett centraleuropeiskt land med behagligt väder.

Den andra anledningen tror jag är som symbol för klimatförändringar. AC är något som man ser som något som behövs på grund av klimatförändringar, samtidigt som det ses som något som orsakar klimatförändringar. Om man inte bryr sig om klimatförändringar, eller kanske till och med förnekar dem, så vill man inte skaffa AC eftersom man då erkänner att den andra sidan har rätt. Om man bryr sig om klimatförändringar så ses AC som något själviskt, som låter den enskilde slippa konsekvenserna av de ökade temperaturerna samtidigt som alla andra får det värre.

Vad tror ni är anledningarna Européer är så negativa till AC?
Det är inte lika vanligt som i USA. Och det beror ju på att USA har ett mycket varmare klimat än europa.

Det är ju ren lögn att påstå att det är ovanligt med AC i europa, bara för att det inte är lika vanligt som i USA, där det är mycket varmare.

Jag har haft AC i nästan 20 år. Typ hälften av alla jag känner har AC.

"I Nordamerika har AC ersatt fläktar nästan helt, och om du har en fläkt istället för AC så ses du som snål. "
Och du fattar alltså inte att det är skillnad på att bo i Texas, och på att bo i Sverige? Att vi har helt olika behov vad det gäller temperatur?

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Brorsan jobbar inom äldrevården och han säger att många gamlingar gnäller på AC för att det blir för kallt. Kanske här den effekten när blodet är som sirap .
Gamlingar klagar på kylan om man öppnar ett fönster på glänt. Trots att det är högsommarvärme.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-07-04 kl. 22:16.
Citera
2026-07-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Har du hunnit få elräkningen ännu?

2,5-4 kWh per timme.

Har du på den dygnet runt 72kWh per dygn gånger 30 dagar i månaden blir kul elräkning i dagens Sverige.
Nä, inte 4kw.
Använder du ett vanligt stickuttag inne så är det på 10A=max 2300 Watt.
Sedan så går ju inte en AC på full effekt 24timmar per dygn heller.
När rummet kylts av behövs mindre eller ingen effekt alls på en stund, sen börjar det om igen...

Sedan, som du säger, en av anledningarna till att inte så många använder AC är väl att det går åt mycket ström för att kyla.
Ström är dyrt numera, och är ännu dyrare ute i Europa än här hemma.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-04 kl. 21:41.
Citera
2026-07-04, 21:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Bor man i lägenhet så går det inte att göra samt att spendera 2500 - 3500 är inte så mycket, är ganska säker på att den du pratar om kostar minst 5x det priset.

Varför skulle det inte gå att installera en AC i en lägenhet?
Citera
2026-07-04, 21:39
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Här får man ju dock nog också ta i beaktande att, åtminstone såvitt jag förstått, att till statistiken räknas också de som dör under en värmebölja och inte nödvändigtvis pga den. Det vill säga att om en dödssjuk cancerpatient trillar av pinn under en dag som det råkar vara varmt så listas värmen som en bidragande dödsorsak och kommer därmed med i statistiken. Men visst borde ha man ha klimatkontroll på sjukhus, äldreboenden och dagis t.ex.
Visst är det så.

Det är ett trubbigt instrument att mäta sådant, därför får man titta på eventuell överdödlighet under perioden för värmeböljan.
Citera
2026-07-04, 21:40
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte många är negativa mot AC, bara det att här behövs det inte.
Har själv både luftvärmepump och portabel AC, men det är för jag hatar värme. Vem fan köper en bil utan fungerande klimatanläggning i dag tex? Vem åker på semester till sydligare länder och tar in på ett hotell utan AC?

Åker jag på semester till Narvik är inte AC det första jag kollar på när jag väljer hotell, för det är sällan jättevarmt där.

Om du köper en bil är inte AC viktigt då även fast du bor i sverige?
Klart det behövs AC i hus också om man nu inte bor i norra sverige
Citera
2026-07-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Om du köper en bil är inte AC viktigt då även fast du bor i sverige?
Klart det behövs AC i hus också om man nu inte bor i norra sverige
Men bilen värms upp mycket mer och mycket snabbare än en bostad.

Så tror det är skillnaden, folk står ut ett par dagar när värmen till slut trängt in i deras bostäder.
Sedan är det så få varma dagar, de går snabbt över igen.

Vid långvariga värmeböljor är det väl däremot många som önskat att de hade haft en AC inne, hemma.
Citera
2026-07-04, 21:50
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Alla nya byggnader i USA byggs med AC, men inga gör det i Europa.
Kan ju ha att göra med att USA ligger mycket längre söderut än Europa. Städer som t.ex. Miami och Los Angeles ligger söder om Europa, motsvarande Afrika. Dessutom är det mesta av USA en enorm landmassa med inlandsklimat, jättelångt från något hav.
Citera
2026-07-04, 21:58
Moderator
tobess avatar
Citat:
Varför skulle det inte gå att installera en AC i en lägenhet?

Inte gå och inte gå. I vissa fall krävs det bygglov, och som minst ska föreningen eller hyresvärden godkänna det. Du kan inte gå och göra ändringar på fasaden precis som du vill.

Citat:
Ursprungligen postat av MrLobba
Folk kanske ska sluta köpa bilar med AC och bara härda ut när bilen stått i solen hela dagen och är 40+ invändigt, förr gjorde ju folk det?

Intressant nog så är detta faktiskt rätt vanligt i många länder. Jag förstår fortfarande inte varför men det är ofattbart många som har AC i bilen och aldrig använder den i andra länder. Var senast i våras i centraleuropa och bilade en del med bekanta och inte en enda av dom hade AC igång trots att det fanns sådan i bilen. Fönstret ned var lösningen trots att det redan då varmt rätt varmt. Märkligt med tanke på att jag personligen kör AC året om i bilen och har aldrig några fönster öppna. Vet inte om tanken är att man ska spara bensin eller vad det är, men så är det i vilket fall som. Reagerat på det flera gånger.
Citera
2026-07-04, 22:02
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Brorsan jobbar inom äldrevården och han säger att många gamlingar gnäller på AC för att det blir för kallt. Kanske här den effekten när blodet är som sirap .

Jag jobbar med kyla.

I vår kommun har man gjort en bra kompromiss, kommunen har låtit installera luftvärmepump i matsal/dagrum på samtliga äldre, demens och omsorgsboenden. Jag har installerat några av dem, mina konkurrenter några andra.

En luftvärmepump med en kyleffekt på 4 kW förslår inte långt i en matsal på 150 m², men då kan de boende som plågas i värmen välja att sätta sig nära innedelen för att få lite svalka under lunchen eller när de kikar på TV, eller om det är nån slags gruppaktivitet.

Är det boende/gamlingar som är så pass väck att de inte kan uttrycka någon egen vilja kan personalen försöka läsa situationen och se om de behöver svalka.

Dessutom kan personalen sätta sig och pusta någon minut i svalka.

En godtagbar kompromiss som inte kostar kommunen mer än kanske 30 lakan per äldreboende och ger mycket valuta för pengarna.
Citera
2026-07-04, 22:04
Medlem
slagskotts avatar
Har tre värmepumpar men vi har tre våningar så det låter värre än vad det är.
Hatar värme cid läggdags
Citera
2026-07-04, 22:04
Medlem
Jag vet inte men att inte ha det i tunnelbanan till exempel är bara dumsnålt. Tågen har det, de flesta bussar har det.
Citera
2026-07-04, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Trots det så saknar bla många äldreboenden AC.

Förmodligen av ekonomiska skäl även om politiker och myndigheter klär in det i termer av klimatpolitik.
Precis så är det, nu lär dödsorsaken på dessa 800 vara mer än enbart värme dock då folk på äldreboenden oftast är väldigt gamla och sjuka så den statistiken är till viss del missvisande. Hursomhelst så borde äldreboenden i synnerhet, samt seniorboenden, sjukhus, förskolor och andra platser där folk med hög känslighet mot värme absolut ha möjlighet att kyla ner fastigheten till omkring 22 - 23 grader och lämplig luftfuktighet på det.

Resten av befolkningen klarar sig utan AC, men för den som vill ha så finns det att köpa billigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in