2026-07-02, 16:10
Medlem
Var väldigt poppis på 80talet, precis som ankläppar nu.
Citera
2026-07-02, 16:45
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Det finns säkert de som vill ha uppmärksamhet men i de allra flesta fall så skär de sig eftersom den smärtan tar över så de inte känner den själsliga smärtan för en stund.

Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Ja, varför? Det är ganska vanligt nuförtiden.

Vill de ha uppmärksamhet eller medlidande?

Kanske någon form av protest?

Vad tror ni?

Jag såg den första för ca 15 år sedan på en arbetsplats. När såg ni er första?
Söker kontakt med Jesus. Sanningen.

By his stripes we are healed.
Genom hans sår är vi helade.
Så vi söker kontakt kanske. Frid. I detta nya. Den nya verkligheten. New age.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-07-02 kl. 16:52.
Citera
2026-07-02, 18:51
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Var får dom unga tonåringarna mellan 12-16 år tag på droger för att få tillräckligt med drogutlöst psykos för att skära sig menar du?
Du tror inte en 16 åring kan få tag på knark? Naivt.
Citera
2026-07-02, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Du tror inte en 16 åring kan få tag på knark? Naivt.
Berätta för oss hur dom gjorde för 15 år sen som vi diskuterar i tråden.
Citera
2026-07-03, 15:35
Medlem
Citat:
Jag tror knark är inblandat och då känner de inte smärtan som de skall.
I många fall så är smärtan själva grejen. Fysisk smärta är ofta lättare att hantera än psykisk. Att skära sig blir en distraktion från den psykiska måendet.

Och så jävla ont gör det inte att skära sig med en kniv.

Knark är ofta inblandat, men mer på nivån att drogmissbruk och psykisk ohälsa korrelerar starkt. Så även om det är hyfsat vanligt med missbruk hos folk med självskadebeteende, så är det inte så att de självskadar för att de är höga. Snarare sker detta beteende i nyktert tillstånd.

Citat:
Du är på spåret här. Att flickor under drogutlösta psykoser ger sig själv ytliga ärr kan närmast liknas med psykologin av folk som tatuerar sig. Och tatueringar är just ämnade för det, att man markerar sig själv för livet att se tuff och ouppnåelig ut. "Närma mig inte, jag är farlig".
Finns säkert de som gör det av det skälet, men de flesta döljer sina ärr med långärmade tröjor.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-07-03 kl. 15:39.
Citera
2026-07-04, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har 4 döttrar. Det har med Sverige att göra. De underförstådda kraven på svenska barn och ungdomar i skolan är helt orimliga och vissa högpresterande tjejer tar det personligt att de inte kan leva upp till kraven och mår då illa.
De tjejer som äter sig feta, alldeles för många numera, tycker jag verkar ha en värre sits. Mycket svårt att bli av med ätstörningar eller fetma.

Detta kan nog stämma. Jag har aldrig sett en fransyska eller danska med cuttade armar. Bara i Sverige.
Citera
2026-07-04, 14:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Detta kan nog stämma. Jag har aldrig sett en fransyska eller danska med cuttade armar. Bara i Sverige.
Sverige har extremt mycket undertryckta känslor och krav, som tjejer märker men inte killar. Dessa krav inbillar jag mig inte finns i länder där man är öppnare mellan människor t.ex syd-Europa. Där lever man mer ut sina känslor som glädje eller ilska. Någon kanske kan googla fram statistik om Europa och skärning, ifall Sverige Finland Norge är värst som jag killgissar.
Citera
2026-07-04, 15:52
Medlem
immenhusens avatar
Intressant. Har inte sett detta fenomen på över tjugo år, och trodde att det var en emo-fluga under 90- och början på 00-talet. Du menar alltså att unga flickor skär sig än i dag?

/AI
Citera
2026-07-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Intressant. Har inte sett detta fenomen på över tjugo år, och trodde att det var en emo-fluga under 90- och början på 00-talet. Du menar alltså att unga flickor skär sig än i dag?

/AI

Skulle tippa på att 5 % av flickorna har skurit sig. Det verkar främst förekomma i socialgrupp 2, den ängsliga medelklassen.

Ämnet är lite tabubelagt - inget man snackar om i fikarummen på svenska arbetsplatser.
Citera
2026-07-04, 17:44
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Skulle tippa på att 5 % av flickorna har skurit sig. Det verkar främst förekomma i socialgrupp 2, den ängsliga medelklassen.

Ämnet är lite tabubelagt - inget man snackar om i fikarummen på svenska arbetsplatser.

Jag dejtade faktiskt en tjej vid början av detta millennium, som hade skurit sig - på ovansidan av fötterna! Hon ville inte ha några ärr på underarmarna, p.g.a. stigmat. Och vår ”affär” varade således bara under någon månad därav.

/AI
Citera
2026-07-04, 20:36
Medlem
Tundrasparvs avatar
Tillhör denna målgrupp så kan väl svara för min del. När jag var yngre, under gymnasiet, kan jag erkänna att jag gjorde det för ”uppmärksamhet”, som ett rop på hjälp. Idag gör jag det mest för att lindra ångest (är 24). Vet inte varför, men det är det enda som funkar. Jag skadar mig själv framför allt som ett uttryck för mitt självhat. Väljer oftast armen för att den är lättillgänglig och för att mitt självskadebeteende ofta sker impulsivt. Men har även skärt mig i låret.

Har aldrig kunnat tycka om mig själv men är samtidigt plågsamt självmedveten och hypermedveten om allt runtomkring mig. Har en så jävla konstig förhållning till mig själv. Känner ofta ett behov av att skada mig för att jag tänker att jag förtjänar det. Kan inte hitta någon utväg ur min depression och existentiella ångest. När jag skär så upphör min ångest för stunden. Svårt att förklara känslan men det blir liksom beroendeframkallande.
Citera
2026-07-05, 08:49
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tundrasparv
Tillhör denna målgrupp så kan väl svara för min del. När jag var yngre, under gymnasiet, kan jag erkänna att jag gjorde det för ”uppmärksamhet”, som ett rop på hjälp. Idag gör jag det mest för att lindra ångest (är 24). Vet inte varför, men det är det enda som funkar. Jag skadar mig själv framför allt som ett uttryck för mitt självhat. Väljer oftast armen för att den är lättillgänglig och för att mitt självskadebeteende ofta sker impulsivt. Men har även skärt mig i låret.

Har aldrig kunnat tycka om mig själv men är samtidigt plågsamt självmedveten och hypermedveten om allt runtomkring mig. Har en så jävla konstig förhållning till mig själv. Känner ofta ett behov av att skada mig för att jag tänker att jag förtjänar det. Kan inte hitta någon utväg ur min depression och existentiella ångest. När jag skär så upphör min ångest för stunden. Svårt att förklara känslan men det blir liksom beroendeframkallande.
Har du alltid känt så eller när började det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in