2026-07-02, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har 4 döttrar. Det har med Sverige att göra. De underförstådda kraven på svenska barn och ungdomar i skolan är helt orimliga och vissa högpresterande tjejer tar det personligt att de inte kan leva upp till kraven och mår då illa. Och genom en symbolisk skada i t.ex armen så känner de att ångesten minskar, möjligen för att de känner att de har kontroll på skadandet och kroppen. Ångesten kommer från att de känner att de saknar kontroll över sina liv och tvingas göra saker som de inte står för, men en kvinna är gjord för att säga Ja till andras krav.

Detta är en mycket kort period i tjejers liv, kan vara några månader mellan 15-17 år, om det inte är allvarligt så ser man aldrig symptomen igen och de pratar aldrig mer om det. Tonårsperioden har extra stort hjärntillväxt och extra mycket ångest.

Som någon skrev ovan så är skärandet ytterligare en sak som de vet är "fel" och naturligtvis har det ingenting alls med "att synas" att göra och tvärtom är det extremt viktigt för dem att hemlighålla allt även för föräldrar och bästa kompisar. Någon som skär sig har nog inte gått till mamma eller pappa först och sagt "jag mår så dåligt". För troligen kan man terapi-prata bort problemen om man de bara var mottagliga för prat.

De tjejer som äter sig feta, alldeles för många numera, tycker jag verkar ha en värre sits. Mycket svårt att bli av med ätstörningar eller fetma.

Ja, det finns ungdomar som skurit sig någon gång men inser att det inte hjälpte alls. Därför blir det en engångsföreteelse. TikTok inspirerar ibland ungdomar till att göra saker de inte borde. Tyvärr är ärr sånt som inte försvinner.
Senast redigerad av Tissetiss 2026-07-02 kl. 11:24.
Citera
2026-07-02, 12:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Såg en läkare som hade armarna fulla av ärr från då hon skurit sig som ung (antar jag). Det är inte speciellt förtroendeingivande och inte precis nån man önskar som läkare.
Citera
2026-07-02, 12:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Nästan lika vanligt på benen

Ja precis. Det har ofta inget med att få uppmärksamhet att göra. De flesta döljer det.
Citera
2026-07-02, 13:48
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Käften bara. Det har inget med knark att göra
Stopp och belägg antingen går det empiriskt att styrka eller inte.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-02 kl. 13:57.
Citera
2026-07-02, 13:54
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Ja, varför? Det är ganska vanligt nuförtiden.

Vill de ha uppmärksamhet eller medlidande?

Kanske någon form av protest?

Vad tror ni?

Jag såg den första för ca 15 år sedan på en arbetsplats. När såg ni er första?

Detta är en ny trend på TikTok och Snapchat. Det blir som ett grupptryck där många flickgäng tyvärr tävlar om vem som har det jobbigast, fast det många gånger inte ens finns något att må dåligt över.

Det är vanligt att tonårstjejer har en integritetskris i åldern 13-17 och det har dessvärre blivit något som dom har hittat sig själva i. Istället för att fokusera på skolan och framtiden fokuseras allt för mycket på påhittade ätstörningar och skärsår på armarna där dom är ”den där tjejen det är synd om som har det så kämpigt hemma” fast det inte ens är verkligheten.

Jag kan med garanti säga, att en person med så svår och ohanterlig ångest som väljer att fördela ut smärtan inombords på sin kropp, skulle inte åsamka sig lite rivsår på överarmen. Dom personerna skär sig djupt och behöver sjukvård efter.
Citera
2026-07-02, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Såg en läkare som hade armarna fulla av ärr från då hon skurit sig som ung (antar jag). Det är inte speciellt förtroendeingivande och inte precis nån man önskar som läkare.
Jag fick en manlig läkare med skärsår över armarna en gång. Detta var på akuten. Jag upplevde honom som stabil, lugn och förtroendeingivande.
Citera
2026-07-02, 13:57
Avstängd
dude2ks avatar
Uppmärksamhet och för att känna sig tuffa.
Citera
2026-07-02, 14:08
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dude2k
Uppmärksamhet och för att känna sig tuffa.
Du är på spåret här. Att flickor under drogutlösta psykoser ger sig själv ytliga ärr kan närmast liknas med psykologin av folk som tatuerar sig. Och tatueringar är just ämnade för det, att man markerar sig själv för livet att se tuff och ouppnåelig ut. "Närma mig inte, jag är farlig".
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-02 kl. 14:20.
Citera
2026-07-02, 14:23
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Detta är en ny trend på TikTok och Snapchat. Det blir som ett grupptryck där många flickgäng tyvärr tävlar om vem som har det jobbigast, fast det många gånger inte ens finns något att må dåligt över.

Det är vanligt att tonårstjejer har en integritetskris i åldern 13-17 och det har dessvärre blivit något som dom har hittat sig själva i. Istället för att fokusera på skolan och framtiden fokuseras allt för mycket på påhittade ätstörningar och skärsår på armarna där dom är ”den där tjejen det är synd om som har det så kämpigt hemma” fast det inte ens är verkligheten.
Exakt, ett fåtal suktar efter att vara extraordinära bland flickor som annars är välldigt konformistiska.
Citera
2026-07-02, 15:21
Medlem
Jag ser dessa flickor (oftast) hela tiden och tänker så här: om detta är ett självskadebeteende för att dämpa skam/ångest så tycker jag det är lite udda att visa upp sina ärr på bästa möjliga sätt. Har armarna skurits upp totalt så är det linne som gäller...är låren sönderskurna så ska det bäras hotpants och detta får MIG att tro att majoriteten tycker det är ett coolt beteende och att man ser lite tuff ut. Om det är som jag skrev, så tycker jag det beteendet är sjukare än om man faktiskt gör det för att man mår dåligt!
Citera
2026-07-02, 15:35
Medlem
israelisinnocents avatar
Finns även självskadebeteende hos husdjur
https://en.wikipedia.org/wiki/Self-harm
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-07-02 kl. 15:41.
Citera
2026-07-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Du är på spåret här. Att flickor under drogutlösta psykoser ger sig själv ytliga ärr kan närmast liknas med psykologin av folk som tatuerar sig. Och tatueringar är just ämnade för det, att man markerar sig själv för livet att se tuff och ouppnåelig ut. "Närma mig inte, jag är farlig".
Var får dom unga tonåringarna mellan 12-16 år tag på droger för att få tillräckligt med drogutlöst psykos för att skära sig menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in