2026-07-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s500lang
Ja, varför? Det är ganska vanligt nuförtiden.

Vill de ha uppmärksamhet eller medlidande?

Kanske någon form av protest?

Vad tror ni?

Jag såg den första för ca 15 år sedan på en arbetsplats. När såg ni er första?
Uppmärksamhet, genomsnittstjejen är störd. Tjejer är svagt byggda, kvinnor har en mental nivå likt ett litet barn - det är därför de behöver en man i sin närhet
Citera
2026-07-01, 20:44
Avstängd
Gerhardts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Det är ett sätt att hantera ångest smärta sorg trauma
Att tänka på något annat
Att få bort tankarna från det jobbiga

Kan tänka mig att det är ett sätt att förlägga allt svårhanterligt man har inombords till något klart definierat, synligt och fokuserbart.
Citera
2026-07-01, 20:53
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Det är nog blandat. När man mår väldigt dåligt emotionellt och psykiskt kan det lindras, eller tar fokus bort från det lidandet direkt till kraftig smärta/skada på kroppen. En avledningsmanöver som funkar för stunden. Men eftersom det oftast är kvinnor som gör det så har jag också en misstanke om att det handlar lite om "rop på hjälp" så att säga, man vill visa världen att man mår dåligt oh behöver räddas. Men det tror jag går mer undermedvetet fram så att säga. De flesta är nog inte ens medvetna om att det finns en sån komponent i deras agerande. Många gånger vill en tjej som skär sig bara bli älskad av sin pappa t.ex på rätt sätt, men han eller annan förälder har inte förmågan pga deras egna trauman och problem som gått i arv till barnet.
Citera
2026-07-01, 21:13
Avstängd
Turkmostafas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Hur kommer det sig då att det finns massor av exempel på unga som självskadar innan de ens kommit i kontakt med vården?
Dom tas om hand på ett speciellt sätt det är helt klart anti depressiva eller andra läkemedel.
Sprit nikotin ställer också till det.

Klassiskt exempel
Tjej på sitt rum hela tiden sms mycket.
Pojkvän och vänner.
Får utbrott
Stress från skolan
Bryter ihop
Åker in på akutpsyk
Där blir hon manipulerade av personal till hon skär sig.
Vissa tjejer får stämpel självskada beteende.
Kort sagt omgivningen manipulerar henne till hon bryter mönster.
Går det inte så fortsätter dom.
Tillslut hamnar dom bland droger.
Citera
2026-07-01, 21:27
Medlem
KonungHonungs avatar
Kan de inte ta en löprunda istället?
Citera
2026-07-01, 21:28
Medlem
SlapBasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turkmostafa
Dom tas om hand på ett speciellt sätt det är helt klart anti depressiva eller andra läkemedel.
Sprit nikotin ställer också till det.

Klassiskt exempel
Tjej på sitt rum hela tiden sms mycket.
Pojkvän och vänner.
Får utbrott
Stress från skolan
Bryter ihop
Åker in på akutpsyk
Där blir hon manipulerade av personal till hon skär sig.
Vissa tjejer får stämpel självskada beteende.
Kort sagt omgivningen manipulerar henne till hon bryter mönster.
Går det inte så fortsätter dom.
Tillslut hamnar dom bland droger.

Så du ignorerar helt mitt meddelande, vad är då poängen med diskussion, du verkar redan övertygad.
Citera
2026-07-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Kan de inte ta en löprunda istället?
Det är inte så enkelt
Det är ju inte vanlig ledsamhet
Där frisk luft och aktivitet kan få en att må bättre
Citera
2026-07-01, 22:37
Medlem
Efter att min dotter började skära sig men dolde det under lång tid så kan jag säga att det i hennes fall INTE handlar om uppmärksamhet. Något år efter att hon börjat skära sig gjorde hon ett allvarligt självmordsförsök. Hon mår sådär kan jag säga.
Citera
2026-07-02, 03:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SlapBass
Jag sa aldrig att du inte får, jag bara poängterade att ditt beteende är meningslöst, kan du formulera ett inlägg utan flera förolämpningar föresten? Annars kan det vara något du behöver öva på om du ska lyckas kommunicera med andra människor smärtfritt.
Utan förolämpning? Men du gör ju samma sak utan svordomar?

Så du vill att jag ändrar mitt språk bruk så att du mår bra med massa ord diarre?;

Dra åt helvete idiot, svarar dig inte mer du gillar inte yttrandefrihet.
Citera
2026-07-02, 06:19
Medlem
Nästan lika vanligt på benen
Citera
2026-07-02, 06:20
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
De ljuger.

Käften bara. Det har inget med knark att göra
Citera
2026-07-02, 10:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag har 4 döttrar. Det har med Sverige att göra. De underförstådda kraven på svenska barn och ungdomar i skolan är helt orimliga och vissa högpresterande tjejer tar det personligt att de inte kan leva upp till kraven och mår då illa. Och genom en symbolisk skada i t.ex armen så känner de att ångesten minskar, möjligen för att de känner att de har kontroll på skadandet och kroppen. Ångesten kommer från att de känner att de saknar kontroll över sina liv och tvingas göra saker som de inte står för, men en kvinna är gjord för att säga Ja till andras krav.

Detta är en mycket kort period i tjejers liv, kan vara några månader mellan 15-17 år, om det inte är allvarligt så ser man aldrig symptomen igen och de pratar aldrig mer om det. Tonårsperioden har extra stort hjärntillväxt och extra mycket ångest.

Som någon skrev ovan så är skärandet ytterligare en sak som de vet är "fel" och naturligtvis har det ingenting alls med "att synas" att göra och tvärtom är det extremt viktigt för dem att hemlighålla allt även för föräldrar och bästa kompisar. Någon som skär sig har nog inte gått till mamma eller pappa först och sagt "jag mår så dåligt". För troligen kan man terapi-prata bort problemen om man de bara var mottagliga för prat.

De tjejer som äter sig feta, alldeles för många numera, tycker jag verkar ha en värre sits. Mycket svårt att bli av med ätstörningar eller fetma.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-02 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in