2026-07-04, 19:19
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Att titta på en upphovsrättsskyddad film gratis är som att smita in på biografen utan att betala. Det är stöld i allra högsta grad.
Nej, det är inte stöld. Det är brottsligt, men det är inte tillgrepp av något.
Citera
2026-07-04, 19:23
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jomenvisst, tacka vet jag gamla hederliga 80-talet, då det bara var fotomodells-snygga tjejer med i filmer:
https://vocal.media/horror/real-horror-of-the-shining-the-story-of-shelley-duvall

(Shelley Duvall från "The Shining").
Och Linda Hamilton var inte direkt heller nån prom queen i Terminator 1.
Citera
2026-07-04, 19:23
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Ytterligare en efterbliven, hela flashback är fullt med er efterblivna idioter.

JAG TAR DET SOM OM DU VORE EFTERBLIVEN, VILKET INTE ÄR LÅNGT FRÅN SANNINGEN:

A) DET ÄR INTE STÖLD. STÖLD INNEBÄR ATT DU AVLÄGSNAR NÅGOT FRÅN DIN ÄGO.

DET ÄR EN IMMATERIELL RÄTTIGHET - JA. JAG SÄGER INGET ANNAT. MEN DU KAN INTE BORTSE FRÅN PUNKT B:
B) DU KAN INTE BEVISA ATT FOLK SOM FAKTISKT SER SKITEN GRATIS DEFACTO BETALT HUTLÖSA PRISER FÖR ATT SE DET. DET ÄR EN TANKEVURPA.

Att säga "det är inte brottsligt eftersom originalet finns kvar" är som att säga "det är inte brottsligt att köra mot rött, för jag körde ju inte för fort". Man hänvisar bara till fel lag. Det är inte stöld, det är upphovsrättsbrott – och båda står inskrivna i den svenska lagboken som straffbara handlingar.
Citera
2026-07-04, 19:26
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Nej, det är inte stöld. Det är brottsligt, men det är inte tillgrepp av något.
Okej,.vi pratar med autistiska personer här helt uppenbart.

Det är upphovsrättsbrott, same same but different.Nöjd?
Citera
2026-07-04, 19:32
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Att säga "det är inte brottsligt eftersom originalet finns kvar" är som att säga "det är inte brottsligt att köra mot rött, för jag körde ju inte för fort". Man hänvisar bara till fel lag. Det är inte stöld, det är upphovsrättsbrott – och båda står inskrivna i den svenska lagboken som straffbara handlingar.

Fast om man ser realistiskt på det, så kommer det alltid att finnas piratkopiering på privat nivå, och ingen normal människa ser det som ett allvarligt brott (eller ett brott alls). På 80-talet delade man videokassetter, och innan dess så delade man serietidningar.

Men om det finns smidiga och bra legala tjänster, så minskar privatkopieringen. På ett sätt kan man se piratkopiering som en marknadskraft; blir filmjättarnas tjänster för dyra eller krångliga så söker folk andra alternativ.

Edit: för att inte tala om att piratkopiering bidrar till att bevara konst. Det finns ju en del gamla filmer och dataspel som är jättesvåra att köpa på laglig väg, men som ligger uppe på Piratbukten.
Senast redigerad av Felicia.C.Rose 2026-07-04 kl. 19:35.
Citera
2026-07-04, 19:39
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Fast om man ser realistiskt på det, så kommer det alltid att finnas piratkopiering på privat nivå, och ingen normal människa ser det som ett allvarligt brott (eller ett brott alls). På 80-talet delade man videokassetter, och innan dess så delade man serietidningar.

Men om det finns smidiga och bra legala tjänster, så minskar privatkopieringen. På ett sätt kan man se piratkopiering som en marknadskraft; blir filmjättarnas tjänster för dyra eller krångliga så söker folk andra alternativ.

Edit: för att inte tala om att piratkopiering bidrar till att bevara konst. Det finns ju en del gamla filmer och dataspel som är jättesvåra att köpa på laglig väg, men som ligger uppe på Piratbukten.
Det finns piratkopiering av det mesta i Kina också, och det ser folket inte som ett direkt brott heller, de kan ju få prylarna billigare och det är ju bra. Men det drabbar ändå företagare som kanske t.o.m. tvingas gå i konkurs.
Citera
2026-07-04, 19:40
Medlem
Bbobis avatar
Materialet censueras inte bara för att man bekämpar olovlig spridning av det.

Ingen censur det handlar om.
Senast redigerad av Bbobi 2026-07-04 kl. 19:43.
Citera
2026-07-04, 19:51
Medlem
Jag har musiken i luren. Gärna Flac kvalitet.

Bara löjligt det där med att man köpt något och ej får spela eller visa det på andra enheter.

https://nyadagbladet.se/inrikes/kassettbandsskatten-vagrar-do-regeringen-bredda/
Citera
2026-07-04, 19:53
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Det finns piratkopiering av det mesta i Kina också, och det ser folket inte som ett direkt brott heller, de kan ju få prylarna billigare och det är ju bra. Men det drabbar ändå företagare som kanske t.o.m. tvingas gå i konkurs.

Jo, fast det är ju en enorm skillnad på att piratkopiera lite som privatperson, och kriminella ligor eller skurkstater som bedriver kommersiell piratkopiering och tjänar pengar på andras arbete och intellektuella egendom.

Jag skulle aldrig betala för piratkopior, och det ser jag också som ett allvarligt brott.

Det är ju också tveksamt om någon förlorar pengar på privat piratkopiering; jag tycker inte jag har råd med Disney+, och skulle aldrig köpa den tjänsten, så Disney förlorade ju inga pengar på att jag tankade ner de två första avsnitten av "Ahsoka" från piratbukten.

Disney förtjänar dock att förlora pengar; med tanke på vad de gjort mot stackars StarWars!
Citera
2026-07-04, 19:58
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Vem håller ens på med piratkopiering och sådant idag, nästa allt finns ju på IPTV. Ok, det laggar en del ibland, men är oftast helt ok.
Citera
2026-07-04, 20:00
Medlem
Proumbras avatar
Dom har ju inte lyckats tagit ner Piratbukten ännu.

Så nej, det kommer att poppa upp alternativ via andra vägar.
Citera
2026-07-04, 20:08
Medlem
Oakenshields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Bra länk och bra gjort av Bahnhof med humor. Har inte Bahnhof men överväger att byta till dem nu.

Snyggt och trevligt att de designat sidan som en gammal hederlig hemsida också, nice job!

Har inte förrän nu reflekterat över att det numera ligger en VPN i Firefox efter uppdatering. Fungerar utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in