2026-07-04, 14:01
Medlem
Det är dags att ställa till med kalabalik. Ett annat enkelt sätt att komma förbi kan väl vara att helt enkelt köra Tor browser över Tor?
Citera
2026-07-04, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Är du på riktigt? Eller lever du i en låtsasvärld?
Det är inte censur. De förhindrar olagligheter.

Det är censur att blockera något även om det är olagligt.

Om det är berättigat eller ej är en annan fråga. Det är likväl censur.
Citera
2026-07-04, 14:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag hatar företag som lever på snylteri t.ex bahnof eller pirate bay. Men deras brott är ju extremt litet jämfört me AI-jättarna som stulit t.ex alla böcker och nyheter som existerar och sedan säljer kunskapen som "AI" och ägarna blir miljardärer.
Citera
2026-07-04, 14:17
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo, det är det. Eftersom allt på TBP t.ex inte är illegalt uppladdat material.

Trist för det materialet, synd att ägarna av sidan inte tagit ansvar och tagit bort det olagliga materialet. Fast det tjänar man ju inga pengar på.

Oavsett så är det ingen censur eftersom du inte blockeras från att ta del av information.
Citera
2026-07-04, 14:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katki
Det är censur att blockera något även om det är olagligt.

Om det är berättigat eller ej är en annan fråga. Det är likväl censur.
Det är inte censur att stoppa något från att sälja en hem-kopierad bok eller film. Det är ju inte bokens innehåll som stoppas, det finns på annat håll. Det är falsk-kopieraren som stoppas från att tjäna pengar på någon annans arbete.
Citera
2026-07-04, 14:31
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Trist för det materialet, synd att ägarna av sidan inte tagit ansvar och tagit bort det olagliga materialet. Fast det tjänar man ju inga pengar på.

Oavsett så är det ingen censur eftersom du inte blockeras från att ta del av information.

Jo. Jag blockeras från att gå in på vilka sidor jag vill. Det är ingen skillnad mot Kina och Nordkorea som blockerar sådant som inte passar regimen.
Citera
2026-07-04, 14:40
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Okej. Då tar vi det som om du vore tre år.

Du bygger ett fantastiskt legotorn. Det står kvar precis där du byggde det. Ingen har tagit hem det.

Men ett annat barn börjar släppa in folk på din tomt och säger:
"Kom och titta på det! Det är gratis!"

Har barnet tagit själva tornet? Nej.

Har barnet rätt att bestämma över ditt torn? Inte heller.

Det är precis samma sak med filmer, serier och sport. Upphovsrätt handlar inte om att någon måste bära iväg originalet. Den handlar om vem som har rätt att bestämma hur verket får kopieras, visas och spridas.

Digitala saker går att kopiera utan att originalet försvinner. Det betyder inte att de blir fria att använda. Om det vore så skulle ingen kunna sälja musik, filmer, spel eller böcker.

"Originalet finns kvar" är alltså inte ett argument för att det är lagligt. Det är bara ett argument för att man inte har förstått hur upphovsrätt fungerar.
Ytterligare en efterbliven, hela flashback är fullt med er efterblivna idioter.

JAG TAR DET SOM OM DU VORE EFTERBLIVEN, VILKET INTE ÄR LÅNGT FRÅN SANNINGEN:

A) DET ÄR INTE STÖLD. STÖLD INNEBÄR ATT DU AVLÄGSNAR NÅGOT FRÅN DIN ÄGO.

DET ÄR EN IMMATERIELL RÄTTIGHET - JA. JAG SÄGER INGET ANNAT. MEN DU KAN INTE BORTSE FRÅN PUNKT B:
B) DU KAN INTE BEVISA ATT FOLK SOM FAKTISKT SER SKITEN GRATIS DEFACTO BETALT HUTLÖSA PRISER FÖR ATT SE DET. DET ÄR EN TANKEVURPA.
Citera
2026-07-04, 14:49
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Jo. Jag blockeras från att gå in på vilka sidor jag vill. Det är ingen skillnad mot Kina och Nordkorea som blockerar sådant som inte passar regimen.

Trams. Du är fri att ta del av exakt samma material från andra sidor. Ingen har censurerat informationen.

Jag gissar på att du dessutom är ett av alla grottmongon som grinar över rätten till anonymitet online och att din personliga data inte ska ligga ute till allmän beskådan.

Om inte jag får publicera uppgifterna om ditt betalkort och koden till ditt hemlarm online så är det cEnSuR!
Citera
2026-07-04, 15:08
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Trams. Du är fri att ta del av exakt samma material från andra sidor. Ingen har censurerat informationen.

Jag gissar på att du dessutom är ett av alla grottmongon som grinar över rätten till anonymitet online och att din personliga data inte ska ligga ute till allmän beskådan.

Om inte jag får publicera uppgifterna om ditt betalkort och koden till ditt hemlarm online så är det cEnSuR!

Det kanske inte finns på andra sidor din kuksugare. Men det är inte relevant. Sidorna i sig är inte olagliga precis som din bil inte är olaglig bara för att du teoretiskt sätt kan köra i 250 på en 90-väg. Ska biltillverkarna hållas ansvariga för fortkörning enligt din logik om du gör det?
Citera
2026-07-04, 15:09
Avstängd
Replipunkts avatar
Citat:

Din jämförelse är helt idiotisk och det förstår du nog själv, men du försöker provocera.
Citera
2026-07-04, 15:11
Medlem
Det har blivit orimligt enkelt att ta del av piratkopierat material. Den tidigare dynamiken var att man antingen fick betala med pengar eller tid/kunskap/engagemang, vilket gjorde att man som ex. ungdom, arbetslös eller sjukpensionär hade en ventil så man kunde ta del av materialet ändå - men det är ju till syvende och sist gruppen som betalar med pengar som finansierar produktionen.

Så jag som livslång pirat har inget emot att det blir något krångligare igen.

Det är också i min värld skillnad på att en ”grupp” får tag på en film eller spel och lägger ut denna med i princip enbart prestigen att vara först, ha mest effektiv konvertering av ljud/bild etc. och att tjäna rediga pengar genom reklamintäkter.
Senast redigerad av LetMomSleep 2026-07-04 kl. 15:15.
Citera
2026-07-04, 15:20
Avstängd
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte

Du skriver att "Nu närmar vi oss censurens mecca... ". Vi har lång väg kvar att gå men som jag ser det är detta ett litet steg just på den vägen. Vi är inte nära idag och vi har lång väg kvar men... IMO är detta ett steg åt det hållet.
Så är det, om hebréerna (filmbolagen) lyckas få internetleverantörerna att blockera vissa sidor så kommer det inte att stoppa där. Nej, då är det bara att vänta på nästa censurering.
Vägen till Nordkorea är vidöppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in