2026-07-04, 12:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Det har väl egentligen inget med topic att göra men... Bluray-spelare som säljs i Europa/Sverige är helt "begränsade" till Region-B (vad jag kan se) Vad gäller DVD är det väl inte lätt men det går väl ännu att hitta nån regionfri DVD-spelare (typ av märket Pioneer) i Sverige (man får kolla via typ Blocket, Tradera etc) om jag får killgissa.

Vem säger att du skall köpa en spelare för varje region? Regionfria DVD-spelare accepterar ju film från varje region (perfekt för mig, som har filmer från alla möjliga regioner. Inklusive många som inte släppts på Region-2 i Europa) Men det är upp till dig om du bara vill se film som släppts i Europa

On-topic så har jag VPN och klarar mig bra utan någon censur (eller vad man nu vill kalla det)

Regionsfria spelare är svåra att få tag på i handeln. Då måste man leta på nätet.
Citera
2026-07-04, 12:17
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Är du på riktigt? Eller lever du i en låtsasvärld?
Det är inte censur. De förhindrar olagligheter.

Amerikanska företag ska inte diktera vilka hemsidor svenskar ska kunna besöka.
Citera
2026-07-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Regionsfria spelare är svåra att få tag på i handeln. Då måste man leta på nätet.

OK du föredrar endast fysisk handel (ber om ursäkt) För mig är svenska sajter (som de jag nämnde) inga problem, men alla är vi väl olika vad gäller konsumtion av tekniska produkter

För övrigt kan jag inte tänka mig att Bahnhof skulle gå med på något sånt här. Det känns inte som att de skulle knäböja för såna här krav
Citera
2026-07-04, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Tack för ett seriöst svar. Betalar för VPN gör jag redan så det är inget problem.

Netflix blockade mitt konto när jag råkade logga in via vpn på laptopen. Fick ringa supporten. De ville säkerställa att det inte var ett delat konto.

Väldigt irriterande och jag blev förvånad över det plötsliga ingripandet. De borde väl förstå att var och varannan har vpn.

Hände i ett annat land.

Apropå TS så upplever jag att vissa sidor inte fungerar i alla länder i EU. Vissa torrentsidor kan vara blockade i en del länder men fungerar i andra. Vissa av de vanligaste porrsidorna funkar inte överallt.

Så visst finns kapacitet att blockera, och det används redan aktivt av olika operatörer.
Senast redigerad av Benasque 2026-07-04 kl. 12:50.
Citera
2026-07-04, 13:08
Medlem
Flashsmashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Du är efterbliven. Stöld är när något finns i din ägo, sedan finns det i tjuvens ägo, sedan finns det inte längre i din ägo. Retard.

Detta är inte stöld. Plattskalle.

OnT. Finns det någon som verkligen kollar på deras nya bajsfilmer? Bara en enda länga av dirarréer nuförtiden som produceras från dessa idioter.

Okej. Då tar vi det som om du vore tre år.

Du bygger ett fantastiskt legotorn. Det står kvar precis där du byggde det. Ingen har tagit hem det.

Men ett annat barn börjar släppa in folk på din tomt och säger:
"Kom och titta på det! Det är gratis!"

Har barnet tagit själva tornet? Nej.

Har barnet rätt att bestämma över ditt torn? Inte heller.

Det är precis samma sak med filmer, serier och sport. Upphovsrätt handlar inte om att någon måste bära iväg originalet. Den handlar om vem som har rätt att bestämma hur verket får kopieras, visas och spridas.

Digitala saker går att kopiera utan att originalet försvinner. Det betyder inte att de blir fria att använda. Om det vore så skulle ingen kunna sälja musik, filmer, spel eller böcker.

"Originalet finns kvar" är alltså inte ett argument för att det är lagligt. Det är bara ett argument för att man inte har förstått hur upphovsrätt fungerar.
Citera
2026-07-04, 13:14
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
OK du föredrar endast fysisk handel (ber om ursäkt) För mig är svenska sajter (som de jag nämnde) inga problem, men alla är vi väl olika vad gäller konsumtion av tekniska produkter

För övrigt kan jag inte tänka mig att Bahnhof skulle gå med på något sånt här. Det känns inte som att de skulle knäböja för såna här krav

Nej, men det är enklare för vissa typer av produkter. T.ex DVD-spelare.

De har inte så mycket val om de vill slippa böter. När IPRED kom kunde de runda det genom att inte spara användardata eftersom ingen lag tvingade dem till det. Detta blir svårare att runda för dem. Däremot tipsar de ju sina kunder om hur de själva kan kringgå blockeringen. Sedan hoppas jag också att de överklagar domen, men frågan är om Patent -och marknadsöverdomstolen hade gett prövningstillstånd och om de isåfall hade dömt annorlunda. Jag tycker den här domen är så absurd att den borde gå ända upp till HD för ett ordentligt avgörande.
Senast redigerad av Ganonito 2026-07-04 kl. 13:16.
Citera
2026-07-04, 13:15
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Om laglighet automatiskt uteslöt censur skulle ingen statlig åtgärd någonsin räknas som censur, eftersom stater per definition agerar inom sina egna lagar. Kina blockerar innehåll helt lagligt enligt kinesisk lag, Kina begår alltså ingen censur. Du är ett efterblivet fascistiskt missfoster.

Det är censur om man inte får gå in i en bokaffär och plocka med sig böcker utan att betala.

Din svagbegåvade vänsterfitta.
Citera
2026-07-04, 13:19
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Det är censur om man inte får gå in i en bokaffär och plocka med sig böcker utan att betala.

Din svagbegåvade vänsterfitta.

Det är inte samma sak din idiot. Om du går in i en bokaffär och tar en bok utan att betala så har inte affären tillgång till den boken mer. Det är snarare att jämföra det med att du går in i en bokaffär och kopierar eller fotograferar alla sidor i boken och sedan går ut igen. Ska tillverkarna av mobilen eller kopiatorn dömas för upphovsrättsbrott då?
Citera
2026-07-04, 13:54
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Det är inte samma sak din idiot. Om du går in i en bokaffär och tar en bok utan att betala så har inte affären tillgång till den boken mer. Det är snarare att jämföra det med att du går in i en bokaffär och kopierar eller fotograferar alla sidor i boken och sedan går ut igen. Ska tillverkarna av mobilen eller kopiatorn dömas för upphovsrättsbrott då?

Det är oavsett inte censur att blockera hemsidor som tillhandshåller illegala tjänster.

Det är ingen förbjuden information som någon blir blockerad ifrån att ta del av.
Citera
2026-07-04, 13:55
Medlem
Citat:
Varför ska jag behöva göra det när jag redan betalat för min nuvarande DVD-spelare en gång? Då måste man dessutom göra det via nätet då samtliga DVD-spelare som säljs i handeln i Europa är låsta till Europas region. Och tänk om jag vill se filmer från min region, då kan dessa inte spelas upp i en spelare från USA och Kanada. Ska man behöva ha en spelare för varje region? Du förstår väl själv det orimliga i det?

Då får du väl köpa en PAL-dvd om du har en sån dvd-spelare.

Hur svårt kan det va?

Det finns spelare som funkar för flera regioner, om man nu vill köpa sina filmer över flera regioner.
Citera
2026-07-04, 13:57
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Det är oavsett inte censur att blockera hemsidor som tillhandshåller illegala tjänster.

Det är ingen förbjuden information som någon blir blockerad ifrån att ta del av.

Jo, det är det. Eftersom allt på TBP t.ex inte är illegalt uppladdat material.
Citera
2026-07-04, 14:00
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Då får du väl köpa en PAL-dvd om du har en sån dvd-spelare.

Hur svårt kan det va?

Det finns spelare som funkar för flera regioner, om man nu vill köpa sina filmer över flera regioner.

Det finns, men är extremt svåra att få tag i. Alla spelare som säljs i handeln i Sverige är låsta till Europas region. Då måste man leta på nätet. Men egentligen borde man inte behöva det eftersom man redan betalat för sin nuvarande spelare en gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in