2026-07-03, 19:48
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Piratebay har väl varit blockerad länge så att de skulle be om en förlängning är ju knappast en överraskning.
Har Bahnhof och jag har aldrig haft problem att komma åt Pirate Bay.
Citera
2026-07-03, 19:49
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Replipunkt
Självklart är det censur om vi hindras från att besöka vissa sidor och ta del av information.
I så fall är det censur att man inte får sälja vapen fritt i Sverige också.
Citera
2026-07-03, 19:49
Avstängd
Replipunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
Nej, det är inte censur att internetleverantörer blockerar hemsidor som begår upphovsrättsbrott.

Ledsen, men du får helt enkelt läsa på om vad censur är.
Nej, det är du som får läsa på om censur.
https://bahnhof.se/2026/07/02/bahnhof-avslojar-upphovsmaffian-i-hemlig-overenskommelse-med-internetoperatorer-om-censur/
Citera
2026-07-03, 19:54
Medlem
Ska flashback också stängas ner så vi inte kan nå flashback?

Det är inte särskilt svårt att föreställa sig att t ex politiker vill sätta stopp för folk att få information om droger, eller prostituerade eller liknande.

Kanske bör även hemsidor till anonymtitetstjänster också spärras, eftersom det leder till att folk kan få tillgång till hemsidor som tillhandahåller piratkopierade filmer.
Citera
2026-07-03, 19:55
Medlem
Klandalfs avatar
Citat:
Nej, det är du som får läsa på om censur.
https://bahnhof.se/2026/07/02/bahnhof-avslojar-upphovsmaffian-i-hemlig-overenskommelse-med-internetoperatorer-om-censur/

Lille nusse då, jag hjälper dig med definitionen eftersom google är svårt att använda

Citat:
Censur innebär att staten, myndigheter eller andra aktörer granskar och stoppar information eller åsikter innan eller efter de publiceras, ofta för att skydda makten eller förhindra spridning av material som anses olämpligt.

I Sverige råder det censurförbud i grundlagen, vilket innebär att myndigheter inte får förhandsgranska eller stoppa tidningar, böcker eller program.

Så nej, att stänga ner sidor som tillhandahåller upphovsrättsskyddat material gratis är inte "censur" enligt gängse definition av ordet.
Citera
2026-07-03, 20:02
Medlem
trallexs avatar
Ja, jag tyckte det var lite konstigt att jag inte kunde komma åt piratebay i veckan. Bredband2 här, kanske dags o byta.

En annan intressant sak jag märkte var att min åtkomst till en hemsida där jag läser serier readcomiconline inte heller verkade fungera. Kanske en slump?

EDIT: fan sånt gör mig så jävla förbannad. Varför är inte youtube blockerat? Där kan man se upphovsrättsskyddat material gratis.
Senast redigerad av trallex 2026-07-03 kl. 20:07.
Citera
2026-07-03, 20:09
Medlem
Tack för listan med företag jag ska blockera i min webläsare:

Netflix, Disney, Paramount, Universal, Warner Bros, Columbia Pictures, SF Studios och Nordisk Film.
Citera
2026-07-03, 20:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trallex
Ja, jag tyckte det var lite konstigt att jag inte kunde komma åt piratebay i veckan. Bredband2 här, kanske dags o byta.

En annan intressant sak jag märkte var att min åtkomst till en hemsida där jag läser serier readcomiconline inte heller verkade fungera. Kanske en slump?

EDIT: fan sånt gör mig så jävla förbannad. Varför är inte youtube blockerat? Där kan man se upphovsrättsskyddat material gratis.
Testa med en gratis proxy så ser du om det är ner eller blockat. https://proxyium.com/ är en, finns 50 st till. Går inte ladda ner från de som är gratis, men du ser sidan är uppe.

Prot*n har en gratis VPN, ett litet program du installerar och kan ha på och stänga av som du vill. Går heller inte ladda ned torrents med den, men skall du bara läsa/kolla på bilder funkar den. Har du torrentkienten igång när du kör den gratis VPN stryps linan till 0
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-03 kl. 20:14.
Citera
2026-07-03, 20:11
Medlem
Belters avatar
Citat:
Självklart är det censur om vi hindras från att besöka vissa sidor och ta del av information.
Du har helt fel, det har ingenting med censur att göra. Det är ju bara de vill förhindra stöld. Det vill väl alla producenter av något. Eller hur.
Citera
2026-07-03, 20:15
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du har helt fel, det har ingenting med censur att göra. Det är ju bara de vill förhindra stöld. Det vill väl alla producenter av något. Eller hur.
Du är efterbliven. Stöld är när något finns i din ägo, sedan finns det i tjuvens ägo, sedan finns det inte längre i din ägo. Retard.

Detta är inte stöld. Plattskalle.

OnT. Finns det någon som verkligen kollar på deras nya bajsfilmer? Bara en enda länga av dirarréer nuförtiden som produceras från dessa idioter.
Citera
2026-07-03, 20:16
Medlem
Yes, det stämmer. Mitt äckliga telenor har redan blockat sidor som hydrahd.com, snacka om att dom böjer sig framåt för filmbolagen. Som tur är var det bara att byta DNS så funkar det igen.
Citera
2026-07-03, 20:31
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Du kan inte ens plocka ut svenska kontanter utomlands. Det sparas in resurser överallt som läggs på nya projekt. Playstation och Xbox slutade med fysiska spel för någon dag sedan och framtida konsoler kommer inte ha någon diskdrive. Vi går mot en ny tid i utvecklingen just nu i rekordfart och Sverige hänger inte med. Vi gör oss obetydliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in