2026-07-04, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Klarna tar väl inte UC? (Och därmed så rapporterar de väl inte heller dit.) Nu var det många år sedan jag köpte något med Klarna-betalniing på faktura, men de har så vitt jag kan minnas aldrig tagit någon kreditupplysning på mig över huvud taget. Jag har till och med ett Klarna-kreditkort som de skickade till mig för flera år sedan utan att ta någon kreditupplysning, varken hos UC eller någon annan aktör.
Klarna kollar mig årligen, eller om det är när jag gör ett större köp, har inte varit mer än 2-3k den senaste tiden. Creditsafe.

Något jag funderar på är hur de kan se inkomst av kapital då vissa här påstår att det inte är en offentlig uppgift. Jag kan se det på kopian.

Uppgift tagen i början av året.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-04 kl. 03:08.
Citera
2026-07-04, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Klarna kollar mig årligen, eller om det är när jag gör ett större köp, har inte varit mer än 2-3k den senaste tiden. Creditsafe.

Något jag funderar på är hur de kan se inkomst av kapital då vissa här påstår att det inte är en offentlig uppgift. Jag kan se det på kopian.

Uppgift tagen i början av året.

Ja precis. Senaste köpet på 508kr drog klarna en creditsafe på (nu i juni) genom att det var det första köpet på en lägre tid som jag slog ut över 6 mån. Kanske förra gången jag gjorde detta var i januari, så hade precis betalt av den nu i juni. Och tog en ny avbetalning. så i den nya UC fick dom med 2025 taxerings år. i uc:n från januari var det givetvis 2024. Då 2024 och 2025 ser ganska lika ut i årslön så förblev kreditvärdigheten "medel". men 2022-2023 hade jag betydligt högre årslöner och då var kreditvärdigheten låg. (inte under nivå "mycket låg" utan "låg. låg risk = banken ger lån. nu har jag medel risk vilket betyder att det kanske är kört. i alla fall om det går till hög. då är det nog bye bye framtid. det är därav jag skapat denna tråd för att dom på nyheterna säger att så fort du tar en avbetalning på kredit med ränta som klarna - så är det kört att få stora lån via bank. Jag vet att SVT överdriver men det var med på nyheterna och det var svts vänster ekonom "experter" som talade.

Jag tar svt:s "vänster-vinar" experter med en nypa salt. igår den 2026-07-03 pratade experter om att män som lider av testosteron brist bara är påhitt. deras experter sa att någon som har 8 i testosteron "ofta" mår precis som nån som hade 20 pmol/l i testosteron. "experter" alltså. undrar om den intervjun med läkare och expert går att hita på svtplay bara för referens för den var mycket skrattretande och irriterade då det givetvis inte stämmer att testosteronbrist skulle vara fabricerat och mindre vanligt bland unga och äldre män idag när vi vet att fakta och forskning säger annat. sedan sa dem bara ganska trivialt att gå ner i vikt var den enda lösningen till att återställa balansen och så är det defenitivt inte i det "stora hela".
Senast redigerad av fonzen 2026-07-04 kl. 04:05.
Citera
2026-07-04, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Klarna tar väl inte UC? (Och därmed så rapporterar de väl inte heller dit.) Nu var det många år sedan jag köpte något med Klarna-betalniing på faktura, men de har så vitt jag kan minnas aldrig tagit någon kreditupplysning på mig över huvud taget. Jag har till och med ett Klarna-kreditkort som de skickade till mig för flera år sedan utan att ta någon kreditupplysning, varken hos UC eller någon annan aktör.

klarna är en bank och tar uc, svar ja. Har du en digital brevlåda som kivra så får du ofta notisen dit. har du inte det så kanske postnord aldrig delade ut brevet (om du bor i någon norrlands-ort ute på vischan). Jag har själv fått UC på brev på ett simpelt köp från från typ Net-on-nets webbutik back in the day men nu var det länge sedan man slutade skicka ut UC som brev. var väl 5 år sen sist typ. undrar inte om det gällde faktura 30 dagar då vilket inte heller är så ovanligt att det kan leda till en UC. allt beror på vart du beställt och om det är första gången du beställer där på ett tag.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-04 kl. 04:08.
Citera
2026-07-04, 05:28
Medlem
Jag personligen hade inte viljat låna ut pengar till folk som inte kan casha 1800kr.

En bank? Ja men dom hade lånat ut, med högre ränta. Om banken blivit tillfrågat om ett relativt stort bostadslån sett till inkomsten för personen… nä, personen har ju visat sig inte kunna hushålla med sina pengar.
Citera
2026-07-04, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Ja precis. Senaste köpet på 508kr drog klarna en creditsafe på (nu i juni) genom att det var det första köpet på en lägre tid som jag slog ut över 6 mån. Kanske förra gången jag gjorde detta var i januari, så hade precis betalt av den nu i juni. Och tog en ny avbetalning. så i den nya UC fick dom med 2025 taxerings år. i uc:n från januari var det givetvis 2024. Då 2024 och 2025 ser ganska lika ut i årslön så förblev kreditvärdigheten "medel". men 2022-2023 hade jag betydligt högre årslöner och då var kreditvärdigheten låg. (inte under nivå "mycket låg" utan "låg. låg risk = banken ger lån. nu har jag medel risk vilket betyder att det kanske är kört. i alla fall om det går till hög. då är det nog bye bye framtid. det är därav jag skapat denna tråd för att dom på nyheterna säger att så fort du tar en avbetalning på kredit med ränta som klarna - så är det kört att få stora lån via bank. Jag vet att SVT överdriver men det var med på nyheterna och det var svts vänster ekonom "experter" som talade.
Lycka till med ditt framtida liv vad gäller ekonomin.
Citera
2026-07-04, 08:13
Medlem
Frågan man ska ställa sig är varför använder man klarna? ta enkla exempel, använder nordea gold o handlar efter den 7:e varje månad har du gratis lån till månaden därpå sista dag. dvs man får alltså nästan 2 månader gratis,

Nordea ser detta som en tjänst man tillhandahåller sin kund o på så sätt påverkas inte kreditvärdigheten utan ger i stället pluspoäng, dvs man blir en volymkund, genom volym får man rabatt och enklare ex bostadslån osv, norde får allts full insyn på utgifter, inkomster, man har en skötselkod, o genom helheten får man alltså bättre villkor för just bostadslån osv.

Tänk på detta när ni använder klarna, jag ser själv att klarna skickar konstant mail till mig varje gång jag handlar på nätet, det menas att bankerna ser ett shopping mönster o det är via denna man gör din kredit värdighet igenom. Dvs jag betalar antingen via swish eller nordea gold o ändå kan klarna se att jag har handlat via nätet exakt varje gång.
Senast redigerad av hjorten16 2026-07-04 kl. 08:22.
Citera
2026-07-04, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Observera att det är två olika ekonomisnillen vi har i tråden, som båda föredrar att ta lån i slutet av månaden, till 22% ränta. fonzen och JohnBlund

Om Lyxfällan har en podd, så vore de givna gäster.

Dock ska det påpekas att betalar man av sin skuld direkt i slutet på varje månad (som Johnblund gör) blir det ingen ränta, även om jag håller med om att man bör ha lite buffert så man inte måste nyttja kredit för att få det att gå runt.

Jag nyttjar Klarna flera ggr i månaden (senast idag) för att det är smidigt, och för att jag i regel inte har mycket pengar på vanliga betalkortet.
Citera
2026-07-04, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Dock ska det påpekas att betalar man av sin skuld direkt i slutet på varje månad (som Johnblund gör) blir det ingen ränta, även om jag håller med om att man bör ha lite buffert så man inte måste nyttja kredit för att få det att gå runt.
Möjligt att hen gör så, då tillkommer ju ingen ränta, men lite sjukt att behöva göra så för att överleva.

Jag använder mig själv av funktionen, men av andra anledningar.

Om vi införde krav på procenträkning och enkel privatekonomi på samma sätt som man ställer krav på att man ska kunna språket så skulle betydligt färre hamna i Lyxfällan.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-04 kl. 09:12.
Citera
2026-07-04, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Frågan man ska ställa sig är varför använder man klarna? ta enkla exempel, använder nordea gold o handlar efter den 7:e varje månad har du gratis lån till månaden därpå sista dag. dvs man får alltså nästan 2 månader gratis,

Nordea ser detta som en tjänst man tillhandahåller sin kund o på så sätt påverkas inte kreditvärdigheten utan ger i stället pluspoäng, dvs man blir en volymkund, genom volym får man rabatt och enklare ex bostadslån osv, norde får allts full insyn på utgifter, inkomster, man har en skötselkod, o genom helheten får man alltså bättre villkor för just bostadslån osv.

Tänk på detta när ni använder klarna, jag ser själv att klarna skickar konstant mail till mig varje gång jag handlar på nätet, det menas att bankerna ser ett shopping mönster o det är via denna man gör din kredit värdighet igenom. Dvs jag betalar antingen via swish eller nordea gold o ändå kan klarna se att jag har handlat via nätet exakt varje gång.

har redan ett kreditkort från bank med 25 000 i krediter (den lägre nivån). på samma sett som du nämner där med räntefritt 30dagar, 60 dagar räntefritt finns inte längre. och räntan är väldigt hög numera. -3 veckors försening kan snabbt bli 500kr mer (detta är långt mer än de 28kr i ränta som jag betalar på 3-6mån) så här ska man betala allt nästa månad före den 28:e. oavsett kan man få UC även där för att det du gör är att du handlar på faktura 30dagar ochman ofta checkar ut med just klarna i alla fall.

brytpunkten hos banker är nu ofta den 16:e i en månad till 15:e i nästa månad. med betalningskrav den 28:e så det är inte 60 veckodagar räntefritt längre. kanske är 7:e till 8:e på nordea.

innan var brytpunkten på krediterna 60 dagar för basically så gick kreditfakturan på dag 1-31 i en månad och faktuerades den 10:e i nästa månad med betalningskrav den 28:e. men nu är detta borttaget.
Senast redigerad av fonzen 2026-07-04 kl. 10:03.
Citera
2026-07-04, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
har redan ett kreditkort från bank med 25 000 i krediter (på samma sett som du nämner där med räntefritt 30dagar, 60 dagar räntefritt finns inte längre -nej. oavsett kan man få UC även där för att det du gör är att du handlar på faktura 30dagar och man ofta checkar ut med just klarna i alla fall.
Det har du ju inte, du bara hittar på.

Om du hade haft ett sådant kort så hade du kunnat handla på det och utnyttjat krediten, om du inte redan toppat den. Räntan på exempelvis MC ligger under den du betalar hos Klarna, med ditt exempel.

För övrigt syns ditt kreditutrymme hos de flesta kreditkortsföretag på din uc, hela beloppet - inte bara det du utnyttjar.

Finns det något ord för ekonomisk analfabet som även innefattar folk som inte kan räkna?
Citera
2026-07-04, 10:24
Medlem
Roidberts avatar
Känns dumt att chansa om du tror att du kommer behöva ta lån i en nära framtid. Av vad jag har läst påverkas ens kreditvärdighet negativt av att ha många kreditupplysningar. Även om du har ett kreditkort som du aldrig använder kommer detta att påverka din kreditvärdighet negativt.

Om du ändå har kreditkort, varför inte bara använda det istället? Det skadar i regel din kreditvärdighet även om du inte ens använder kreditkortet, men du skulle kunna skjuta upp betalningen maximalt genom att genomföra köpet precis efter brytpunkten för att på så sätt betala först vid nästa period. För mig är brytpunkten den 14:e varje månad, så om jag väljer att genomföra ett köp den 15:e behöver jag inte betala för köpet på 50+ dagar (kommer inte ihåg exakt). Då undviker du åtminstone extra kreditupplysningar som kan skada din kreditvärdighet.

Man får Lyxfällan-vibbar när du raljerar om hur smart det är att betala 28kr extra som ändå bara är pantpengar och att du får fri frakt genom att handla för 500+. Vad kommer härnäst? Kommer du att köpa en keps på avbetalning 125kr/månad i 10 år och hävda att det var ett bra köp eftersom det var 50% rabatt just då?
Citera
2026-07-04, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Om du ändå har kreditkort, varför inte bara använda det istället?
Som hen använder sin kredit på Klarna så har hen troligen inget kreditkort, hen bara hittar på. Eller så förstår hen inte hur det fungerar.

Och så fattar hen inte att krediten man har på kortet syns på en uc, även outnyttjad. Hen hittar helt enkelt bara på. Hen är en ekonomisk analfabet som borde ta lärdom istället för att hitta på saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in