2026-07-03, 23:29
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ingenting.

Nödvärn får bara användas för att skydda sig emot fysiskt våld.

Det borde du faktiskt veta.
Nope.

24 kap 1 § brottsbalken:
Citat:
En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse.
Citera
2026-07-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Tråkigt när polisen inte gör sitt jobb. Hemsk historia du delade. Vad är fel bord kan man ju undra.
Det var tydligen deras. Hade inte varit i stan på tio år så gick ut med gamla vänner. Visste inte om att det fanns sådana klienter där och då. Betedde mig därför normalt. Tji fick jag. Slutade med väktare och ambulans.
Citera
2026-07-03, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nope.

24 kap 1 § brottsbalken:
Det var bra info du dela.
Synd bara att man inte kan nyttja nödvärn i efterhand när man varit för godtrogen.
Folk tar sig friheten att gå in i andras hem när man är på jobbet eller bortrest. Att ett nyckelknippa är borta är väl inte en big deal tänker man där och då.
Citera
2026-07-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Det var tydligen deras. Hade inte varit i stan på tio år så gick ut med gamla vänner. Visste inte om att det fanns sådana klienter där och då. Betedde mig därför normalt. Tji fick jag. Slutade med väktare och ambulans.
Fan vad sjukt och tack för att du delar.
Märkligt nog är det lugnande när andra delar sina erfarenheter. Även när dom tyvärr har vidriga slut. Frågan är hur många psykbryt man ska behöva utstå dagligen under isolering och maktmissbruk.
Citera
2026-07-03, 23:53
Medlem
Citat:
Fan vad sjukt och tack för att du delar.
Märkligt nog är det lugnande när andra delar sina erfarenheter. Även när dom tyvärr har vidriga slut. Frågan är hur många psykbryt man ska behöva utstå dagligen under isolering och maktmissbruk.
Det är rätt många år sedan och jag har distans till alltsammans. Rätt skönt att få skriva ner faktiskt, bearbetar en extra runda.
Tack själv.

Jadu...
Citera
2026-07-04, 00:21
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas

Enligt den svenska religionen (religion då det saknar allt stöd inom vetenskapen) är det synd om gärningsmannen. Han är ett offer för miljön (då vi föds som oskrivna blad).

Om det är en invällare.
Citera
2026-07-04, 00:52
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nope.

24 kap 1 § brottsbalken:
Varför använder du engelska din mus?
Citera
2026-07-04, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Vi har ingen nödvärnsrätt i sverige.

(då vi föds som oskrivna blad).

Man får använda det våld nöden kräver, men inte mer. Samma sak gäller faktiskt för dig som en polis som blir attackerad.

Oskrivna blad.. Forskningen gav upp "tabula rasa" för sådär hundra år sedan.
Citera
2026-07-04, 10:10
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Det här är viktigt Svenskar vill inte åka dit även om dom gör något moraliskt rätt

Jag tänkte på en sak?
Om jag ser en Arab hugga sin fru i bröstet på öppen gata kan jag då slå en glasflaska i hans skalle en gång även om han dör och klara mig utan straff?

Nej du åker dit för hatbrott.
Citera
2026-07-04, 10:39
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Varför använder du engelska din mus?
Why not?
Citera
2026-07-04, 11:12
Medlem
Salcinns avatar
Nödvärnslagarna är väldigt starka i sverige, du har rätt att attackera först om du anser att ditt eller andras liv är i fara. Du har även rätt att ta över andras nödvärn och hjälpa dem.
Citera
2026-07-04, 12:13
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Det var bra info du dela.
Synd bara att man inte kan nyttja nödvärn i efterhand när man varit för godtrogen.
Folk tar sig friheten att gå in i andras hem när man är på jobbet eller bortrest. Att ett nyckelknippa är borta är väl inte en big deal tänker man där och då.

Om en nyckelknippa försvinner så kan det absolut vara en big deal som skapar stora problem. Om någon tar ens nyckelknippa så byter man lås och håller uppsikt över de nya nycklarna.

Jag har läst hela tråden, men förstår inte riktigt vem som är brottsoffret.
Är det du själv eller någon du känner?

Har de brottsliga handlingarna upphört eller pågår de fortfarande?

Svenska poliser i allmänhet är inte korrupta, så en dålig erfarenhet av en korrupt polis är inte representativ för hela Polismyndigheten.

Men ibland kan det också handla om att det som upplevs som brottsligt av den utsatta personen, inte är brottsligt i juridisk mening – och då kan det inte heller bli tal om nödvärn, förundersökning och åtal.

Det som inte är brottsligt i juridisk mening kan man oftast få hjälp med av andra samhällsinstanser.

Berätta gärna mer om vem eller vilka som är korrupta och ge exempel på korruptionen. Det är nämligen inte helt kristallklart och då blir det svårt att ge vettiga råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in