2026-07-04, 12:24
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Why not?
Du påminner om autistiska människor som använder engelska ord och meningar hej vilt.
Citera
2026-07-04, 13:31
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Du påminner om autistiska människor som använder engelska ord och meningar hej vilt.
Juridik är autism.
Citera
2026-07-04, 13:46
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Juridik är autism.
Bedömt. Det borde vara flera autister inom juridik för jag känner på mig att autister är mera ärliga och moraliska av sig till skillnad från allt annat statusdrägg som drar sig till de yrkena.
Citera
2026-07-04, 14:07
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Får en person försvara sig mot alla brott om det finns risk för död?
Låt säg att brottet som pågår inte är fysisk skada men det dödar exakt allt annat med personen och runt den och ekonomiskt och hälsan. Personen riskerar att dö pga brottet den blir utsatt för.
Får en sådan person ta till nödvärn och vilka metoder får man använda sig av?
Utgå från att personen inte kan polisanmäla eller vända sig till vården för hjälp eftersom det handlar om korruption bland annat.

Jag Vet ett fall där kvinnan stack ihjäl mannen så han dog
Citera
2026-07-04, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Jag Vet ett fall där kvinnan stack ihjäl mannen så han dog
I nödvärn eller som mord?
Citera
2026-07-05, 11:53
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
I realiteten ska du ha samma kunskaper och färdigheter som en navy seal. Helst ska du dö självmant, lägge dig i hörnet så att de stackars kriminella slipper kliva över dig och helst ska allt du äger ligga i en fin prydlighög redo på golvet så att de bara kan ta det och dra. Du ska helst hålla huvudet kallt om du blir attackerad utomhus. Helst ska du springa iväg som en feg liten mes. Blir du attackarad så ska du enligt lag kunna beräkna varenda motåtgärd, kalkylera och bedömma, mitt i striden, så att du inte använder för mycket kraft, använder ett tillhygge som är värre än motpartens osv.

Så ser svensk lagstiftning ut.

Som svar på första frågan, nej, i princip får du knappt försvara dig överhuvudtaget. Tacka diktatorerna i regeringen.
Det verkar, om man läser det du skrivit, är fullständigt felunderrättad om svensk lagstiftning.
Så här säger lagen:
En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Den säger också:
Om någon i en nödvärnssituation använder mer våld än vad som egentligen är tillåtet, kan personen ändå slippa ansvar om hen svårligen kunde besinna sig på grund av rädsla, skräck eller annan stark sinnesrörelse.
Detta kallas nödvärnsexcess.
Är det fel anser du?
Vad skulle ändras i så fall?
Citera
2026-07-05, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Det verkar, om man läser det du skrivit, är fullständigt felunderrättad om svensk lagstiftning.
Så här säger lagen:
En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Den säger också:
Om någon i en nödvärnssituation använder mer våld än vad som egentligen är tillåtet, kan personen ändå slippa ansvar om hen svårligen kunde besinna sig på grund av rädsla, skräck eller annan stark sinnesrörelse.
Detta kallas nödvärnsexcess.
Är det fel anser du?
Vad skulle ändras i så fall?
Nej. Jag vet hur verkligenheten ser ut jämfört med det skrivna, i det här landet, inom väldigt många olika kategorier. Gemensamt är att det alltid ser ut på ett visst sätt på pappret men att det ytterst sällan fungerar så i verkligheten. I den här typen av fall har vi dessutom sett det åtskilliga gånger hur offer är de som åkt dit för att polis vägrat infinna sig och offret då skyddat sig självt och fått skulden.

Har även av advokater fått förklarat att det är ytterst sällan att nödvärnsexcess fungerar. Att det oftast krävs "synnerliga skäl" vilket på ren myndighetssvenska innebär sjukt höga trösklar som i princip inte går att leva upp till. Det är nog dags för dig att vakna upp och inse vilket sjukt land Sverige faktiskt är.
Citera
2026-07-05, 19:42
Medlem
LennyMacKenzies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semen.12
Det här är viktigt Svenskar vill inte åka dit även om dom gör något moraliskt rätt

Jag tänkte på en sak?
Om jag ser en Arab hugga sin fru i bröstet på öppen gata kan jag då slå en glasflaska i hans skalle en gång även om han dör och klara mig utan straff?

Ja om du nöjer dig med att oskadliggöra honom med ett slag så kommer du förmodligen att klara dig. Eftersom han utövar dödligt våld mot frun kan du överta hennes nödvärnsrätt och har då rätt att bemöta dödligt våld med samma nivå av våld, även om gärningsmannen skulle avlida av detta våld. Du kan däremot inte slå honom en extra gång i huvudet när han redan gått ner för räkning. I det fallet räknas det helt säkert som övervåld.
Citera
2026-07-06, 19:57
Medlem
semen.12s avatar
Jag skulle gladeligen utöva min rätt.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto