Citat:
Ursprungligen postat av
JohnBlund
Nej det påverkar inte. Jag har tagit betala senare så länge jag kan minnas och fick ändå ta ett banklån på 200 000 kr (utan säkerhet)
Detta lån är nu avbetalat till hälften för den som undrar.
Att jag väljer betala senare ibland är för att min lön kan variera kraftigt. En månad kanske den inte är så bra, men jag vet att nästa månad kommer vara det, då skyfflar jag över det på nästa månad för att få en mer jämn ekonomi.
Därför bygger du upp en buffert först. Så du har möjlighet att köpa på en gång. (Du kan använda klarnas funktion för att få hem varan innan du betalar om du känner för det).
Vad händer om du får flera månader med dålig lön?
Citat:
Ursprungligen postat av
fonzen
Du har missat att 600kr uppdelat på 3mån = 622kr och uppdelat på 6mån = 628kr.
Hur kan 28kr extra uppgå till 20% årsränta. 0.2 x 600 = 120kr. Ser du att jag betalar 600+120 nånstans eller? Att jag inte kan spara in 28kr extra under 3-6 månader (detta är pant-pengar min vän) är ju helt befängt.
Jag har berättat om min situation. Runt 20-26tkr netto beroende på månad och jag spenderar ofta allt på en månad som det är trots hyra på runt 6tkr. Jag kan spara men gör det inte. Så ibland i slutet av en månad när jag inte har pengar och vill göra ett kredit köp på 600-1tkr, så tar jag det över 3/6 mån så jag kan invänta nästa lön och betala av det i min takt och ha koll på varje månad vad jag behöver ha. Osmart? Kanske. Men det är bättre än att behöva vänta på nästa lön ifall det är nåt jag behöver köpa idag. Och jag har bättre kontroll så här. Bör det straffa min kreditvärdighet. nej, det tycker jag ej (om jag inte kan betala för mej, svar isåfall ja. Men annars- Inte ens om jag tog det på 30 dagars faktura vilket också fungerar, men då har jag mindre kontroll på mina utgifter och nästa månad riskerar att bli för "stor" i utgifter eftersom jag nästa månad kanske behöver handla mer saker än tidigare månad. så det är ett val snarare som ibland gynnar min situation även om jag ibland får betala i snitt 20-30kr mer för just det "köpet".
Köpen brukar också vara fraktfria på denna summa över 500kr så det jag betalar extra på min avbetalning ser jag som en fraktkostnad mini - bara helt enkelt (eftersom fraktkostnader ofta är 59-69kr och här pratar vi om 28kr extra i vartfall).
Tror du måste vakna upp och inse att din ekonomi är tragiskt dålig. Att du har pengar in betyder inte att den är bra. Man kan ha 100k brutto och en dålig ekonomi, inkomster och utgifter måste vägas samman.
Du verkar även försöka övertala dig själv med logiska kullerbyttor som pantpengar och frifrakt.
Att det är pantpengar är givet, men det är uppenbarligen pantpengar du inte har här och nu.
Och att högre köp ger fri frakt, vilket spar dig pengar stämmer ju bara om du har råd. Jag som använder min buffert eller sparade pengar får ju fri frakt. Du får ju fri frakt och en avbetalningsplan som kostar dig pengar.
Och om du inte har 1kkr kvar I slutet av månaden BORDE du inte ta lån. Hur ska du kunna betala av detta lån om du inte har pengar kvar varje månad nu. Jag säger inte detta för att provocera utan för att försöka stoppa dig från att hamna i en ekonomisk fälla där du i slutändan går under av krediter för att betala krediter.