2026-07-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
jo men vet banken detta för det första. är det nåt som är avgörande när jag handlar för 600kr på nätet och väljer klarna. går det på 3 månader så tar jag det men de flesta shoppar har bara 6mån.
Jag vet inte det men jag vet att många använder privata uplysningsföretag som Creditsafe. De kan ju säga att vissa regler gäller i dag men det kan ändras nästa vecka. Vi är utelämnade till deras godtycke om hur vår privatekonomi ska skötas. Därför undviker jag personligen allt ekonomiskt beteende som kan väcka frågetecken.
Citera
2026-07-02, 20:22
Medlem
tnems avatar
Citat:
Hörde på nyheterna det här med att ha saker på avbetalning påverkar din möjlighet att få ta privatlån, banklån, bostadslån osv. Är det nån som vet exakt hur man påverkas om man 2-5ggr om året väljer att avbetala mindre köp via klarna. Gillar ibland att dela upp köp på 600kr på ca 3 eller 6 månader. kostnaden blir oftast endast 22-25kr dyrare. väljer jag att betala nu idag så drar klarna 600kr. väljer jag att betala över 3 månader. 622kr. över 6 månader 628kr totalt.

Har väl unyttjat detta lite flitigt och kanske gjort det en 4-6 ggr per år -de senast 3 åren i alla fall. Och det har mer än gynnat min situation. Så... är man inte kreditvärdig längre för att man väljer att återbetala något med ca 80kr per månad? Är framtiden förstörd nu? Även om man aldrig fått en betalningsanmärkning, eller inkassokrav? Nån som vet hur det ligger till. Får man ej ta studielån ens? Och nej, varje gång man betalar av så görs inte en kreditupplysning. Utan klarna kanske gör den 1-2ggr per år. Hur förstör detta din kreditvärdighet, nån som vet hur det faktiskt ligger till med exempel från verkligheten. inkomst ca 350 000 /år.

Har du blivit gynnad av att ta ett lån med årsränta på 9%?
Citera
2026-07-02, 21:38
Medlem
Nej det påverkar inte. Jag har tagit betala senare så länge jag kan minnas och fick ändå ta ett banklån på 200 000 kr (utan säkerhet)

Detta lån är nu avbetalat till hälften för den som undrar.

Att jag väljer betala senare ibland är för att min lön kan variera kraftigt. En månad kanske den inte är så bra, men jag vet att nästa månad kommer vara det, då skyfflar jag över det på nästa månad för att få en mer jämn ekonomi.
Citera
2026-07-03, 00:54
Medlem
Citat:
Hörde på nyheterna det här med att ha saker på avbetalning påverkar din möjlighet att få ta privatlån, banklån, bostadslån osv. Är det nån som vet exakt hur man påverkas om man 2-5ggr om året väljer att avbetala mindre köp via klarna. Gillar ibland att dela upp köp på 600kr på ca 3 eller 6 månader. kostnaden blir oftast endast 22-25kr dyrare. väljer jag att betala nu idag så drar klarna 600kr. väljer jag att betala över 3 månader. 622kr. över 6 månader 628kr totalt.

Har väl unyttjat detta lite flitigt och kanske gjort det en 4-6 ggr per år -de senast 3 åren i alla fall. Och det har mer än gynnat min situation. Så... är man inte kreditvärdig längre för att man väljer att återbetala något med ca 80kr per månad? Är framtiden förstörd nu? Även om man aldrig fått en betalningsanmärkning, eller inkassokrav? Nån som vet hur det ligger till. Får man ej ta studielån ens? Och nej, varje gång man betalar av så görs inte en kreditupplysning. Utan klarna kanske gör den 1-2ggr per år. Hur förstör detta din kreditvärdighet, nån som vet hur det faktiskt ligger till med exempel från verkligheten. inkomst ca 350 000 /år.

När du beskriver det så så låter det ju som att du har total oförmåga att planera din ekonomi. Vaf*, dela upp 600kr på tre månader?!! Om du inte kan reda ut att betala något som kostar 600 samma månad, varför skall då en långivare förvänta sig att du skall kunna betala ränta och amortering?

Och hur det skulle gynna dig, är du medveten om att du alltså betalar närmare 20% i ränta på dina avbetalningar?
Citera
2026-07-03, 01:25
Medlem
Adelaides avatar
Ingen annan långivare kan se om du har avbetalning till Klarna, om det rör sig om kaffepengar som i detta fall. Hur skulle de få reda på den detaljen? Om du inte betalar och hamnar hos inkasso så är det givetvis en annan sak. Kreditupplysningar visar väl endast hur mycket du har i lån kontra din inkomst, samt eventuella betalningsanmärkningar.

Får man fråga varför du väljer att ta 600 spänn på avbetalning?
Citera
2026-07-03, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
När du beskriver det så så låter det ju som att du har total oförmåga att planera din ekonomi. Vaf*, dela upp 600kr på tre månader?!! Om du inte kan reda ut att betala något som kostar 600 samma månad, varför skall då en långivare förvänta sig att du skall kunna betala ränta och amortering?

Och hur det skulle gynna dig, är du medveten om att du alltså betalar närmare 20% i ränta på dina avbetalningar?

Du har missat att 600kr uppdelat på 3mån = 622kr och uppdelat på 6mån = 628kr.
Hur kan 28kr extra uppgå till 20% årsränta. 0.2 x 600 = 120kr. Ser du att jag betalar 600+120 nånstans eller? Att jag inte kan spara in 28kr extra under 3-6 månader (detta är pant-pengar min vän) är ju helt befängt.

Jag har berättat om min situation. Runt 20-26tkr netto beroende på månad och jag spenderar ofta allt på en månad som det är trots hyra på runt 6tkr. Jag kan spara men gör det inte. Så ibland i slutet av en månad när jag inte har pengar och vill göra ett kredit köp på 600-1tkr, så tar jag det över 3/6 mån så jag kan invänta nästa lön och betala av det i min takt och ha koll på varje månad vad jag behöver ha. Osmart? Kanske. Men det är bättre än att behöva vänta på nästa lön ifall det är nåt jag behöver köpa idag. Och jag har bättre kontroll så här. Bör det straffa min kreditvärdighet. nej, det tycker jag ej (om jag inte kan betala för mej, svar isåfall ja. Men annars- Inte ens om jag tog det på 30 dagars faktura vilket också fungerar, men då har jag mindre kontroll på mina utgifter och nästa månad riskerar att bli för "stor" i utgifter eftersom jag nästa månad kanske behöver handla mer saker än tidigare månad. så det är ett val snarare som ibland gynnar min situation även om jag ibland får betala i snitt 20-30kr mer för just det "köpet".

Köpen brukar också vara fraktfria på denna summa över 500kr så det jag betalar extra på min avbetalning ser jag som en fraktkostnad mini - bara helt enkelt (eftersom fraktkostnader ofta är 59-69kr och här pratar vi om 28kr extra i vartfall).
Senast redigerad av fonzen 2026-07-03 kl. 07:36.
Citera
2026-07-03, 07:59
Medlem
Citat:
Hur kan 28kr extra uppgå till 20% årsränta. 0.2 x 600 = 120kr. Ser du att jag betalar 600+120 nånstans eller? Att jag inte kan spara in 28kr extra under 3-6 månader (detta är pant-pengar min vän) är ju helt befängt.
Det där med ränta och procent är inte alltid lätt.

Din uträkning som kommer fram till 120 sek om räntan är på 20% är om du lånar 600 sek ett helt år, och inte betalar något förrän då.

Citat:
Köpen brukar också vara fraktfria på denna summa över 500kr så det jag betalar extra på min avbetalning ser jag som en fraktkostnad mini - bara helt enkelt (eftersom fraktkostnader ofta är 59-69kr och här pratar vi om 28kr extra i vartfall).
Köpen är väl i så fall fraktfria på det beloppet även om du betalar kontant eller utnyttjar Klarnas räntefria kredit.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-03 kl. 08:17.
Citera
2026-07-03, 08:36
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:

Jag skulle säga att om du betalar av en skuld på 600 kr över flera månader så är ju det i sig en röd flagga för dålig ekonomi. Du betalar ju nästan 5% extra för en produkt för möjligheten.

Om du har så risig ekonomi att du inte kan ta hela summan på en gång är ett större lån kanske inte något för dig?
Citera
2026-07-03, 08:47
Medlem
Citat:
Du har missat att 600kr uppdelat på 3mån = 622kr och uppdelat på 6mån = 628kr. Hur kan 28kr extra uppgå till 20% årsränta. 0.2 x 600 = 120kr. Ser du att jag betalar 600+120 nånstans eller? Att jag inte kan spara in 28kr extra under 3-6 månader (detta är pant-pengar min vän) är ju helt befängt.
Tog hjälp av en lånekalkylator. Knappa in lånebelopp 600 sek, ränta 22%, avbetalningstid 3 månader och så annuitetslån. Då får du totalbeloppet 622 sek.

Du betalar alltså 22% ränta och kallar det för pant-pengar. Jag kallar det för ocker.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/kalkyler--verktyg/lanekalkyl/
Citera
2026-07-03, 08:47
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Nej det påverkar inte. Jag har tagit betala senare så länge jag kan minnas och fick ändå ta ett banklån på 200 000 kr (utan säkerhet)

Detta lån är nu avbetalat till hälften för den som undrar.

Att jag väljer betala senare ibland är för att min lön kan variera kraftigt. En månad kanske den inte är så bra, men jag vet att nästa månad kommer vara det, då skyfflar jag över det på nästa månad för att få en mer jämn ekonomi.

Därför bygger du upp en buffert först. Så du har möjlighet att köpa på en gång. (Du kan använda klarnas funktion för att få hem varan innan du betalar om du känner för det).

Vad händer om du får flera månader med dålig lön?

Citat:

Jag har berättat om min situation. Runt 20-26tkr netto beroende på månad och jag spenderar ofta allt på en månad som det är trots hyra på runt 6tkr. Jag kan spara men gör det inte. Så ibland i slutet av en månad när jag inte har pengar och vill göra ett kredit köp på 600-1tkr, så tar jag det över 3/6 mån så jag kan invänta nästa lön och betala av det i min takt och ha koll på varje månad vad jag behöver ha. Osmart? Kanske. Men det är bättre än att behöva vänta på nästa lön ifall det är nåt jag behöver köpa idag. Och jag har bättre kontroll så här. Bör det straffa min kreditvärdighet. nej, det tycker jag ej (om jag inte kan betala för mej, svar isåfall ja. Men annars- Inte ens om jag tog det på 30 dagars faktura vilket också fungerar, men då har jag mindre kontroll på mina utgifter och nästa månad riskerar att bli för "stor" i utgifter eftersom jag nästa månad kanske behöver handla mer saker än tidigare månad. så det är ett val snarare som ibland gynnar min situation även om jag ibland får betala i snitt 20-30kr mer för just det "köpet".

Tror du måste vakna upp och inse att din ekonomi är tragiskt dålig. Att du har pengar in betyder inte att den är bra. Man kan ha 100k brutto och en dålig ekonomi, inkomster och utgifter måste vägas samman.

Du verkar även försöka övertala dig själv med logiska kullerbyttor som pantpengar och frifrakt.
Att det är pantpengar är givet, men det är uppenbarligen pantpengar du inte har här och nu.

Och att högre köp ger fri frakt, vilket spar dig pengar stämmer ju bara om du har råd. Jag som använder min buffert eller sparade pengar får ju fri frakt. Du får ju fri frakt och en avbetalningsplan som kostar dig pengar.

Och om du inte har 1kkr kvar I slutet av månaden BORDE du inte ta lån. Hur ska du kunna betala av detta lån om du inte har pengar kvar varje månad nu. Jag säger inte detta för att provocera utan för att försöka stoppa dig från att hamna i en ekonomisk fälla där du i slutändan går under av krediter för att betala krediter.
Citera
2026-07-03, 09:54
Medlem
26-32tkr brutto är ingen dålig lön i sig och det går att leva bra på. kanske lite väl bra eftersom jag nämnt sådan billig hyra. kan defenitivt leva även bättre genom att spendera mindre och bli snål som en smålänning men då lever man inte. men att kunna spendera en 600:ing extra i slutet av månaden på en avbetalningsplan, ska det göra att man får bekymmer för att ta ett "riktigt lån" som jag kanske behöver i framtiden när jag vill studera akademiskt eller köpa bostadsrätt? tycker jag ej. när du nästa månad har en fast lön in som inte avviker speciellt mycket i sig. och du kan betala av ditt lån på 67-100kr per månad. Därför att du kan själv bestämma att spendera en 100-lapp mindre nästa månad som du har till avbetalningsplanen ibland händer det också att man gör en kompis en tjänst eller nåt och faktiskt tjänat en 100lapp extra till nästa månad. och då är redan hela räntan faktiskt betald för i förväg
Senast redigerad av fonzen 2026-07-03 kl. 10:06.
Citera
2026-07-03, 10:45
Medlem
Citat:
26-32tkr brutto är ingen dålig lön i sig och det går att leva bra på. kanske lite väl bra eftersom jag nämnt sådan billig hyra. kan defenitivt leva även bättre genom att spendera mindre och bli snål som en smålänning men då lever man inte. men att kunna spendera en 600:ing extra i slutet av månaden på en avbetalningsplan, ska det göra att man får bekymmer för att ta ett "riktigt lån" som jag kanske behöver i framtiden när jag vill studera akademiskt eller köpa bostadsrätt? tycker jag ej.
Jag tror inte att det påverkar, så länge du sköter dina betalningar.

Men det är idiotiskt att inte istället arbeta upp några tusenlappar som du har om du behöver köpa något i slutet av månaden. Och egentligen mer ändå, kanske på något sparkonto eller varför inte köpa fondandelar?

Du kommer inte att behöva leva fattigare för att du kommer ikapp din ekonomi, tvärt om faktiskt. Det är när du har lite sparat och investerat som du kan utnyttja extrapriser eller vad det är som lockar, utan att behöva betala extra för det.

Själv får jag panik om jag inte har i alla fall tre-fyra tusen kvar på lönekontot när den tjugofemte börjar närma sig.

Använder mig för övrigt själv av Klarna, men endast av den räntefria krediten man kan få. Har även deras kort men jag glömmer tyvärr att använda det.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-07-03 kl. 10:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in