2026-07-02, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av din.mats.i.skolan
Jag håller med. Om de höjer priserna ärligt så kan jag välja att fortsätta köpa eller inte, men no hard feelings. Den som hålls med krympflation försöker blåsa mig och vem vill ha en relation med en bluffare? In med dem i fängelse!

En annan typ av krympflation som man bör vara uppmärksam på är när produkten i fråga har samma vikt, men istället väljer att krympa ingredienserna. Detta är ännu fulare eftersom det är ännu svårare att upptäcka. Jag har blivit mer medveten om procentsatser i livsmedel p.g.a. det här. Jag har sett matprodukter vars proteinmängd magiskt har sänkts "bara sådär" från ingenstans.
Citera
2026-07-02, 19:49
Medlem
din.mats.i.skolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
En annan typ av krympflation som man bör vara uppmärksam på är när produkten i fråga har samma vikt, men istället väljer att krympa ingredienserna. Detta är ännu fulare eftersom det är ännu svårare att upptäcka. Jag har blivit mer medveten om procentsatser i livsmedel p.g.a. det här. Jag har sett matprodukter vars proteinmängd magiskt har sänkts "bara sådär" från ingenstans.

Som klassikern med GB-glass. Mindre förpackning men i övrigt helt lik - förutom att glassen i den mindre förpackningen var gjord på grönsaker, inte på mjölk?

Har inte köpt någon ting från GB sedan detta kom fram., köper glass från Triumf.
Citera
2026-07-02, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Du får kalla dem vad du vill, jag berättade bara för dig vad de som inte är så gamla så de står med ena foten i graven, kallar dem för idag. Liksom, som du mot all förmodan ändå lyckats konstatera på egen hand, moderna bakböcker kallar dem för. Men jag förstår, du är för gammal för att kunna ta till dig något nytt i en värld som förändras och utvecklas över tid.

Priset på smör har jämfört med choklad inte blivit nämvärt dyrare de senaste åren. Socker har sjunkit i pris det senaste året. Du är helt enkelt för gammal och gaggig för att hänga med. Du får väl gå och suga i dig några negerballar istället, det gillar du ju tydligen. Här blir det jordgubbspaj med hemkokt créme anglaise.

Du är väl för ung för att kunna tänka/förstå exemplet med räkningen.
Inget med verkliga och aktuella priserna nu, om du ska förstå principen måste du kunna
läsa och förstå vad som står i texten. Enkel matematik är det.

Tog en Eldorado chokladboll idag till kaffet efter middagen. Är absolut inte gaggig men lite
äldre men fortfarande väldigt ungdomlig och tycker det är väldigt kul att läsa här inne på FB
vad alla skriver för tokerier.
Citera
2026-07-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Du är väl för ung för att kunna tänka/förstå exemplet med räkningen.
Inget med verkliga och aktuella priserna nu, om du ska förstå principen måste du kunna
läsa och förstå vad som står i texten. Enkel matematik är det.

Tog en Eldorado chokladboll idag till kaffet efter middagen. Är absolut inte gaggig men lite
äldre men fortfarande väldigt ungdomlig och tycker det är väldigt kul att läsa här inne på FB
vad alla skriver för tokerier.

haha, ja, jag är säkert för ung för att förstå den enkla matematiken, det är nog bara dementa som förstår den Lite paradoxalt bara att jag när jag var ung satt och räknade på schroedingers ekvationer, det gör jag inte längre. Om det var någon gång jag var riktigt bra på matte, var det när jag var ung. Nu får jag nöja mig med differentialekvationer och annat mer trivialt, när jag inte gör något mer handgripligt med choklad, det vill säga.

Vad gäller Eldorados produkt så kallar de den för kokosboll, inte för chokladboll. Det beror nog på att den innehåller så lite kakao, och ingen choklad alls, att de inte vill berätta hur lite det faktiskt är, för det är nämligen mindre än 2,7%. Så, för dig som är så duktig på matematik, så kan du själv räkna ut hur en prisökning på choklad, eller för den delen kakao, med en faktor 4, påverkar produktens försäljningspris.
Citera
2026-07-03, 00:23
Medlem
Jag gjorde faktiskt ett praktiskt experiment med tråden i åtanke enbart för er skull kära (?) Flashbackare!
Hade alltså vägen förbi ett Lidl i annat syfte och passade på att kika på utbudet av chokladkakor.
Fastnade för "fin CARRÉ Milk Chocolate" eftersom det väl är en enkel chokladkaka som på sätt och vis liknar en gammal klassisk Marabou Mjölkchoklad.
För det första faktiskt 100 gram! Inte 90... För det andra det fullt hemula priset 11 kr och 26 öre!
Smaken då? Tjaejajo... Inte finaste schweiziska kvalitetschokladen a'la Lindt kanske. Men i konkurrens med Marabous sockerstinna produkter ganska likvärdig. Lite annan smak kanske, om man ska vara noggrann.
Större "rutor" på kakan dock. Om man nu äter den en ruta i taget kan man uppleva det som att klassisk Marabou Mjölkchoklad räcker längre...
Citera
2026-07-03, 01:17
Medlem
Citat:
haha, ja, jag är säkert för ung för att förstå den enkla matematiken, det är nog bara dementa som förstår den Lite paradoxalt bara att jag när jag var ung satt och räknade på schroedingers ekvationer, det gör jag inte längre. Om det var någon gång jag var riktigt bra på matte, var det när jag var ung. Nu får jag nöja mig med differentialekvationer och annat mer trivialt, när jag inte gör något mer handgripligt med choklad, det vill säga.

Vad gäller Eldorados produkt så kallar de den för kokosboll, inte för chokladboll. Det beror nog på att den innehåller så lite kakao, och ingen choklad alls, att de inte vill berätta hur lite det faktiskt är, för det är nämligen mindre än 2,7%. Så, för dig som är så duktig på matematik, så kan du själv räkna ut hur en prisökning på choklad, eller för den delen kakao, med en faktor 4, påverkar produktens försäljningspris.
Nu har du ju dribblat bort dig själv med din förklaring,
Du svarade någon vad det kostar att göra dessa bollar, du svarade med att det är så lite kakao att det inte gör någon större skillnad.
Min undran var då om priset på kakao ligger kvar med priset på de andra ingredienserna
ökar med 300%, så du menar att det inte blir någon prisskillnad ändå?
Citera
2026-07-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jag gjorde faktiskt ett praktiskt experiment med tråden i åtanke enbart för er skull kära (?) Flashbackare!
Hade alltså vägen förbi ett Lidl i annat syfte och passade på att kika på utbudet av chokladkakor.
Fastnade för "fin CARRÉ Milk Chocolate" eftersom det väl är en enkel chokladkaka som på sätt och vis liknar en gammal klassisk Marabou Mjölkchoklad.
För det första faktiskt 100 gram! Inte 90... För det andra det fullt hemula priset 11 kr och 26 öre!
Smaken då? Tjaejajo... Inte finaste schweiziska kvalitetschokladen a'la Lindt kanske. Men i konkurrens med Marabous sockerstinna produkter ganska likvärdig. Lite annan smak kanske, om man ska vara noggrann.
Större "rutor" på kakan dock. Om man nu äter den en ruta i taget kan man uppleva det som att klassisk Marabou Mjölkchoklad räcker längre...

Lidls Fin Carre har fått bra resultat i olika tester. Jag vill minnas att de anväder riktigt kakaosmör istf palmolja och dylik skit, som marabou håller på med. Således mycket bättre choklad än marabou.
Citera
2026-07-03, 23:21
Medlem
Citat:
Lidls Fin Carre har fått bra resultat i olika tester. Jag vill minnas att de anväder riktigt kakaosmör istf palmolja och dylik skit, som marabou håller på med. Således mycket bättre choklad än marabou.
Ja, jo. Hellre riktigt kakaosmör än palmolja givetvis (om det nu är så). JAG tyckte dock inte den SMAKADE "mycket bättre" i praktiken. Subjektivt, naturligtvis. Och definitivt MINST LIKA BRA som Marabou! Men jämfört med riktigt bra choklad så märks det IMHO en viss skillnad.
Citera
2026-07-04, 04:40
Medlem
Pungsvings avatar
Center var gott på 80-talet. Den mesta chokladen var godare på 70-talet. Eller, all choklad var godare på 70-talet. Men kvaliten går ju ner i takt med att svenskarnas hjärnor och ekonomi krymper.
Citera
2026-07-05, 13:55
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Finns en hel del varianter av den där Fin Carré-chokladen. Gillade den och köpte en hel del när ordinarie pris var 3 st för 10 kr. Det var inte så länge sen.

Nu 11,26 kr styck säger du? Väljer nog hellre lösvikt för ~70 kr kilot i så fall. Köpte små bitar inslagen kexchoklad och marabou mjölkchoklad mm på Eko nyligen.

Har kvar kakao som jag köpte på mig innan prishöjningen också. Gör chokladsås då och då som mest blandas med mjölk och blir "pucko" men som även är god på glass.
Citera
2026-07-09, 06:06
Medlem
Sladdarens avatar
Det lönar sig vill inte heller att göra egna hårda chokladkakor heller ?
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in